View Full Version : Koppeling ontkoppelt niet meer...
DragonGr Dragon
13-05-2019, 20:59
Vandaag op de terugweg had ik ineens een koppeling die niet ontkoppelde: geen druk op het pedaal die onderin blijft zitten. Ik kan je melden dat het moeizaam naar huis rijdt door de file heen. Starten met gekoppelde auto etc etc.
Ik heb net de groene VW kap los gehad, maar de vinger lijkt intact en in de juiste positie t.o.v. de hendel. Het druklager zat er zo ver in dat de vinger er nog maar net bij kon en verder kan hij ook niet. Druklager zit los en met wat gefrut kreeg ik die eruit. Daarachter zag ik nog net het puntje van de stang. Ik krijg die er met een tang niet uit getrokken.
Mag ik nu aannemen dat de drukplaat doorboord is?? en dat de stang erin vast zit?
Tweede vraag: als ik de vbak eraf haal is dan de drukplaat eenvoudig los te vervangen of moet dan de hele koppeling los (heb ik nog nooit gedaan). Iemand een stappen/aandachtsplan?
BVD!
PS: Elke dag niet opgelost is een dag met de trein i.p.v. met de oldtimer, dus je snapt dat er haast bij is :p
RobertVoorst
13-05-2019, 21:28
Helaas een erg grote kans dat inderdaad de drukplaat een nieuwe piercing heeft gekregen als ik je verhaal zo lees. Het vervangen is opzich doodsimpel, alleen zij het veel stappen; Auto goed opkrikken, aandrijfassen aan bakzijde los, motor ondersteunen met een kraan of dergelijke, alle bouten van de bak plus schakel mechaniek los, bak eraf, vliegwiel loshalen en dan komt de schotel met koppelingsplaat en al je tegemoet:
http://www.oemepc.com/vw/part_single/catalog/vw/markt/RDW/modell/GO/year/1990/drive_standart/110/hg_ug/141/subcategory/59000/part_id/3691459/lang/e
Terugbouwen is nog het meest k*tte eraan. Je hebt in ieder geval een centreertool nodig voor de koppelingsplaat, om de spline exact in het center te krijgen. Rest is een kwestie van omgekeerde volgorde alles terugbouwen. Je zult ook waarschijnlijk je koppeling en schakelmechaniek moeten stellen en vergeet niet je massa terug te plaatsen op de bak anders frituur je geheid je ECU!
Als je verstandig bent vervang je meteen de koppelingsplaat mee, ooit de fout gemaakt dat niet te doen en toen mocht ik twee weken later opnieuw :screwy:
Johan1982MK1
13-05-2019, 21:55
Kan maar zo idd, heb t een paar keer eerder gezien bij een 020 bak. Als de hevel dus niet stuk is moet dit t haast wel zijn..
DragonGr Dragon
14-05-2019, 05:04
Dank voor de bevestiging jongens... ik ging er al vanuit dat de bak los moest.
Die centreertool waar vind ik die?
En koppel schakelmechaniek stellen?? wat bedoel je daarmee?
Gaat de bak er wel fatsoenlijk vanaf als de pen door die drukplaat heen zit? ik kan me zo voorstellen dat dit wat klem komt te zitten...
RobertVoorst
14-05-2019, 07:10
Dat is deze centreertool: https://www.oldvw.shop/gereedschap/koppelingsgeleidingspin-3752-.html?utm_campaign=Shopping%20campagne&utm_medium=&gclid=CjwKCAjwq-TmBRBdEiwAaO1en12YvmxeS4CBCJvb8mH7WcCvAt3Vp6NMEM_3I6PHv7fMJvUessUhUhoCT6oQAvD_BwE Vind je ook wel op andere site's.
Het stellen van de schakelmechaniek valt bij een 020 wel mee overigens, dat zijn als het goed is schakelstangen met van die witte kapjes. Die kun je er zo afhalen en opdrukken zonder dat de positie veranderd tov de vorige montage. Bij een 085 bak zit er 1 ingaande stang met een busje vast welke 9 van de 10 keer los moet. Dan moet ben je eerst een dag bezig om het busje zo te zetten dat deze alle versnellingen pakt, hebt jij dus geen last van!
De koppelingskabel is denk ik al een zelfsteller, weet niet van wanneer je Mk2 is? Indien dit een zelfsteller is moet je deze eerst terugstellen naar een langere lengte. Hoe precies kan ik je niet vertellen, want die ene die ik ooit heb moeten terugstellen was een kwestie van frustelen aan alles tot er iets gebeurde :D
Het verwijderen van de bak zal geen probleem opleveren denk ik zo, is altijd wel een beetje gepruts, maar als het goed is kan de drukstift door de prise as heen, dus die krijg je er sowieso wel af, met of zonder de stift. En als het gewicht van de bak er nog eens aanhangt komt die vast wel los!
http://www.golfcabrio.com/threads/koppeling-vervangen-golf-1-cabrio.43184/ Zo zal het er ongeveer uit zien
DragonGr Dragon
14-05-2019, 07:36
Dank, ik twijfelde even wat je bedoelde. Die schakelstangen heb ik vaak zat los gehad en afgesteld. Meestal hoeft dat deel wat gesteld moet worden niet eens los.
Kabel ook al eens gedaan, is zelf stellend en mijn ervaring is ook: frutsen tot hij goed zit.
Ik heb ooit een paar keer een bak erop en eraf gehaald en weet nog hoe moeizaam dat ging door het gebrek aan ruimte, maar daar kom ik met wat gezucht en gesteun wel uit.
Die tool zal ik bestellen, kan vast geen kwaad. Edit: ik heb nog een prise as liggen, daar moet het toch ook wel mee lukken!?
Dank voor de tips, op naar een dagje klussen!
PS: De treinrit was genoeg motivatie om hier snel mee aan de slag te gaan, man man wat is een auto toch fijn.
RobertVoorst
14-05-2019, 08:43
Die tool zal ik bestellen, kan vast geen kwaad. Edit: ik heb nog een prise as liggen, daar moet het toch ook wel mee lukken!?
Dank voor de tips, op naar een dagje klussen!
Jazeker, kun je hem ook prima mee centreren!
DragonGr Dragon
19-05-2019, 18:26
eeehhhh, het gaat toch even iets minder eenvoudig als hierboven beschreven...
die fijne pen as zit door de drukplaat heen en zit daar half vast in. Hierdoor kan de bak er niet af, want je blijft op de pen as zitten. Ik kon hem er voordat ik begon ook al niet met een tangetje uit trekken via het gat achter de groene kap.
Door het gejutter zit hij nu zelfs iets verder door de plaat heen en komt hij waarschijnlijk tegen het blok aan oid. Ik zie door het kijkgat in de bak dan de prise as helemaal los is en de pen as nog helemaal door de koppeling heen gaat. Geen grip met tang oid.
Ik zit nu te denken om via het gat van de startmotor de bouten van het vliegwiel los te halen, zodat er mogelijk meer ruimte komt.
Maar nu... heeft iemand een idee welke maat 12torx (XZN) female dop je nodig hebt voor de bouten in het vliegwiel? en hoeveel zijn het er? 6?
RobertVoorst
20-05-2019, 07:02
Dat zijn er 9, boutjes zijn 90% zeker M7. Heb ze destijds met ringsleutel (11 geloof ik) los kunnen draaien! Als je de bak enigzins van het blok af hebt, is even flink duwen met twee bandenijzers of iets dergelijks geen optie?
DragonGr Dragon
20-05-2019, 07:23
De bouten zijn M7, maar de kop is een buitenveelkant (12tands = XZN) maat 12. Daar is nauwelijks aan te komen.
Hoe bedoel je flink duwen met twee bandenijzers? de bak is zover van het blok af dat de prise as vrij is, maar hij hangt nog aan de staaf die de koppeling bedient en die door de drukplaat geramd zit. Daarnaast klemt de linker flens net achter het vliegwiel, waardoor je hem er niet even uit manoeuvreert. Zoals je weet is er al niet zoveel ruimte om de bak ertussenuit te krijgen als de drukas wel gewoon in de bak blijft zitten...
RobertVoorst
20-05-2019, 07:58
Klopt, om daar een dop voor te vinden is erg lastig..
Als je enige ruimte hebt tussen het blok en de rand van de bak zet je hier iets tussen en zet je dit voorzichtig af tegen het blok. Dat de koppelstift goed vastzit in de drukplaat geloof ik wel, maar denk dat het gewoon een gevalletje van lompe kracht betreft. Als de bakflens tegen het vliegwiel aanloopt, kun je deze evt, verwijderen: http://www.vwforum.nl/how-to-info-f39/how-to-keerring-vervangen-aandrijfas-flens-golf-2-t131801.html
Maar geloof me, die flens er terug in krijgen is geen pretje..
Dus: Bandenijzer of koevoet tussen de bak en het blok (aan de startmotor kant zodat je 'm misschien met de flens om het vliegwiel kunt scharnieren) en een paar keer flink aan trekken. Echt een andere optie is er zo niet denk ik, dan zul de eerst de bakflens moeten verwijderen en dan alsnog de bak van het blok zien vrij te krijgen door deze er af te drukken.
Ik weet dat er een 12mm 12-kant is van Gedore (D30 12 mm), met 3/8'' opname. Weet alleen niet of je die ooit op t vliegwiel gaat kunnen krijgen door de opening van de startmotor.
DragonGr Dragon
20-05-2019, 08:22
Die bakflens optie had ik ook al bedacht, maar met het vooruitzicht van het terugplaatsen en het toch best lastige verwijderen onder de beperkte ruimte die ik er nu voor heb, heb ik dat plan B gemaakt.
Ik kan de bak echt een heel eind van het blok af krijgen, daar heb ik geen lompe kracht voor nodig, maar zolang die pen erin blijft hangen kom ik niet los. Je loopt al snel tegen het chassis of subframe aan.
Ik kan via startmotor bij de boutjes. Wat ik me afvraag is, als ik die loskrijg of je daarmee meer bewegingsvrijheid krijgt of dat het juist onhandiger wordt met de kans de koppeling te beschadigen!? zit het vliegwiel erg strak passend om de drukgroep heen bijvoorbeeld of zit daar ruimte tussen?
Zitten die M7 12kant torx bouten overigens heel erg vast?
RobertVoorst
20-05-2019, 08:46
Als jij dat vliegwiel los kan maken, komt zo je koppelingsplaat en de doorboorde koppelingsplaat mee! Dan ben je in een keer klaar.
Op een 2 liter 8v heb die boutjes er zo met een ringsleutel af kunnen draaien, kans dat je iets van de koppeling beschadigt is werkelijk 0,01%.
DragonGr Dragon
20-05-2019, 09:42
Ik heb intussen een 12kant dop 12 kunnen ritselen. Kijken of ik die 9 stuks los krijg.
Zitten die doorgaans erg vast? ik heb niet echt veel ruimte om kracht te zetten...
RobertVoorst
20-05-2019, 09:59
Ik heb intussen een 12kant dop 12 kunnen ritselen. Kijken of ik die 9 stuks los krijg.
Zitten die doorgaans erg vast? ik heb niet echt veel ruimte om kracht te zetten...
Nee hoor, horen ergens tussen de 25 en 35 Nm vast te zitten. Als de aan de andere zijde de krukas tegenhoudt kun je ze zo losdraaien.
Roy16VG60
20-05-2019, 15:57
Als je een stoot tegen de ratel geeft hoef je de krukas niet eens tegen te houden.
RobertVoorst
22-05-2019, 15:49
Nog voortgang hier? Of is de reciprozaag al door het asje gegaan? :D
DragonGr Dragon
24-05-2019, 22:19
Deze week ben ik er goed zoet mee geweest. Na vele uren duwen en trekken kwam het geheel los.
Nadeel: standing van koppelingsplaat beschadigd. Die was 6.5 mm dus heb hem vervangen.
De drukplaat was goed doorboord. Ik heb de koppeling netjes in elkaar gekregen en centreren met een schuilgaat. De bak er terug op was ook een karwei. Nu zit het meeste vast en moeten de assen nog en de motorsteunen.
Al wachtend op onderdelen heb ik de meeste bouten meteen opnieuw verzinkt. Staat weer mooi. Veel vuil verwijderd door olie en zand.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/20190523_204705.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/20190523_203414.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/20190520_212754.jpg
Roy16VG60
24-05-2019, 22:22
Super!
Heb je de bouten zelf verzinkt of het laten doen?
DragonGr Dragon
24-05-2019, 22:31
Zelf...
Roy16VG60
24-05-2019, 22:40
Zelf...
Ik wou je een Pm sturen maar je inbox is vol... kun je mij een korte how-to sturen daarvan? Thanks :thumbup:
DragonGr Dragon
24-05-2019, 22:52
Ik wou je een Pm sturen maar je inbox is vol... kun je mij een korte how-to sturen daarvan? Thanks :thumbup:
Ja sorry, het loopt nogal storm met carburateur revisie verzoeken. Howto...
Eeeeeh...
Ik heb zo'n chemie set gekocht. Bouten ontroesten, in het bad hangen samen met zinkplaten aan plus en bouten aan min. Paar uur wachten, spoelen en geel passiveren.
Ik ben nog veel aan het experimenteren, maar kan wel eens een stuk schrijven met plaatjes.
DragonGr Dragon
31-05-2019, 11:55
Nou het zit niet echt mee allemaal. Het terugplaatsen van de bak was al een hele klus, maar nu lijkt het nog niet helemaal te werken. Als ik het pedaal helemaal tot onderin trap, krijg ik hem met draaiende motor niet inde versnelling zonder grof geweld. Het vreemde is wel dat hij wel al vrij snel bij het intrappen ontkoppelt: de auto kan in de versnelling vrij rollen.
Zonder draaiende motor gaat hij wel eenvoudig in de versnelling.
Wat kan dat zijn? ik heb al op allerlei manieren de kabel strakker gezet, maar het baat niet. De release arm gaat helemaal omhoog tot aan waar hij niet verder kan en de vinger zit dan helemaal in. Het druklager maakt een slag van 2 cm ongeveer.
Zou de nieuwe koppelingsplaat te dik zijn of niet goed zitten, waardoor de bak altijd een beetje mee blijft draaien, te veel om te schakelen??
RobertVoorst
31-05-2019, 14:27
Klinkt inderdaad alsof het geheel niet goed ontkoppeld bij draaiende motor, heb je heeeel toevallig een koppelingsplaat van het merk JP gestoken?
DragonGr Dragon
31-05-2019, 14:55
Heel toevallig wel ja... vertel!
(ik wilde even snel een goedkope plaatsen, want er ligt een vbak klaar voor revisie die ik binnen enkele maanden ga aanpakken en dan wil ik een Sachs koppeling plaatsen.)
Jij gaat me nu vertellen dat die JP niet deugt??
RobertVoorst
31-05-2019, 15:32
:D :D :D Wat een toeval..
Om het kort te houden: 5-bak geplaatst op mijn 1300 injectie met nieuwe koppeling -> enorm geschuur bij het rijden, met ontkoppelen weg. Ik dacht lagers van de bak naar de schijt, dus voor 700 eu bak laten reviseren. Eindelijk alles er weer op de auto, snelweg op en ja hoor zelfde geschuur alleen 700 euro lichter :mad:.
Oude 4-bak er weer op gezet (wist nog niet waar het aan lag dus maar proefondervindelijk vaststellen), vervolgens ontkoppeld de hele bende niet zoals jij beschrijft. Koppelingsarm helemaal op maximaal en met een lopende motor never nooit niet normaal in de versnelling te krijgen. Weer de bak eraf, zie ik allemaal fijn slijpsel in het koppelingshuis, en is een deel van de druklagerbus opgevreten (is een 085 bak dus koppelt anders dan die van jou). Bleek dat die iets goedkopere JP group koppeling dus te lang én te dik was.
Hij drukte zichzelf tegen het vliegwiel aan door zich af te zetten tegen de druklagerbus, waardoor hij altijd meedraaide... Zodanig sterk dat de synchroringen geen schijn van kans hadden.
Ik de leverancier gebeld met het verhaal, bleek dat ik niet de enige was met deze problemen. In 8 van de 10 gevallen is de koppelingsplaat dus gewoon te lang en te dik om te kunnen ontkoppelen.
Hoe zeer het me ook spijt, ik ben bang dat er niets anders op zit dan de bak er weer af en eens heeeel goed je oude koppeling + koppelingsplaat vergelijken met die van JP :screwy: Misschien kun je wel het drukplaatje van de JP set gebruiken, alhoewel deze op jouw foto toch ook echt een heel stuk kleiner lijkt..
Hier wat foto's bij het verhaal: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=141340&highlight=koppeling
DragonGr Dragon
31-05-2019, 17:33
De bak ligt er intussen af en na het eten, ga ik de koppeling bekijken.
Wat was de reactie van de fabrikant en wat hebben ze eraan gedaan?
Ik heb eerder al eens zoiets gehad met een onderdrukdoosje van de carb. Die zijn standaard lek (ik heb er tientallen) en daar moet je wat aan aanpassen om hem goed te krijgen. De fabrikant vond het wel best.
Bedankt in ieder geval, dit is weer een mogelijke oorzaak.
DragonGr Dragon
31-05-2019, 21:10
Nou, ik heb de koppeling eraf, maar ik vrees dat het niet zo overduidelijk is als bij jou destijds. De koppelingsplaten zijn niet exact hetzelfde, maar van de belangrijke dimensies lijkt het enige verschil de 9,7 mm dikte van de plaat in plaats van de 6,5 mm van de oude. Dit mag toch het probleem niet zijn.
Het drukplaatje is even groot (de eerdere afbeelding is schuin genomen en dan lijkt hij kleiner). Het enige wat ik kon ontdekken is dat de drie nokjes misschien net een mm meer naar buiten staan. Er zitten ook beschadigingen op, dus heel heel misschien komt hij daarmee klem tussen de vingers van de drukgroep en ontkoppelt dan niet meer verder, maar ik vind het niet overduidelijk.
Hier wat plaatjes...
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/20190531_220036.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/20190531_212242.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/20190531_212218_edit.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/20190531_212440.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/20190531_212533.jpg
Ik twijfel nu heel erg wat te doen... ik zou de oude koppeling terug kunnen plaatsen, maar die is erg versleten en echt veel verschil met de nieuwe is er niet. Het voelt als heel veel werk om even wat te proberen...
Ik kan iig de nokjes van de drukplaat iets afschuren.
RobertVoorst
31-05-2019, 21:30
Hmm das inderdaad iets minder duidelijk dan dat bij mij het geval was.. dikte van koppeling is okay, die andere is echt op :D
Het feit dat die nokjes al afgesleten zijn baart me wel zorgen, of het materiaal is gewoon ruk of de geometrie klopt niet.
Koppeling is wel dezelfde diameter? Komt de diepte van de drukplaat wel overeen? Nokjes op de oude lijken net wat hoger te liggen op de foto.
Check ook even je vliegwiel en drukgroep op verse krasjes of slijpsel, kan vaak een hoop zeggen over wat er blijft hangen. Koppelstift ook niet helemaal weggesleten?
RobertVoorst
31-05-2019, 21:40
http://www.oemepc.com/files/img/Bilder/014/014059000.png
Kon je de splines van die koppelpen niet anders stellen tov de drukhevel ?
DragonGr Dragon
31-05-2019, 21:46
http://www.oemepc.com/files/img/Bilder/014/014059000.png
Kon je de splines van die koppelpen niet anders stellen tov de drukhevel ?
Wat bedoel je precies?
Diameter is hetzelfde.
Als je de drukplaat indrukt, dan druk je de vingers in, maar dan bewegen ze toch ook iets naar binnen (zie markeringen op de oude). Als drie daarvan daarbij tegen die nokjes aandrukken, dan kan ik me voorstellen dan hij niet helemaal ver genoeg ontkoppelt. Zou ik dan ook niet heel veel weerstand moeten voelen?
DragonGr Dragon
01-06-2019, 10:39
Vanochtend de koppeling wat nader getest:
Alleen de drukplaat erop en met een poelie trekker ingedrukt. Je kan dan een slag maken van zo'n 8 mm.
Daarna ook de nieuwe koppeling ertussen. Doordat deze ongesleten is druk je de drukgroep al een vrij groot stuk van die 8 mm in. Weer de poelietrekker en dan kan je nog zo'n 1 mm indrukken. Echter de koppeling gaat al vrij snel vrij lopen.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/20190601_104622.jpg
De slag die de drukstang maakt vanaf dat de hendel horizontaal staat (dan voel ik bij ingebouwde bak druk) tot helemaal omhoog is 21 mm. Dat lijkt me ruim voldoende om 1 mm verplaatsing in de koppeling te krijgen.
Ik snap nog niet waarom het bij ingebouwde bak nog mis kan gaan... iemand suggesties?
RobertVoorst
03-06-2019, 07:15
De slag die de drukstang maakt vanaf dat de hendel horizontaal staat (dan voel ik bij ingebouwde bak druk) tot helemaal omhoog is 21 mm. Dat lijkt me ruim voldoende om 1 mm verplaatsing in de koppeling te krijgen.
Hier gaat het mis ! Als die horizontaal pas druk krijgt, staat de hevel die de lange pen tegen de drukplaat aanduwt te ver verdraaid tov de koppelingshendel waar de kabel aan zit. Deze heeft natuurlijk een maximale slag.
Over de hevel die de lange pen duwt zit een borgclip, als je deze verwijderd kun je de lange hendel eruit trekken (eerst even de huidige stand markeren door een krasje of dergelijke). Dan kun je deze er opnieuw indrukken waarbij je bij dezelfde stand van de hevel, de hendel naar beneden draait. Zitten gekoppeld met een spline vertanding.
Zo kan deze hendel een langere slag maken om de boel te ontkoppelen!
DragonGr Dragon
03-06-2019, 07:48
Weet je dat zeker? volgens mij zit er op die vinger een nokje o.i.d. waardoor hij er maar op één manier op kan. Als ik op de site van BrokeVW kijk, praat hij ook over standaard 09 uur als aangrijppunt, dus horizontaal.
Heb je mijn verhaal gezien van de poelietrekker, de koppeling lijkt met een mm slag al te ontkoppelen en vrij te lopen.
Ik heb e.e.a. nagemeten kwa diktes en kom erop uit dat hij vanaf ongeveer horizontaal tegen de drukplaat aandrukt en zwaar gaat. Daarna heb je nog zo'n 8.9 mm verder in te drukken.
Hier gaat het mis ! Als die horizontaal pas druk krijgt, staat de hevel die de lange pen tegen de drukplaat aanduwt te ver verdraaid tov de koppelingshendel waar de kabel aan zit. Deze heeft natuurlijk een maximale slag.
Over de hevel die de lange pen duwt zit een borgclip, als je deze verwijderd kun je de lange hendel eruit trekken (eerst even de huidige stand markeren door een krasje of dergelijke). Dan kun je deze er opnieuw indrukken waarbij je bij dezelfde stand van de hevel, de hendel naar beneden draait. Zitten gekoppeld met een spline vertanding.
Zo kan deze hendel een langere slag maken om de boel te ontkoppelen!
RobertVoorst
03-06-2019, 08:47
Weet je dat zeker? volgens mij zit er op die vinger een nokje o.i.d. waardoor hij er maar op één manier op kan. Als ik op de site van BrokeVW kijk, praat hij ook over standaard 09 uur als aangrijppunt, dus horizontaal.
Heb je mijn verhaal gezien van de poelietrekker, de koppeling lijkt met een mm slag al te ontkoppelen en vrij te lopen.
Ik heb e.e.a. nagemeten kwa diktes en kom erop uit dat hij vanaf ongeveer horizontaal tegen de drukplaat aandrukt en zwaar gaat. Daarna heb je nog zo'n 8.9 mm verder in te drukken.
Je hebt inderdaad gelijk, die hevel heeft een nokje voor het plaatsen. Had m in de war met een 085 koppelingshevel.
Heb je de bak er ondertussen al op?
DragonGr Dragon
03-06-2019, 17:34
Neen, ik wil die nokjes nog wat meer afslijpen en dan meten hoeveel ik dan kan indrukken. Ik zie ertegenop om de bak terug te plaatsen, omdat er eigenlijk niets veranderd is. Waarom zou het nu dan wel werken...
RobertVoorst
04-06-2019, 09:50
Neen, ik wil die nokjes nog wat meer afslijpen en dan meten hoeveel ik dan kan indrukken. Ik zie ertegenop om de bak terug te plaatsen, omdat er eigenlijk niets veranderd is. Waarom zou het nu dan wel werken...
Daarom vroeg ik mij het ook af inderdaad. Is het geen optie om een nog fatsoenlijke gebruikte koppelingsplaat en schotel te plaatsen (van de sloop of dergelijke). Dan kun je in ieder geval de koppeling van JP uitsluiten..
DragonGr Dragon
04-06-2019, 20:39
Daarom vroeg ik mij het ook af inderdaad. Is het geen optie om een nog fatsoenlijke gebruikte koppelingsplaat en schotel te plaatsen (van de sloop of dergelijke). Dan kun je in ieder geval de koppeling van JP uitsluiten..
In dat geval koop ik denk ik een Sachs set. Na de bak revisie moet ik die toch al hebben. Klopt het dat ik de 3000 082 003 moet hebben dan?
Johan1982MK1
04-06-2019, 21:50
Ik heb ooit ook een nieuwe koppelingsset gemonteerd in mijn toenmalige golf2 en die heeft vanaf t begin nooit mooi ‘getrapt’
Uiteindelijk na steeds bijstellen van de kabel is na een half jaar de drukgroep kapot gegaan. Toen weer een nieuwe set erin van valeo en trapte super, ik denk dat ie er nu nog in zit. Kan dus gewoon dat n nieuwe set problemen geeft..
RobertVoorst
05-06-2019, 08:18
In dat geval koop ik denk ik een Sachs set. Na de bak revisie moet ik die toch al hebben. Klopt het dat ik de 3000 082 003 moet hebben dan?
Correct, als jij een 210 [mm] plaat hebt nu is dat de goede! Is op winparts naar motorcode te controleren!
DragonGr Dragon
20-06-2019, 21:48
Nou, weer een update...
Ik heb er totaal geen verklaring voor, maar na montage van de Sachs koppelingsplaat en drukplaat werkt alles weer als vanouds. De koppeling is optisch toch echt heel erg gelijk aan de JP variant. Het enige verschil is dat de drukplaat niet de nokjes bevat en het zou dus kunnen zijn dat de vingers daar tegenaan kwamen en hij niet ver genoeg ingedrukt kon worden. Vreemde blijft dan dat de originele ze wel had.
Toen ik voor de montage van de bak de poelie trekker gebruikte zag ik al meteen dat ik de drukplaat veel verder in kon drukken en dat de koppeling niet alleen vrij rond kon draaien maar ook merkbaar meer ruimte had.
Ik hoefde nou ook helemaal geen gekke trucs meer uit te halen met verlengen van de koppelingskabel etc. Wijze les voor de volgende keer: als het niet goed voelt, is het meestal ook niet goed.
De nieuwe koppeling geeft trouwens exact dezelfde koppel ervaring als de oude die toch wel echt versleten was (geen profiel meer). Dit had ik niet gedacht.
RobertVoorst
20-06-2019, 22:19
Mooi om te horen dat het weer werkt, JP is gewoon troep in mijn optiek. Ik koop er nooit meer iets van.
Mk2’s koppelen sowieso al aardig hoog, misschien je koppelingskabel eens vervangen voor een nieuwe, rekken op over de jaren !
DragonGr Dragon
21-06-2019, 07:26
Deze koppelingskabel is slechts een half jaar oud. En hij koppelt juist heel laag (moet vrij diep trappen voor hij ontkoppelt).
Een nieuwe koppelstang zal misschien iets verschil maken, deze is een paar mm korter dan nieuw.
Wat ik nu wel heb is allerlei mankementen die te maken hebben met dat alles los is geweest en het blok erg los heeft gezeten: de achteruitrijlichten blijven aan, er klapte steeds een zekering uit van de carburateur (bleek een draad los). Ik wil na een paar 100 km de assen nalopen en meeste bouten. Ik heb ooit eens gehad dat die bouten over de tijd heen losgedraaid waren en de as eraf klapte... dan blijf je er toch spichtig op. Zelfde geldt voor de 9 bouten van het vliegwiel. Ik vond 25 Nm best weinig voor mijn gevoel...
Vliegwiel bouten moet je ook vervangen en op de nieuwe bouten zit loctite.
Grt Yal
DragonGr Dragon
21-06-2019, 21:19
Vliegwiel bouten moet je ook vervangen en op de nieuwe bouten zit loctite.
Grt Yal
Dat ben ik nergens tegen gekomen. De bouten voor de drukgroep moet je wel vervangen en loctite gebruiken als je die loshaalt.
RobertVoorst
22-06-2019, 10:27
Die 25 Nm vond ik inderdaad ook wel erg weinig.. maar op deze M7 bouten hoeft geen loctite, die 6 bouten die krukas in gaan wél! Laag koppelen is altijd beter op te lossen dan te hoog, met inderdaad een nieuwe koppelstang!
DragonGr Dragon
22-06-2019, 19:52
Bedankt iig voor alle tips en ervaringen, sleutelt toch altijd fijner!
Die 25 Nm vond ik inderdaad ook wel erg weinig.. maar op deze M7 bouten hoeft geen loctite, die 6 bouten die krukas in gaan wél! Laag koppelen is altijd beter op te lossen dan te hoog, met inderdaad een nieuwe koppelstang!
Dat klopt idd :)
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.