View Full Version : Starten Golf MK1
Ivanfloyd
29-08-2023, 19:37
Hey iedereen,
Tijdens een rit begon het golfje plotseling te stotteren, en af en toe een knal uit de uitlaat.......
Naar huis gesleept en beginnen zoeken wat de oorzaak is.............
Start nu helemaal niet meer op...
Benzine filter vervangen
Bobine vervangen
Afstand contactpunten oke
Voorontsteking oke.. nagezien met lampje
Bogies vonken ( eentje uitgenomen en tegen massa tijdens starten)
Luchtfilter eraf en tijdens starten straaltje benzine in carburator gespoten ( niks van ontploffing in cilinder)
ook eens geprobeerd met spuitbusje startpilot in carburator....
Benzine tank open gemaakt onder achterste zitbank.... filtertje aan aanzuigleiding niet vervuild.....
Carburator is een Solex Pierburg 1B
055129025K
Verder weet ik niet meer wat gedaan...................................................
Iemand een tip die kan leiden om mijn golfje weer aan de praat te krijgen......
Alvast bedankt
Ivan
RobertVoorst
29-08-2023, 20:46
Gecheckt of de distributie nog op tijd staat?
Ivanfloyd
30-08-2023, 08:13
Hey Robert,
Wat bedoel je met distributie op tijd ???
Mvg
Ivan
RobertVoorst
30-08-2023, 09:28
Hey Robert,
Wat bedoel je met distributie op tijd ???
Mvg
Ivan
Daarmee bedoel ik de distributieriem. Je geeft aan dat je vonk hebt, op het juiste moment vonkt en met het toevoegen van benzine/startpilot dat je brandstof hebt. Als de motor dan nog geen sputter of teken van leven geeft dan bestaat de kans dat de motor 'van tijd is' oftewel dat de zuiger niet synchroon loopt met de nokkenas. Zo is het mogelijk dat deze een paar tanden versprongen is waardoor de kleppen te vroeg open gaan waardoor er geen (of te weinig compressie opgebouwd wordt om te ontbranden.
Misschien condensator van de ontsteking stuk? Makkelijk te vervangen en kost niet te veel. (€6,00)
vagg freak
31-08-2023, 16:58
Als je in de buurt van breda woont wil ik wel ff mee kijken
Ivanfloyd
05-09-2023, 17:23
Allemaal bedankt voor de reactie....
Heb ondertussen de bogies en bogiekabels vervangen...
Geeft nu wel ontsteking, maar sputtert een paar seconden en valt direct weer
stil...........
Ik weet eigenlijk niet hoe je het op tijd staan van de distributieriem kan nazien......
Misschien nog andere tips, nu de motor wel aanslaat maar sputtert en weer stil valt.....
Mvg
Ivan
Erik Baas
05-09-2023, 20:41
Ik weet eigenlijk niet hoe je het op tijd staan van de distributieriem kan nazien......
Op de riem en op of direct naast de poelies staan merktekens. Check eerst de spanning van de riem even: die mag je, midden in het langste deel tussen de poelies, met enige moeite een kwartslag kunnen draaien. Als de riem te slap is kan die versprongen zijn.
Erik Baas
05-09-2023, 20:45
Zo is het mogelijk dat deze een paar tanden versprongen is waardoor de kleppen te vroeg open gaan [..]
Te laat, nooit te vroeg. Bij een slippende of verspringende riem raakt de aangedreven as op achter, niet op voor!
RobertVoorst
06-09-2023, 07:06
Te laat, nooit te vroeg. Bij een slippende of verspringende riem raakt de aangedreven as op achter, niet op voor!
Inderdaad helemaal gelijk in :thumbup:
Ivanfloyd
09-09-2023, 19:03
Heb ondertussen de merktekens thv distributieriem bekeken, en die staan allemaal juist...
bovenste polie (merkteken tov van plaatje kleppendeksel, onderste polie merteken tov pijl op plastic cover .... merkteken voorontsteken op bdp, en zuiger 1ste cilinder op top.
Dan bij starten , motor slaat eventje aan, onregelmatig en valt dan stil.....
Einde raad.....
mvg
Ivan
Ivanfloyd
10-09-2023, 07:11
Best vagg freak,
Bedankt voor het aanbod om eens langs te komen,
maar ik woon in Maldegem Belgie, en dat is een heel eind rijden
Mvg
Ivan
Ivanfloyd
10-09-2023, 07:16
Nu nog de carburator....
de 2 sproeiers bovenaan uitgedraaid, ze door geblazen en ook de openingen
in de carburator lichtjes in geblazen met compressor...
De benzineklep in de carburator werkt nog perfect, uitgedraaid en getest tegen de massa.....ook de in opening lichtjes geblazen....
Ben van plan, eens een bidon benzine naast de auto te plaatsen en vandaar uit
eens te proberen benzine via de benzinepomp naar carburator te laten pompen..
Is de oorzaak misschien vervuilde benzine ???
Niet opgeven.....
Mvg
Ivan
Erik Baas
10-09-2023, 21:34
> merkteken voorontsteken op bdp
Volgens mij klopt hier iets niet: waarom zou je bij de timing van de distributie rekening moeten houden met de voorontsteking? Kan het zijn dat er op of bij de krukaspoelie nóg een merkteken staat, dat wél precies het nulpunt(zuiger #1 in bdp) aangeeft?
PS. Bouwjaar, motorcode?
Ivanfloyd
11-09-2023, 06:59
Hier de gegevens van de golf 1 ...
Mk1 Bouwjaar 1982
automatic 1500 Benzine
1.5 51 kw 70 pk
Pierburg 1B3 carburator
Typeschild 055129025 K
Op motorblok staat
055 103 373 WWO
Mvg
Ivan
Erik Baas
11-09-2023, 10:09
Ai, heb alleen doc van de HK, maar dat is 't niet; kan een FH, FK of JB zijn. Misschien iemand anders, met bv. een Olving-boek?
Der Typ Siebzehn
11-09-2023, 19:02
Ai, heb alleen doc van de HK, maar dat is 't niet; kan een FH, FK of JB zijn. Misschien iemand anders, met bv. een Olving-boek?
Is 'n JB
kris2502
11-09-2023, 19:48
Klint als topic "afslaan motor bij hogere snelheid"
Heb iets gelijkaardig gehad.
Klinkt idd als de dampbellenafscheider.
Je rijdt je vlotterkamer leeg.
Retour dichtknijpen forceert meer benzine naar carburator en vult zo vlotterkamer beter.
Naast vervangen kan je de afscheider ook proberen reinigen.
Laat deze leeg en vul deze met carburatorreiniger.
Slangen terug aansluiten en half uurtje wachten.
Dan een ritje maken.
Reiniger verbrandt gewoon als brandstof.
Succes
Ivanfloyd
12-09-2023, 08:38
Hey Kris,
Bij starten wil hij nauwelijks efkens op stationair draaien.....
Ga vandaag eens de klepspeling nazien....
Mvg
Ivan
Ivanfloyd
12-09-2023, 13:42
Verdere pogingen om golfje weer te genezen........
Klepspeling oke.......
Eens benzineleiding losgemaakt ter hoogte van benzinefilter,
en deze leiding in een bokaal geplaatst en gevuld met nieuwe benzine ,
geen resultaat, starten lukt, maar draait onregelmatig , valt stil, en accelaratie
naar hoge toeren lukt niet.....
Iemand al een 1B3 carburator uit elkaar gehaald... ik vermoed nu dat de
carburator een probleem heeft.....
Mvg
Ivan
RobertVoorst
12-09-2023, 15:55
Er wel revisiesetje voor te krijgen.
Klinkt inderdaad als een brandstofprobleem. Zit er een automatische choke op of choke met kabel? Als het een automatische is (met stekker geloof ik of bi-metaal) even controleren of de choke wel open staat bij starten vanuit koud.
Kan ook je vlotter zijn, die willen wel een lek gaan en dan sluit hij de toevoer gewoon af. Daar kom je alleen achter als je hem los haalt helaas.
Je kan ook overwegen om hem om te bouwen naar een Weber, zijn een hoop kits voor te krijgen maar uiteraard wel duurder dan een revisieset.
kris2502
12-09-2023, 19:19
Ik heb een Pierburg 1B3 handleiding.
Is wel in het Duits.
Is het mogelijk om een ingescande pdf op te laden?
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.