Log in

View Full Version : polo mk2 gt


gtheo
23-01-2006, 22:02
Hallo allemaal,

Ik heb een polo gt '90 gekocht.

Nu zat ik op internet te kijken en zag ik een artikel op een engels forum.
Hier stond in dat je de luchthoeveelheidsmeter van een golf 2 1.8 8v (digifant) op je polo 3f blokje kan zetten.
Dit omdat deze minder weerstand opleveren in je inlaat traject.

Heeft iemand hier ervaring mee?? of ideen over??

Lexo
24-01-2006, 00:07
ik heb ergens gehoord of gelezen, dat er in een polo 2 geen 3f blokken zitten standaard.

pas in de polo 2f wel!

weet niet 100% of dat waar is..

maar idd een 1.8 LMM kun je zo gebruiken!

Dennis@polo86c.nl
24-01-2006, 09:55
Polo 2 (modeljaren 1982-1990) is geleverd met zowel GK (75pk 1.3 mechanische kop + carb) als 3F motor (75pk 1.3 hydrostoter + injectie).
De laatste welliswaar heel kort en ik meen zonder kat/lamda.

Let wel, een GT is niet altijd 75pk, omdat het een uitvoeringsaanduiding is. Het kan net zo goed een 55pk motor zijn.

Luchtmassameter kun je idd vervangen door een groter exemplaar, voor zover ik weet moet je het luchtfilterhuis ook aanpassen. En er moet het een en ander afgesteld worden.

gtheo
26-01-2006, 19:41
De gt die ik heb is van 90 en heeft een 75pk blok met multi-point injectie (een 3f met digifant computer).

En met U9 katalysator (dit alles vermeld op kenteken 55kW U9)

Heeft 1 van jullie wel eens geprobeerd met een 1800 LMM?

En is de 1.8 8v Gti maar met 1 type uitgebracht (digifant of ook digifant 2?)?

sjampoo
26-01-2006, 19:50
D'r zijn er wel bij ja,. die m op een NZ hebben gemonteerd.

Allemaal weinig succesvolle operaties als je t mij vraagt: meestal schiet t verbruik door onjuiste afstelling omhoog.

Als je t goed af kunt stellen (en dus meer kunt dan de vraagbaak lezen), dan zal t vast wel wat 'brengen', maar wil je dat wel?

gtheo
26-01-2006, 20:34
Ach als het iets is dan ga ik er niet aan beginnen.

Ben eerst nog op zoek naar andere nokkenas en spaghetti spruitstuk.

Dan word het een tripje spottuning denk ik.

Als ik het dan toch doe dan maar goed.

Bovendien heb ik een voordeel dat ik nog een 1.3 multipoint golf heb (40kW) waar ik de "oude" gt nokkenas dan weer in kan plaatsen ...en misschien ook de injectie en inlaatspruitstuk.

Jurgen Santana
26-01-2006, 21:31
Ach als het iets is dan ga ik er niet aan beginnen.

Jij komt er wel :D

gtheo
26-01-2006, 21:51
Heb ff alle pagina's van het forum nagelezen:

Jammer dat Serge nog niet heeft gereageerd want ik vond meerdere post van hem waar hij de "golf 2 luchtweger" noemt.

quote Serge over de 3f motor:

268 nokker plaatsen ,g60 injectoren ,drukpotje indrukken ,kop bewerken

,gk zuigers ,kat verwijderen ,spaghetty ,golf 2 luchtweger ,chippen
moet het wel aardig doen voor een 110 pk.

Ik vraag me gewoon af welke weg ik beter kan bewandelen.
De bovenstaande al ben ik ook wel tevreden met 90 - 95 pk's

Of de motorfietscarb's waar ik dan weer andere spruitstukken voor moet hebben.

Mijn doel is dus 90-95 pk's en ik wil de overgebleven onderdelen dan weer op het NZ blokje (40kW) van de golf hergebruiken.

Zeg maar beetje puzzelen voor meer voor minder :D

Dennis@polo86c.nl
26-01-2006, 23:29
Laat die G60 injectoren maar zitten.

De rest klinkt wel goed, maar de vlieger gaat alleen op bij een goede afstelling.

gtheo
27-01-2006, 11:38
Afstellen dmv chip?? of dmv brandstofdruk (befaamde potje)?

:confused: Over dat potje is nog veel onduidelijkheid ....hoeveel indrukken ,en zit er een aansluiting op om een druk meter aan te hangen?

Is brandstofdruk verhogen ook noodzakelijk bij chippen of word dan gewoon de tijdsduur van inspuiten aangepast.

Dennis@polo86c.nl
27-01-2006, 20:18
Afstellen idd het beste op rollenbank door aanpassen van de regelwaardes in de software.
Potje regelt benzinedruk (=houdt druk op een bepaalde waarde), zit geen aansluiting op, maar die zit wel aan de injectierail.

Meer benzinedruk bij dezelfde inspuitduur geeft meer ingespoten benzine.
Is een manier om een blok met betere ademhaling van meer brandstof te voorzien.
Maar dan zit je nog steeds met de originele regelcurves die niet meer bij de nieuwe vermogenskarakteristiek passen (door o.a. andere nokkenas).
Je komt welliswaar aardig in de buurt, maar over het hele toerenbereik zul je het niet perfect krijgen, dus nog steeds software aanpassen.
Injectoren met een grotere opbrengt geven bij dezelfde druk en dezelfde inspuittijd een grotere hoeveelheid brandstof.
Maar ook dan zit je weer de regelcurves die bedoelt zijn voor de originele motorkarakteristiek.

gtheo
28-01-2006, 11:55
:wee:

Ik ga op zoek naar 36mm keihin carb's (van na '93).

268gr nockenas en dan maar spottuning bellen/mailen.

:cool:

Blikopener
28-01-2006, 21:56
Weet hier nu GVD nog steeds niemand het verschil tussen een
luchtHOEVEELHEIDSmeter en een luchtMASSAmeter!?!?!? :confused: :mad:

Zelfs een luchtWEGER is weer een ander ding......

Mark1
28-01-2006, 22:12
:rolleyes:

Leesvoer -> klik (http://www.autohelpdesk.nl/autotechniek.html)

( voordat Blikkie echt ontploft.. :D )

sjampoo
28-01-2006, 22:14
Jawel, tenminste: dat denk ik toch:

Hoeveelheidsmeter -> Klep in luchtfilterhuis zoals bij 'real G40', NZ en 3f.
(meet dmv het open/dicht gaan van een klep hoeveel lucht er word aangezogen)
(enkelvoudige volume meting)

luchtmassameter -> hittedraadanemometer zoals bij 'latere G40'
(snelheidsmeting + temperatuur -> volume meting + temperatuur kan worden vertaald naar zuurstof 'massa' meting (zelfde snelheid (volume) bij lagere temperatuur = meer zuurstof massa)

luchtweger: Geen idee -> naam doet vermoeden 'weging' = 'massa', maar waarschijnlijk komt t overeen met de hoeveelheidsmeter.

sjampoo
28-01-2006, 22:17
Mark: Thumbs up! :)

Luchtweger -> still no clue. 't zal wel de benaming van 1 van de 2 zijn.

(of eventueel de MAP (druk) sensor in combi met de luchtmassameter?)

Dennis@polo86c.nl
29-01-2006, 00:36
Jawel, tenminste: dat denk ik toch:

Hoeveelheidsmeter -> Klep in luchtfilterhuis zoals bij 'real G40', NZ en 3f.
(meet dmv het open/dicht gaan van een klep hoeveel lucht er word aangezogen)
(enkelvoudige volume meting)

luchtmassameter -> hittedraadanemometer zoals bij 'latere G40'
(snelheidsmeting + temperatuur -> volume meting + temperatuur kan worden vertaald naar zuurstof 'massa' meting (zelfde snelheid (volume) bij lagere temperatuur = meer zuurstof massa)

luchtweger: Geen idee -> naam doet vermoeden 'weging' = 'massa', maar waarschijnlijk komt t overeen met de hoeveelheidsmeter.

Volgens mij heb je de luchtmassameter en hoeveelheidsmeter verkeerd om :)

Luchtweger is volgens mij zo'n ding met een rond plaatje, als in Bosch K-Jetronic systeem.

sjampoo
29-01-2006, 08:34
[QUOTE=Dennis@polo86c.nl]Volgens mij heb je de luchtmassameter en hoeveelheidsmeter verkeerd om :)

[quote]

Nope:
http://www.autohelpdesk.nl/component/001.html
luchthoeveelheidsmeter -> mechanisch, meetvaan -< de klep dus bij bijv. NZ


http://www.autohelpdesk.nl/component/005.htm
luchtmassameter -> hittedraad -> dat kleine kogeltje dat je bij monopoint injectie ziet zweven, of dat dingetje dat in 1 van de intercooler buizen vlak voor de gasklep zit bij een G40.

---

Luchtweger:
nummertje '8' in t plaatje: (o.a. bij K-Jetronic)
http://www.boschautoparts.co.uk/images/product/pcPetr/pcPetr11_1.gif

De klep die in de spinnekop zit bij Bosch K-jetronic

---

Luchthoeveelheidsmeter:
nummertje 5 in t plaatje (o.a. bij L-Jetronic)

http://www.boschautoparts.co.uk/images/product/pcPetr/pcPetr11_3.gif

De vaan die in het luchtfilterhuis zit bij een NZ of 3F

---


Luchtmassameter
linksbovenin t plaatje (o.a. bij Motronic)
http://www.boschautoparts.co.uk/images/product/pcPetr/pcPetr11_6.gif

De 'voeler' in de IC buis of in het monopoint injector huis

gtheo
29-01-2006, 14:05
:confused: Bij mij heten ze gewoon allemaal luchthoeveelheids meter :confused:

Maar het ging erom of het nu had deze te plaatsen als verdere basis van het wat opporren van een 3f blok.

Wat ik er tot nu toe van begrijp is dat als je een andere nokkenas plaatst je motor meer mengsel tot zich kan/wil nemen.
Hoe minder opstakels in de inlaat zijde hoe beter de vulling.

Dan moeten er dus andere injectoren geplaatst worden of de brandstofdruk moet omhoog.
Dan een andere chip erin ivm het veranderde motorkarakter.

Hoe klinkt dit tot dusver??