View Full Version : Golf 2 uit 1990 - specifieke kabel vraag
Tiggelman
29-12-2023, 21:38
Beste mensen,
Ik heb deze vraag ook op een ander forum gesteld, onderin stuur ik de link als je daar antwoorden van wilt zien en foto van de auto. Ze hebben mij doorverwezen naar dit forum dus vandaar dat ik een aangepast en specifieker bericht hier zet:
Ik ben een golf 2 1990 aan het opknappen van mijn tweelingbroer. Hij heeft namelijk zijn avontuurtje opgegeven, omdat hij onmogelijk 1 specifiek onderdeel kan vinden (die wel blijkt te bestaan). Ik hoop dat jullie mij de juiste richting op kunnen wijzen. Ik weet zelf niet bijzonder veel van auto's, dus alle advies is welkom (graag wel on-topic).
Het gaat om een golf 2 uit 1990, zoals op de foto. Maar er zijn enkele wijzigingen aan wat er aanvankelijk in zat:
1-Hij heeft geen bekabeling er nu in zitten (dit is de kern van het probleem!
2-Hij heeft een glazen twingo dak erin zitten (erg leuk)
3-Er moet een nieuwe uitlaat in
4-Er zit een ander motorblok in! Het motorblok die erin zit is een GTI 8 kleppen (zoiets zei hij). En de zekeringskast is een CE-2.
Volgens mijn broer zit de kern van het probleem dus in het zoeken naar een kabelboom die compatibel is voor het motorblok én de zekeringskast. Hij is in zijn zoektocht gestrand. Graag help ik hem.
Mijn vragen:
Vraag 1 - Weet iemand hoe ik zo'n kabelboom kan vinden en of dat monteerbaar is zonder giga volkswagen kennis en door vooral veel youtube filmpjes/fora langs te struinen?
Vraag 2 - Kent iemand een expert waar ik de auto eens langs kan brengen om, mogelijk tegen een prijs, advies in te winnen?
Vraag 3- Hoe veel zal het mij kosten om zoiets te fixen? En hoeveel is überhaupt zo'n volkswagen golf 2 waard (voor de rest heb ik begrepen in uitstekende staat).
Zie hier de link naar andere topic op ander forum, inclusief foto:
https://forum.driving-fun.com/viewtopic.php?t=43007
Met vriendelijke groet,
Tiggelman
The Skinnmeister
30-12-2023, 09:24
Het is voor mij nog niet helemaal duidelijk, er ligt een 8V GTI motor in zeg je. Op het forum wat je als link plaats laten ze een foto zien van een oud model. Dit past niet icm je CE2 zekering kast. Later heeft iemand het over een PF GTI motor(code), dit is wel passend voor je CE2 kast. Wat ligt er nu in dan?? Dit bepaald denk ik je zoektocht of kabelboom ombouw perikelen. De uitlaat pas je aan aan de motor die er in gaat/ligt.
Als je hier op het forum of marktplaats kijkt of een zoekertje plaatst zijn er echt nog wel mensen die iets hebben liggen/willen verkopen. Ik zou beginnen met achterhalen welke motor er nu in ligt, en wat je daar mee wil. Is deze nog goed etc?..
Bij vragen zien hier altijd mensen die oplossingen weten/ kunnen meedenken :thumbup:
Edit, de kabelboom naar achteren, dashboard etc ligt er nog wel in?
Tiggelman
30-12-2023, 11:11
Het is voor mij nog niet helemaal duidelijk, er ligt een 8V GTI motor in zeg je. Op het forum wat je als link plaats laten ze een foto zien van een oud model. Dit past niet icm je CE2 zekering kast. Later heeft iemand het over een PF GTI motor(code), dit is wel passend voor je CE2 kast. Wat ligt er nu in dan?? Dit bepaald denk ik je zoektocht of kabelboom ombouw perikelen. De uitlaat pas je aan aan de motor die er in gaat/ligt.
Als je hier op het forum of marktplaats kijkt of een zoekertje plaatst zijn er echt nog wel mensen die iets hebben liggen/willen verkopen. Ik zou beginnen met achterhalen welke motor er nu in ligt, en wat je daar mee wil. Is deze nog goed etc?..
Bij vragen zien hier altijd mensen die oplossingen weten/ kunnen meedenken :thumbup:
Edit, de kabelboom naar achteren, dashboard etc ligt er nog wel in?
Bedankt voor het antwoord! Laat ik even verhelderen:
De kabelboom naar achteren zit er in, maar niet naar voren. Dashboard enzo zit allemaal aangesloten.
Er moet een kabelboom komen voor het motorblok dat op de ce-2 past. Het motorblok is dus een 8V GTI, zoals je zelf al uit mijn berichten opmaakte.
De motor is absoluut goed en daar is niets mis mee.
De kern is dus dat er een kabelboom tussen de zekeringskast (ce-2) en de motor (8v gti) moet worden gezocht en moet worden aangelegd.
Is dat iets waar je mij mee zou kunnen helpen? Vooral de zoektocht is ingewikkeld, ik denk dat het leggen wel zou moeten lukken (evt. met hulp).
The Skinnmeister
30-12-2023, 14:23
Ok duidelijk, de vraag is dus wat voor een 8V in ligt. Lijkt deze op de foto zoals gebruikt op het andere forum? Zo ja, gaat dat niet werken op de CE2 kast, dit is nl een CE1 model. Onder de cilinderkop kun je de motorcode vinden. Aan de linker (als je er voor staat rechts ;) ) zijde net boven het oliefilterhuis. Dit is bepalend voor de boom die je moet gaan zoeken. Je zult denk ik ook de ecu er bij moeten hebben denk ik zo....
Tiggelman
30-12-2023, 19:40
Ok duidelijk, de vraag is dus wat voor een 8V in ligt. Lijkt deze op de foto zoals gebruikt op het andere forum? Zo ja, gaat dat niet werken op de CE2 kast, dit is nl een CE1 model. Onder de cilinderkop kun je de motorcode vinden. Aan de linker (als je er voor staat rechts ;) ) zijde net boven het oliefilterhuis. Dit is bepalend voor de boom die je moet gaan zoeken. Je zult denk ik ook de ecu er bij moeten hebben denk ik zo....
Juist. Wederom hartstikke bedankt voor de beantwoording.
Mijn broer zal vanavond laat eventjes kijken welke code het precies is, maar ga er voor het gemak alvast inderdaad vanuit dat het de 8V niet compatibel is met de CE2-kast, want volgens mij is dat juist het hele probleem vanaf het begin. Vanavond zal ik de code kunnen sturen.
Wat bedoel je precies met de ecu? Moet mijn broer vanavond ook daar naar kijken? Ik weet om eerlijk te zijn (buiten algemene google kennis) niet wat een ecu is.
Excuses voor mijn zwakke kennis, ik hoop dat je/u hier een antwoord op kunt formuleren, later vanavond kom ik met de motorcode van de 8V. :)
VeeDubber
30-12-2023, 20:18
ECU staat voor Electronic Control Unit, in dit geval wordt er gerefereerd naar de computer welke de ontsteking en inspuiting van de motor aan stuurt.
Als het een CE-I motor is met een CE-II zekeringkast, dan ga je inderdaad een op maat gemaakte kabelboom moeten vinden. Er zijn legio sites en filmpjes te vinden hoe je een CE-I kabelboom, om kunt katten naar CE-II, maar gezien het feit dat je zelf al aangeeft maar een beperkte hoeveelheid kennis te hebben, zou ik je dit niet aanraden. Het is vrij precies werk.
Er zitten hier wel een paar gasten op het forum die het kunnen (of misschien zelfs zo'n boom op de plank hebben liggen), of je kunt op zoek naar een professional. Zoals hierboven al getipt werd; begin eens met een gezocht advertentie hier en op MP, wellicht heb je geluk.
Tiggelman
30-12-2023, 20:54
ECU staat voor Electronic Control Unit, in dit geval wordt er gerefereerd naar de computer welke de ontsteking en inspuiting van de motor aan stuurt.
Als het een CE-I motor is met een CE-II zekeringkast, dan ga je inderdaad een op maat gemaakte kabelboom moeten vinden. Er zijn legio sites en filmpjes te vinden hoe je een CE-I kabelboom, om kunt katten naar CE-II, maar gezien het feit dat je zelf al aangeeft maar een beperkte hoeveelheid kennis te hebben, zou ik je dit niet aanraden. Het is vrij precies werk.
Er zitten hier wel een paar gasten op het forum die het kunnen (of misschien zelfs zo'n boom op de plank hebben liggen), of je kunt op zoek naar een professional. Zoals hierboven al getipt werd; begin eens met een gezocht advertentie hier en op MP, wellicht heb je geluk.
Prima. Ik stel voor dat ik vanavond nog even de definitieve motorcode afwacht zodat we kunnen checken of jouw/uw analyse de route wordt om te gaan. Mijn broer dacht inderdaad ook dat dit was wat er moest gebeuren.
Qua kosten, hoeveel zou zo´n kabelboom op maat kosten (in het geval dat iemand dat echt moet maken, of in geval dat iemand het heeft liggen)? Gaat mij meer om een ruwe schatting.
Hartstikke bedankt in ieder geval; ik wacht even af en zal dan, als er geen bijzonderheden uitkomen, de MP advertentie ervoor maken & op dit forum plaatsen.
Groet,
Gr. Tiggelman
Tiggelman
31-12-2023, 22:02
ECU staat voor Electronic Control Unit, in dit geval wordt er gerefereerd naar de computer welke de ontsteking en inspuiting van de motor aan stuurt.
Als het een CE-I motor is met een CE-II zekeringkast, dan ga je inderdaad een op maat gemaakte kabelboom moeten vinden. Er zijn legio sites en filmpjes te vinden hoe je een CE-I kabelboom, om kunt katten naar CE-II, maar gezien het feit dat je zelf al aangeeft maar een beperkte hoeveelheid kennis te hebben, zou ik je dit niet aanraden. Het is vrij precies werk.
Er zitten hier wel een paar gasten op het forum die het kunnen (of misschien zelfs zo'n boom op de plank hebben liggen), of je kunt op zoek naar een professional. Zoals hierboven al getipt werd; begin eens met een gezocht advertentie hier en op MP, wellicht heb je geluk.
Ik heb meer informatie!
Mijn broer heeft in de auto kunnen kijken. Helaas heeft hij door een beetje roestvorming niet precies kunnen zien wat de code was, maar hij is 95% zeker dat het PF is. Anders is het een PB. We zullen het iig nog dubbel checken, maar ga dus maar uit van PF. Hij heeft iig een digifant boordcomputer, volgens mij is dat vooral van belang.
Met bovenstaande informatie; waar moet ik precies naar zoeken qua kabelboom (wat voor specificaties?). Dan zal ik vanavond of morgen nog een berichtje online zetten op dit forum en op marktplaats :)
Ik hoop dat jullie de moeite willen nemen om hier op te antwoorden en dat mijn zwakke lekenkennis niet te frustrerend is!
Groet,
Tiggelman
The Skinnmeister
02-01-2024, 07:49
Je zoekopdracht wordt dan wel eenvoudiger. Je moet dan de motorkabelboom hebben voor een PF GTI motor. Verlichtingsboom ligt er wel toch? Heb je beide computers? Je hebt een 'normale' computer en een inspuit computer zoals Veedubber eerder al beschreef. hieronder een linkje naar een bekende VW sloper, die heeft beide liggen. Misschien ook nog wel een boom.....
https://usedvagparts.nl/webshop/nld/onderdelen/volkswagen+golf+golf-ii-19e
Hoop dat je zo voldoende weet voor je zoekopdracht. Anders horen we t wel.
Edit: je zult denk ik ook nog een onstekingsmodule moeten hebben, heeft hij ook liggen ;)
The Skinnmeister
02-01-2024, 08:18
Ben nog ff aan het verder denken, ik zag dat het origineel een 1.3 is.
Nu weet ik niet zeker hoe je het wil gaan doen met je brandstofpomp. Deze zal vervangen moeten worden vanwege de opbrengst bij de vraag naar meer vermogen. Vermoed dat deze wel past in je huidige tank, maar zou dit wel even nakijken want dit weet ik niet zeker.
Waar je ook naar moet kijken is dan de stekker aansluiting, hier zul je mss ook nog wel een aanpassing moeten doen.
Je hebt nog wel wat huiswerk ;) En mss diat iemand hier wat meer duidelijkheid in kan verschaffen.
Tiggelman
02-01-2024, 21:36
Ben nog ff aan het verder denken, ik zag dat het origineel een 1.3 is.
Nu weet ik niet zeker hoe je het wil gaan doen met je brandstofpomp. Deze zal vervangen moeten worden vanwege de opbrengst bij de vraag naar meer vermogen. Vermoed dat deze wel past in je huidige tank, maar zou dit wel even nakijken want dit weet ik niet zeker.
Waar je ook naar moet kijken is dan de stekker aansluiting, hier zul je mss ook nog wel een aanpassing moeten doen.
Je hebt nog wel wat huiswerk ;) En mss diat iemand hier wat meer duidelijkheid in kan verschaffen.
Bedankt! Ik heb inmiddels de MP advertentie die je stuurde gecontacteerd en ik heb de kabelboom opgehaald. Ook heb ik aan die man nog e.e.a. gevraagd en het lijkt allemaal compatibel te zijn. Bedankt daarvoor!
Over je overige aandachtspunten:
1- de verlichtingsboom ligt er al
2-Brandstofpomp is al eerder geregeld door mijn tweelingbroer, had hij dus al aan gedacht maar hij kwam simpelweg niet uit dit kabelboom probleem.
3- Volgens mijn broer heeft de VW Golf slechts een inspuitcomputer, niet een normale computer. Ik heb iig meerdere inspuitcomputers.
4-Wat bedoelde je precies met kijken naar stekker aansluiting? Die begreep ik nog niet zo goed.
Met vriendelijke groet,
Tiggelman
The Skinnmeister
03-01-2024, 07:28
Goed dat je de boom hebt :thumbup: Weer een stapje dichterbij!
De pomp zit in de kofferbak onder de zwarte plaat onder de vloerbedekking. Daarop zit natuurlijk een stekker, dat bedoel ik met dat je moet kijken of deze hetzelfde is als op je nieuwe pomp die je tweelingbroer heeft geregeld. Anders zul je daar nog ff moeten freubelen ;)
The Skinnmeister
03-01-2024, 07:31
Heb je toevallig een foto of nr van de pomp? Je hebt ook puur en alleen de pomp units en dan moet je de vlotter en deksel overzetten.
Tiggelman
03-01-2024, 21:56
Goed dat je de boom hebt :thumbup: Weer een stapje dichterbij!
De pomp zit in de kofferbak onder de zwarte plaat onder de vloerbedekking. Daarop zit natuurlijk een stekker, dat bedoel ik met dat je moet kijken of deze hetzelfde is als op je nieuwe pomp die je tweelingbroer heeft geregeld. Anders zul je daar nog ff moeten freubelen ;)
Oh, nu snap ik het!
Mijn broer heeft de stekker die bij een golf 3 pomp hoort meegenomen. En die aangesloten, dus dat blijkt ook al geregeld te zijn. Moet alleen nog aan de nieuwe kabelboom gesoldeerd worden.
Dit weekend ga ik daarmee bezig.
Zijn er verder nog punten die je te binnen schieten die mogelijk kunnen worden vergeten? Gaat de auto eigenlijk nog wel aan zodra alles is aangekoppeld, aangezien hij zo lang heeft stil gestaan?
The Skinnmeister
04-01-2024, 08:50
In principe als de motor lopend gedemonteerd is, zou deze vrij snel moeten lopen. Maar dit is wel als alles klopt natuurlijk, is vanaf hier moeilijk te zeggen. Wat wel kan is dat je de motor eerst nog even handmatig aan het gas moet houden voordat deze uit zichzelf stationair blijft lopen, uit eigen ervaring. Verder lijkt het me een kwestie van alles goed aansluiten en controleren en zal de rest zichzelf wijzen. Succes!! :thumbup:
Tiggelman
07-01-2024, 16:42
Ik ben vandaag begonnen met het monteren van de kabelboom, maar ik loop ergens tegen aan. Zie onderstaande foto:
https://i.imgur.com/hfDxrVy.jpg
Kan het kloppen dat er een doorloopstuk/doorlopend draad tussen dit & de zekeringskast ontbreekt? Of moet dit op een andere wijze worden verbonden? Ik dacht dat dit verbindstuk wel bij de kabelboom hoorde eigenlijk.
Of is er een andere naam voor deze verbinding?
Ik ben nu echt even goed in de war, haha.
Groet,
Tiggelman
The Skinnmeister
08-01-2024, 11:34
Zo uit mijn hoofd zegt het me even niks, maar ik ga zoeken. Kun je of weet je toevallig waar de contra's van deze 2 stekkers op uit komen? het kan nl zomaar een stekker zijn voor een bepaalde optie die niet iedereen heeft. Dan zoek je naar iets wat je niet nodig hebt ;)
The Skinnmeister
08-01-2024, 11:37
En als je de boom legt zoals deze hoort te liggen, waar komen deze dan te liggen? In de motorruimte of paravan? Zelfde als die grote brede op de foto.
The Skinnmeister
09-01-2024, 08:51
Ben er nog niet helemaal uit, maar die witte stekker lijkt me een voorbereiding voor evt zij knipperlichten. Een tussenstuk klinkt mij helemaal niet bekend, heb het iig nog nooit gezien. Bij mijn kabelbomen die ik hier heb zie ik deze stekkers niet, vandaar mijn vragen of je weet waar deze komen te liggen of de andere uiteindes, dit vergemakkelijkt een hoop ;)
RobertVoorst
09-01-2024, 10:49
Die Witte stekker hangt bij mijn Golf ook los achter het koelvloeistofreservoir. Geloof dat dit een voorbereiding voor mistlampen is als ik het mij goed herinner.
Edit: Jup. Pin P/01 op de zekeringendoos loopt hierheen (Geel/Wit). Dat is de voorbereiding van de mistlampen.
De zwarte stekker met Rood/Gele draad is geloof ik van de verwarming van carburateur/Monopoint injectie.
The Skinnmeister
09-01-2024, 11:45
Die Witte stekker hangt bij mijn Golf ook los achter het koelvloeistofreservoir. Geloof dat dit een voorbereiding voor mistlampen is als ik het mij goed herinner.
Edit: Jup. Pin P/01 op de zekeringendoos loopt hierheen (Geel/Wit). Dat is de voorbereiding van de mistlampen.
De zwarte stekker met Rood/Gele draad is geloof ik van de verwarming van carburateur/Monopoint injectie.
Daar kenne we iets mee :thumbup: :D
Tiggelman
18-01-2024, 16:22
Beste mensen,
Allereerst bedankt voor jullie antwoorden.
Ik heb vandaag tijd gevonden om een filmpje te maken van het probleem. Misschien heldert dat wat op?
Ik geef er uitleg bij op de achtergrond, geluid kan dus aan:
https://www.youtube.com/watch?v=KLbJn4RAKyU
Ik hoor graag wat ik het beste kan doen!
Groet,
Tiggelman
The Skinnmeister
19-01-2024, 07:27
Heb je filmpje bekeken, die brede zwarte gaat idd in de ecu (computer), die witte en zwarte die daarbij liggen zijn al eerder besproken (optie). Die andere zwarte stekker lijkt mij voor een ontstekingsmodule waar ik al eerder over gesproken heb dat je die evt nodig zou kunnen hebben. zit vaak op dezelfde beugel gemonteerd waar ook de ecu mee vast gezet wordt. Die andere witte die daarbij ligt met dat clipje erop is voor de wissermotor. Dat losse oogje met de bruine draden, lijkt me een massa aansluiting. Dan heb je nog de zwarte stekker met blauwe kabels, lijkt me een klopsensor aansluiting, die zit schuinonder je dynamo op het onderblok bevestigd. De andere zwarte stekker lijkt me zo uit het hoofd een watertemperatuur aansluiting die voorop de cilinderkop zit. Meestal zitten daar een blauwe en zwarte sensor/stekker. even een vraag, mis je ook niet een luchtmassameter? Zie nu alleen een open air filter. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat je die niet nodig hebt. Iemand hier zal dat mss wel zeker weten.
The Skinnmeister
19-01-2024, 07:34
https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/vw-golf-2-gti-motor-107-ps-edition-one-blue-mkb-pf/2549166777-223-19956
Hier is een duidelijke afbeelding beschikbaar van de PF motor. Misschien dat je hier ook nog iets uit kan halen ;)
The Skinnmeister
19-01-2024, 08:07
Wat betreft je zekeringkast aansluiting, normaal zitten deze als contra op de kabelboom, tenminste dat is mijn ervaring. Heb hier een link naar de achterzijde van een CE2 zekeringkast:
https://www.a2resource.com/electrical/CE2.html
Zo als ik het zie, zou je stekker F, en G1/2 moeten hebben voor aansluiting kabelboom motorruimte. Mijn ervaring is dat deze altijd in/aan de boom moeten vastzitten.
Maar iemand correct me if i am wrong :redface:
RobertVoorst
19-01-2024, 09:19
Skinnmeister heeft inderdaad de meeste stekker al wel aangewezen.
- In de parafanbak gaat de grote plastic connector direct op de ECU.
- In de parafanbak gaan de twee stekkers waar je eerder naar vroeg nergens op (witte en zwarte dubbelpolige).
- In de parafanbak gaat de platte witte stekker (5-polig) op de ruitenwissermotor.
- In de parafanbak gaat de stekker met de rubber hoes / afdichting op de ontstekingsmodule, maar die mis je zo te zien. OEM Nummer 191905351B.
- In het motorruim, dubbele bruine draad met oog aan massa. Deze moet aan de massaklem direct op de accu gemonteerd worden.
- In het motorruim, stekker met rubber hoes en blauwe draden is van de Luchtmassameter. Deze mist bij jou. Zonder de luchtfilterbox met een luchtmassameter gaat deze motor NIET lopen.
- In het motorruim, stekker met rubber hoes (2-polig) gaat op de stationairregelaar (sigaar boven de kleppendeksel) of de schakelaar op de gasklep. Hier zitten groeven in en passen dus maar op één contrastekker. gewoon even rondprikken..
Voor de rest, ik zie een hele hoop kabelschoenen en dingen waar ik echt meteen de kriebels van krijg. Lijkt een hoop verknipt te zijn aan de kabelboom die al in de auto ligt. Succes daarmee!
The Skinnmeister
26-01-2024, 07:18
En al iets wijzer hier??
Tiggelman
29-01-2024, 14:05
En al iets wijzer hier??
Hoi Skinnmeister, wat fijn dat je nog aan dit topic dacht!
Ik moet zeggen dat ik door de bomen het bos niet goed kan zien, qua bedrading. Laat ik in deze post even duidelijkheid brengen.
Ik geef vanaf nu alle kabels waar we het over hebben een nummer. Dat lijkt mij het handigst. Op foto's zet ik de nummers erbij.
Ook heb ik nog een kort filmpje gemaakt waarin ik alle kabels langs ga.
Link naar de foto's: https://we.tl/t-LIKKhtg4Cj
Link naar het filmpje: https://youtube.com/shorts/0-XvZIOBWko?feature=share
De kabels waar ik nog geen kennis van heb zijn:
Kabel 1, Kabel 2 en Kabel 3 en 4.
Die zijn volgens mij van de chassis kabelboom. Bij allemaal geen idee nog.
Kabel 5
Hier zei Robert Voorst over: ''In het motorruim, stekker met rubber hoes (2-polig) gaat op de stationairregelaar (sigaar boven de kleppendeksel) of de schakelaar op de gasklep. Hier zitten groeven in en passen dus maar op één contrastekker. gewoon even rondprikken..''
Deze kabel is dus al besproken hier. Ik hoor graag of de plek die ik het nu heb gegeven correct is, hij paste hier idd perfect in.
Kabel 6
Volgens Robert Voorst ging deze op de luchtmassameter, die ik niet heb. Ook zei hij dat de motor niet zal lopen zonder die luchtmassameter. Weet iemand waar ik die kan kopen?
Eventuele kabel
Ook zei Robert Voorst dit nog:
- In de parafanbak gaat de stekker met de rubber hoes / afdichting op de ontstekingsmodule, maar die mis je zo te zien. OEM Nummer 191905351B.
Is dit een essentieel onderdeel? Voor mij is op korte termijn namelijk van belang dat de motor begint te lopen, dus ik probeer hoofd- van bijzaken te onderscheiden.
Groet,
Tiggelman
Ps. Wederom hartstikke bedankt voor alle hulp. Jullie zijn echte kenners en dat waardeer ik echt ten zeerste.
RobertVoorst
29-01-2024, 14:39
Die ontstekingmodule en luchtmassameter zijn helaas beiden noodzakelijk om de motor aan de gang te krijgen. Dus zonder deze delen kun je helaas niks beginnen.
De onstekingsmodule is zo op dat nummer te vinden. Er staan er ook enkele op marktplaats; https://www.marktplaats.nl/v/auto-onderdelen/motor-en-toebehoren/m1503504320-volkswagen-audi-ontstekings-module-191905351b-telefunken
Voor de luchtmassameter zoek je op luchtfilterkast of luchtfilterhuis PF, moet er zo uitzien: https://www.ebay.de/p/1876630809
The Skinnmeister
30-01-2024, 09:10
Die ontstekingmodule en luchtmassameter zijn helaas beiden noodzakelijk om de motor aan de gang te krijgen. Dus zonder deze delen kun je helaas niks beginnen.
De onstekingsmodule is zo op dat nummer te vinden. Er staan er ook enkele op marktplaats; https://www.marktplaats.nl/v/auto-onderdelen/motor-en-toebehoren/m1503504320-volkswagen-audi-ontstekings-module-191905351b-telefunken
Voor de luchtmassameter zoek je op luchtfilterkast of luchtfilterhuis PF, moet er zo uitzien: https://www.ebay.de/p/1876630809
Precies :thumbup:
Ik had in het begin van dit topic ook al een link geplaatst naar Beekman demontage, die heeft ook nog modules liggen iig. Misschien dat je ook daar kunt informeren.
The Skinnmeister
31-01-2024, 12:37
Heb nog ff gezocht, kabel 2 en 3 zitten op de oliedruk sensor bovenop het oliefilterhuis. Stekker 1 kan ik zo niet zien, maar als je de boom een beetje natuurlijk laat lopen moet je ergens die contra wel tegenkomen. Zeker omdat je nu 2 en 3 weet. Nr 4 is zo te zien een zelf gemaakte aansluiting, dit zou zomaar een + kunnen zijn, maar ik zou de kabel nalopen in de boom waar deze naartoe gaat, voordat ik deze zomaar ergens aan zou hangen.
Edit: Heb nog even naar de Ebay afbeelding zitten kijken, denk dat stekker 1 op het zwarte flensje moet komen waar jij nu stekker 5 op hebt.......
The Skinnmeister
31-01-2024, 12:40
Wat betreft kabel 5, ik denk dat je op het huisje een blauwe en zwarte stekker nodig hebt. Deze witte inderdaad zoals Robert al aangaf iets hoger moet komen op de stappenmotor. Rust op de klepdeksel, zie ook de foto van Ebay die ik al eerder doorstuurde.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.