Ben M
17-08-2024, 00:09
Misschien en wat knullige vraag, maar ik lees nogal veel verschillende dingen over bougies en het ‘juiste’ moment.
Als ‘groentje’ ben ik nogal bang voor het ‘slopen’ van het een en ander aan mijn golf. Ik heb een tijd geleden eens de bougies vervangen. Er zaten toen W7 DTC VAG bougies (van Bosch) in. Ik heb ze toentertijd vervangen voor WR7 DC+ bougies, ook van Bosch. Het moment stond toen op de verpakking, ik meen 24Nm. Ze doen het uitstekend. Inmiddels heb ik 4 originele tot mijn beschikking (de W7 DTC), maar hier staat geen moment aangegeven.
Ik lees zo op het internet dat het gaat om een gietijzeren motorblok en dat de bougies vergeleken met moderne situaties, best goed vastgezet mogen worden. Maar ik lees dan iets over 35Nm en 25Nm en soms zelfs 45Nm. Ik meen te herinneren dat in de vraagbaak een veel lager aantal Nm staat, maar kan iemand mij misschien vertellen wat ik aan moet houden? Ik zal nog even in de vraagbaak kijken, maar de nogal verschillende informatie is wat verwarrend.
Daarnaast lees ik ook dat je ze het beste met de hand er in kan draaien. En als je niet verder kan draaien, de (moment)sleutel moet gebruiken om zo te voorkomen dat je het schroefdraad kapot draait als je met kracht ze verkeerd erin draait. Ik moet zeggen dat met de hand best stroef gaat. Alleen met een handschoen aan krijg ik ze er in gedraaid. Maar het gaat wel gewoon. Tijdens het rijden ondervind ik al een jaar lang geen eigenaardigheden betreft de bougies. Toen ik ze toentertijd verving, was er bij één wel iets wat apart (en roestkleurige vlek vlak boven de bout (op het keramische gedeelte) ik heb toen gevonden wat het wat het betekende. Maar dat ben ik :redface: inmiddels vergeten. Ik heb er een foto van, maar ik heb geen idee hoe ik die dan uploaden…. Is het nog nodig om het schroefdraad van het blok schoon te maken? De bougies hadden een wat roestkleurig schroefdraad en als je goed keek, kleine stukjes (roest) vuil. Ik heb ze alleen ver losgedraaid. Toen met de compressor vuil weg geblazen, vervolgens de bougies helemaal losgedraaid. Ik wilde niet dat er roeststukjes of vuil bij de cilinder komt. Daarna heb ik de nieuwe erin gedraaid. Ik hoop dat dat een beetje goed klinkt.
Als ‘groentje’ ben ik nogal bang voor het ‘slopen’ van het een en ander aan mijn golf. Ik heb een tijd geleden eens de bougies vervangen. Er zaten toen W7 DTC VAG bougies (van Bosch) in. Ik heb ze toentertijd vervangen voor WR7 DC+ bougies, ook van Bosch. Het moment stond toen op de verpakking, ik meen 24Nm. Ze doen het uitstekend. Inmiddels heb ik 4 originele tot mijn beschikking (de W7 DTC), maar hier staat geen moment aangegeven.
Ik lees zo op het internet dat het gaat om een gietijzeren motorblok en dat de bougies vergeleken met moderne situaties, best goed vastgezet mogen worden. Maar ik lees dan iets over 35Nm en 25Nm en soms zelfs 45Nm. Ik meen te herinneren dat in de vraagbaak een veel lager aantal Nm staat, maar kan iemand mij misschien vertellen wat ik aan moet houden? Ik zal nog even in de vraagbaak kijken, maar de nogal verschillende informatie is wat verwarrend.
Daarnaast lees ik ook dat je ze het beste met de hand er in kan draaien. En als je niet verder kan draaien, de (moment)sleutel moet gebruiken om zo te voorkomen dat je het schroefdraad kapot draait als je met kracht ze verkeerd erin draait. Ik moet zeggen dat met de hand best stroef gaat. Alleen met een handschoen aan krijg ik ze er in gedraaid. Maar het gaat wel gewoon. Tijdens het rijden ondervind ik al een jaar lang geen eigenaardigheden betreft de bougies. Toen ik ze toentertijd verving, was er bij één wel iets wat apart (en roestkleurige vlek vlak boven de bout (op het keramische gedeelte) ik heb toen gevonden wat het wat het betekende. Maar dat ben ik :redface: inmiddels vergeten. Ik heb er een foto van, maar ik heb geen idee hoe ik die dan uploaden…. Is het nog nodig om het schroefdraad van het blok schoon te maken? De bougies hadden een wat roestkleurig schroefdraad en als je goed keek, kleine stukjes (roest) vuil. Ik heb ze alleen ver losgedraaid. Toen met de compressor vuil weg geblazen, vervolgens de bougies helemaal losgedraaid. Ik wilde niet dat er roeststukjes of vuil bij de cilinder komt. Daarna heb ik de nieuwe erin gedraaid. Ik hoop dat dat een beetje goed klinkt.