kerigemani
26-02-2021, 16:39
Hallo alle lezers,
Vorige week ben ik in het bezit gekomen van een jeugdliefde auto waarvan ik in mijn jonge jaren er twee van heb gehad: de VW Golf 1. het is een diesel uit 1981. De auto heeft zowat 30 jaar stilgestaan in een schuur en zat dik onder het stof. Ofschoon de body hard is, moet er veel aan de auto gebeuren. De vorige eigenaar heeft er een Hollandia Skysight schuifdak ingezet, wat erg is gaat roesten. Inmiddels heb ik in Duitsland al een donordak kunnen vinden. De motor loopt niet, maar draait wel rond. Ik heb hem geprobeerd te starten, maar dan slaat hij op hol. Waarschijnlijk zit de regulateur vast. Het motortype is CR, de bak is een FF.
Nu ben ik plan plan er een andere motor in te zetten, maar de vraag is welk type. De huidige ongeblazen 1.6 D is niet vooruit te branden natuurlijk. De eerste turboversie was een motortype CY, zo heb ik gelezen, maar die zijn niet te vinden. De volgende zou een JR zijn die 70 pk heeft, want een winst van 16 pk zou betekenen. Ook niet schokkend natuurlijk. Ik heb anderen ook horen zeggen dat er een SB motor, dus met intercooler, in past. Deze geeft 80 pk. Een AAZ motor schijnt ook te passen. Kortom, het duizelt mij een beetje. Wat vinden jullie ervan? Wie heeft er ervaring met een (diesel)motorwisseling? Ik moet er wel bij vertellen dat ik een ontzettende origineel freak ben, dus het liefst een motor er inzet, die het meest op het originele blok lijkt. Een moderne TDI motor is dus onbespreekbaar.. :shake:
Vorige week ben ik in het bezit gekomen van een jeugdliefde auto waarvan ik in mijn jonge jaren er twee van heb gehad: de VW Golf 1. het is een diesel uit 1981. De auto heeft zowat 30 jaar stilgestaan in een schuur en zat dik onder het stof. Ofschoon de body hard is, moet er veel aan de auto gebeuren. De vorige eigenaar heeft er een Hollandia Skysight schuifdak ingezet, wat erg is gaat roesten. Inmiddels heb ik in Duitsland al een donordak kunnen vinden. De motor loopt niet, maar draait wel rond. Ik heb hem geprobeerd te starten, maar dan slaat hij op hol. Waarschijnlijk zit de regulateur vast. Het motortype is CR, de bak is een FF.
Nu ben ik plan plan er een andere motor in te zetten, maar de vraag is welk type. De huidige ongeblazen 1.6 D is niet vooruit te branden natuurlijk. De eerste turboversie was een motortype CY, zo heb ik gelezen, maar die zijn niet te vinden. De volgende zou een JR zijn die 70 pk heeft, want een winst van 16 pk zou betekenen. Ook niet schokkend natuurlijk. Ik heb anderen ook horen zeggen dat er een SB motor, dus met intercooler, in past. Deze geeft 80 pk. Een AAZ motor schijnt ook te passen. Kortom, het duizelt mij een beetje. Wat vinden jullie ervan? Wie heeft er ervaring met een (diesel)motorwisseling? Ik moet er wel bij vertellen dat ik een ontzettende origineel freak ben, dus het liefst een motor er inzet, die het meest op het originele blok lijkt. Een moderne TDI motor is dus onbespreekbaar.. :shake: