Log in

View Full Version : Rotrex C30-64


PaulusB
31-12-2014, 11:43
Weet iemand of het de moeite waard is om een 2e hands Rotrex C30-64 aan te schaffen om bijvoorbeeld op een 1.6 tm 2liter motor te monteren. Of kun je beter gelijk voor een grote nieuwe gaan. Met de gedachte dat je veel werk gaat verrichten voor een lage uitkomst kwa vermogen met de C30-64?

Alvast dank

SciroccomTDI
31-12-2014, 11:48
http://www.tts-performance.co.uk/#!rotrex-c30-supercharger/cur7

links boven heb je de compressormap.

ik ga wel even rekenen, even het zaagsel losrammelen :P

SciroccomTDI
31-12-2014, 12:10
wat zijn de normale laaddrukken voor benzines? een beetje grof geschat, kun je met een 2L best in de buurt van 1 bar bij 5500 RPM komen..

Maar.. is het fijn, om een bracket voor zo een apparaat te bouwen? als het riempje een beetje scheef loopt, gaat het vrij snel kapot, toch ?

Sven-GTI
31-12-2014, 12:43
Bij mijn 2.0 16v gaf 0.6 bar een vermogenswinst van ongeveer 125pk. (eaton compressor)

SciroccomTDI
31-12-2014, 12:46
het is denk ik wel nodig bij deze C30 compressor om een blow-off te installeren.. ik denk dat zo een Eaton best zonder kan, maar hier heb je een fragiel klein schoepenwieltje, die de surge niet super goed aan kan...

PaulusB
31-12-2014, 12:59
Wat zou een C30-64 op een 2.016v ABF doen? of een Polo 6N2 gti 16v?

SciroccomTDI
31-12-2014, 13:17
Het is een beetje lastig te zeggen. Op een standaard ABF zou het zorgen voor detonatie en snel stuk gaan. En als je er voor zorgt, dat de boel heel blijft, door andere motoronderdelen en een juiste intercooler en goede brandstof en noem maar op..

in de grootteorde van 200 kW kun je rekenen .. en ik denk, dat je het met verschillende poelies best kunt schuiven

PaulusB
31-12-2014, 13:31
Zo ie zo de juiste gesmede zuigers met de juiste compressie.

SciroccomTDI
31-12-2014, 14:10
de schatting gaat als volgt:

Stel, het lukt je, 0,24 kg/s lucht in je motor te duwen. Zie diagram, daar is dat al best veel.

als dat lukt, en je wil de motor een beetje rijk laten lopen (13:1 of zo), dan kun je 0,02 kg/s benzine verbranden.

Stel, je hebt een rendement van 25%, haal je er aan de krukas

0.25 * (0,018 kg/s * 44000 kJ/kg) ~ 200 kW ..

Dan is het nog de vraag, of je die 0,24 kg/s naar binnen geduwd krijgt.. want je moet het gaan koelen, je moet fatsoenlijke flow hebben etc etc etc ..

maar stel, alles zou ideaal zijn.. dan is ongeveer 200 kW de grens voor de compressor. Meer lucht dan dat kan het ding gewoon niet leveren..

PaulusB
31-12-2014, 14:31
200KW is op zich een mooi rijd baar vermogen alles boven de 300pk op de voorwielen is niet echt lekker rijden zonder sper etc.

Richard
01-01-2015, 21:18
C30-64 haalt geen 200kw. C30-94 komt krap aan een 300pk op een 2.016v

Wat ik mis in de rekenformule is het vermogen wat de compressor opslokt.

SciroccomTDI
01-01-2015, 21:38
C30-64 haalt geen 200kw. C30-94 komt krap aan een 300pk op een 2.016v

Wat ik mis in de rekenformule is het vermogen wat de compressor opslokt.

Klopt, die zit er niet in.

Ik heb de schatting puur gebaseerd op de hoeveelheid lucht, wat die compressor ongeveer kan pompen. Daarbij ging ik uit van een voor de rest ideale situatie.

Ik denk, dat de 25% rendement, die voor krukasvermogen gepakt zijn, dan als het ware verkleind moeten worden, omdat de compressor veel vermogen kost, daar heb je gelijk in :thumbup:

Vermogen van een compressor kan berekend worden aan de hand van volumestroom en druk.. mooie uitdaging :D

PaulusB
02-01-2015, 12:52
Oke bedankt voor deze reactie zonde van het geld zie ik al. De grotere compressor zijn vele malen interessanter zie ik al.

SciroccomTDI
08-01-2015, 10:38
http://www.rotrex.com/media/7df7470f-60fb-4413-837e-ebe527259be4/PDF/Rotrex%20Technical%20Datasheet%20C30%20Range_pdf

Misschien is dat ook behulpzaam :thumbup: