View Full Version : Aankoopadvies Golf 1
Hoi allemaal,
Mijn eerste post op dit forum.
Ik had ooit in de tachtiger jaren een Golf 1 GX diesel, daarvoor een Golf 1 GL diesel en daarvoor een Golf 1 1.0 50 pk. Die laatste was dus mijn eerste Golf, compleet overgespoten en het was al een oudje toen ik hem kocht. Daarna die zwarte diesel
Die GX was mijn laatste MK1 en in mijn herinnering de beste van de drie MK1s die ik had.
Het kriebelt weer en dus zou ik als hobbyauto, gewoon om lekker te sleutelen, weer een MK1 willen hebben. En misschien wel het liefst een GX, gewoon vanwege de herinneringen.
Ik ben nogal een originaliteitsfreak, dus ik wil een zo origineel mogelijk exemplaar.
Ik heb nu een aantal Golfjes bekeken. Twee daarvan wil ik even noemen
1. Een grijze GX uit 83, tien jaar geleden ingevoerd uit Duitsland, 4 deurs met JB en automaat die imho toch behoorlijk verprutst is (verlaagd met breeeeede velgen, met chrome spiegels die niet van binnen uit versteld kunnen worden, een enorme uitlaat met een veel te hard geluid, een DAB radio en veel slecht roestcamoufleerspuitwerk. Had ook een boel goede dingen (perfect interieur zonder krassen en zeer goede bekleding) en motorisch leek hij goed onderhouden. Maar vanwege de staat van de carosserie toch maar niet gedaan. Ook omdat de prijs (5000) volgens mij te hoog is.
2. Een GTI in Naarden: een 'restauratie' die bijna af zou zijn, volgens de verkoper. Nou, volgens mij is die auto samengesteld uit twee auto's. Duidelijk te zien bij het schutbord. De deur rechts ging niet open en opende pas na een hele harde ruk en de veerpoot bevestigingen hadden geen roestpreventie, wat ik bij de eerste types ook niet zie en bij de latere wel. En een belachelijke prijs van 16.000
In Duitsland staat een GX die nog helemaal origineel lijkt behalve de velgen en in Dokkum een GTI die ook origineel lijkt maar flink wat werk heeft. En ik heb er ook nog 1 in Nijkerk gevonden uit 1977 die bijna van eerste eigenaar lijkt te komen met veel papieren. Die moet ik allemaal nog bekijken.
Wat ik dus zoek is een zo origineel mogelijke. Liefst een Nederlandse. Ik heb toch wat vragen:
1. Wel of niet invoeren? Ingevoerde hebben meestal een probleem met de kmstand.
2.Welke is de beste qua roestpreventie, zijn dat inderdaad de latere types uit 82 en 83?
3. Hoeveel zou een carrosserie opknappen kunnen kosten inclusief helemaal spuiten als de basis toch goed is (laswerk rond de tankvulpijp, hier en daar een dorpelstuk en wielkastrand) als je dit laat doen? Iemand een tip voor een goede klusjesman?
4. Weet iemand misschien een goede te staan die ik nog kan bekijken?
Alvast bedankt voor elk antwoord!
Van Limburg
15-09-2019, 10:56
Welkom
1. Nooit op kilometers af gaan.
2. Ja latere types maar voornamelijk die niet verprutst zijn :D
3. Ligt er beetje aan hoe je hem aanlevert. 3500euro
4. Nee maar je budget vermelden is handig
Dank voor je antwoord. Budget: ik dacht eerst aan 3000, zat al snel aan 5000 en heb ook wel gekeken rond 10K. Ik wil, zoals waarschijnlijk iedereen, vooral geen miskoop en zo origineel mogelijk. Bij overgespoten 'restauraties' heb ik al gemerkt dat restauraties een rekbaar begrip is. Die GTI in Naarden is daar een mooi voorbeeld van, gewoon een misschien wel omgekatte of total loss GTI die is samengesteld. Dat zoek ik dus zeker niet.
Ottie1976
16-09-2019, 07:50
Heel persoonlijk en ik denk ook dat het ook persoonlijk is:. Waar ik op gelet heb bij de aankoop van mijn cabrio.
1) Ik wilde een nederlander met alle historie tot aan de aankoopfactuur. Heeft voor mij echt meerwaarde
2) Koop hem van een liefhebber. Je merkt het meteen aan het gesprek maar ook hoe hij naar zijn auto kijkt.
3) Check hem heel goed op de brug en maak een proefrit (maar dat spreekt denk ik wel voor zich)
4) En ja gerestaureerd zegt dus inderdaad helemaal niks.
Die prijs voor spuiten van 3500 euro dan moet je hem wel echt al gedemonteerd afleveren etc. En bedenk heel goed. Je hebt spuiten en spuiten...Als je begrijpt wat ik bedoel.
golf fahrer
16-09-2019, 08:37
Mk1 zonder werk aan, ga ze maar zoeken...
Dan nog met alle historiek erbij etc. :confused:
Heb er al wel genoeg zien passeren.
Zo goed mogelijk nagekeken en alles.
Tot je hem helemaal stript, en dan komt er gewoon toch wel altijd
vanalles boven ;)
Is ook logisch, zijn ondertussen al gemiddeld 40j oud.
Ottie1976
16-09-2019, 09:50
Ik wens je iig wel heel veel succes en laat wel even weten wat het is geworden.. :)
Van Limburg
16-09-2019, 10:32
Het is altijd op letten met auto's die enkele jaren geleden gerestaureerd zijn en nu al blaasjes/roest vertonen. Dan weet je dat de nu goede ogende stukken ook snel zullen volgen..
Voor 3000 heb je geen Golfje meer wat voldoet aan je eisen.
Ottie1976
16-09-2019, 10:38
Wat zijn die eisen precies dan vraag ik me ook wel af... :)
The_Rabbit
16-09-2019, 16:39
83'er is beter behandeld tegen roest als een '82er.
Ik heb binnenkort eentje binnen, staat ruim 15jaar droog gestald harde auto, pm maar even.
Der Typ Siebzehn
17-09-2019, 09:31
83'er is beter behandeld tegen roest als een '82er.
Komt op het modeljaar aan. Ik heb er een van eind 1982, dus al het 83er modeljaar (= een "D" in het VIN). Het 83er modeljaar is het enige wat vanaf de fabriek plastic binnenschermen in de wielkasten voorin had.
Maar deze schermen zouden wel in de auto's van alle voorgaande modeljaren passen.
Johan1982MK1
17-09-2019, 11:04
Komt op het modeljaar aan. Ik heb er een van eind 1982, dus al het 83er modeljaar (= een "D" in het VIN). Het 83er modeljaar is het enige wat vanaf de fabriek plastic binnenschermen in de wielkasten voorin had.
Maar deze schermen zouden wel in de auto's van alle voorgaande modeljaren passen.
Klopt, ik dacht ook dat ik een super basis had gevonden destijds, maar je vindt altijd wel iets.
Mijn voorschermen waren ook verrot, daar heb ik toen nieuwe originele op gezet en daarna van een latere golf 1 cabrio de plastic binnenschermen gemonteerd :thumbup:
Der Typ Siebzehn
17-09-2019, 12:52
Klopt, ik dacht ook dat ik een super basis had gevonden destijds, maar je vindt altijd wel iets.
Mijn voorschermen waren ook verrot, daar heb ik toen nieuwe originele op gezet en daarna van een latere golf 1 cabrio de plastic binnenschermen gemonteerd :thumbup:
Die van jouw zal dan nog zeker een "echte" 82er zijn (dus "C" in de VIN)
Johan1982MK1
17-09-2019, 14:34
Zou goed kunnen inderdaad, dat zou ik moeten bekijken.
Is wel 1 van de eerste modellen met de grote lampen volgens mij.
Der Typ Siebzehn
17-09-2019, 16:57
1 van de eerste modellen met grote lampen ? Dan zou die een "B" in het VIN moeten hebben, B = modeljaar 1981 (vanaf augustus 1980 tot juli 1981)
Johan1982MK1
17-09-2019, 18:01
1 van de eerste modellen met grote lampen ? Dan zou die een "B" in het VIN moeten hebben, B = modeljaar 1981 (vanaf augustus 1980 tot juli 1981)
Net even gekeken en idd zit een B in het nummer (17ZBW)😬👌🏼
Nooit geweten dat t zo zat haha😬👍🏼
wat vinden jullie van deze: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m1455694921-volkswagen-golf-1-gti-pirelli-w65-mk1-apk-1983.html?c=dc19031229f6638c93974e145c5889d4&previousPage=lr
mooie Pirelli..
eentje van 6000 restaureren nar deze staat ,voor deze vraagprijs gaat je niet lukken in ieder geval..
voor de overige 3 mensen op dit forum die kennis van zaken hebben wbt een Pirelli..
jip het lederen stuur is weg,de einddemper is van een 1600,en het zwarte randje onderaan de klep mist..
voor de rest..solid..
Van Limburg
17-09-2019, 23:28
Ben er vrij zeker van dat deze 1,5maand geleden op fb voor €8500 te koop stond. Was dan ook snel weg.
Heeft 2weken geleden ook op fb al te koop gestaan. Veel reactie, geen koper.
Wie weer zit er nog wel wat marge op de prijs!
Ottie1976
18-09-2019, 06:58
Ik zou deze dan ophalen slk-a3.
Goed uitonderhandelen...Want deze vind je niet heel vaak...
Ottie1976
18-09-2019, 07:00
heinz-74. Is dat een statement van die 3 mensen :)
Der Typ Siebzehn
18-09-2019, 16:33
wat vinden jullie van deze: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m1455694921-volkswagen-golf-1-gti-pirelli-w65-mk1-apk-1983.html?c=dc19031229f6638c93974e145c5889d4&previousPage=lr
Mooi ding, en in Lhasagroen, in die kleur was mijn eerste Pirelli GTI ook, imho de mooiste W65 kleur.
Twee dingen nog, het is eigenlijk muggenziften en doet verder niks af aan die auto, maar toch wil ik het ff vermelden: in de advertentie staat dat een Pigo groen getint glas hoort te hebben, dat klopt niet, Pigo's werden ook met "gewoon" glas geleverd. De tweede Pigo bv die ik in 't verleden in mijn bezit had had vanaf de fabriek geen groen getint glas, hebben we pas naderhand zelf erin gezet, omdat ik dat natuurlijk mooier vond.
En waar de wijsheid vandaan komt dat er 26000 stuks van zijn geproduceerd. Andere bron(nen) menen 10000 stuks, niemand zal dit wel zo precies weten.
Mooi ding, en in Lhasagroen, in die kleur was mijn eerste Pirelli GTI ook, imho de mooiste W65 kleur.
Twee dingen nog, het is eigenlijk muggenziften en doet verder niks af aan die auto, maar toch wil ik het ff vermelden: in de advertentie staat dat een Pigo groen getint glas hoort te hebben, dat klopt niet, Pigo's werden ook met "gewoon" glas geleverd. De tweede Pigo bv die ik in 't verleden in mijn bezit had had vanaf de fabriek geen groen getint glas, hebben we pas naderhand zelf erin gezet, omdat ik dat natuurlijk mooier vond.
En waar de wijsheid vandaan komt dat er 26000 stuks van zijn geproduceerd. Andere bron(nen) menen 10000 stuks, niemand zal dit wel zo precies weten.
heb ik ook geen idee van hoeveel het er precies waren..
volgens mij zijn ze ook enkel tussen Mei en September 83 gebouwd..
een maand of 5..26000 is dan voor die tijd een serieus productienummer
en dat glas klopt ook..groen getint glas was op een Pirelli dan een kostenloze optie
maar je moest hem bij het bestellen wel aanvinken,anders nada noppes..
heb ook wel eens mensen zie beweren dat een schuifdak ook standaard was op een Pirelli..ook niet waar..
maar kan goed begrijpen ,dat wanneer mensen toen zo'n ding nieuw kochten dat ze het er meestal wel bijnamen..
dan had je toch voor europese begrippen een full options GTI
verschillende mythes zijn een eigen leven gaan leiden,maar..
de wielen zijn NIET van Pirelli ,maar Ronal en altijd 14 inch ook het reservewiel(15 nooit standaard)
een Pirelli van 82 bestaat niet..
en duitse GTI van eind modeljaar 83 in Heliosblau is altijd een Pirelli
een Pirelli is qua remmen,motor,bak,onderstel hetzelfde als een gewone 83er GTI
in Nederland had je de Plus uitvoering ,in de UK de Campaign..ik meen zwitzerland de Trophy..
het enigste verschil in uitvoering in W64/W65 was het niet meegespoten kunstof en de mogelijkheid tot enkele aparte kleuren zoals Platin of Kupferbraun..
en zal dan best nog wel iets specifiek vergeten nu..
Ottie1976
19-09-2019, 06:54
Goed uitgelegd Heinz. En ja de pirelli wordt af en toe wel tot mythise hoogtes opgehemeld
nja..je was natuurlijk best 'de man' als je toen zo'n ding kon betalen in 83..
ik kocht mijn witte Pirelli in 1999 van de 1e eigenaar in Iserlohn, was toen gewoon een 2e handse auto van 16 jaar oud
zat een factuur nog bij van 28.000dm nieuwprijs..(inclusief Blaupunkt radio/cassette en 4 kartonnen speakers)
was een pak geld in '83..private lease bestond toen nog niet,leasewagens van de zaak eigenlijk ook nog niet
mij ouders kochten in '80 een rijtjeshuis van 5 jaar oud voor 105.000 gulden..(hyphoteekrente @13 %)
kun je nagaan..zo'n ding kwam niet zo maar uit de lucht vallen..
zoveel dikke Golfjes en Polo's je tegenwoordig ziet..zo zeldzaam was zo'n ding best toen..
er werden niet voor niks toen zoveel zwarte wielkastverbreders en grilles met dubbele lampen verkocht..ieder 1,1tje had dat na verloop van tijd ..
Ottie1976
19-09-2019, 08:42
De echt mooie oude dikke golfjes zijn ook nu zeldzaam. Ik denk dat jij bedoelt dat elke pipo tegenwoordig in een dikke golf gti rijd?
Het enige wat ik weet is dat de prijzen echt te gek zijn tegenwoordig. Iedereen denkt goud in handen te hebben.
Maar de prijzen gaan wat afvlakken
Der Typ Siebzehn
19-09-2019, 09:04
heb ook wel eens mensen zie beweren dat een schuifdak ook standaard was op een Pirelli..ook niet waar..
Klopt, mijn eerste Pirelli GTI, de Lhasagroene had géén schuifdak maar wél weer groen getint glas, terwijl het bij de tweede in Alpinewit net andersom was.
Edit.: ik zag net dat er nu in deze link een Golf 1 diesel staat, of de Lhasagroene Pigo verkocht is ?
wat vinden jullie van deze: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m1455694921-volkswagen-golf-1-gti-pirelli-w65-mk1-apk-1983.html?c=dc19031229f6638c93974e145c5889d4&previousPage=lr
wat vinden jullie van deze: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m1455694921-volkswagen-golf-1-gti-pirelli-w65-mk1-apk-1983.html?c=dc19031229f6638c93974e145c5889d4&previousPage=lr
Deze advertentie is denk ik gewijzigd, staat nu een Mk1 diesel in te koop..
Der Typ Siebzehn
19-09-2019, 09:11
Deze advertentie is denk ik gewijzigd, staat nu een Mk1 diesel in te koop..
Je was me te snel af.
Ottie1976
19-09-2019, 09:23
Inderdaad gewijzigd...
Deze advertentie is denk ik gewijzigd, staat nu een Mk1 diesel in te koop..
is verkocht!
Johan1982MK1
19-09-2019, 17:06
Er staat ook nog een GX in Hengelo te koop op Mp. Is wel een 4 deurs en niet helemaal 100% origineel maar het lijkt zo 123 niet een verprutst ding.
de topicstarter heeft de Lhasa Pirelli gekocht..
heb de beste meneer vandaag telefonisch gesproken..
auto is netjes..niet concours maar gewoon een oude resto waar ondertussen bijna 20 jaar mondjesmaat mee gereden is
wellicht maakt de nieuwe eigenaar ooit een topic hierover...
Ottie1976
20-09-2019, 06:53
Kijk dat is leuk!!!.
Hopenlijk maakt hij een topic aan. Prachtige auto.
En gefelictiteerd!
NielsDub
23-09-2019, 14:15
Goed uitgelegd Heinz. En ja de pirelli wordt af en toe wel tot mythise hoogtes opgehemeld
Klopt, zo zijn er nog steeds mensen die denken dat iedere golf 1 GTI met gestreept interieur 'een Pirelli' is.
nja is met veel dingen zo gegaan in de loop der tijd
elk bruisend watertje is Spa rood,verstralers zijn Hella's,elke zware revolver een 'magnum',alles waar Turbo op staat is veel beter..tot aan een TL balk toe..(?)
sluipt er in hee..
heb mensen ooit wel eens horen zeggen bij mijn witte Pirelli 'ik had de bumpers enzo zwart gelaten'..
vervolgens dan weer heel dat verhaal moeten uitleggen..dat het origineel was..
ook op Ebay.de werden er late 80ers aangeboden als Pirelli..
magisch woord ,wat de prijs gelijk met 1000dm opdreef :)
Kijk dat is leuk!!!.
Hopenlijk maakt hij een topic aan. Prachtige auto.
En gefelictiteerd!
Yep, dit is het topic (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=143498)
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.