View Full Version : Olielekkage langs peilstok?
Chewbacca
23-11-2015, 11:12
Goedemorgen,
Heb twee weken geleden de olie, oliefilter, brandstoffilter en luchtfilter van mijn jetta 1.6D '86 vervangen, evenals de afsluitdop van het carter.
Nu merkte ik vanochtend bij een ander klusje dat het carter vies was van de olie. Oliepeil is onveranderd.
Dit lijkt van bovenaf te komen. Bij het starten van de motor zie ik olie 'opborrelen' langs de peilstok. Is heel minimaal, maar gebeurt toch.
Nu heb ik gevonden dat dit kan passen bij een verhoogde carterdruk, met allerlei nare oorzaken daar weer van.
Als ik de olievuldop loshaal, dan stopt het borrelen ook. Dus het heeft met de carterdruk te maken. Nu draait de motor perfect, geen rook uit de uitlaat, KVS is helder en geen bellen, oude olie was zwart zonder witte meuk.
Maar nu vraag ik me af: is de carterdruk te hoog, of is de weerstand langs de peilstok te laag? Want zit daar een ringetje oid?
Johan1982MK1
23-11-2015, 12:19
rookt hij ook erg uit het gat waar je de olie bijvult als je de dop eraf neemt?
zo ja dan heeft hij hoge carterdruk.
doet hij dit niet dan dicht de stok mogelijk niet goed af in het onderblok.
Roy16VG60
23-11-2015, 13:54
Je zou ook nog een vacuumlek kunnen hebben tussen je vacuumpomp en je rembekrachtiger. De lucht die hij aanzuigt word je carter ingepompt. Controleer dit dus ook even goed.
Succes! :thumbup:
Chewbacca
23-11-2015, 20:29
rookt hij ook erg uit het gat waar je de olie bijvult als je de dop eraf neemt?
zo ja dan heeft hij hoge carterdruk.
doet hij dit niet dan dicht de stok mogelijk niet goed af in het onderblok.
Bij koude start geen rook, wanneer hij warm is zie je een beetje rook uit de opening. Je moet goed kijken om het te kunnen zien.
De afdichting gebeurt door de stok zelf?
Je zou ook nog een vacuumlek kunnen hebben tussen je vacuumpomp en je rembekrachtiger. De lucht die hij aanzuigt word je carter ingepompt. Controleer dit dus ook even goed. Succes!
Daar zal ik even naar moeten kijken
Naar mijn weten hoort er een klein rubbertje te zitten om de peilstok, zodat hij afdicht in de tube. Dit zou je ook nog ff kunnen controleren
dampen worden normaal afgevoerd langs een rubberen leiding die van het kleppendeksel naar de inlaatcollector gaat. zit die leiding niet verstopt?
hier goed te zien (blokje met +450K km en komt geen drupje uit de oliepeilstok. ik heb er volgens mij ook geen rubbertje rondzitten)
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/golf/DSCN8474.JPG
Chewbacca
30-11-2015, 17:52
dampen worden normaal afgevoerd langs een rubberen leiding die van het kleppendeksel naar de inlaatcollector gaat. zit die leiding niet verstopt?
hier goed te zien (blokje met +450K km en komt geen drupje uit de oliepeilstok. ik heb er volgens mij ook geen rubbertje rondzitten)
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/golf/DSCN8474.JPG
Net blokje!
Ik heb de ontluchtingsslang er al af gehad, deze is open.
Ik weet niet of de aansluiting op het inlaatspruitstuk an sich nog dicht kan zitten?
De keren dat ik deze lekkage heb meegemaakt zat de carterontluchting verstopt door aangekoekte oude oliemeuk...
Er zit onder die slangaansluiting op het kleppendeksel een demister die inderdaad wel gevoelig is voor vervuiling, doordat het een fijnmazig dinkie is zeg maar. Op de foto rechts:
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-ash2/t31.0-8/703677_271323362990274_88167942_o.jpg
Als je hier vervuiling hebt, dan zal hij de carterdruk inderdaad via de peilstok eruit drukken.
ik zou het blok eens GOED HEET gaan rijden.
lang stukje autosnelweg ofzo (100km) en al dat wit spul is weg.
dit spul krijg je bij een kapotte koppakking maar evengoed bij een auto die altijd korte ritjes rijdt
Chewbacca
01-12-2015, 20:38
Er zit onder die slangaansluiting op het kleppendeksel een demister die inderdaad wel gevoelig is voor vervuiling, doordat het een fijnmazig dinkie is zeg maar. Op de foto rechts:
Als je hier vervuiling hebt, dan zal hij de carterdruk inderdaad via de peilstok eruit drukken.
Ik heb een nieuwe klepdekselpakking besteld, dus zal hem er binnenkort eens af halen om schoon te maken.
De dop zelf is wel schoon...
Zelf rij ik vrijwel dagelijks 30km heen en dan ook 30km weer terug, ca 110km/h.
als je die leiding met draaiende motor lostrekt, komt er dan veel oliedamp uit?
of eventueel je olievuldop eens loshalen met draaiende motor. als die enorm veel lucht blaasd, is er mogelijks iets anders goed fout in het blok.
mijn blokje ziet er misschien proper uit, maar is toch goed versleten. koppakking is kapot, achterkant loopt de olie eruit
Chewbacca
03-12-2015, 10:55
Heb net het kleppendeksel eraf gehad: zag er super strak uit, geen witte meuk of wat dan ook. Heb het fijnmazige dinkie wel even doorgeblazen.
Heb meteen een nieuwe pakking gemonteerd.
Bij het starten zie ik nog wel wat olie in de diepte bewegen ofzo, maar het komt niet meer zo omhoog borrelen.
Nu maar even in de gaten houden of het ook zo blijft.
Bedankt voor de tips!
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.