View Full Version : invoerpapieren??
kan iemand van jullie mij ook meer vertellen over de papieren die bij een ingevoerde auto zitten??
hoe zien die er uit en waar moet ik opletten? :dunno:
heeft iemand van jullie daar ervaring mee??
Der Typ Siebzehn
27-12-2005, 12:59
De papieren die bij een ingevoerde auto zitten zijn dezelfde (als de auto dan wel al een NL toelating heeft) als bij elke andere auto w.w.z. die van begin af aan hier toegelaten is, dat zijn dus deel 1A, deel 1B(heette vroeger deel 2) en `t overschrijvingsbewijs + `n RDW cq keuringsdocument.
Een tip: op deel 1A van een ingevoerde auto staan praktisch onderaan op dat document twee interessante gegevens, dat zijn nl. "Datum eerste toelating" en daarnaast staat "Datum eerste afgifte Nederland" , een voorbeeld bij m´n broer zijn auto: "Datum eerste toelating 31-08-1995", "Datum eerste afgifte Nederland 16-07-2004", die auto is dus ingevoerd zoals je nu dus kunt zien door datum 1e toelating te vergelijken met datum 1e afgifte Nederland.
Der Typ Siebzehn
27-12-2005, 13:14
Als je zelf een auto wilt gaan invoeren, dan moet je telefonisch een afspraak maken met de RDW (Rijksdienst voor `t wegverkeer), die verbinden je dan door met de vestiging die het kortste bij jouw woonadres ligt, daarmee maak je dan een afspraak voor een keuringsdatum, waarbij je dan meteen `t chassisnummer van de auto moet doorgeven en de datum 1e toelating(staat op buitenlands voertuigdocument) en die sturen je dan, als je tenminste rijdend met je auto erheen gaat (dus niet op trailer) een eendagskenteken (vind je meestal de dag na tel. afspraak in je brievenbus), van het kenteken wat daarop staat maak je zelf twee nummerplaten van karton en de letters+cijfers met viltstift eropgeschreven. Het eendagskenteken is alleen geldig op de dag van de keuringsafspraak, en voor de rit van waar de auto staat naar het keuringsstation en terug.
Belangrijk: vergeet niet op de keuringsdag om het buitenlands voertuigdocument(bij een Duitse Auto is dat de "Fahrzeugbrief") van de auto mee naar `t keuringsstation van de RDW mee te nemen, anders, zonder dat wordt de auto nl. niet gekeurd.
Belangrijk: vergeet niet op de keuringsdag om het buitenlands voertuigdocument(bij een Duitse Auto is dat de "Fahrzeugbrief") van de auto mee naar `t keuringsstation van de RDW mee te nemen, anders, zonder dat wordt de auto nl. niet gekeurd.
de auto waar het hier om gaat is zo'n 6 jaar geleden ingevoert en is afkomstig uit de usa.
dus de invoer papieren zitten er wel bij maar is nog niet bij de RDW geweest.
aangezien dat ik hem (waarschijnlijk) donderdag ga kopen wil ik wel graag weten of de juiste papieren er bij zitten. vandaar deze vraag :rolleyes:
Der Typ Siebzehn
27-12-2005, 16:01
ehhmmmm, over aparte invoerpapieren weet ik niets van, ik heb zelf al in `t verleden drie auto´s en een motorfiets vanuit Duitsland geimporteerd, en bij alle vier gevallen was de procedure toch zoals ik al heb beschreven, maar om nog even een beetje aan te vullen: bij koop van het voertuig, na tekenen van het koopcontract moet je van de verkoper van de auto het buitenlandse eigendomsbewijs erbij krijgen(blijf erbij dat hij/zij het erbij geeft!!!), anders, zonder dat, kun je ook nog eens flink in de problemen komen, want dat eigendomsbewijs moet je er verplicht bij hebben bij het bezoek aan het RDW keuringsstation, zonder dat kan de auto nooit en te nimmer gekeurd worden en dus geen Nederlandse toelating krijgen.
moet je van de verkoper van de auto het buitenlandse eigendomsbewijs erbij krijgen, anders, zonder dat, kun je ook nog eens flink in de problemen komen, want dat eigendomsbewijs moet je er verplicht bij hebben bij het bezoek aan het RDW keuringsstation, zonder dat kan de auto nooit en te nimmer gekeurd worden en dus geen Nederlandse toelating krijgen.
niet waar.
Der Typ Siebzehn
27-12-2005, 23:56
wel waar.
Der Typ Siebzehn
28-12-2005, 16:10
niet waar!
Tja, hajee en ik kunnen hier nog wel eeuwig doorgaan over "wel" of "niet" waar. Kijk voor info gewoon eens op de web-site van de RDW, dat is:
http://www.rdw.nl/nl/digitale_diensten/
neem daarna telefonisch contact met hen op, en vraag hun dan zo naar de precieze details bij het invoeren van een auto. Daar weten ze het voor 100%, kan niet missen.
Der Typ Siebzehn
28-12-2005, 17:51
aha, meneer hajee is dus werkzaam bij de RDW? Dat kon ik dus niet weten :iamwithst , maar kijk toch maar liever even op de site van de RDW beste lowghia, want met de eenvoudige "niet waar" kreet van hajee schiet je nl. niks op.
Der Typ Siebzehn
28-12-2005, 18:05
nog eens:
http://www.rdw.nl
aha, meneer hajee is dus werkzaam bij de RDW? Dat kon ik dus niet weten :iamwithst , maar kijk toch maar liever even op de site van de RDW beste lowghia, want met de eenvoudige "niet waar" kreet van hajee schiet je nl. niks op.
klopt, maar zal eea even toelichten,
als je een aankoopnota hebt, met chassisnummer, en de datum eerste toelating is af te leiden uit een internationaal register, dan is een buitenlands document niet noodzakelijk.
hetzelfde geldt voor "historische voertuigen"(zo ong. voor 1973) bij deze is een rekening voldoende.
echter per 1 maart 2006, moet, als deze toch in het internationale register staat, (en dat betekent tot 5 jaar terug nog bekent in het land van herkomst) je dan alsnog een buitenlands document, of vervangend document, uitgegeven door de erkende organisatie van het betreffende land, moet overleggen.
maar het is "niet waar"dus, dat je altijd een buitenlands document moet hebben..
bij deze...
:)
Historisch voertuig
Voertuig in oorspronkelijke uitvoering waarvan de datum eerste toelating
ligt vóór de invoeringsdatum van typegoedkeuringen voor de betreffende
voertuigcategorie in Nederland.
Deze datum is voor een:
- Personenauto: 01-01-1973;
- Complete bedrijfsauto: 01-01-1973;
- Bedrijfsauto met dragend chassis: 01-07-1967;
- Aanhangwagen: 01-07-1967;
- Motorfiets: 26-11-1975.
chrisjuh
28-12-2005, 19:33
Historisch voertuig
Voertuig in oorspronkelijke uitvoering waarvan de datum eerste toelating
ligt vóór de invoeringsdatum van typegoedkeuringen voor de betreffende
voertuigcategorie in Nederland.
Deze datum is voor een:
- Personenauto: 01-01-1973;
- Complete bedrijfsauto: 01-01-1973;
- Bedrijfsauto met dragend chassis: 01-07-1967;
- Aanhangwagen: 01-07-1967;
- Motorfiets: 26-11-1975.
Bromfiets? :tongue:
Bromfiets? :tongue:
eh! :redface:
haha! ga ik nakijken! ;)
heel erg bedankt voor jullie info! de karmann staat inmiddels al bij me in de garage :)
er zitten 4 papieren bij namelijk:
certitication of lien sale for vehicle
seller's warranty and buyers promise to transfer ownership en register
certificate of mailing form 3877 facsimile
en een brief van toestemming tot weg vervoer(haven rotterdam)
de vorige eigenaar heeft mij op het hart gedrukt dat dit voldoende was en dat hij het al eerder heeft gedaan met dit soort papieren.
dus heb ik naar een paar keer van het kontroleren van de papieren maar gekocht
Der Typ Siebzehn
30-12-2005, 00:15
oke lowghia, ik wens je heel veel suc6 en plezier met de karmann
groeten, Rene´
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.