PDA

View Full Version : wiellagers vervangen polo 2f

Lexo
04-01-2006, 21:42
hoi,

is dat zelf te doen? wiellagers vervangen?

en heeft iemand ervaringen met ebay spul:
http://cgi.ebay.de/2x-Radlager-vorne-fuer-VW-Polo-86c-86-c_W0QQitemZ8027605948QQcategoryZ61879QQrdZ1QQcmdZViewItem

of is de kwaliteit niet geweldig?

ze zijn wel stukken goekoper dan bij de lokale autoonderdelen boer..

vw golf 1979
04-01-2006, 22:32
normaal gezien moet je de lagers vervangen met behulp van een press-bank. je kan proberen ze er zo uit te slaan maar ik vrees dat dat niet zal lukken.
heb geen ervaring met e-bay spul. heb de mijne toen gewoon bij de onderdelenboer gaan halen. koste iets van een 40 euro of zo

Dennis@polo86c.nl
05-01-2006, 10:08
Zou zelf niet voor deze lagers kiezen, liever even geduld en wachten tot een particulier zijn duurbetaalde merk-lagers voor weinig aanbiedt :)

Zelf vervangen kan prima, als je maar weet wat je doet en zonder een pers begin je eigenlijk niet veel.

Zo ongeveer de volgorde:
- veerpoot uitbouwen
- met pers naaf uit het lager persen, lager wordt hierbij vernield
- om de naaf blijft een stuk lager zitten, deze met goede poelietrekker er vanaf halen
- clips voor en achter het lager verwijderen en rest van het lager uit de veerpoot persen
- nieuwe clip monteren en lager inpersen, andere clip monteren
- naaf inpersen.

De kunst is vooral de juiste dingen ondersteunen tijdens het persen en de druk op het juiste deel van het lager zetten, anders sloop je de boel alsnog.

Je kunt ook gewoon met uitgebouwde poten en de nieuwe lagers naar een garage gaan en het wisselen van de lagers laten doen, moet niet veel kosten.

Lexo
05-01-2006, 12:17
doet iedere garage dat? kan me voorstellen dat sommige liever zelf onderdelen aan me verkopen!

iemand nog een adresje voor lagers?

martijnvanderh
06-01-2006, 09:40
Mijn ervaring: lekker door garage laten doen!

Het hoeft helemaal niet veel te kosten als je idd de 'poten' meeneemt.

Ik heb het in Berghem laten doen.

serge pot
06-01-2006, 21:00
wat voor een gereedschap heb je eigenlijk ?

het kan ook mbv uitzetten en krimpen techniek waarbij er dus minder spanning op je lager komt .

golf mkII 16v
06-01-2006, 21:25
voor of achter?????

Michiel86c
07-01-2006, 09:15
voor of achter?????

Voor. Mijn lagers liggen al enige weken in de vriezer :D Ik heb nog geen tijdgehad om ze te monteren..
Als je een bankschroef hebt en een beetje crea bent kan je het prima zelf.

golf mkII 16v
08-01-2006, 00:06
met een bankschroef eruit persen valt volgens mij tegen er indrukken lijkt me makelijker te gaan

Mark1
08-01-2006, 10:50
9 van de 10 keer vervang je het lager toch omdat ie verrot is,
dus heb het ook weinig zin om het oude lager er uit te gaan persen.
( Als je een pers tot je beschikking hebt is dat wel de simpelste manier uiteraard )
Maar voor de rest voldoen een lompe hamer en stuk pijp oid ook prima.

golf mkII 16v
08-01-2006, 12:01
9 van de 10 keer vervang je het lager toch omdat ie verrot is,
dus heb het ook weinig zin om het oude lager er uit te gaan persen.
( Als je een pers tot je beschikking hebt is dat wel de simpelste manier uiteraard )
Maar voor de rest voldoen een lompe hamer en stuk pijp oid ook prima.
is een goede opmerking bij een golf weet ik dat als je het lager er uit perst ook kapot gaat dus een lompe hamer moet ook lukken en dan de nieuwe met warmte en koude er met de bankschroef er in drukken

Lexo
08-01-2006, 14:16
het gaat over de voorlagers,

verder staat op mijn werk (bijbaantje) een grote pers, die mag ik gewoon gebruiken.

heeft iemand foto's met daar ene beschrijving bij hoe ik moet werken misschien?

als het er beetje te doen uit ziet, wil ik het misschien wel proberen.

Dennis@polo86c.nl
08-01-2006, 21:43
Vraagbaak :)

golf mkII 16v
12-01-2006, 21:36
het gaat over de voorlagers,

verder staat op mijn werk (bijbaantje) een grote pers, die mag ik gewoon gebruiken.

heeft iemand foto's met daar ene beschrijving bij hoe ik moet werken misschien?

als het er beetje te doen uit ziet, wil ik het misschien wel proberen.
gewoon proberen wel de fusee goed ondersteunen ivm weg springen van de fusee

sjampoo
12-01-2006, 21:52
Zelfs ik kan een voorwiellager vervangen :)

Dat zegt op zich niet zoveel, want in de loop vd jaren ben ik wel íetsjé handiger geworden,. maar goed: Met een bankschroef als pers, waarbij je het oude lager als 'pas-unit' gebruikt kom je ook een heel eind.

Waarom je d'r nieuw clips bij krijgt is me nog steeds een raadsel: de oude zijn meestal gewoon prima te verwijderen te her gebruiken, maar goed: als je dan toch alles weer in bling-staat hebt.. ook maar ff nieuwe ring-clips en centralewielmoer

Lexo
12-01-2006, 23:47
ik heb mijn haynes ff geraadpleegd, maar daar staan jammer genoeg geen plaatjes bij, zal dus gewoon de poten onder de polo vandaan moeten halen om te zien of ik het aandurf denk ik.

Dennis@polo86c.nl
12-01-2006, 23:58
Ik durfde het zelf wel eerder aan, maar heb tot niet al te lang geleden gewacht met het zelf verwisselen van voorwiellagers.
Waarom? Had niet de juiste spullen. En de nood was er ook niet.
Gewoon proberen heeft geen zin, je moet weten wat je doet.

Het komt trouwens overeen met het wisselen van een Golf lager, en dat staat hier prima beschreven:
http://volkswagen.msk.ru/vw_doc/eva2/SU01/ch5.4.1.html

Voorwiel-lager heb ik voor het eerst moeten vervangen bij mijn Jetta.
Hiervoor heb ik een nieuw merk-lager gescoord voor weinâg op ebay.de, en een gebruikt fuseehuis op de sloop.
Deze in alle rust voorzien van het nieuwe lager en dit toen ingebouwd.
Een hydraulische pers scheelt een hele hoop, en je hebt een goede poelietrekker nodig om de ring (=deel van lager) die om de naaf blijft zitten, eraf te krijgen.

Lexo
13-01-2006, 18:52
aha, ja bij de polo komt het er toch echt aan binnenkort, rijd wel niet zoveel, maar bij accelleren begint ie herrie te maken.

ik wil liefst zoveel mogelijk zelf doen, puur omdat ik het leuk vind. hou ervan om met m'n handen bezig te zijn, verder ben ik student en iedere bespaarde euro is er weer 1 denk ik maar.