View Full Version : weer M tdi.
Beste
Ik zit met het volgende..ik heb een 2.5 5cyl tdi in mijn bezit uit een volvo v70 met alles erbij zoals ecu, kabelboom, immobilizer enz....nu wil ik deze motor in een expeditievoertuig bouwen (pinzgauer 716) en wil ik eigenlijk van die electronica af en dus naar een mechanische pomp gaan. Nu wie heeft hier ervaring mee en wie kan mij hier bij helpen.
Indien iemand deze pomp kan maken of mij vertelt welke pompen/onderdelen ik hiervoor nodig heb en mij wil helpen deze te bouwen dan hoor ik het graag.
Mvg pinzi
SciroccomTDI
27-05-2015, 16:14
Bert (Da-BRT) en Jan (MTDI) kunnen jou vast meer vertellen :)
Heel fijn bedankt, hoe kom ik in contact met deze mensen?
Mvg
Is ondertussen gebeurt thanks
Audi1981
28-05-2015, 23:12
En wat gaan we doen? :D
Pompje bestellen met ''fast gas response''...maar eerst de originele
van het blok eraf halen :thumbup:
Ik ben ook wel benieuwd wat voor voertuig het gaat worden, want expeditie voertuig klinkt stoer.
Misschien kan ik hem wel testen bij mijn familie in centraal Siberië...
SciroccomTDI
29-05-2015, 07:40
Wel in de zomer he Bert :P
Nee, dan is het bijna 40 graden boven nul.. Beter in de winter bij -40.
Ga maar een keer mee Evgeniy!
SciroccomTDI
29-05-2015, 08:39
http://www.military-today.com/trucks/pinzgauer_716_718_l1.jpg
Is dat zo een apparaat? Best wel een gaaf apparaat.
Bert, ik vraag mij af of diesel dan nog vloeibaar blijft.. Taxi's in Orenburg rijden niet voor niets op benzine :)
Dus de 2.5 Mtdi is voor deze pinzgauer 716k, ingericht als camper met daktent...klaar voor de pyreneeen.
http://i57.tinypic.com/33tnoyw.jpg
Gaaf hoor! Welke versnellingsbak ga je gebruiken? Of de originele met een adapter
Origineel zit i al met een vw/audi motor...zo een beetje de voorganger van de
5cyl, namelijk de 2.4td 6cyl bekend uit de volvo 740 en lt's.
Er zijn 3 versies van de td pinzgauers de P80 P90 en P93...de p80 is de 6cyl td,de p90 is de 6cyl tic en de p93 heeft de 5cyl tdi...du ik ga van mijn p80 een p93 maken. Als bak zit er een automaat op..een zf4hp22 ook deze vind je terug
bij verschillende merken, en de bedoeling is deze eraj ligt ook eens binnen te doen voor een volledig nazicht en eventueel laten versterken...o zit ik ook te denken om de kopelomvormer rapper te laten sluiten.Ben op zoek naar trekkracht/koppel en niet zo zeer naar pk's in toeren :rolleyes:
Ik heb een hele oude Pinz communicatie wagen (met opbouw) gehad, maar dit is veel leuker.
Met de mechanische pomp zit het koppel wel goed :)
De 710m en 710k of 712(6x6)...ja zijn leuke dingen...blokje is ook speciaal,huilt zoals een kever maar is het niet he...2.5l 'cyl plat liggende lijn motor, je vind hem dan ook alleen terug in de pinzgauer. :rolleyes:
Hoi hoi
Zoals jullie ondertussen al weten krijgt de pinz een andere motor en nu zit ik met het volgende....de 2.5 tdi heeft een intercooler terwijl de oude 2.4td deze niet heeft. Dit maakt dat er nu ene moet in/op komen maar t'ja de plaats hiervoor is heel beperkt, zeker omdat er geen mogelijkheid is om de luchtdarmen van voor aan het snuitje tot naar de motor te brengen (wil geen grote gaten gaan maken). Nu zit ik met het gedacht een water/lucht intercooler te gaan gebruiken maar dit is voor mij iets helemaal nieuw. Dus zijn er hier die dit hebben en werkt dit naar behoren? Wat voor volume zou ik moeten hebben voor de 2.5 5cyl tdi?
Alvast bedankt voor de reacties.
SciroccomTDI
16-06-2015, 16:08
BMW 7 serie of X5 water naar lucht intercooler :)
http://www.greenhulk.net/forums/showthread.php?t=155035
Zou een mooi alternatief zijn in combinatie met een electrische pomp van een BMW die ze in de autocross vaker gebruiken. Glycol erin en een fatsoenlijke radiateur op het dak van de Pinzgauer :)
Ik heb hem zelfs voorgesteld om eerst even te rijden zonder IC tot hij het vermogen omhoog gaat brengen. Dezelfde motor heb ik in de Audi 100 uit 1977 gehad en daar heb ik ook een poos zonder IC gereden.
SciroccomTDI
17-06-2015, 15:00
ja maar jij bent ook een fan van IC-loos rijden, Bert :D
Valt wel mee toch... Water / methanol koelt toch ook :P
SciroccomTDI
17-06-2015, 15:35
https://www.frozenboost.com/air_water-ic/?osCsid=ca8660d4b1c2fa98a59abd2fb659b8bb
Hier zijn nog opties :)
polopower
17-06-2015, 18:24
Doe dit:
https://youtu.be/c5GJ12pWREQ
En hier posten natuurlijk ;)
http://zwalve.eu/d/10028-2/IMG_6631.JPG
http://zwalve.eu/d/10032-2/IMG_6632.JPG
http://zwalve.eu/d/10035-2/IMG_6633.JPG
http://zwalve.eu/d/10038-2/IMG_6634.JPG
De Pomp is gebouwd en de eigenaar heeft hem opgehaald. Ik ben erg benieuwd wat de 2.5 mTDI in de Pinzgauer doet.
Ik ook....nog wat aanpassingen doen en dan komt het wel goed zeker,veel plaats is er wel niet hé.
http://i61.tinypic.com/344p4iu.jpg
http://i61.tinypic.com/2cood2q.jpg
http://i59.tinypic.com/122dy1j.jpg
http://i62.tinypic.com/5fn5th.jpg
http://i59.tinypic.com/nqb7yr.jpg
Netjes! Heb je erg veel problemen. Met het gas mechaniek?
Nee met het gas mechanisme niet, is nu net zoals ervoor, en dus simpel aan te sluiten. Alles wat jij had erop zitten zit er nog op, dat van mij is gewoon toegevoegd...beetje bijslijpen en lassen...weer wat bijslijpen en lassen...gaatjes bij boren...steuntje bijplaatsen....en voila klaar.
Heb je ook gezien dat ik jou rvs steuntje heb aangepast en er terug op gezet
heb...vond het zonde het niet te gebruiken en dient nu als bijkomende
versteviging voor het geheel :thumbup:
Nu nog de motorsteun links ,inlaatcollector aanpassen, wat leidingen en dan komt het wel goed :rolleyes:
Ik wil je ook wel een nieuwe RVS steun snijden hoor volgens het ontwerp wat je nodig bent, maar dan moet je even een schetsje maken op een stukkie papier.
zozo
Weer even een update...motor ligt erin en loopt....dan test rijden,,,???
nJA Dat valt even tegen...motor loopt thans goed (dacht ik toen ) maar
hij liep niet echt lekker...heel laat schakelen en hoog in de toeren..vreemd.
Omdat ik dus een lek had op mijn automaat bak heb ik er dus een andere bak van werd gezegd dat die een paar jaar geleden gereviseerd zou zijn bijgehaald.
Deze bak..ook een zf4hp22 komt van een volvo 760 td...maar op de koppelomvormer staan allemaal B'tjes op..en dat heeft die van mij dus niet.
Dus ik denk nondeju die koppelomvormer is van een Benzine en schakelt dus bij hogere toeren (heeft blijkbaar een andere stallspeed?) dus bak eronderuit
en mijn originele koppelomvormer er onder :eek: ....aree terug testrijden...geen
verschil te merken...tja dan zal het wel aan de bak zelf liggen nie...dus bak erweer van onder , achterste stuk (waar ik een lek had) op mijn bak gezet,mijn koppelomvormer en mijn bak terug geplaatst....aree weer testen en.....weer geen verschil...3500rpm en een snelheid van 80...daar klopt iets niet...even een 2 de opinie van iemand erbij gehaald...man heeft meer dan 40 jaar ervaring met zowat alles waar een motor inzit... die mee testrijder...en antwoord dood leuk na zowat 200 meter...nope het ligt niet aan jou bak...het ligt aan de motor....die komt niet op toeren.....heu wat :screwy: ...(hij heeft zelf een vw t4 cyncro met een 2.5 tdi)...dus nee die motor van jou komt niet op toeren...volgens mij krijgt die niet genoeg eten (brandstof dus)?
Nou...ik heb de pomp erop gezet en afgesteld op 0.25°...volgens volvo moet dit zo...maar Bert heeft mij gezegd deze op 0.90-1.00 te plaatsen...weer twijfels...dus pomp terug afgesteld op 0.90°....nu start die dus slechter...en loopt ook niet echt lekker...dus pomp terug op 0.30° gezet...start weer mooi en draaid ook soepel maar het probleem van toeren bleef ???
Dus nog een specialist erbij halen...en vermits er buiten de motor niks anders
veranderd is dan de pomp ..even Bert erbij halen...en leg mijn probleem uit
aan hem....Heb je hem al eens wat meer brandstof gegeven vraagt i...heu
nee...hoe moet dat?
Dus na even een korte uitleg van Bert de pomp bijgedraaid zoals dat heet..en...nondeju....hij gaat gelijk een trein...heel ander motor nu, en het
schakelen is ook vlot zoals het moet....lag dus helemaal niet aan de bak (bakken) maar hij moest gewoon wat brandstof bij hebben :rolleyes: .
Moraal van het hele verhaal...De Bert is een KLASSE man die 100% TOP WERK heeft geleverd en ook bereid was nadien advies te geven...
Bert nogmaals bedankt. :thumbup:
Dus de pinz is nu een volwaardige TDI en loopt prachtig... :)
Bedankt voor het compliment en heel veel succes met de Pinzgauer
Dus even weer een update sinds het ombouwen van de 2.5tdi...
Alles werkt zoals het zou moeten, behalve dat ik weer met een olie lek zit, nu dit had ik
dus ook al met de 6cyl en omdat ik daar de moeite niet meer aan gedaan heb ivm het toch omwisselen van de 5 cyl dacht ik dat ik daar ook van af was...mis dus?
wat is het probleem...olie in de inlaatbuis en intercooler...veel olie vind ik, op 2000km
bijna 1 a 1.5l olie...da's toch niet normaal toch... dus wat gebruikt er olie in het inlaat
traject...jep de turbo, dus turbo, inlaat,uitlaat en intercooler terug gedemonteerd, vettig aan zowel in als uitlaatkant maar dus veel olie in de intercooler...???
dus met turbo naar Turbocenter Belgium in Herk de stad en daar werd mijn vermoeden dus bevestigd...helemaal NIKS mis met de turbo???
dus zegt de brave meneer dat het probleem ergens anders moet zitten...waar???
Wat kan nu de oorzaak zijn en even duidelijk maken wat er allemaal veranderd is.
- EGR klep is niet meer aanwezig en afgedicht met een plaatje op de uitlaatcollector en op de inlaatcollector.
- slakkenhuis inlaatkant turbo is 1 stand verdraaid ivm aansluiting intercooler
( volgens turbocenter maakt dat geen verschil )
- uitlaat is zelf gemaakt, buis heeft een iets te kleine diameter wat het opspoelen van
de turbo benadeeld....meer zou dit te maken hebben met het olieprobleem?
- motor is gekanteld naar de linkse kant en dus heeft de terugloop van de turbo een
iets anders traject ( gaat bij deze blok rechtstreeks het blok terug in?)
- er zit een w/a intercooler op en het hele inlaattraject is voldoende in buisdiameter
en ongeveer 80 cm lang vanaf turbo tot collector.
- carterontluchting is open en zit momenteel niet in de inlaatbuis.
Zo nu moet ik wel even meegeven dat ik persoonlijk de motor uit de donorwagen heb gehaald en dat ook hier redelijk wat olie in de inlaatbuizen en intercooler zat??
Wie heeft dit ook al meegemaakt en waar zou het probleem kunnen zitten???
Heb je he blok misschien onder een andere hoek gemonteerd dan origineel?
Dan zou het kunnen dat de carter ontluchting olie de inlaat in laat stromen. Misschien wel olie afscheider monteren.
ja het blok ligt nu eigenlijk net onder de tegenovergestelde hoek als origineel...bij de volvo ligt i schuin naar u toe met de turbo lichtjes naar boven. In de pinz ligt i schuin met de turbo lichtjes naar onder.... aansluitingen van de olie op de turbo (aanvoer en terugloop) zijn origineel gebleven. Wat net vreemd is dat dit probleem eigenlijk ook al aanwezig was in de volvo..daar zat de inlaat en intercooler ook behoorlijk vol olie, motor loopt thans zonder probleem...alleen in het begin dampt i wat blauw wat volgens mij normaal is met die olie in de inlaatbuis/intercooler...
Ik dacht zelf al aan de terugloop van de turbo dat i zijn olie niet weg krijgt...of dat i te veel oliedruk heeft?
Dus de kans is heel groot dat de carter ontluchting voor jouw de boel onder de olie zet.
Je kan hier een olie terugloop voor maken, of even als test de carter ontluchting opvangen. Er zou op wat damp en misschien een paar spetters niets uit mogen komen.
Effe ter info, ben er nu aan bezig en heb gemerkt dat de terugloop van de turbo
waarschijnlijk origineel lichtjes afloopt maar nu omdat het blok in een andere
positie schuin licht redelijk omhoog loopt...nu de terugloop van een turbo is dit een vrije terugloop of wordt deze door de oliedruk terug het blok/carter ingepompt....maw maakt het uit of de terugloop nu wat omhoog staat?
Dus ben er ondertussen achter dat de retour van de turbo zo vrij mogelijk terug naar het blok/carter moet lopen...deze wordt dus niet onder druk terug in het blok/carter gepompt....denk dat hier al een deel van mijn probleem zit daar mijn retourleiding nu een stuk omhoog loopt en niet vrij naar onder door het kantelen van het blok.
Audi1981
06-11-2015, 16:07
There's your problem! :D
giuliettaevo
08-11-2015, 14:29
Als de terugloop vanaf de turbo niet vrij is bouw je daar druk in op wat als gevolg kan hebben dat je de olie langs de seals van de turbo perst...
Retour van de turbo is ondertussen aangepast, de carterontluchting moet nog terug op de inlaatbuis
aangesloten worden...hier hangt momenteel ook wat druppels olie aan, denk er ook aan een 2de
ontluchting van het carter te voorzien.
Hallo
Ik zit met een raar probleem bij mijn 2.5 M.tdi.....hij loopt heel goed en start zonder probleem maar....als ij rij en ga boven de 4000 toeren valt mijn TURBO druk weg....laat ik de gas los en laat het toerental wat zakken en geef daarna terug gas dan pakt de TURBO gewoon weer op tot terug als ik bkven de 4000 toeren ga...dan valt i weer weg......ik heb geen elektronisch regel ding maar zo een mechanische turbodrukregelaar a la turbosmart.
Het lijkt net of de Wastegate boven de 4000 toeren zelf wordt opengeduwd.
Blok komt uit een volvo v70 2.5tdi.
Je zou er een druk metertje op kunnen zetten om te kijken of hij druk verliest.
Hoe is de kwaliteit van de turbo? Niet dat deze tot stilstand komt bij hogere toeren.
Je zou er een druk metertje op kunnen zetten om te kijken of hij druk verliest.
Hoe is de kwaliteit van de turbo? Niet dat deze tot stilstand komt bij hogere toeren.
Heb er een metertje tussen staan en die geeft aan dat hij tot ongeveer 1kg druk geeft tot 4000 toeren.?...GA ik daarboven dan valt i weg naar 0.....geen vermogen wel zwarte rook.....laat ik het gaspedaal dan los dat hij onder de 4000 toeren gaat en geef dan terug gas dan pakt i direct terug op en geeft terug druk...850 gr...tot 950 gr.....komt i terug boven de 4000 toeren...valt hij terug weg. Heb de uitlaat al eens gedemonteerd en voel geen speling op het asje van de turbo. Metertje zal ongeveer aangeven is niet 100% nauwkeurig.
Trouwens....sinds waneer zit jij in het buitenland... :D
Ik zou de turbo even na laten kijken.
Bijna 3 jaar nu. Eerst een Jaar in Vietnam en nu 1,5 jaar in de Verenigde Arabische Emiraten.
Zou ik indien het kan er een variabele TURBO kunnen opzetten....en indien ja welke zou dan kunnen passen? :rolleyes:
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.