View Full Version : T3 als dagelijks voertuig?
Berserker
21-06-2006, 15:50
Hey nu de audi op zijn eind raakt ben ik op zoek naar iets nieuws, ik heb t ook helemaal gehad met camperen in een tentje dus een vw busje/camper wordt t.
T1 is te duur dus is van de baan
T2 vind ik super mooi maar omdat deze auto de dagelijkse auto moet vervangen weet ik niet of een t2 hier wel geschikt voor is, (ik heb geen garage meer tot mijn beschikking)
dus ben ik aant denken aan een t3 westfalia een jongen uit mijn omgeving heeft er 1 customwesty hier opt forum, dat is een t3 westfalia g60 op lpg...
en ik zie t wel zitten om camperkenteken/oldtimer kenteken te rijden en op lpg...
hoe zit t nu met die dingen, de ene keer vind ik ze wel mooi de andere keer spuuglelijk, maar dat is smaak, maar hoe rijden die dingen? sommige roesten nogal maar kzie ook puntgave exemplaren, ik heb al veel sites doorgelezen en merk dat de prijzen in duitsland stukken lager liggen dan hier en omdat sommige oldtimer zijn is de bpm te verwaarlozen.
ik kwam deze tegen op ebay.
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=4652677989&rd=1&sspagename=STRK%3AMEWA%3AIT&rd=1
deze bijvoorbeeld:
http://i22.ebayimg.com/04/i/07/78/2c/dd_1_b.JPG
http://i10.ebayimg.com/04/i/07/7a/5e/b8_1_b.JPG
http://i18.ebayimg.com/01/i/07/56/2d/2f_1_b.JPG
http://i14.ebayimg.com/01/i/07/72/ff/71_1_b.JPG
nog een jaar TUV en oldtimer dus BPM is te verwaarlozen+lpg is mogelijk...
voor 1950 sofort kaufen, ik heb m gemailed waar hij woont om eens te komen kijken, maja als ie TUV heeft zou ie wel niet heel slecht zijn...
ik heb er niet veel verstand van...maar kan wel zeggen dat ik hem er op de foto`s erg gaaf uit vind zien! en campertjes met een hefdakje zijn vet! :rock:
Langedaik
21-06-2006, 15:53
Ik lees je topic mee, en zal het even aanvullen.
Ik ben ook aan het kijken voor een T3, ik wil alleen geen gas.
Dus ben aan het kijken voor een T3 (camper) op diesel...
Is dat voor jouw ook niks ?
Bussen na '85 zijn beter beschermd tegen roest. Ook zijn rond die tijd veel onderdelen veranderd!
Reken erop dat een T3 dorstig en traag is, tenzij je alle techniek modificeert.
Kijk eens wat rond op de site van de VW busclub, of op teedrie.nl !
Jens
Berserker
21-06-2006, 15:56
ohw en opeens is die ebay bieding afgelopen dus zal wel iemand m gekocht hebben......
zou eigenlijk nog 6 dagen moeten lopen
ochja zijn er genoeg....
mwoah diesel is toxch stukken duurder dan lpg en je zit met roetmeting...
Langedaik
21-06-2006, 15:59
Dat wil ik wel geloven dat het iets duurder is, maar is het niet onderhouds vrijer ?
Of is dat een "sprookje" ?
Want ik denk dat je met gas naar 1 op 7 gaat ?
En met diesel 1 op 10 ?
En die roetmeting is die ook zo streng met oude diesels ?
Berserker
21-06-2006, 16:44
ja roetmeting is bij alle diesels hetzelfde maja je kunt t blok ook vervangen voor een nieuwer benzine blok: 1.8 8v of 16v, dan is ie al zuiniger en ietsje sneller e dan op lpg...
maar dat ze na 85 beter behandelt zijn vind ik alweer interessant maja dan ist geen oldtimer dus heb je weer bpm...
customwesty
21-06-2006, 22:23
Hoi,
Een t3 is perfect voor dagelijks vervoer. En wat de roest betreft, ze roesten allemaal.De 1 meer dan de ander. En dit is onafhankelijk van het bouwjaar. Als ik eerlijk ben vind ik over het algemeen de oudere bussen (voor 85) beter dan de nieuwe. Een diesel roest in de naden vaak meer, dit komt door de heftigere viberatie van het blok wat de naden extra belast.
Het verbruik op lpg valt mee. Ik rij 1 op 7 met een g60 erin. Als je het omrekend haal je dat bij lange na niet met een andere auto en vooral niet een van 1750 kg en een stroomlijning van een garagedeur. Het rijdt soepel en snel (180+).
Ga voor een t3, betroubaar, degelijk en simpel.
Mijn pa rijdt een T3 diesel, ikzelf reed een T3 16V turbo. Allemaal best goed te rijden dagelijks vond ik, hoewel de 16V ontzettend veel verbruikte (mag ook met 200+ pk in een voorgenoemde schuurdeur).
De diesel van pa staat op camperkenteken, dan wordt het pas interessant. Pas op voor de oude ongeblazen diesels, dat zijn 1.6jes: die waren in een Golf al traag. Later kwam de 1.7, een 'voormodel' van de 1.9's die later verschenen in Golf 3 etc. De mooiste optie is een 1.6TD, nog mooier een 1.7 met TD opbouw :)
Waterboxers zijn niet erg betrouwbaar (sorry mensen, maar het mag gezegd worden), mechanisch wil het wel eens fout gaan. De 1.9's zijn redelijk futloos, een 2.1 is leuk maar zeldzaam. Verbruiken ook veel, dus gas is haast een must (maar dan wel weer camperkenteken natuurlijk!)
Berserker
22-06-2006, 08:54
ja dat die waterboxer slecht zijn hoorde ik ook al, van mijn broer die t weer van customwesty had...
en indd de diesels zijn weer minder vaak te vinden en vaak duurder.....
traag=geen probleem rijdt een 6n en binnenkort een audi 50, beiden geen snelheids monsters, thoeft ook niet snel te zijn..
ombouw van waterboxer naar nieuwe vw watergekoeld is dat wel beetje te doen?
hoe zit t met de koeling hiervan?
ik denk omdat campers int algemeen minder gereden worden, en vaker lang binnen gestald staan dat deze meestal in beter staat zijn...
Ik rij nu dagelijks ff in een 81'tiger westfalia joker, met 2Liter type4 CU motor, met automaat, maar traaaaaag,
niet normaal. Rijdt daarentegen wel heel erg lekker .. niet verlaagd, lekker overzicht, degelijke remmen, bergen
kastruimte, 4 slaapplaatsen, wegenbelastingvrij, enzovoorts
Berserker
22-06-2006, 09:36
verkopen? :D
wat is traag? 100/110 en dan houdt t op?
mijn pa rijdt t4 met 1.9 tdi maar hele korte bak dus 110 is de normale kruissnelheid...
verkopen? :D
Helaas .. bus is van mijn buurman, maar zeer waarschijnlijk koopt mijn vader hem.
Plannen/ onderdelen liggen al klaar .. 996 remmen, 993 velgen, verlagen, 2Liter Subaru, enzovoorts ..
wat is traag? 100/110 en dan houdt t op?
100, en dan is het op .. harder wil hij niet .. bus weegt ook bijna 1500 kilo, en dan met een 70pk typ4'tje :redface:
T3 is voor dagelijks verkeer zeker wel te doen....heb 5 jaar gereden met mn 1.7D.....
Deze mag nu met pensioen...ben hem aant oplappen(denk nw. plaatwerk, verlaging, nwe lak, porsche wheels,etc)...
De mijne zal over 2 mannden op menig meet te zien zijn....
Heerlijke auto's...heb hem zelf omgebouwd naar camper...staat ook op kenteken nu...
Wel een kopen van de latere types zoals al gezegd wordt...
suc6...
grtz...Vic...
Berserker
22-06-2006, 12:28
T3 is voor dagelijks verkeer zeker wel te doen....heb 5 jaar gereden met mn 1.7D.....
Deze mag nu met pensioen...ben hem aant oplappen(denk nw. plaatwerk, verlaging, nwe lak, porsche wheels,etc)...
De mijne zal over 2 mannden op menig meet te zien zijn....
Heerlijke auto's...heb hem zelf omgebouwd naar camper...staat ook op kenteken nu...
Wel een kopen van de latere types zoals al gezegd wordt...
suc6...
grtz...Vic...
hoezo de latere types? customwesty zegt meer de voorkeur voor de oudere types te hebben...
Naar mijn ervaringen is het plaatwerk van de latere types beter...
Maar best kans dat hij andere ervaringen heeft....
Mocht je er een hebben moeten we wel foto's zien...
Moet van de mijne nog ff topic opepen met het proces van het opknappen..
grtz..Vic...
Berserker
22-06-2006, 14:03
joah maar nu ik hoor dat t2B ook dagelijks te rijden is nijg ik meer tot een redelijk roestvrije t2.....
joah maar nu ik hoor dat t2B ook dagelijks te rijden is nijg ik meer tot een redelijk roestvrije t2.....
Die is alleen driekeer zo duur :eek:
Jens
Berserker
22-06-2006, 14:33
mwoah verkijk je niet op de prijzen van t3's ;)
de prijzen van een goeie t3 en t2 (camper) liggen heel dicht bij elkaar, tis zelfs zo dat t3 op dit moment over het algemeen nog duurder is...
ok roestvrij is de vraag, zolang ie niet rot is.
, en dan laat ik kieft en klok :chair: prijzen buiten beschouwing ....
arnieboyke
25-06-2006, 20:06
Mag ik vragen wat jullie hiervan vinden.
volkswagen westfalia T3 (http://www.marktplaza.nl/Belasingvrije-VW-WESTFALIA-T3-1980-ZILVER-2022926.php)
Ik ben een complete leek op het gebied van T3.
Wat zou een mooie prijs zijn voor deze auto?
Of deze misschien ??
VW-Camper T2 - T3 Hoogdak diesel Westfalia bj.1983 (http://www.marktplaza.nl/VW-Camper-T2-T3-Hoogdak-diesel-Westfalia-bj-1983-1904990.php)
Zoals ik al zei, ik heb er zelf weinig of geen verstand van maar hoop daar verandering in te brengen !!
Bedankt voor de reacties
Berserker
26-06-2006, 08:37
die 1ste heb ik ook al eens naar gemaild maar geen reactie teruggekregen, maja is een handelaar dus houdt t voor mij al op....
verder is die volgens mij overgespoten want alles is zilver gespoten en heb nog nooit een t3 in die kleur gezien..
die 2de is wel leuk voor die prijs, maar ik vind zo'n hoogdak niet mooi, als je hem puur voor kamperen gaat gebruikne lijkt me dat wel onderhouds vrijer, en makkelijker.....
Berserker: Waarom ben je bang voor een diesel? Je zegt ergens: je zit met de roetmeting...
Die roetmeting is normaal toch geen probleem? Als de motor goed loopt, komt ie d'r toch makkelijk door? Als een diesel NIET door de roetmeting komt, heb je meer problemen dan alleen de roetmeting: dan is t blok echt niet gezond meer.
Berserker
26-06-2006, 09:16
ja ok, is een beetje blijven van vroeger, iedereen bang dat ze t blok zouden opblazen enzo...
maar dit was niet de voornaamste reden, ik merk dat de diesels van die dingen stukken duurder zijn, en als ze oldtimer zijn kun je dan net zogoed ene benzine kopen en op lpg gaan rijden...
arnieboyke
26-06-2006, 19:20
Die rode is waarschijnlijk ook overspoten, want als je kijkt naar het interieur dan zie je dat de deuren binnenin wit zijn :(
Is het niet interessant om van een handelaar te kopen dan ?
En als ze overspoten zijn ,zou er toch meer kans inzitten dat ze "vrij" zijn van roest ?
Berserker
27-06-2006, 08:14
ja die rode is ook overgespoten/geverfd...
als ze overgespoten zijn, weet je nooit wat eronder zit...
die rode zal wel niet veel mis mee zijn lijkt me, want is nou niet echt een paradepaardje..
tjah handelaren hun doel is om winst te maken...
dus zou je m altijd goedkoper kunnen krijgen, als je gewoon bij particulieren koopt is de kans kleiner dat je genaaid wordt, aangezien die gewoon hun auto kwijt willen (voor welke reden dan ook)...
stufenheckfahrer
27-06-2006, 16:46
De wagens die in de ads van arniekeboy te zien zijn, zijn allebei omgebouwd.
Het interieur in de eerste wagen is wit (ik bedoel het "hout, trespa").Dit hoort bij dit bouwjaar creme te zijn.
Dit is pas na ongeveer '83, de wagen heeft waarschijnlijk een hard en werkzaam leven gehad vooraleer het een camper werd. Het interieur is wél origineel voor een T3 westfalia camper.
De tweede is ook een bus, en heeft ook een interieur. Punt.
Het weekend van Budel heb ik een 82-tiger T3 Westfalia Joker opgehaald in Duitsland,
origineel strontbruin dieseltje met een hoogdak. Het Westfalia hoogdak is enigzins gestroomlijnd, met een knik.Deze heb ik gekocht voor de handel.
Misschien heb je hem wel gezien, doordat ik een probleem met mijn schouder heb, zag ik het niet zitten om met mijn oprijplanken te slepen, en heb hem in Budel gewoon boven op m'n LT laten staan :eek: !
Dat slaapt vrij hoog, en s'morgens moet je oppassen met uitstappen :D
Mocht je interesse hebben kun je me een PM sturen.
Greetz Ron
Berserker
28-06-2006, 15:36
deze ziet er mooi uit en niet duur, alleen vind ik t vreemd geen tijd voor de keuring...
marktplaats (http://koopjes.marktplaats.nl/auto_s/oldtimers/40057332.html?return=eJwli8EKwyAQBf8lYI4aDb2sSGn%2FRFJB0cRFlyRt6b9XyWmGxzwLEr4BJl1BKgVDdbYsXnsiBCFiRrfx1ZZImKylyrckroSjx%2FuZjBxf1VBm80Oy%2BZmoySdg17Np5%2FtiPBr3g6mbmha7oittzBj6c0SjBv37A7zTLEk%3D&df=1)
op zich kost een invoering + apk wel de hele ochten met wachten door RDW... dus kan goed zijn dat ie geen tijd heeft, maar wel verdacht of course...
Berserker
28-06-2006, 15:43
op zich kost een invoering + apk wel de hele ochten met wachten door RDW... dus kan goed zijn dat ie geen tijd heeft, maar wel verdacht of course...
ik neem aan dat hij apk keuring bedoelt.....
maar indd geen kentekenplaten vind ik ook al vreemd....
Menno Bremer
30-06-2006, 15:20
Heren,
Ik heb deze topic even gelezen en ik moet zeggen dat ik het met deze en gene niet helemaal eens kan zijn. Wij hebben een T3 Turbo diesel uit 1988. Het is een originele Westfalia camper en wij zijn de 2e eigenaar. Over het algemeen staan deze campers te koop (ook bij particulieren EN handelaren) tussen de 6000 en de 10.000 euro. Ik heb de onze afgelopen november gekocht bij een handelaar voor...................veel minder dan de gemiddelde vraagprijs. Nu ben ik er de hele winter mee bezig geweest, en kost ie me ook een godsvermogen, maar hij is nu bijna zoals ik hem hebben wil. Ik ga er nog een klapscherm in monteren en de deurhendel van de schuifdeur moet nog gepolijst worden maar dan is ie ook helemaal af. In het gespot forum op deze site staat ie ook maar ik stuur toch even een foto mee.
Voor wat betreft de verzekering (euro 250 per jaar) en de wegenbelasting voor deze camper (is namelijk maar 1 kwartaal per jaar voor een camper is 350 euro) zijn in mijn ogen wel overheen te komen. Zeker als je hem dagelijks gaat gebruiken!
Hier enkele foto's
http://img515.imageshack.us/img515/3816/campervoorkant2it.jpg (http://imageshack.us)
http://img517.imageshack.us/img517/683/camperzijkant7gx.jpg (http://imageshack.us)
http://img523.imageshack.us/img523/9285/camperachterkant1qu.jpg (http://imageshack.us)
http://img120.imageshack.us/img120/8571/campernavi0qe.jpg (http://imageshack.us)
http://img505.imageshack.us/img505/4598/deurgreepgepolijst4hf.jpg (http://imageshack.us)
Groeten Menno
even nieuw leven in blazen, maar wat zijn dan ongeveer de kosten voor een carravelle (benzine) per maand aan belasting
carravelle of ander type uit bijv. 90 ?
MetPeter
15-09-2006, 22:43
even nieuw leven in blazen, maar wat zijn dan ongeveer de kosten voor een carravelle (benzine) per maand aan belasting
carravelle of ander type uit bijv. 90 ?
Kijk eens op onderstaande link van de belastingdienst. Je kan dan voor elk type voertuig de wegenbelasting zien.
http://www.belastingdienst.nl/reken/mrb/mrb-soort.htm
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.