PDA

View Full Version : Probleem Digifant 1 16v


riendert
03-11-2018, 17:37
Beste forummers,

Ik heb het volgende probleem met mijn 16v kr op digifant 1; wanneer de motor op bedrijfstemperatuur komt begint de auto enorm rijk te lopen. Resultaat pluimen, stotteren etc.. Met name na wat hogere snelheden/toerentallen te hebben gehaald/gereden. Het vreemde is dat na de inbouw van de motor het goed heeft gefunctioneerd maar het een eklele keer voorkwam (even een paar keer gasgeven en het was weg) komt het nu nagenoeg iedere keer voor als de motor op temperatuur komt.

Tot nu toe het volgende nagezien/vervangen ;
- Blauwe sensor vervangen
- Lambda regeling is aangesloten en gecontroleerd op goede werking door na te meten.
- Computer uitgewisseld met een andere (16v chip, tijdelijk omgewisseld)

Heeft iemand tips om na te gaan?

riendert
22-11-2018, 18:29
Wellicht kan ik de vraag anders stellen. Hoe kan het dat het mengsel/afstelling veranderd? En vervolgens na even op rust laten komen van de auto het weer in orde is?

Johan1982MK1
22-11-2018, 18:55
Lamdasonde zelf werkt ook?
VacuĆ¼m allemaal goed?
Brandstofdruk regelaar niet te hoog staan?

riendert
23-11-2018, 13:47
Bedankt voor het meedenken Johan!

De lambda is op goede werking gecontroleerd door de tuner (gezien en gemeten dat deze bijregeld)

Vacuum, lijkt allemaal in orde. Zijn er specifieke delen in het vacuum traject die hier invloed op kunnen hebben? De brandstofdruk regelaar staat op een en dezelfde waarde als altijd.(uit mijn hoofd, rond de 3-3,5bar. Maar uiteraard kleine moeite om te proberen met een lagere druk.

Vacuum zou wel een mogelijkheid kunnen zijn, aangezien het soms met een paar keer gasgeven weer even weg is.

yuli
23-11-2018, 14:02
1 meter vacuumleiding naar digifant 1 of is dat bij een 16v chip uitgeprogrammeerd? Verder KVS niet goed ontlucht wil ook wel is gekke problemen geven of kvs lekkage (blauwe sensor) meet dan niet goed.

riendert
17-04-2019, 09:22
Beste forummers,

Weer verder aan het gaan met dit probleem, helaas nog niet opgelost.

De auto loopt prachtig met koude motor. Als deze goed op bedrijfstemperatuur is komt het probleem weer naar voren.

Wat ik van de week heb geprobeerd; als de motor op temperatuur is en het probleem doet zich voor, plug ik de stekker van de blauwe koelwater sensor op een losse blauwe sensor (welke ik eerder heb uitgewisseld om te testen) en dan is het over.

Plug ik de stekker weer terug op de sensor welke echt gemonteerd is, is het probleem direct weer terug.

Ik ben er inmiddels ook achter dat het echt in de hoek van de ontsteking moet zitten.

Iemand nog een idee, ik hoor het graag.

riendert
17-04-2019, 09:23
1 meter vacuumleiding naar digifant 1 of is dat bij een 16v chip uitgeprogrammeerd? Verder KVS niet goed ontlucht wil ook wel is gekke problemen geven of kvs lekkage (blauwe sensor) meet dan niet goed.

Klopt Yuli, deze is 1 meter. KVS is goed ontlucht naar mijn idee. Heb er ook al paar duizend KM mee gereden sinds de inbouw.

Johan1982MK1
17-04-2019, 15:52
Ok de blauwe sensor reageert de motor dus wel op.
Deze sensor heeft met het mengsel uit te staan.
Heb je het co al eens gemeten? en hoe staat je co-pot meter? deze kan je ook het mengsel mee veranderen. (weerstand in ohm kan je meten op de 2 buitenste pinnen met een multimeter)
Staat de ontsteking goed? werken de nul en vollast schakelaartjes op de gasklep goed?

Veel meer zit er niet op de digifant :)

Ruud 16V-G60
18-04-2019, 05:59
juiste chip laten maken op deze basis ???

riendert
28-04-2019, 20:30
Ok de blauwe sensor reageert de motor dus wel op.
Deze sensor heeft met het mengsel uit te staan.
Heb je het co al eens gemeten? en hoe staat je co-pot meter? deze kan je ook het mengsel mee veranderen. (weerstand in ohm kan je meten op de 2 buitenste pinnen met een multimeter)
Staat de ontsteking goed? werken de nul en vollast schakelaartjes op de gasklep goed?

Veel meer zit er niet op de digifant :)

Ik zal de co sensor nog eens nazien, maar die is toendertijd afgesteld/ingesteld op de juiste waarde.

Vandaag nog met de auto gereden, een tijdje ging hetgoed. Tot de motor lekker warm werd, toen ploffen en knallen. vervolgens het trucje met de blauwe sensor uitgehaald. Toen had de auto het later weer (dus ook dat trucje is niet waterdicht) later weer op de normale manier heel wat probleemloze kilometers gemaakt. Er is heel slecht de vinger op te leggen wat het nu kan zijn. Komende week ga ik er nog eens met een vw kenner naar kijken.

Helaas heeft de kenner die de gehele auto klaar heeft gemaakt, en afgesteld/chip nagezien etc. gewoon geen tijd de komende periode.