View Full Version : Welke 6pk poelies op G40?
De titel stelt de vraag eigenlijk al. Ik wil graag weten welke 6pk poelie's er passen op de krukas en de dynamo van een G40. Ook ben ik benieuwd naar de diameter van de krukaspoelie. Iemand die dit weet?
Voor de duidelijkheid, zo ziet een g40 krukaspoelie er uit, met 4 boutgaten.
https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQD6ad2m4aeSgGf7dciDdiZRNAB3rPyuNaS89QPnFESzSI28ubD_w
Dub-Detail
23-01-2015, 22:10
Zijn toch standaard sets voor te koop.
http://www.roettele-racing.de/shop/themes/kategorie/detail.php?artikelid=266&kategorieid=74&source=2&refertype=1&referid=74
Klopt, maar ik ben enkel de krukas en dynamo poelie nodig. Lijkt mij dat er wel poelies van andere modellen (G60 misschien?) zo moeten passen, die voor een paar tientjes op de sloop te vinden zijn.
Daarnaast vind ik dat er wel een behoorlijke offset in de krukaspoelie zit in bovenstaande link. Zoals ik mij kan herinneren is er niet veel ruimte naast het blok. Mijn getande riemset en de standaard poelies zitten strak tegen de distributieriem aan.
Ik ben even aan het rekenen gegaan, misschien dat iemand kan verifiëren dat ik in de goede richting denk?
Motorcapaciteit 1272 cc
max toerental 6700 rpm
volume rendement 88%
1,272 x 6700 x 0,5 x 0,88 = 3750 liter/min wat de motor van zichzelf aanzuigt
http://i.marktplaats.com/00/s/NDU4WDcwMA==/z/MAgAAOSwmrlUvrCl/$_84.JPG
Capaciteit compressor 0,87 liter/omw
Krukaspoelie 130 mm
Compressorpoelie 79 mm
Poelieverhouding 130/79 = 1,65
Max rpm is 6700
6700 x 1,65 = 11000 rpm compressor
0,87 liter/omw x 11000 = 9570 liter/min wat de compressor zou leveren, echter:
Uitgaande temperatuur bij 11000 rpm is 142 graden Celsius
Wanneer een intercooler 70% van de warmte verwijderd met een buitentemperatuur van 20 graden Celsius, moet ik 70% van het verschil tussen compressoruitlaattemperatuur en buitentemperatuur nemen.
142 - 20 = 122 graden Celsius
122 x (1 - 0,7) = 36,6 graden wat de inlaatlucht warmer is dan de buitentemperatuur
36,6 + 20 graden = 56,6 = 57 graden inlaattemperatuur
Graden omrekenen naar Kelvin
20 + 273 = 293 K
57 + 273 = 330 K
Luchtdichtheidsverhouding:
(293 / 330) x 100% = 89%
De lucht is na de intercooler 89% zo compact als de buitenlucht.
9570 liter/min x 89% = 8517 liter/min
8517/3750 = 2,27 drukverhouding
Betekent dit dat ik 1,27 bar druk kan verwachten?
Wie heeft zin om dit na te rekenen, en mij te wijzen op fouten? Ik vraag me af of ik in de goede richting denk, en of ik niet iets vergeet, of iets te makkelijk aan nee
SciroccomTDI
24-01-2015, 18:39
Ik weet het niet zeker over de G-lader, maar denk dat het er ook voor geldt: je krijgt hogere lekverliezen met een hogere drukverhouding. Voorbeeld, weliswaar van een EATON:
http://www.smokinvette.com/corvette/wp-content/uploads/2010/01/Magnuson-TVS-Technical-Presentation_img_18.jpg
de rode lijnen gaat het om. die staan schuin naar links.. dus hoe hoger de drukverhouding, hoe meer lek.
Kan jouw plaatje helaas net niet lezen :/
Bij max rpm zijn de poelies los te bestellen.
Dit is die voor de dynamo:
http://www.maxrpm.de/Tuning-Riemenscheibe-Lichtmaschine-fuer-5PK-Riemenantrieb-aus-Alu-fuer-VW-Polo-G40-mit-geringen-optischen-Maengeln-
:thumbup:
Dat is 5pk, geen 6pk. Maar toch bedankt. :thumbup:
Ruud 16V-G60
27-01-2015, 06:42
waarom perse 6pk ipv 5pk ? je krijgt daar echt niet minder slip door
richard-polo
27-01-2015, 09:09
Er rijden er veel met :
krukaspoelie 6n
Dynamo 6n
laderrad G60 {moet waarschijnlijk afgedraait worden}
waarom perse 6pk ipv 5pk ? je krijgt daar echt niet minder slip door
Omdat dat het type poelie is wat op de compressor zit.
Maar volgens mij is het wel zo dat hoe breder de riem is, hoe meer grip de riem heeft.
Er rijden er veel met :
krukaspoelie 6n
Dynamo 6n
laderrad G60 {moet waarschijnlijk afgedraait worden}
Bedankt, ik ga binnenkort eens langs de sloop. De G60 poelie ben ik niet nodig, het gaat mij enkel om de krukas- en dynamopoelie. :thumbup:
richard-polo
27-01-2015, 11:17
Kijk ook even bij lupo. Komt ook regelmatig voor maar dan moet de binnemaat iets vergroot worden..
weet zo niet meer wat nou 5pk of 6pk was...
wat betreft slip, is natuurlijk duidelijk dat een 5pk meer slipt dan een 6pk{ook die slipt}. en daarbij is een spanner geen overbodige luxe bij een polo, want die zit er standaart Geen op!
tis net lego, zo,n t4 poelie is groter en kan ook goed werken vaak
giuliettaevo
27-01-2015, 20:41
Pk is het profiel van de riem,5 of 6 is de riembreedte in ribben.in dit geval is de 6 ribs riem dus 20% breder als de 5 ribs.en bredere riemen kunnen meer kracht overbrengen zonder slippen.
richard-polo
27-01-2015, 22:33
Ik bedoelde het meer in de zin van dat ik niet weet welke poelie van die modellen 5 of 6 pk is ;)
giuliettaevo
28-01-2015, 22:23
Mijn fout...
Ik bedoelde het meer in de zin van dat ik niet weet welke poelie van die modellen 5 of 6 pk is ;)
Komt goed, ik ga gewoon op de sloop kijken.
Ruud 16V-G60
29-01-2015, 06:45
een spanner is inderdaad geen overbodige luxe
richard-polo
29-01-2015, 16:58
Komt goed, ik ga gewoon op de sloop kijken.
Dat lijkt me het beste, kun je mooi een hoop poelies vergelijken.
handig voor als je later meer druk wilt maar geen kleine poelie op je kompressor wilt..
En een riemspanner moet ook geen al te moeilijk project zijn om die op de juiste plaats te monteren :thumbup:
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.