PDA

View Full Version : Afn TDI slaat af na 1 sec en slaat niet meer aan


tim_j
12-05-2018, 11:02
Hallo!

Ik zit met een probleem met mijn AFN TDI.
Info:
Golf 2 met AFN TDI uit 1998. (seat cordoba)
Audi BV43a turbo.
pp520 verstuivers.
G60 vast vliegwiel.
Chip op maat van VAGtechniek.

Maandagavond 50 km gereden met de Golf 2 TDI, dinsdagochtend wil ik deze starten om naar werk te gaan. daar ging het mis:

Sleutel op contact, 2 sec gloeien, sleutel doordraaien.
Motor slaat aan, en valt na nog geen seconde weer uit? weer eens starten (max 2 seconden vasthouden. maar geen teken van aanslaan. :confused: nog eens proberen, en in mijn spiegel zie ik wittige damp uit de uitlaat komen.
even geroken, diesel. nog eens kort proberen, niks geen leven.

S'avonds distributiekap bovenop opzij gedrukt: Riem nog strak tussen nok en pompwiel.

Electrisch:
-Alle zekeringen na gelopen: In orde.
-Relais 167 klikt op contact.
-Relais 109 klikt ook, is vorig jaar uit voorzorg vernieuwd wegens een ander issue destijds ( plots een keertje inhouden na een uurtje 120km/u, loste het niet op)
-Pomp klikt op contact.
-Er komt 12v op magneetklep bij pomp.

Uitlezen:
-65535: Iets met ECU, zit er al ruim een jaar in en reed er niet minder om. Verdachte is of het chippen of het slangetje in de ecu. Deze is net vervangen. moet het nog testen)
-Brake sensor error. Weet ik, bij lange ritten op de snelweg knipperde het gloeilampje weleens. tikje op de rem en het is weg.
Remlichten werken gewoon.

Mechanisch:
-Riem volledig gecontroleerd: Zit strak om de tandwielen.
-Wartels halfvast gedraaid, spuit direct diesel uit alle wartels bij starten. dus geen lucht en er is diesel.

-Timing gecontroleerd: (zonder tools, visuele check)
kleppendeksel eraf. Visueel de inkeping op 1 lijn met de kop.
Brandstofwiel sleufje komt ongeveer gelijk met het puntje op de kap erachter. dat is goed.
Krukas, Vliegwiel is heel vaag een dun streepje te zien.
Krukas kan ik niks vinden. Zit dit op de multieriempoelie?
timing is uiteraard milimeterwerk,

Een soortgelijk probleem had de vorige eigenaar (Gijs) ook, maar deze kon er nog even mee rijden met vooraf slecht starten, en uiteindelijk een keer stilvallen. toen was een uitgeslagen krukastandwiel het probleem. Dit is vervangen met een originele bout en tandwiel en sindsdien in orde.
Bij mij is het ineens, zonder vooraf signalen.

Wat nu?
Hierdoor ben ik er niet zeker van of dit het krukastandwiel is dat is uitgeslagen. en de timing ver genoeg van tijd is om niet aan te slaan en net genoeg om geen kleppen te raken.

Ik moet het nog testen met een nieuw slangetje in de ecu, maar geloof hier niet in.

Na flink wat uren googlen, kom ik toch steeds op het krukastandwiel uit, maar deze willen uiteindelijk wel draaien met allerlei issues.
Als ik zoek op Krukassensor, dan lees ik ook topics met niet willen aanslaan. Maar dan zou er toch een foutcode van moeten komen?

Verder nog ideeen?
Ik weet het echt niet meer. En ben op straat niet echt in staat om het krukastandwiel even los te halen.

ar1g3
12-05-2018, 13:00
Krukastandwiel lijkt me eerlijk gezegd sterk gezien dit meestal iets is dat geleidelijk aan opkomt. Als het vorige keer niet naar behoren is hersteld zou het natuurlijk wel kunnen dat het weer van dat is. Naar behoren hersteld bedoel ik volgens richtlijnen van VW, met slijpen van de krukas en al.

Ik zou toch in de richting van het ECU gaan zoeken. De overgang tussen rijden zonder probleem en niet meer willen starten is nogal bruusk naar mijn mening voor het krukastandwiel

tim_j
13-05-2018, 09:54
ik ga het vandaag nog eens nameten. Op gerritspeek staan nog wat opties mbt de fout 65535.

vagg freak
13-05-2018, 11:23
Start blokkering

ar1g3
13-05-2018, 12:02
Start blokkering
Die dacht ik eerst ook, maar dan zou er een foutcode moeten inzitten om te zeggen dat de startonderbreking is geactiveerd geweest, dat je een niet geautoriseerde start hebt gehad.

Die foutcode uit het ECU zou ik zeker verder op doorzoeken, die kan wel eens de boosdoener zijn denk ik.

vagg freak
14-05-2018, 19:27
Of je ecu start blok vrij laten maken door bijv Stefan baggen
Komt urmond die kan ook chippen

tim_j
14-05-2018, 19:43
Ecu is sleutelvrij en gechipt.

Vanavond even geprobeerd, met reserve sleutel niks. Hoofdsleutel sloeg die weer half aan uit schrik de sleutel losgelaten, maar te vroeg. 2e poging weer geen teken van leven.
Foutcodes uitgelezen en dit keer meer:
65535
01237 fuell shut of valve n109 - 31 00 open or short to ground
01269 commencement of injection valve n108 - 31 10 open or short to ground intermitted.

Magneet klep n109:nagemeten, op contact 12v na 2 sec weer 0v. Klopt dit?

N108: nog nazoeken

SciroccomTDI
14-05-2018, 21:26
...

Magneet klep n109:nagemeten, op contact 12v na 2 sec weer 0v. Klopt dit?

...

Nee, die moet bestroomd blijven, zodat er diesel naar het hoge drukgedeelte kan van de pomp kan komen. Hij slaat af, wanneer het op 0V gaat. (dat is hoe je de auto uitzet)

SciroccomTDI
14-05-2018, 21:29
https://s20.postimg.cc/pt3zpvbnx/AFN.jpg

Dat wat tussen pin 53 en "Klem 31" hangt is jouw magneeklep.

Tussen pin 51 en relais van geschakelde plus - pompdrukmodulator timing dinges (of zo iets).


Mijn theorie: los contactje naar de modulator. Daardoor ECU in de war, om schade te voorkomen - motor stop. :)

tim_j
14-05-2018, 21:31
Thanks! Morgenavond eens controleren

SciroccomTDI
14-05-2018, 21:35
http://www60.pair.com/philhyde/autos/tdi/n108_top.jpg

Als ik zulke plaatjes zie, denk ik: " 01269 ? No shit, Sherlock "

:D :D :D

tim_j
15-05-2018, 20:23
Weer eens getest, om te beginnen direct gestart en sleutel vastgehouden toen die half aansloeg. Motor slaat gewoon weer uit met doorstarten. Helaas.
Vervolgens n109 aan de multimeter: 12v en klik, na 2 sec licht klikje en 0v. Dit verklaart het afslaan/ en daarna echt niet meer starten.

Outputtest gedaan met vagcom.
Alles tikt en werkt behalve:
-Fan relay j323. Fan draait niet.
-N109. Deze tikt niet en 0.001 v dat wisselt met 0.002 v gedurende de test.
-Iets onderaan de pomp tikt wel, zie alleen de kabel lopen, de n108?

De grootste vraag blijft die N109 die na 2 sec geen spanning meer heeft. Waarom? Is het safe om de magneetklep te bedienen met een geschakeld draad als test?

tim_j
15-05-2018, 20:53
Vergeten te melden: na de startpogingen komt enkele seconden later hele lichte witte rook uit de uitlaat. Dit blijft een poosje uitdampen.

SciroccomTDI
15-05-2018, 22:12
Lichte witte rook kan duiden op niet verbrande en/of veeel te laat ingespoten diesel...

Waarom hij jouw N109 niet aan laat snap ik niet. Kun je de weerstand ervan meten?

Daarvoor moet je zijn plusdraad voor de zekerheid afkoppelen om niet de ECU mee te meten, en dan weerstand tussen dat M4/M5 puntje en pombehuizing meten.

Volgens Autodata: 7.2 Ohm.

ar1g3
15-05-2018, 23:44
Ik wil hier ook nog aan toevoegen dat het misschien de moeite loont om de twee foutcodes samen te bekijken.

01237 fuell shut of valve n109 - 31 00 open or short to ground
01269 commencement of injection valve n108 - 31 10 open or short to ground intermitted.

Beiden een open or short to ground. Om even een andere theorie te opperen (altijd goed van iets van meerdere kanten te bekijken ;) ). Ik vind het wel erg toeval dat twee kleppen uit hetzelfde systeem exact dezelfde fout geven. Ik weet niet hoe de bedrading specifiek op de AFN motor loopt, maar ik vermoed dat de bedrading samen loopt?
Wat ik ook vreemd vind is dat je eerste 2 seconden perfect 12V krijgt, waarna deze plots wegvalt. Het lijkt wel alsof je 12V naar de fuel shutoff krijgt, waarna iets later iets anders die 12V weghaalt. Als ik het goed begrijp is de n108 de koudstartinjector? Volgens mij gaat het ECU eerst de fuel shutoff open zetten, en ietsje later pas de koudstartinjector bedienen want het heeft weinig zin om de injector open te zetten als er geen druk op het systeem zit. Komt toevallig overeen met de volgorde waarmee de spanning toekomt en wegvalt op de n109.

Zou het niet kunnen dat de n108 de spanning die toekomt op de n109 beïnvloedt? Zij het door het ontwerp van het elektrisch systeem, zij het door een vals contact of twee pinnen die contact maken terwijl ze dat niet zouden mogen. Of de link tussen de twee kan het ECU zijn dat op basis van iets dat veroorzaakt wordt door de n108 de motor stil legt. In dat laatste geval denk ik wel niet dat het ECU gaat zeggen dat er een fout in de n109 zit want hij zet die dan zelf uit en dat is dus een normale actie. Ik denk dus niet dat de n109 wordt uitgeschakeld door het ECU.

Mijn vermoeden is dat het activeren van de n108 ervoor zorgt dat de spanning op de n109 wegvalt.

Dit is allemaal speculatie natuurlijk, maar dit soort onverklaarbare fouten wordt naar mijn ervaring meestal veroorzaakt doordat twee (of meer) componenten elkaar beïnvloeden.
Je bent trouwens niet de eerste met deze fout, als je in de link hieronder naar beneden scrollt ga je iemand vinden die exact dezelfde symptomen als jij hebt: http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=372141

SciroccomTDI
16-05-2018, 08:27
N108 is geen koudestartinjector, maar een drukmodulator. Of een proportioneel regelklep, of hoe men het ook hoort te noemen.

In een Verdelerpomp wordt het inspuittijdstip versteld met een plunjer, die tegen een veer in werkt. Hoe meer druk je op de plunjer zet, hoe sterker de veer ingedrukt kan worden, hoe meer er versteld wordt. (vervolgens heb je closed loop control: je hebt een krukaspositiesensor en de naaldliftsensor op de 3e injector, waardoor de ECU zijn inspuittijdstip kan weten.)

Maar, een ding is wel degelijk waar: de kabels naar de pomp toe lopen allemaal samen in een bundel....

... En als iemand bij het vervangen van de koppeling die arme bundel tussen de versnellingsbak en het blok inklemt, kun je inderdaad gekke dingen zien.

Wat ook waar is: zie mijn schema een paar posts eerder. De ECU schakelt de afsluitklep direkt vanaf een eigen pin met +, terwijl de modulator juist constant + vanaf een relais krijgt, en met "active low" door de ECU wordt geschakeld (er komt een PWM signaal op).
... dus men zou eerder niet zo iets kunnen zeggen als "zij zitten op eenzelfde transistor" of zo...

ar1g3
16-05-2018, 18:53
N108 is geen koudestartinjector, maar een drukmodulator. Of een proportioneel regelklep, of hoe men het ook hoort te noemen.

In een Verdelerpomp wordt het inspuittijdstip versteld met een plunjer, die tegen een veer in werkt. Hoe meer druk je op de plunjer zet, hoe sterker de veer ingedrukt kan worden, hoe meer er versteld wordt. (vervolgens heb je closed loop control: je hebt een krukaspositiesensor en de naaldliftsensor op de 3e injector, waardoor de ECU zijn inspuittijdstip kan weten.)

Maar, een ding is wel degelijk waar: de kabels naar de pomp toe lopen allemaal samen in een bundel....

... En als iemand bij het vervangen van de koppeling die arme bundel tussen de versnellingsbak en het blok inklemt, kun je inderdaad gekke dingen zien.

Wat ook waar is: zie mijn schema een paar posts eerder. De ECU schakelt de afsluitklep direkt vanaf een eigen pin met +, terwijl de modulator juist constant + vanaf een relais krijgt, en met "active low" door de ECU wordt geschakeld (er komt een PWM signaal op).
... dus men zou eerder niet zo iets kunnen zeggen als "zij zitten op eenzelfde transistor" of zo...
Ok mijn fout, dat is wat ik vond als ik het google raadpleegde, maar mijn theorie gaat op zich op voor eender welke component. De n108 is dus eigenlijk waarmee het ECU de mechanische inspuitpomp kan beïnvloeden, als ik het goed begrijp?

Als ik de beschrijving van die modulator hoor dan zou ik alle bedrading eerst eens nakijken en zien of er nergens een beschadigde kabel is. Lijkt me dat een geplette kabelboom die contact maakt met het motorblok, of een breuk in de kabels, exact deze twee fouten kan veroorzaken. In ieder geval zou ik ze beiden tesamen bekijken, ik geloof niet dat het toeval is dat beide componenten dezelfde fout geven. Er moet een link zijn!

tim_j
16-05-2018, 19:23
Ik ga het morgen eens nameten. Even een avondje wat anders vandaag:)
Morgen ga ik vanaf de ecu plug de kabels doormeten naar de n108, n109 en de tros die bij de pomp uitkomt. Per kabel de weerstand en circuit.

Zit me net 2 dingen te bedenken:
1: 2 weken terug had ik het blauwe dynamodraadje in mn handen, gewoon afgebroken onder de accu. Blauwe draad terug getrokken tot boven de draadboomaftakking. En daar buitenlangs weer hersteld.

2: dat ik in de wintermaanden eens heb stilgestaan (uit voorrzorg) en de anwb heb laten komen omdat de toerenteller weigerde, olie en koelwaterlampje knipperde en de ruitenwisser aan bleef op stand 0. Na een herstart de ruitenwisser opgelost. Later anwb man had de dynamokabels opnieuw vastgezet. Niet op kunnen lossen. en de volgende dag alles vanzelf opgelost🤔. Toen extra massakabels getrokken naar blok, tellerbak, en koets. Dynamo is verdachte geweest toen. En dat loopt door dezelfde tros kabels.

Hierdoor lijkt me slim de tros open te pellen onder de accu en elk draadje te inspecteren.

ar1g3
16-05-2018, 22:09
Dat lijkt me inderdaad geen slecht idee als je eerder al zulke problemen hebt gehad. Is een beetje werk maar kost niets en wie weet vindt je wel iets!

tim_j
18-05-2018, 09:03
Ben er niet aan toegekomen deze dagen. Staat geplanned voor Zaterdag.
Wel de Fouten gewist, en nog wat testjes gedaan. Ze komen niet meer terug, dit had ik dan wel verwacht eigenlijk.

tim_j
19-05-2018, 22:02
Vandaag de kabelboom open gepeld vanaf pomp tot schutbord. En niet direct iets gevonden kwa beschadiging. Daarna weer op contact gezet, n109 verloest na 2 seconden spanning.
Hierna relais getest. 109 verwisseld voor de oude, geen Verschil gemeten met starten. (Gewoon niks, wel even een pokkeherrie, denk motor bovenindroog)

Relais 167 plek 12 klikt ineens niet?.
Zekering 18 geen spanning.
Relais werkte eerder wel.
G1/4 heeft spanning op contact.

Als laatste de n109(magneetklep) hotwired vanaf geschakelde plus om spanning te behouden op de n109. Helaas heeft dit geen effect.😠 ben ondertussen radeloos.

Morgen:
Relais 167 testen en weer laten werken;
de kabelboom nog beter bekijken, achter de zekeringkast ruimen, zitten 2 of drie spiegelbomen en tal losse draden, dit helpt niet mee.
En ga de krukasbout controleren of deze vast zit zit.

Later denk ik maar de krukasbout eruit draaien als laatste optie. Om te zien of de boel is uitgeslagen. Mocht dat zo zijn gaat de golf waarschijn het veld ruimen. Ben bang dat deze gefreesd moet worden en dat kan ik niet zelf. En om hier nou 1000 euro in te steken voor transport, frezen, distriewissel en mar hopen dat dit het is gaat me te ver.

vagg freak
20-05-2018, 00:05
Las je de krukas en met een haakse slijper ff netjes maken wordt het niet 100% mee maar kun je het wel testen

ar1g3
20-05-2018, 22:22
Las je de krukas en met een haakse slijper ff netjes maken wordt het niet 100% mee maar kun je het wel testen
Zou ik persoonlijk nooit met mijn eigen auto doen. Kan je het nog beter zo laten dan gaat het rechter zijn dan wanneer je er met een slijpschijf op bezig zit.

Ik vermoed niet dat de krukas het probleem gaat zijn, volgens mij gaat het eerder in het elektrische deel zitten. Is niet normaal dat de n109 spanning verliest, daar moet een reden voor zijn. Als je deze hotwired dan blijft de situatie voor het ECU hetzelfde, namelijk 'open or short to ground' en gaat het ook geen andere acties uitvoeren denk ik. Die klep is namelijk het verschil tussen motor draait of motor draait niet. En volgens mij heeft jouw motor het ECU wel nodig om te draaien, maar daar kan ik me in vergissen natuurlijk.

tim_j
21-05-2018, 21:01
Hotwiren en originele draad los laten heeft niet gewerkt. De fouten zijn ook maar 1 malig voorgekomen.
Vandaag verder gezocht:
Kabelboom motor naar schutbord niets gevonden, deze weer dicht getaped.
Relais 167 klikt niet meer en zekering 18 heeft geen spanning.
Daarna zekeringkast losgehaald en de draadboom gefatsoeneerd. Dat wil zeggen kabels naast elkaar gelegd ipv kriskras door elkaar. Zoekt en kijkt een stuk prettiger.

Deze week savonds in de schema’s om te zien hoe zekering 18 en relais 167 op plek 12 spanning krijgt en of er massa is. Want ik denk dat ‘fuel pump relais’ wel spanning moet hebben op een tdi?

tim_j
23-05-2018, 20:22
Heb een ander contactslot uit de schuur gehaald. Wellicht is het contactblokje de boosdoener.

tim_j
12-06-2018, 20:54
Contactblokje was een ander model.
Andere sleutelvrije ECU erop;
Niets!
Alle ideeen welkom.
Kan er niet achterkomen hoe de bdp markering van een G60 vliegwiel eruit hoort te zien?

vagg freak
12-06-2018, 21:59
Verstuiver eruit een dunne pin er op bdp zetten steeksleutel achter in de nokkenas en een boor in de pomp. Nokkenas tandwiel is zonder spie bout een slag los ferme tik tegen het tandwiel

vagg freak
12-06-2018, 22:01
En als je diesel in het inlaat spruitstuk spuit gebeurd er dan iets

vagg freak
12-06-2018, 22:01
Compressie getest?

tim_j
27-07-2018, 06:58
Motor draait weer, krukastandwiel was uitgeslagen :mad: na lang zoeken kon dat het alleen zijn. heb het bij een garage laten doen incl nieuwe distributieriem.