PDA

View Full Version : Mk1 20vt agu bak keuze?


Oldie79
14-12-2014, 10:00
Welke versnellings bak zou het mooiste zijn op een 20vt in een mk1?

Triple A (02a)
Of de standaard bak van de Agu?.

tim 16v
14-12-2014, 16:58
De agu bak is al redelijk kort in een golf 4. In de golf 1 ga je met een kleinere wielomtrek rijden dus word het nog erger.

Ik reed zelf met me golf 2 1.8t met een cda 02a bak van een abf. En dan met een eind overbrenging van een vr6. Dit reed toen heel goed.

turbojo2
14-12-2014, 17:36
Ik rij nu met een 6-bak gebouwd door Melg60 van het forum hier. Hij heeft mijn 5-bak binnenwerk vervangen door 6-bak binnenwerk. Ik weet niet met welke bakcodes mijn bak nu is samengesteld. Ik kan je alleen vertellen dat ik nu geen last meer heb van versnellingen die veel te kort op elkaar liggen. Kan nu rustig 120 cruisen op de snelweg in z'n 6. Heb nu wielspin bij 80 in z'n 2 en 120-130 in z'n 3 (heb 380-400 pk). Als ik eenmaal in z'n 3 zit is er niemand meer die me bijhoud. Met mijn oude bak werd ik zelfs door een VW transporter TDI zoek gereden bij het stoplicht omdat ik mijn vermogen niet kwijt kon en alleen maar aan het schakelen was. Op zich is een korte bak ook wel heel gaaf rijden hoor. Het is dan net alsof je in een bergcup golf rondrijdt, alleen hebben die wel een lange 1ste versnelling.

Oldie79
14-12-2014, 18:06
Ik rij nu met een 6-bak gebouwd door Melg60 van het forum hier. Hij heeft mijn 5-bak binnenwerk vervangen door 6-bak binnenwerk. Ik weet niet met welke bakcodes mijn bak nu is samengesteld. Ik kan je alleen vertellen dat ik nu geen last meer heb van versnellingen die veel te kort op elkaar liggen. Kan nu rustig 120 cruisen op de snelweg in z'n 6. Heb nu wielspin bij 80 in z'n 2 en 120-130 in z'n 3 (heb 380-400 pk). Als ik eenmaal in z'n 3 zit is er niemand meer die me bijhoud. Met mijn oude bak werd ik zelfs door een VW transporter TDI zoek gereden bij het stoplicht omdat ik mijn vermogen niet kwijt kon en alleen maar aan het schakelen was. Op zich is een korte bak ook wel heel gaaf rijden hoor. Het is dan net alsof je in een bergcup golf rondrijdt, alleen hebben die wel een lange 1ste versnelling.

Dat klinkt erg goed Turbojo2, maar rij je dan nog met de 100mm steekassen rond of iets anders?

turbojo2
14-12-2014, 21:14
Dat klinkt erg goed Turbojo2, maar rij je dan nog met de 100mm steekassen rond of iets anders?

Pff zou het niet weten. Ik heb de auto zo gekocht in 2009. Heb meer verstand van en sleutel alleen aan oer-gti's en laat alles doen door de garage. Maar dat is niet zo veel hoor. Heb in 5 jaar alleen een grotere turbo erop laten zetten omdat bij de vorige de lagers waren stuk gelopen en heb dus die andere bak laten monteren. Om problemen te voorkomen laat ik eerst de motor goed warmlopen en probeer ik altijd met veel toeren te rijden zodat ik niet met lage toeren veel vermogen op mijn bak loslaat want dan draai je alleen maar de boel kapot. Ik geef pas vol gas boven de 4000 toeren. Ook geef ik nooit veel gas in de bochten want daar is alles niet op gebouwd. Doe je dit soort dingen wel dan blijf je aan het sleutelen.

Oldie79
24-12-2014, 13:51
Heft er iemand misschien een idee?
Golf 3 vr6 bak of zo....?

Franklin
24-12-2014, 14:15
vr6 bak past er niet op.

Oldie79
24-12-2014, 14:18
Een 02A bak past neem ik aan wel.

Mtdi
24-12-2014, 15:25
Ja zeker van een G60, is ook met 100mm flenzen.

Oldie79
24-12-2014, 19:24
Een 02A code ATB bedoel je dan denk ik

Oldie79
24-12-2014, 20:13
Standaar bak AGU 20VT is een EBD met de volgende overbrengingen:
1e versnelling:3,300
2e versnelling: 1,944
3e versnelling: 1,308
4e versnelling: 1,029
5e versnelling: 0,837
Final drive ratio: 4,235
Dit is gebasseerd op de standaard mk4 met 19inch meen ik.

De golf/jetta/passat vr6 hebben de volgende bak, een CCM 02A
Met de volgende overbrengingen.
1e versnelling: 3,300
2e versnelling: 1,944
3e versnelling: 1,308
4e versnelling: 1,034
5e versnelling: 0,838
En deze zijn gebasserd op 15 inch standaard velg maat.

Denk ik goed, als ik een 02A CCM achter een 20vt in een mk1 hang dat ik dan vrijwel het juiste vermogen uit men bak kan halen zonder het gevoel te hebben dat ik een berg cup aan het rijden ben door het vele op schakelen?

JerryGT
24-12-2014, 20:19
Ik zou zeker geen 4.2 diff nemen. Dat is vrij kort voor normaal straat gebruik

VolkswagenRacing
24-12-2014, 20:39
Standaar bak AGU 20VT is een EBD met de volgende overbrengingen:
1e versnelling:3,300
2e versnelling: 1,944
3e versnelling: 1,308
4e versnelling: 1,029
5e versnelling: 0,837
Final drive ratio: 4,235
Dit is gebasseerd op de standaard mk4 met 19inch meen ik.

De golf/jetta/passat vr6 hebben de volgende bak, een CCM 02A
Met de volgende overbrengingen.
1e versnelling: 3,300
2e versnelling: 1,944
3e versnelling: 1,308
4e versnelling: 1,034
5e versnelling: 0,838
En deze zijn gebasserd op 15 inch standaard velg maat.

Denk ik goed, als ik een 02A CCM achter een 20vt in een mk1 hang dat ik dan vrijwel het juiste vermogen uit men bak kan halen zonder het gevoel te hebben dat ik een berg cup aan het rijden ben door het vele op schakelen?

Ik denk dat de banden maar (rolomtrek) belangrijker is als de diameter van de velg!

Oldie79
26-12-2014, 11:25
Ik denk dat de banden maar (rolomtrek) belangrijker is als de diameter van de velg!

Zo bedoelde ik dat ook, de totale omtrek van band en velg👍

Oldie79
29-12-2014, 13:04
Wat zal beter zijn:
1 een G60 02A bak met eind overbrengingen van een VR6
Of
2 de standaard 20vt bak

René
29-12-2014, 13:12
Ik rij nu met een 6-bak gebouwd door Melg60 van het forum hier. Hij heeft mijn 5-bak binnenwerk vervangen door 6-bak binnenwerk. Ik weet niet met welke bakcodes mijn bak nu is samengesteld. Ik kan je alleen vertellen dat ik nu geen last meer heb van versnellingen die veel te kort op elkaar liggen. Kan nu rustig 120 cruisen op de snelweg in z'n 6. Heb nu wielspin bij 80 in z'n 2 en 120-130 in z'n 3 (heb 380-400 pk). Als ik eenmaal in z'n 3 zit is er niemand meer die me bijhoud. Met mijn oude bak werd ik zelfs door een VW transporter TDI zoek gereden bij het stoplicht omdat ik mijn vermogen niet kwijt kon en alleen maar aan het schakelen was. Op zich is een korte bak ook wel heel gaaf rijden hoor. Het is dan net alsof je in een bergcup golf rondrijdt, alleen hebben die wel een lange 1ste versnelling.


Heb je ook een build-topic? :)

SciroccomTDI
29-12-2014, 13:23
wat gaat de bandenmaat (of wielomtrek) van de Golf worden?

Oldie79
29-12-2014, 13:47
15 inch waarschijnlijk met 195/50/15

SciroccomTDI
29-12-2014, 14:16
stel, je gaat met de bak van Golf 4 rijden. We bekijken een "statisch punt" tijdens het rijden, dus Golf 4 en jouw auto rijden met een zelfde constante toerental. Snelheid verschilt dan (factor 1.1). Dan geef je allebei gas.

ten opzichte van Golf 4 standaard bandenmaat stijgt de kracht wiel-wegdek met factor 1.1

Massa voertuig stijgt met factor 0.75 (groffe schatting), dus je acceleratie stijgt met factor 1.47.

nu zijn er al 2 vragen:

- omdat je kracht wiel-wegdek stijgt, maar je massa zakt, heb je een grotere kans op slippen. Gaan de bandjes het houden?

- als de acceleratie met 1.47 stijgt, hou je het dan nog bij met schakelen?

Oldie79
29-12-2014, 15:23
Voor kij is het meer straat gebruik dan racen, maar ik moet natuurlijk jiet op de plaats blijven staan slippen en schakellen...

Daarom dacht ik al dat het men een orginele 5bak van de 20vt niet bij te houden is met schakellen..

Vanwege een kleinere wielomtrek en massa gewicht dat veel lager licht.

Wat nu?

SciroccomTDI
29-12-2014, 15:54
Een grafiek tekenen van vereist vermogen afhankelijk van snelheid. Dit grafiek ziet er parabolisch uit.

Voorbeeld:

http://www.maxdunn.com/files/attachments/maxdunn/Max%20Dunn/tesla_power_vs_speed.jpg?1237491543

Daarin moet een grafiek komen van je motorvermogen ten opzichte van snelheid in de 5e versnelling.

- stel, je motor heeft 110 kW. Dan zul je zien, welke snelheid je maximaal kunt halen. Je hebt je 110 kW te besteden om tegen het vermogen van luchtweerstand en rolweerstand (en helling) te werken.

- vervolgens kan je 5e (of 6e) versnelling zo worden gekozen, dat je bij die snelheid ook op het juiste toerental zit. Immers, 110kW heb je maar bij een bepaald toerental.

dan weet je iig, waar je in de 5 (6) wil eindigen.

Dan bepaal je de 1 zo, dat hij niet gaat slippen.

Vervolgens moet de factor tussen 1 en de 5 (6) over 4 (5) stappen verdeeld worden. (een logaritme vinden).

Dat is hoe het theoretisch behoorlijk goed zou werken. De vraag is dan welke bak perfect zou zijn, en welke bijna, en welke helemaal niet.

En dan is het natuurlijk: je kunt het berekenen, of aan de hand van andermans voorbeeld beslissen :thumbup:

Oldie79
29-12-2014, 17:07
Een echt reken wonder ben ik nou ook weer niet...
Maar dat er grote verschillen zijn als je met de orginele 02J of een aangepast 02A gaat rijden dat is duidelijk.

Maar kan niet echt veel vergelijken hier.

SciroccomTDI
29-12-2014, 17:36
als je bak te kort is, heb je telkens een heel hoog vermogensoverschot. Met een vriend samen heb ik eens een Corsa A 2.0T gebouwd, 220pk .. in de 3 kon die nog spinnen, en 250 liep de auto in de begrenzer. Leuk rijden? ja .. maar zuinig is anders.. en vaak schakelen moet je ook.

Met een te lange bak trek je overbodig langzaam op, en heb je telkens een klein vermogensoverschot. Inhalen, bijvoorbeeld, moet je dan na terugschakelen doen..

In een heel extreem geval bereik je je topsnelheid niet eens, omdat de motor niet voldoende toerental kan draaien..

Johan1982MK1
29-12-2014, 19:24
En vaak om nieuwe voorbanden, dat moet je dan ook :D

Oldie79
29-12-2014, 20:04
Ik zou graag anderen willen vragen met zon zelfde ombouw welke bak dat hun hebben gebruikt.
Dan heb ik iets om te vergelijken welke bak ik erachter wil hangen

Oldie79
02-01-2015, 21:50
Een G60 ATB 5 bak van een corrado, zal wel een goede keuze zijn denk ik of niet?

Oldie79
11-01-2015, 17:05
Ik krijg het idee dat de meeste met de standaard mk 4 bak rijden....
Weinig respons..

SciroccomTDI
11-01-2015, 23:08
jij hebt behoorlijk vroeg en veel koppel met die motor.. misschien dat zelfs een Golf III TDI bak ook overwegen waard is. Langzaam zou het niet gaan :)

SchokR
27-02-2015, 21:04
Heb een G60 bak, qua schakelen vrij normaal, 1st en 2de (0 tot 100km/h) power-wielspin's op aanvraag (zit met 300pk/380nm) daarboven makkelijk zonder het nodige terugschakelen inhalen bij gelijk welke snelheid, de theoretische top van 237km/h ligt op de begrenzer, maar heb ik in praktijk nog nooit gereden
Heb verder 195/45/15 wieltjes en er staan 888kg op de schaal.

Oldie79
28-02-2015, 18:35
nice nice..

heb ook de keuze gemaakt om met een G60 bak te gaan rijden, koppeling en vliegwiel reeds binnen :thumbup:

boerher
20-05-2015, 09:07
Zelf heb ik ook een golf 1 met een agu motor en de originele versnellingsbak die in de mk4 zat, maak alleen wel 3000 toeren bij 100 km/u. Zelf zit ik ook te twijfelen om de eind vertraging te verkleinen. door middel van een diesel eindvertraging? Of wat raden jullie aan.

Mtdi
20-05-2015, 11:02
Zelf heb ik ook een golf 1 met een agu motor en de originele versnellingsbak die in de mk4 zat, maak alleen wel 3000 toeren bij 100 km/u. Zelf zit ik ook te twijfelen om de eind vertraging te verkleinen. door middel van een diesel eindvertraging? Of wat raden jullie aan.

Het is even werk maar je hebt 2 opties:
1; Een G60 bak kopen (de meeste zijn al afgetrapt)en laten reviseren.
2; Je eigen bak een ander kroon pion in zetten (=een zwaardere overbrenging) je weet nu wat je hebt.

succes.

EnVeeZee
20-05-2015, 13:07
Achter mijn 16vg60 hangt een laat model CDA bak van een golf 3 16v. Deze leek mij meer geschikt dan de g60 bakken die ik nog heb liggen. Er is een geweldig mooie hulp beschikbaar voor je keuzes mbt overbrenging, meeste bakcodes staan er al in :thumbup:

Getrieberechner van Nordhesse (http://www.golfcabriowiki.de/index.php/Getrieberechner)

PimVW
20-05-2015, 13:11
Las laatst ergens iets over t ombouwen van n 5 naar 6 bak, ander deksel en n 6 erby. Dat lykt my n mooie oplossing

PimVW
11-06-2015, 07:29
De eerste km's zyn gereden met de 20v t dus kan nu ook mn eevaring vertellen over de HWY bak. Aan de 1e en 2e versnelling heb ik niet veel die zyn erg kort. In zn 5 draait hy ook erg veel toeren by 120. Helaas ook n hoop tanden poetsen van 4naar 5 dus ben op zoek naar iemand die de bak aan kan passen en s nakyken.

Iemand tips en ervaringen?