Log in

View Full Version : Ombouw naar 5 bak, maar welke?


the puritan
15-04-2019, 19:11
Hey allemaal, ik heb weer een nieuw projectje gekocht. Een mk1 1.5 van 1983. Hier zit een 4 bak onder maar ik rij ook met 175 50 13 bandjes rond. Als ik nu 100 km p/u op de gps rij, draaid hij 4800 toeren. Een beetje teveel van het goede. Wat voor een type 5 bak kan ik het beste nemen? Iets met een lange eindoverbrenging om de kleine wielen een beetje te compenseren graag.

Gr Mark

Johan1982MK1
15-04-2019, 22:01
Golf 2 bak pakken, een 4s of iets in die richting.
Er zijn ook bakken van de golf 3 die passen, heb je meer kans op het vinden van een goede bak

golfcabriolet
19-04-2019, 15:12
nieuwe 5 bak heb ik nog liggen,bij interesse PM.
5 is volgens mij een lange.

heinz74
19-04-2019, 20:19
met zulke platte bandjes ,5 bak van een diesel pakken
maar dan kun je met 70pk nooit meer 195/50/15 rijden..dat trekt hij nooit

Roy16VG60
19-04-2019, 20:58
Geen diesel pakken, daar heeft de motor veel te weinig koppel voor.

Gewoon een 5 bak zoeken van een 89-91 1.6 Golf 2, die past hier zo achter. Je hebt wel een andere schakelmechaniek nodig van een Golf 1 Cabrio met 5 bak.

Succes! :thumbup:

Roy16VG60
19-04-2019, 21:01
De bak van een 1.8 Golf 2 kun je trouwens ook pakken maar vanwege de overbrenging zou ik de voorkeur geven aan een bak van een 1.6.

Ik heb jaren met een 1.5 JB gereden maar dan veel binnendoor en weinig snelweg. Ik waardeerde de 4-bak toen juist enorm omdat je door de lange versnellingen vaak de snelste bent bij het stoplicht :D

heinz74
20-04-2019, 06:01
hij rijd met 50 serie bandjes op 13 inch..zoals die duitsers vroeger..die wielen hebben een diameter van een asbak..
4 bak van een JB motor draait met 185-60-14 bij 120 normaal iets meer dan 3500 toeren..

Roy16VG60
20-04-2019, 06:52
Daar had ik overheen gekeken. Vroeger zag je dat vaak inderdaad. 12 inch was geen uitzondering met platte bandjes. Ook op GTI’s. De Duitsers plaatsten er bewust kleinere remmen voor :screwy:

heinz74
20-04-2019, 19:20
ja klopt ,kwamen ze aan met een 200pk g60 erin en 239mm schijven voorop..
ooit op Baarlo een stukje mogen rijden in zoiets..was een donkerrode GTI van een bevriende duitser..(heeft nog in de VW scene gestaan)..KR erin met Webers..
liep zelfs met Diesel bak niet harder dan 180..maar was wel heeeel rap dat wel..

the puritan
21-04-2019, 21:52
Ik ben bezig met een 4T bak. Dan draait hij 3700 toeren in zijn 5 als je 120 km p/u rijd. De eerste 4 versnellingen komen aardig overeen met wat er nu onder hangt. Dus dan kan je prima met het verkeer meekomen.

Roy16VG60
22-04-2019, 10:40
ja klopt ,kwamen ze aan met een 200pk g60 erin en 239mm schijven voorop..
ooit op Baarlo een stukje mogen rijden in zoiets..was een donkerrode GTI van een bevriende duitser..(heeft nog in de VW scene gestaan)..KR erin met Webers..
liep zelfs met Diesel bak niet harder dan 180..maar was wel heeeel rap dat wel..

Mooi was die tijd. Baarlo was altijd leuk. Net zoals VW Mania op het blosodomein in Hofstade/België. Heb het idee dat het niet meer zo leeft als toen. Dat is ook alweer 20 jaar geleden...

Roy16VG60
22-04-2019, 10:42
Ik ben bezig met een 4T bak. Dan draait hij 3700 toeren in zijn 5 als je 120 km p/u rijd. De eerste 4 versnellingen komen aardig overeen met wat er nu onder hangt. Dus dan kan je prima met het verkeer meekomen.

Houd ook rekening met de eindoverbrenging. Bij de meeste bakken liggen de versnellingen redelijk bij elkaar maar is het de eindoverbrenging die het verschil maakt ;)

the puritan
23-04-2019, 20:46
De eindoverbrenging van een 4T is 3.667 en de 5e 0.745 . Veel langer zijn ze er niet wat ik zo kan vinden. Ja, er is nog een 3.647, maar dat scheelt bijna niks.