PDA

View Full Version : Van carburateur naar monopoint injectie


dvsg2
07-10-2015, 14:45
Hoi,

Voor mijn VW iltis ben ik aan het overwegen om de carburateur te vervangen voor (monopoint) injectie.

Redenen:
Verbruik
Minder gevoelig (voor toerental wisselingen en schokken/kantelen)
Gebruiksgemak/comfort (geen choke, minder benzine damp)

De iltis heeft standaard een (xm?) 1.7l carburateur motor:
1714cc cilinderinhoud
Solex B1B carburateur
8.2 : 1 compressie

Nou was mijn planning om alleen de carburateur er af te schroeven en het blok verder te laten zitten.

Is dit redelijk te doen of kan ik beter voor een complete motor wissel gaan.

Wat heb ik nodig voor de injectie wat ik nu nog niet heb?
Labda sensor, Computer, injectie zelf, 24v->12v , brandstofpomp? En verder?


Opzich loopt het huidige blok prima, maar heeft gewoon wat verbeterpuntjes ;-)

Polo1w
07-10-2015, 21:25
Iltis>>>>eeehhhh>>>>Google!😂

Maar ik denk dat er bij een ombouw naar injectie wel aardig wat bij komt kijken, helemaal omdat jou vw op 24v werkt.

Zo'n ding is toch op basis van een golf? (las ik op Wikipedia :D )
In dat geval zou ik de hele auto 12v maken, en er een iets pittigere motor in proberen te gooien. Gewoon op 12v.
Zal alleen misschien lastig worden met de tellers/ruitenwissermotor enz..
De rest verlichting enzo lijkt me niet lastig op 12v te gooien.

dvsg2
08-10-2015, 07:34
We praten over dit beest(je):
http://i60.photobucket.com/albums/h29/DVSG2/VW/Iltis/IMG_20150823_122201.jpg
Zoek maar eens op YouTube op "iltis" of "typ 183" ;-)

Hij is op basis van wat VAG aan onderdelen had liggen ;-)
Maar al het gebruikelijke past er zo in qua motor (golf 1/2 enz)

Opzich staat de injectie los van de rest van de elektra toch? Dus een DC-DC convertertje er tussen en klaar.
De rest houd ik graag 24v om hem verder zo veel mogelijk origineel te houden.

Opzich heeft hij genoeg vermogen (al is meer nooit erg natuurlijk)

Dus met oog op origineel houden heb ik de voorkeur voor een simpele monopoint injectie. En zo veel mogelijk origineel houden (ontsteking enz.)

Polo1w
08-10-2015, 21:54
Kijk, daar wordt t al lastig.
Om het inspuitmoment te bepalen, heb je een krukas/nokkenas positiesensor nodig.
Bij de meeste monopoints zit deze als hall element in de ontsteking bij mijn weten.
Dus exit originele ontsteking.

klaas1
18-10-2015, 20:03
Dat is ja net een oude dkw munga.

Polo1w
18-10-2015, 20:14
Volgens mij stond op wiki dat dat ook min of meer de basis is.
Of de voorganger ofzo.

Johan1982MK1
18-10-2015, 20:23
Je zou de digifant van een pf/pb of 2h motor kunnen gebruiken. Die werken zonder krukas pos. Sensor en haalt hem bij de rotor weg.
Als je een complete kabelboom en injectoren met brandstof pomp hebtvdan is het electtische gedeelte met een omvormer oid wel om te bouwen denk ik.
Wat misschien wel een probleem is, is dat jou motor een carburateur heeft en de cilinderkop die er nu op zit geen gaten heeft waar de injectoren in kunnen. Dus er zal wss een andere kop op moeten waar injectoren in gezet kunnen worden.

Polo1w
18-10-2015, 20:42
En daarom was monopoint denk ik de bedoeling?

Johan1982MK1
18-10-2015, 20:54
:screwy: idd..
Maar die injectorgaten in een kop van een injectie motor schoten me zo ineens te binnen :eek:
En die heeft een monopoint natuurlijk niet.....