PDA

View Full Version : Oliepomp & Druk AAZ vragen (T3)


loco-vr6
17-01-2017, 09:05
Goedemorgen!

Ik zit met een sporadische rare tik in mijn AAZ. Nu vermoedt ik dat het een drijfstang lager is. Olieniveau is goed, Klepstoter tik ken ik, maar dit klinkt ander. De tik is alleen hoorbaar bij bv accelereren.

Nu wil ik preventief de drijfstang lagers gaan vervangen, en als we toch de boel los hebben, een frisse oliepomp. De AAZ hangt al een paar jaar in mijn T3, ik heb hem er zelf ingebouwd. KM stand is onbekend.

Ik heb een aantal vragen en heb jullie hulp/advies hierbij nodig:
Welk merk oliepomp moet ik hebben? er zijn er zo veel en de prijzen variƫren tussen de 60 en 300 euro :confused: Duur is niet per definitie beter, maar goedkoop is niet per definitie goed. Welk merk adviseren jullie?

Het zelfde verhaal eigenlijk voor de drijfstang lagers en bouten.

Aangezien er hier wel serieuze motorbouwers op t forum zitten kan ik zelf wel gaan kl#ten met zoeken, maar jullie ervaringen kan ik zeer waarderen :D

ar1g3
17-01-2017, 09:55
Ik zou zeggen dat je met gekende merken als Febi weinig mis kan doen. Verder weinig ervaring mee.

Wat ik wel weet is dat je de versnellingbak eraf gaat moeten halen om aan je oliepomp te geraken, je krijgt het carter er anders niet af bij de AAZ. Maar dat wist je misschien al.

Ben je zeker dat het aan de drijfstanglager ligt? Ze vervangen kan natuurlijk nooit kwaad, maar kijk uit da je niet het krukaspoelie probleem hebt. Dat is namelijk een ziekte op deze motoren

loco-vr6
17-01-2017, 10:24
De AAZ hangt in een T3, dus carter kan er zo vanaf. Maar dank voor het meedenken!
Krukaspoeliebout ( wat een woord zeg ) en krukas zijn goed. Die heb ik idd gelijk gecontroleerd, ik ben bekend met deze kwaal.
Ik neig idd naar Febi, maar het kan nooit kwaad hier eens naar de meningen en ervaringen te vragen.

Area51
17-01-2017, 10:37
De AAZ hangt in een T3, dus carter kan er zo vanaf. Maar dank voor het meedenken!

Volgens mij zitten er twee boutjes achter je vliegwiel waar je niet bijkomt zonder het vliegwiel te verwijderen.

loco-vr6
17-01-2017, 12:39
Volgens mij zitten er twee boutjes achter je vliegwiel waar je niet bijkomt zonder het vliegwiel te verwijderen.

Ik ben eens gaan zoeken en idd, u heeft gelijk..... t word weer wat ingrijpender dan gedacht de hele operatie.

ar1g3
17-01-2017, 15:33
Ik ben eens gaan zoeken en idd, u heeft gelijk..... t word weer wat ingrijpender dan gedacht de hele operatie.

Dacht ooit ook eens snel mijn carterpakking te vervangen op mijn vorige Passat. Die had een AAZ motor. Dat draaide ook anders uit.. Het is me uiteindelijk gelukt zonder het vliegwiel eraf te halen, had twee weken eerder een nieuwe koppeling gestoken en was te koppig om alles er weer af te halen :redface: Maar het is echt kl*te, je steekt er meer tijd in dan als je je vliegwiel eraf haalt.