View Full Version : Automatische choke probleem
Ik las een paar jaar terug in een topic dat iemand problemen had met zijn automatische choke bij een 1.5JB, ik kan dit topic alleen niet meer vinden. Een studiegenoot van mij heeft volgens mij hetzelfde probleem wat hij toen had.
Wat er toen in dat topic stond, er zit bij de carb een unit die ervoor zorgt dat de choke open of dicht gaat (elektronisch geregeld volgens mij). En doordat die stuk was blijft de choke altijd aan staan (volgens mij geregeld door een pinnetje die intrekt om de choke uit te zetten). Je kunt dit vervangen of iets beunen dat de choke niet meer open gaat. Dat laatste was er toen gedaan in het topic. Een bijwerking was toen dat de auto, wanneer je hem uitzet, nog een paar keer rondgaat.
Kan iemand dit topic herinneren? :D
Of weet waar ik het over heb. Er stond toen de naam van het onderdeel in het topic plus wat foto's erbij hoe het eruit ziet en waar het precies zit. (Ik dacht onder de carburateur)
Beetje lastig uit te leggen maar ik hoop dat het duidelijk is. Heb al zitten zoeken maar kan het niet vinden.
Erik Baas
11-09-2018, 17:24
Misschien helpt dit:
https://www.google.com/search?client=firefox-b-ab&ei=6OuXW87wIousgQacxazADg&q=choke+1.5jb+site%3Avolksforum.com&oq=choke+1.5jb+site%3Avolksforum.com&gs_l=psy-ab.3...27058.28085.0.28358.6.6.0.0.0.0.79.424.6.6.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.0.0....0.jXDmezpRuBM
op die 1.5JB zit een Pierburg 1B carb waarschijnlijk?
De choke wordt geregeld door een bi-metaal veertje in het slakkenhuis aan de rechterkant van de carb, dat veertje reageert op de temp van je koelvloeistof.
Er staan markeringen op het slakkenhuis om de boel gelijk goed af te stellen, in het golf handboek staat wel meer over het juist afstellen.
Je kan ook altijd een hand-choke plaatsen
https://www.ebay.co.uk/itm/Pierburg-E2E-manual-choke-conversion-kit-Audi-80-VW-Golf-Scirocco-1-6-1-8-/222755394074
Misschien helpt dit:
https://www.google.com/search?client=firefox-b-ab&ei=6OuXW87wIousgQacxazADg&q=choke+1.5jb+site%3Avolksforum.com&oq=choke+1.5jb+site%3Avolksforum.com&gs_l=psy-ab.3...27058.28085.0.28358.6.6.0.0.0.0.79.424.6.6.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.0.0....0.jXDmezpRuBM
Dat had ik inderdaad ook geprobeerd, maar het desbetreffende topic niet kunnen vinden.
op die 1.5JB zit een Pierburg 1B carb waarschijnlijk?
De choke wordt geregeld door een bi-metaal veertje in het slakkenhuis aan de rechterkant van de carb, dat veertje reageert op de temp van je koelvloeistof.
Er staan markeringen op het slakkenhuis om de boel gelijk goed af te stellen, in het golf handboek staat wel meer over het juist afstellen.
Je kan ook altijd een hand-choke plaatsen
https://www.ebay.co.uk/itm/Pierburg-E2E-manual-choke-conversion-kit-Audi-80-VW-Golf-Scirocco-1-6-1-8-/222755394074
Nu twijfel ik of ik het goed onthouden heb wat er in dat topic stond. Als ik naar deze carburateur zoek kom ik dit plaatje tegen:
http://www.gowerlee.dircon.co.uk/1B3spareslist.GIF
http://www.gowerlee.dircon.co.uk/1B3type.html
En ik denk dat het nr. 29 was, Idle cut-off valve. Kan het zijn dat wanneer die stuk is dat een motor zeer slecht af te stellen is? (lijkt mij logisch als hij altijd op off staat) En dat je dan o.a. met je choke kunt gaan kutten (wanneer je niet weet dat dat ding stuk is) om toch te proberen hem af te stellen?
Misschien dat wanneer hij stuk is hij altijd op off staat. En om dan toch genoeg brandstof te krijgen je de choke open moet zetten om dit voor elkaar te krijgen?
Als je idle cut-off valve niet open staat gaat je auto niet aan. Dicht gaat hij een benzine kanaaltje afsluiten, de klep is ontwikkeld om 'nadieselen' tegen te gaan.
De klep wordt elektromagnetisch aangetrokken als het contact aanstaat. Makkelijk te testen, met contact aan de connector lostrekken en kort contact maken, je hoort de klep tikken.
Als ik je originele post lees, draait de auto wel maar is de choke altijd dicht?
Wat er toen in dat topic was, was dat het pinnetje altijd in de stand stond dat hij zou moeten afslaan. En daardoor kregen ze hem niet afgesteld en hadden ze volgens mij de choke opengegooid om toch brandstof te krijgen. Toen kwamen ze er uiteindelijk erachter dat het ding kapot was (stroom erop en het klepje ging niet open). Deze is toen verwijderd of afgedicht of iets waardoor hij altijd in de juiste stand stond, maar als nadeel was er dat hij toen wel kon 'nadieslen'
Black Devil
20-09-2018, 11:59
Gelul is dat er diverse onderdelen zitten die de oorzaak kunnen zijn. Vervangingscarburateur geen optie met handshoke?
1 tip: koop een vervangings carberateur!!!
ben echt zo moe geworden van een pierburg 1b3
rijd nu al half jaar geheel tevreden met een weber met handchoke
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.