View Full Version : G60 loopt niet lekker
steefers
08-08-2018, 20:19
Beste lezers,
Ik heb al vele topics met deze onderwerpen nagekeken (ook via Google) maar bijna niemand post het uiteindelijke probleem. Vandaar dat ik nog maar eens een topic hier over open.
Ik heb een Golf 1 cabrio met een G60 motor. Deze loopt echter niet echt lekker stationair sinds ik hem heb bij koude motor. Hij blijft wel mooi lopen, maar zodra je het gas aan tikt, begint hij te pruttelen en schommelt hij in de toeren. Hij sputtert en stottert dan een beetje. In het begin reed hij verder prima, maar na een paar maand (tot heden) begon hij wel wat in te houden en te stotteren tijdens het rijden. Kom je boven de 4000 toeren dan schiet hij vooruit.
Heb er even een half jaar niet meer naar omgekeken, maar heb hem sinds kort weer in gebruik met het mooie weer.
Onlangs heb ik de vacuumslang van ecu naar gasklephuis vervangen. Deze was 80 cm en heb er een nieuwe opgezet van 1 meter (3,2mm doorsnee). In eerste instantie reed hij beter en leek het probleem opgelost. Maar na een paar uur stil staan, reed hij juist nog slechter dan met de oude slang. De rest van de vacuum slangen lijken oke (maakt de binnendiameter van de slangen nog uit? Origineel is dacht ik 3,5 mm).
Op de gasklep zitten 2 kleine vacuumaansluitingen. 1 voor de ecu en nog 1. Deze laatste zit een slang op die naar de onderste vacuumtuit gaat op het gasklephuis. Hoort dit wel? Tevens is het raar dat als ik bij stationair lopen een vacuumslang eraf trek de motor hier niet op reageert.
Trek ik de stekker van de STK af, dan lijkt hij gelijk wat rustiger te lopen. Ook rijd hij zonder STK stekker beter dan met de stekker erop. Is deze dan kapot of kan er iets anders aan de hand zijn?
onderste vacuumtuitje op de gasklep: waar moet deze slang mee verbonden zijn? Bij mij loopt het slangetje naar de onderste vacuumaansluiting op de gasklep.
Ter info:
PG met 68mm poelie en neem ik aan een andere chip (zelf niet nagekeken wat erin zit). Zitten platinum bougies in, zo goed als nieuwe verdelerkap met rotor, nieuwe klopsensor, nieuwe multiriem. De G-lader is nog redelijk denk ik en haalt nog 0,7 bar. De poelie van de krukas zwabbert overigens niet. Zit een 4 draads lamda zonde op. De uitlaat is overigens wel een klein beetje lek maar bijna verwaarloosbaar. Kwam er onlangs nog mee door de APK keuring en had zelfs een steekproef.
Heel verhaal maar misschien heeft iemand een idee wat het kan zijn.
Groeten Stefan
Ik gok dat het geen vacuumlek zal zijn, dan zou hij namelijk slechter gaan lopen in hoge toeren. Staat alles qua afstelling juist? Ontsteking en dergelijke.
steefers
08-08-2018, 21:03
Denk het wel gezien hij in het begin er een paar weken goed mee heeft gelopen. Ik ga een binnenkort een lamp aanschaffen om de ontsteking te controleren.
steefers
09-08-2018, 10:50
Nog even een aanvulling. De CO was onlangs bij de apk goed en was 1,3%. Kun je de ontsteking ook controleren zonder lamp?
steefers
09-08-2018, 13:40
Zojuist de CO doorgemeten via de potmeter en die stond om een vage reden op 700. Deze terug gezet naar 500 en nu lijkt hij een heel stuk beter te lopen. Echter rookt hij nu wel aardig, blauw / witte rook. Iemand een idee wat dit veroorzaakt?
Tevens loopt hij wat hoger gestationeerd ongeveer 1100 rpm als ik dit probeer bij te stellen met het schroefje achterop het gasklephuis geeft hij hierop geen reactie.
vagg freak
09-08-2018, 17:16
Als de stekker van de lambda los is loopt ie dan beter
vagg freak
09-08-2018, 17:27
https://youtu.be/-Ji9WkfIY58
steefers
09-08-2018, 20:11
@vag freak: Nog niet geprobeerd. Helaas hebben ze bij mij de stekkers eraf geknipt en er een kroonsteentje tussen gezet. Maar ik ga het morgen even proberen.
Bedankt voor de link ik ga dit ook even proberen. Als ik het goed begrijp moet ik proberen om hem dicht te draaien met die imbus?
vagg freak
09-08-2018, 20:25
Ja klopt met een 68 poelie zou je meer druk moeten kunnen draaien of je hebt een lek of een snelle nokkenas daar gaat stationair ook rauw van lopen
vagg freak
09-08-2018, 20:26
Miss heb ik nog wel een losse lambda stekker liggen
Kom je toevallig uit de buurt van breda
steefers
09-08-2018, 20:35
Helaas niet ik kom uit Almelo dus nogal een eindje weg. Ik probeer eerst morgen even de lamda af te koppelen en eens kijken wat ie dan doet.
Hij heeft het probleem dus enkel bij koude motor?
Het inhouden, is dat inhouden alsof het vermogen wegvalt, alsof je zonder benzine valt, of is dat inhouden met wat stotteren en gepruttel?
vagg freak
09-08-2018, 20:49
Dat is idd een eindje weg
Nog even een opmerking, weer ervan uitgaand dat het probleem zich enkel voordoet bij koude motor.
Het losmaken van de lambda stekker bij KOUDE motor zal weinig effect hebben. De motor gaat namelijk de lambdasonde pas gebruiken eens hij opgewarmd is. Dit komt omdat de lambdasonde zelf pas werkt eens hij opgewarmd is. De opwarmfase van de motor gebeurt dus in wat men 'open loop' regeling noemt. Waarbij de computer gokt en geen feedback gebruikt om het mengsel bij te sturen. Vanaf een bepaalde temperatuur zal hij overschakelen naar 'closed-loop' waarbij hij feedback gaat gebruiken en gaat beginnen bijsturen. De temperatuur waarbij dit gebeurt ken ik niet voor jouw motor.
Even wat theorie, maar zo snap je een beetje waar je mee bezig bent.
Vandaar ook mijn vraag of het echt enkel bij koude motor optreedt. Er wordt dan een totaal andere regelstrategie gebruikt.
vagg freak
10-08-2018, 06:57
Heb je de mogelijkheid om een ecu met originele chip te testen
vagg freak
10-08-2018, 08:24
Heb je de mogelijkheid om een ecu met originele chip te testen
steefers
10-08-2018, 10:29
Zojuist even geprobeerd de stk af te stellen met de imbus, maar dit haalt weinig uit en krijg hem zeker niet dicht zoals in het filmpje. Zal deze dan kapot zijn?
@ ar1g3: Ik heb het zowel met warme als met koude motor. Hij rijd bij normaal rijden prima maar wanneer je vermogen vraagt dan wil hij SOMS inhouden. Als hij koud is pruttelt hij en schommelt deze in de toeren wanneer je weg wilt rijden. Staat hij stil gestationeerd, dan blijft hij wel netjes lopen. Rijden doet hij dan wel goed.
@vagg freak: Helaas geen mogelijkheid om eens de ecu te switchen met originele chip. Ken verder niemand met een G60 motor.
Hmm ok dat verandert de zaak.
Volgens mij heeft jouw auto wel uitleesmogelijkheden, vrij primitief maar toch. Heb je toevallig beschikking over het werkplaatshandboek van Bentley Publishers? Da's de beste die er te vinden is voor de mk2.
vagg freak
10-08-2018, 20:09
Er is idd een knipper foutcode
vagg freak
10-08-2018, 20:22
Vroeger kon je bij g-force een jiro valve kopen die zat dan in de slang achter de stappenmotor een terugslag klep als je stk lekt word de druk tegen gehouden werkt maar een kant in
En bij stationiar heeft het geen invloed
vagg freak
10-08-2018, 20:23
Is je uitlaat lek vlakbij de lambda
vagg freak
10-08-2018, 20:27
Is je uitlaat toevallig lek vlakbij de lambda.
Als je motor inhoud bij belasting zou ik toch eens zonder lambda rijden.
Wat evt nog een optie is om er een AFRmeter met wideband lambda dan kun je zien of je mengsel te arm of rijk is
Scirocco_1600
11-08-2018, 06:18
Zit er een regelbare benzinedruk meter op ?
steefers
11-08-2018, 19:10
vandaag even gereden zonder lamda maar helaas weinig verschil. Na 15 min rijden heeft hij nog wel af en toe vol vermogen maar daarna houd hij enorm in en pruttelt af en toe.
Hij blijft verder bij normaal rijden prima rijden.
@vag freak: uitlaat is iets lek bij overgang achterdemper. Maar is minimaal.
@Scirocco_1600: zit de standaard benzinedruk meter op.
Kan het zijn dat mijn vacuumslangen te dun zijn? 3.2 mm of maakt dat niets uit? Had het idee dat hij met de vorige slangen die volgens mij wel 4mm waren, beter reed.
Mijn lamda zat als volgt aangesloten. Geen idee of dat klopt.
volgorde: lamda -> auto
grijs -> bruin
zwart -> rood
2x wit -> zwart
vagg freak
12-08-2018, 19:45
Maken alle massa kabels goed contact. Dat is een g60 kwaal
Geeft je brandstof genoeg druk wat voor brandstof regelaar zit erop
steefers
12-08-2018, 20:39
Ik heb een massakabel vanuit de kabelboom die vastzit op de kleppendeksel (bout).
Dan nog een dikke kabel die van de min pool op de accu naar de steun naar de versnellingsbak loopt. De massa van de ecu zit met een schroefje op het schutbord.
De brandstofdrukregelaar is de standaard g60 versie lijkt me.
EnVeeZee
12-08-2018, 22:29
Ik heb hier een stuk of 6 van die stk's achter elkaar getest en terwijl de een nog "dicht" te stellen is met imbus, kan de ander imho zo de prullenbak in.
Heb je die STK al eens gereinigd?
De eerder genoemde Jiro valve is er in veel verschillende uitvoeringen, heb zelf goede ervaringen gehad op de 8v g60 met de bar tek versie.
steefers
12-08-2018, 22:51
Oke dus die van mij kan dus ook de peullebak in blijkbaar.
Ik heb hem al meerdere malen gereinigd met remreiniger.
steefers
13-08-2018, 12:57
Lees trouwens dat een stappenmotor moet trillen of zoemen. Is dit als hij op contact staat of met lopende motor? Die van mij doet namelijk geen van beide? Zoemt niet en trilt niet.
Dat klopt dan niet, moet je horen trillen en voelen idd, zowel op contact als lopende motor... Je kan ook de stekker meten. Volgens mij gaf die ergens tussen 1 - 12 volt signaal afhankelijk hoever de ECU vind hoever die open moet.
Maar las ergens in je verhaal dat je ECU gechipped is. Er zijn veel chips in omloop geweest waar de STK volledig is uit geprogrammeerd. Dus dan stuurt de ECU dat ventieltje niet aan. Als je een gasklep geen stationair schroef heeft hebben ze soms een gaatje in de gasklep geboord om deze enigszins stationair te laten lopen.
Kortom er is verschrikkelijk veel met G60's in het verleden gerommeld. Bij problemen terug naar standaard / de basis. Dus originele ECU erbij zoeken of originele chip erin en normale poelie en vanuit daar trouble shooten. Kabelboom controleren. Daarna beginnen met de timing en de lijst afwerken.
steefers
13-08-2018, 19:43
Zojuist even de verdelerkap en rotor vervangen door nieuwe exemplaren. Ook een ander bougiekabel setje geprobeerd maar dit gaf weinig verschil. De lamda weer aangesloten en hij lijkt er weer wat beter door te lopen. Nadat ik 20 minuten gereden hb ven de snlweg gepakt en hij trekt moeiteloos als een beest door naar de 190. Ga ik de snelweg af en wil daarna weer even in de 3 volgas weg dan begint hij weer in te houden.
De opvoerpomp in de tank hoor ik alleen wanneer ik de sleutel op contact zet. Niet meer tijdens het rijden. Klopt dit wel? Moet deze niet continu doorlopen om voeldonde brandstof aan te leveren? De hoofd brandstofpomp is wel continu hoorbaar. Volgens de vorige eigenaar komt deze van een Mercedes.
De stk heb ik doorgemeten en ik voel hem wel trillen wanneer de auto op contact staat. Geluid maken doet hij echter niet. Als ik meet met de multimeter krijgt hij gewoon 12 volt wanneer hij op contact staat.
steefers
14-08-2018, 14:29
Waarschijnlijk het probleem al gevonden. De opvoerpomp in de tank lijkt niet te werken. Krijgt wel stroom heb ik nagemeten maar hoor niets in de tank. Waarschijnlijk maakt daarom de brandstofpomp onder de auto ook aardig wat herrie.
Binnenkort maar even een pompje halen / vervangen.
steefers
15-08-2018, 14:59
Even een update: Opvoerpomp inmiddels uit de auto gehad en zie dat deze niet eens (nooit) aangesloten is. Zwarte draadje is eraf geknipt. Nu heb ik hier weer een stekker aangezet en tevens een nieuw draadje voor de massa gemaakt. Deze beide op de pomp aangesloten en met 12 volt op het middelste pinnetje van de stekker (3 draads) werkt deze prima op de werkbank.
Maarrrr.. hoe veilig is dit om het zo te doen? Op zich zit het origineel niet veel anders lijkt me. Kan ik tevens de geschakelde + van het relais wat de hoofd brandstofpomp aanstuurt doorlussen naar de opvoerpomp?
Johan1982MK1
15-08-2018, 15:06
ik heb een paar week geleden nog een golf 1 R32 gebouwd en daar ook op de uitgaande plus van de pomp de opvoerpomp gezet en bij mn eigen golf heb ik het net zo.
Als de draden maar dik genoeg zijn.
volgensmij zit het origineel ook zo, maar dat weet ik niet zeker.
Bij een mk1 cabrio zitten de hoofdpomp en opvoerpomp ook gewoon parallel geschakeld.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.