PDA

View Full Version : raar bak geluid????

polcastrol
02-08-2006, 16:46
hallo allemaal :)

Ik heb een golf 1.8 van '91 met 187000 km motorcode GU versnellingsbakcode is chd (020 bak denk ik)
Nu komt er vanuit de versnellingsbak een "ramelend" geluid maar als ik men koppeling intrap is het weg. dacht aan een lager of afgesleten tandwielen ofzo want de druklager is pas vervangen en dat was het niet. En omdat jullie meer ervaring hebben met zo'n auto's wou ik eens vragen of er mensen zijn dit dit ook al gehad hebben... Had ook al iets gelezen over de drukstift die door de plaat zit na een tijd maar dat was niet zo duidelijk...
Heb er een klein geluidsfragmentje van gemaakt:

het begint met ingetrapte koppeling, en het is het geluid dat er bij komt na 17sec. ongeveer, als ik men koppeling los...

golf 2 1.8 versnellingsbak gerammel (http://rapidshare.de/files/27924414/REC02.WAV.html)

weten iemand of dit veel kwaad kan en of het dadelijk helemaal kapot is en ik een andere bak moet steken?

ps: kan allen al stilstaande testen(nog niet ingeschreven) en men starter doet raar...

alvast bedankt voor de aandacht...

golf mkII 16v
02-08-2006, 17:42
geen of te weinig olie in de bak.
heb er ook een gehad die rammelde [anderhalf jaar lang]en was daarna vast gelopen

polcastrol
07-08-2006, 16:42
olie juist bekeken en er zit nog genoeg in en ze ziet er nog goed uit....

nog iemand sugesties/ervaringen?

Big_Mac_Mark
07-08-2006, 16:47
Synchro-mesh ringen kapot/versleten/afgebroken/niet aanwezig...

golf mkII 16v
07-08-2006, 18:55
lager eruitgelopen,bout van het dif.apgebroken[geeft niet z'n leuk effect]
dus als je het niet vertroud even de bak eronder vandaan en open maken

levis
07-08-2006, 21:12
heb het zelfde probleem gehad. toen de bak eraf was bleek dat er een 3mm speling zat op beide aandrijfflensen. en dat hoort niet. waarschijnlijk lager kapot van de flensen

Fred
07-08-2006, 22:40
lager eruitgelopen,bout van het dif.apgebroken[geeft niet z'n leuk effect]
dus als je het niet vertroud even de bak eronder vandaan en open maken

Stationair draaiend staat het differentieel stil, dus kun je die niet horen..

Bij een 020 bak hoor je het druk lager zeer moeilijk, zo niet helemaal niet.

Wat bij een 020 bak nog wel eens geluid wil maken is de drukstang die door de bak heen loopt, vooral als er aan de kant van de drukplaat in de koppeling een platte kant op is gesleten...

Verder kan het gewoon een geluid zijn wat de meeste bakken maken als ze wat ouder worden, zorgen dat je olie en het oliepeil in orde zijn, en je kan er zo nog een ton mee rijden

golf mkII 16v
07-08-2006, 23:29
Stationair draaiend staat het differentieel stil, dus kun je die niet horen..

Bij een 020 bak hoor je het druk lager zeer moeilijk, zo niet helemaal niet.

Wat bij een 020 bak nog wel eens geluid wil maken is de drukstang die door de bak heen loopt, vooral als er aan de kant van de drukplaat in de koppeling een platte kant op is gesleten...

Verder kan het gewoon een geluid zijn wat de meeste bakken maken als ze wat ouder worden, zorgen dat je olie en het oliepeil in orde zijn, en je kan er zo nog een ton mee rijden
klop inderdaat [had het al eerder genoemd maar dan loopt de bak uit eindelijk toch inelkaar] duurde ongeveer 80000km en toen was de bak overleden

Fred
08-08-2006, 08:40
klop inderdaat [had het al eerder genoemd maar dan loopt de bak uit eindelijk toch inelkaar] duurde ongeveer 80000km en toen was de bak overleden

Overigens gebeurt er met de bak zelf niks, als de "klinknagels" van het kroonwiel loslopen.......ik heb hier al eens foto's geplaatst wat het gevolg daarvan KAN zijn. Probleem is dat de bak zelf en het differentieel in het zelfde huis zitten....

golf mkII 16v
08-08-2006, 10:12
Overigens gebeurt er met de bak zelf niks, als de "klinknagels" van het kroonwiel loslopen.......ik heb hier al eens foto's geplaatst wat het gevolg daarvan KAN zijn. Probleem is dat de bak zelf en het differentieel in het zelfde huis zitten....
Nou,dan heb je die ravage in mijn bak nog niet gezien.
Klinknagel kunnen best een ravage aanrichten!

Fred
08-08-2006, 10:51
Nou,dan heb je die ravage in mijn bak nog niet gezien.
Klinknagel kunnen best een ravage aanrichten!

Tja, ik heb het zelf ook aan de hand gehad, en dat heeft geen 80000 km geduurd, dat was boem over....en de bak zelf was nog bruikbaar, het binnenwerk is dan ook omgezet naar een andere bak (omdat het diff huis kapot was geslagen), en werkt nu 3 jaar later nog steeds naar alle tevredenheid ...

golf mkII 16v
08-08-2006, 11:12
Ik had de pech dat het lager van de pignonas er uitgelopen was en het tandwiel ervan ook beschadigd was

polcastrol
08-08-2006, 13:02
bedankt voor de reacties.... :hug:

Ik ga er gewoon mee blijven rijden en we zien wel hoe lang hij het uithoud :D

Fred
08-08-2006, 13:43
bedankt voor de reacties.... :hug:

Ik ga er gewoon mee blijven rijden en we zien wel hoe lang hij het uithoud :D

Gelijk heb je......het kan ook nog heel ergens anders vandaan komen, wat dat aangaat is een automotor een raar ding, je hoort soms geluiden op plaatsen terwijl de werkelijke bron heel ergens anders zit...