Log in

View Full Version : Versnellingsbak Golf 2 1.6 TD revisie

marcoijpelaar
30-10-2015, 13:23
Hallo Mensen,

Mijn versnellingsbak begint langzaam te overlijden. Schakelen gaat prima, begin alleen langzaamaan de lagers te horen. Tenminste daar lijkt het op. Koppeling in tijdens rijden en het is muisstil, koppeling los en een zoemend geluid wat harder wordt met meer toeren. Is overigens de eerste keer dat ik deze problemen ondervind bij een golf 2 bak. Heb dit wel meermaals gehad bij diverse seat en volkswagen modellen die wat nieuwer worden.

Nu heb ik al eens gehoord dat er hier iemand op het forum zit die deze bakken reviseert. Zijn natuurlijk zat bedrijven maar die kennen ook hun prijzen wel.

Grt Marco

René
30-10-2015, 13:32
Zou ook je druklagertje kunnen zijn. Bij mijn Polootje hoor ik deze een beetje als ik de koppeling half indruk...gaat dan ook met het toerental van de motor meezingen. Druklagertje zit achter dat groene dopje aan de zijkant vd bak aan bestuurderszijde.

ff scrollen: http://brokevw.com/020seal.html

marcoijpelaar
30-10-2015, 15:25
Oke, ziet er best ingewikkeld uit! zou natuurlijk fantastisch zijn als dit het probleem is.

vooral omdat het op die positie zit, een druklager wat achter je drukgroep zit maakt juist herrie als je ontkoppelt toch?

ar1g3
30-10-2015, 16:49
Heb je het probleem ook gewoon als ja aan het rijden bent, wanneer je de koppeling niet aanraakt?

marcoijpelaar
30-10-2015, 18:52
Heb je het probleem ook gewoon als ja aan het rijden bent, wanneer je de koppeling niet aanraakt?

Jup! Dan is het probleem ook aanwezig!

86C
30-10-2015, 19:20
Versleten Druklager is juist bij ingetrapte koppeling redelijk stil, omdat deze dan onder druk (minder speling) staat. Tijdens het gewone rijden is er meer speling op het druklager en dat veroorzaakt dan geluid.

marcoijpelaar
30-10-2015, 20:27
Ik hoop dat het inderdaad het druklager is!

Komt toch ook zelden voor geloof ik dat die bakken stukdraaien.

Grt marco

86C
31-10-2015, 20:38
Bij mijn bak was laatst het baklager van de prise as wel versleten. Dit veroorzaakte juist een soort schavend geluid, ook hoorbaar bij ingetrapte koppeling.

marcoijpelaar
31-10-2015, 22:58
Oke, bij mij is het stil als ik de koppeling intrap! Kunnen het dan nog de differentieel lagers zijn of zit het dan meer waarschijnlijk in het druklager?

Heb de olie gisteren bijgevuld en zat een heel klein beetje te weinig in! Geluid is niet afgenomen.

ar1g3
01-11-2015, 01:44
Ik zou gewoon je druklager eens vervangen. Kost weinig tijd en weinig geld. Koppelingskabel los, groen dekseltje eraf, koppelingshendel naar buiten trekken zodat je het druklager eruit kan nemen, nieuw lager erin met wat vet op de raakvlakken, hendel er weer in met de veer in de juiste positie, deksel erop, kabel terug vast en olie bijvullen indien nodig.

marcoijpelaar
02-11-2015, 10:20
Ik zou gewoon je druklager eens vervangen. Kost weinig tijd en weinig geld. Koppelingskabel los, groen dekseltje eraf, koppelingshendel naar buiten trekken zodat je het druklager eruit kan nemen, nieuw lager erin met wat vet op de raakvlakken, hendel er weer in met de veer in de juiste positie, deksel erop, kabel terug vast en olie bijvullen indien nodig.

Ga ik zeker doen!

marcoijpelaar
05-11-2015, 13:04
Druklager inmiddels vervangen, inderdaad een klusje van niets. Helaas heeft dit het probleem niet verholpen. Het geluid lijkt wel minder/anders nu. Hoor nog steeds vooral bij het afremmen op de motor een licht schaven/joelend geluid. Kan dit nog aan de koppeling liggen of moet ik toch echt denken aan een andere bak?

Heeft iemand nog een bak liggen? is een 020 4t.

casss
07-11-2015, 11:10
zijn het niet je homokineten die je hoort? die kunnen ook zo'n soort geluid maken.

JerryGT
07-11-2015, 17:25
Of een klinknagel gebrokenin het diff of de lagers van de primaire as zijn op z'n end

marcoijpelaar
09-11-2015, 12:07
zijn het niet je homokineten die je hoort? die kunnen ook zo'n soort geluid maken.

Dan zou ik deze toch ook moeten horen als ik de koppeling indruk?

marcoijpelaar
09-11-2015, 12:08
Of een klinknagel gebrokenin het diff of de lagers van de primaire as zijn op z'n end

Zou beide kunnen, ik denk dat ik op zoek ga naar een vervangende bak!