View Full Version : Tellerklok Golf 2 16V
Ik heb dus de klok van Christiaan overgenomen en die is er voor mij in gezet, maar ik heb het gevoel dat ik nu ongeveer 20 km/h langzamer rijd dan de klok aangeeft. Echt bewijs heb ik niet (nog geen tijd gehad om het ff te testen) maar waar je 80 mag, rij ik 100 (ja okee, doe ik altijd wel maar ff ervan uitgaand dat ik achter iemand rij die zich WEL aan de snelheid houd :) ), waar je 100 mag zit de teller bij mij al op 120 en ga zo maar door. Ook kon ik bij de vorige teller maar net 200 km/h op de klok krijgen bij zo'n 7000 toeren en nu rij ik 180 km/h bij amper 5000 toeren... lijkt me dus dat dit toch een verkeerde is, ik kan helaas niet naar de VDO code kijken want de oude klok ligt al ergens op een vuilnisbelt. Mijn vraag is eigenlijk of iemand weet of ik bijv. via de dealer nog kan achterhalen welke klok er in mijn autootje hoort? Ik begreep namelijk van vrienden dat er voor de 16V ook een stuk of wat verschillende gemaakt zijn en dat het dus aan de overbrenging ligt. Of weet iemand of ik deze klok nog zo aan kan passen dat ie wel de 'echte' snelheid aangeeft? Die andere klok klopte zeker want ik kreeg gister nog een bekeuring binnen met precies de snelheid die ik ook reed op dat moment dus daar is geen twijfel mogelijk. Wie oh wie...
Pedaalemmer
05-03-2004, 14:03
Ik heb dus de klok van Christiaan overgenomen en die is er voor mij in gezet, maar ik heb het gevoel dat ik nu ongeveer 20 km/h langzamer rijd dan de klok aangeeft. Echt bewijs heb ik niet (nog geen tijd gehad om het ff te testen) maar waar je 80 mag, rij ik 100 (ja okee, doe ik altijd wel maar ff ervan uitgaand dat ik achter iemand rij die zich WEL aan de snelheid houd :) ), waar je 100 mag zit de teller bij mij al op 120 en ga zo maar door. Ook kon ik bij de vorige teller maar net 200 km/h op de klok krijgen bij zo'n 7000 toeren en nu rij ik 180 km/h bij amper 5000 toeren... lijkt me dus dat dit toch een verkeerde is, ik kan helaas niet naar de VDO code kijken want de oude klok ligt al ergens op een vuilnisbelt. Mijn vraag is eigenlijk of iemand weet of ik bijv. via de dealer nog kan achterhalen welke klok er in mijn autootje hoort? Ik begreep namelijk van vrienden dat er voor de 16V ook een stuk of wat verschillende gemaakt zijn en dat het dus aan de overbrenging ligt. Of weet iemand of ik deze klok nog zo aan kan passen dat ie wel de 'echte' snelheid aangeeft? Die andere klok klopte zeker want ik kreeg gister nog een bekeuring binnen met precies de snelheid die ik ook reed op dat moment dus daar is geen twijfel mogelijk. Wie oh wie...
nou de snelheid op de bekeuring zal niet hetzelfde zijn geweest als wat jij zag i.v.m paar km/u meetcorrectie ;)
ik zit met juist hetzelfde probleem , 8v dan wel
nou de snelheid op de bekeuring zal niet hetzelfde zijn geweest als wat jij zag i.v.m paar km/u meetcorrectie ;)
Ik zat nog te twijfelen of ik dat er nou wel of niet bij zou zetten, maar ik dacht, ach, bijdehandjes genoeg hier :rolleyes:
En de 8v heeft sowieso al vier of vijf verschillende uitvoeringen qua tellerklok meen ik gehoord te hebben... wie kan ons helpen?
Leen : je moet helemaal niet in de buurt van de 200 komen .
Ik hoorde gister het bedrag wat 36 km te hard rijden kost van iemand .. daar koop je heel wat leuke dingen voor :(
Laat staan wat je kwijt bent als je met bijna 100 km per uur wordt gesnapt .
* bezwerende vingertje mode off *
Zelf heb ik een 950 VDO in mijn Jetta .
Er is vast iemand hier met een 16 v die ff voor je wil kijken
Ligt het aan de bak zelf of aan het omvormertje waar de kabel ingaat ?
Pedaalemmer
05-03-2004, 15:08
Ik zat nog te twijfelen of ik dat er nou wel of niet bij zou zetten, maar ik dacht, ach, bijdehandjes genoeg hier :rolleyes:
dat ik dat maar even weet;)
Ik heb nu ook een 950, en ik heb geen idee waar het aan zou moeten liggen.. mij werd alleen 'de overbrenging' genoemd, wie het weet mag het zeggen :D
Overbrenging in de bak is vrijwel altijd gelijk (bij de Polo altans wel: 't asje wat in 1974 de 084 bak van de Audi50 in ging, is in de nieuwste 9N nog steeds niet van onderdeelnummer veranderd.. (in de 085 bak tegenwoordig).
Er zijn een aantal mogelijkheden. De overbrenging van bak naar kabel is echter (voorzover mij bekend) gelijk. Tellers zijn anders omdat
1) bandenmaat / afrol-lengte / omtrek. Sommige vw's staat om 'andere inch' velgen, of hebben 'andere wanghoogte' banden.
2) teller zelf, wisselend bij andere schaalaanduiding. De wijzer word (bij de mechische klokken that is), mee-genomen door een rondslingerend magneetje. (Dat magneetje zit dus aan de kilometerteller kabel vast). Door dat de wijzer op een veer zit, draait de wijzer dus niet rond, maar geeft ze een bepaalde waarde aan: magneet harder draaien, veertje verder 'opgewonden'. Sterker veer => Verder oplopende schaalverdeling mogelijk. Slappere veer => sneller uitslaande wijzer, 'langzamere max-snelheid'...
maar goed: ik dacht dus dat alle golfjes een 950 teller hadden, en alle polo's en 980. De Polo G40 (de enige met een schaal tot 220 (of 240?) heeft ook gewoon een 980 aanduiding: past zo in elke andere polo.
Bedankt voor de info :D Maar ja, ik weet nog steeds dus niet waar het aan ligt, of ik ben gewoon niet zo goed in begrijpend lezen... ik zal mijn licht eens opsteken bij de dealert, als ie mij nog aardig vind, wat ik niet denk, maar ja, wat kan mij het schelen :o
Zestienkleppen
06-03-2004, 17:28
ff tjes een tipje om je snelheidsafwijking te meten: Neem een stopwatch mee (zit tegenwoordig al op de simpelste telefoon) en ga op de snelweg of autoweg (niet ergens anders, dan rij je te hard dombo) precies 100 op de teller rijden. Nu staan er van die groene bordjes langs de kant, zoals al te lezen valt precies om de 100 meter. Precies op het moment dat je langs bijvoorbeeld bordje 35.0 km rijdt start je de stopwatch en bij 36.0 (juist ja, een km later) stop je hem weer. Stel dat de snelheidsmeter precies 100 aanwijst (en dus geen afwijking heeft) heb je; 100km/uur = 27.778 m/s
afgelegde weg = 1000 meter => 1000/27.778 = 36 seconden nodig voor deze km. Stel je doet er 38 seconden over dan is je afwijking 36-38/0.36 = -5.5% Je rijdt dus maar 100-5.5 = 94.5 km/h.
(ik geloof dat ik alleen op het laatst een klein rekenfoutje maak, maar die afwijking is gering)
ijn er geen manieren om km-tellers te ijken?
Andere optie is even een digitale fiets-kmteller monteren (een die verder gaat dan 99km/u uiteraard ;)), instellen en je exacte snelheid aflezen.
Zestienkleppen
06-03-2004, 22:45
ijn er geen manieren om km-tellers te ijken?
Andere optie is even een digitale fiets-kmteller monteren (een die verder gaat dan 99km/u uiteraard ;)), instellen en je exacte snelheid aflezen.
Ik denk dat die ook een afwijking hebben. Echte meetapparatuur is erg duur volgens mij.
In principe niet natuurlijk, omdat je zelf de wieldiameter ed inmoet stellen. Tuurlijk zal deze een kleine afwijking hebben, maar denk dat deze acurater is dan een analoge km-teller
Allart-Ghetta
07-03-2004, 17:07
Er zijn geen verschillende overbrengingen in de klokken. Staat bijna altijd 950 op (hoor bij eeb 16v 100% zo te zijn). Er zijn echter wel 3 verschillende tandwieltjes die je onder aan de kabel kunt klikken. Bij een 16v (2y bak) hoort een rood tandwieltje.
Valt me weer tegen dat niemand deze basic dingen weet te melden.
Dus heleen, kijk of er 950 op je snelheidsmeterfrontje staat, en haal met pijpsleuteltje 11 het boutje van de km tellerkabel even los en trek de kabel eruit en kijk wat voor tandwieltje je nu hebt.
Niet iedereen is zo al-wetend als jij, Allart ;)
Hoeft niet gelijk zo negatief ajb
Allart-Ghetta
07-03-2004, 18:09
Alwetend? Nou als je van die oude hokken rijdt waarbij alles kapot gaat en zo niet dan moet het verbeund worden dan leer je dat vanzelf. Excuses.
das zeker waar.. En dit forum is er juist om van elkaar te leren ;)
Geeft niet, hoor..
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.