PDA

View Full Version : Probleem stroomverdeler na vervangen Hall gever.

Rellikagem
11-01-2025, 08:36
Goedemorgen allen,

eerst een beetje uitleg uit het verleden:

Mijn vriendin haar eerste auto is een Golf 2 1300cc injectie uit 1991 met een NZ. Na een aantal jaar vrij probleemloos rondrijden begon hij plots te bokken en afslaan, daarna moeilijk starten tot niet meer starten. Toen is die bij haar vader in stalling gegaan en sindsdien niet meer mee gereden.

Deze week begonnen met de voorbereidingen om deze terug op de weg te krijgen en natuurlijk eerst begonnen met het probleem te gaan zoeken.

In tussentijd had ik de motor wel al terug opgestart, ook met het oude probleem sloeg hij vlot aan met koude motor, maar na een minuut of 10 sloeg hij opnieuw af en sloeg niet meer aan. Dus mijn vermoeden ging dus naar de Hall gever die stuk was.

Nu is de moment dat ik alles terug in orde wil en de Golf terug op de baan kan komen.

Ik heb dus het volgende gekocht en vervangen:
-Hall gever (Facet 8.2693)
-Stroomverdeler rotor (Facet)
-Stroomverdeler kap (Facet)
-Ontstekingmodule
-Bougiekabels
-Bougies

Voor de demontage van de stroomverdeler heb ik een markering aangebracht op de twee onderdelen dat deze gewoon terug goed zou moeten staan na montage.

Cilinder 1 op BDP, Rotor wijst naar cilinder 1 op de verdelerkap (ongeveer op 315°), de vier bougies vonken, hij krijgt benzine, bougiekabels op 1-3-4-2 tegen de klok in, dus kan niet verkeerd gaan.

Maar, de auto slaat niet meer aan, heb wat zitten prutsen met de verdeler te verschuiven en daarop reageerde hij dus wel.
Boutjes er uit, verdeler een heel pak verder verdraait en de auto slaat aan, draait mooi en blijft ook draaien, maar de stroomverdeler is dus niet vast te zetten op die manier, het lijkt erop dat de vonkt te vroeg/te laat overgaat waardoor ik de stroomverdeler 1/8ste verder moet verdraaien dan voor de nieuwe stukken.

Iemand een idee wat ik verkeerd heb gedaan?
Dat probleem was er dus niet net voor het vervangen, dus of ik heb iets verkeerd gedaan of de hall gever is misschien toch niet de correcte? Ookal leek alles identiek te zijn met wat is gedemonteerd.

Alvast bedankt voor het meedenken.

VeeDubber
12-01-2025, 16:12
Cilinder 1 op BDP, Rotor wijst naar cilinder 1 op de verdelerkap (ongeveer op 315°), de vier bougies vonken, hij krijgt benzine, bougiekabels op 1-3-4-2 tegen de klok in, dus kan niet verkeerd gaan.
.

Rotor draait rechtsom, met de klok mee