View Full Version : De elektrische turbo.
Van Limburg
07-11-2014, 15:56
Vond er niet direct veel over hier..
En dan heb ik t niet over die ventilatortjes..
Lees wel hier en daar mensen/bedrijven die er mee uitproberen.
Zijn heel snelle kleine motoren op de markt met uitgebreide komst van quadcopters etc. afgelopen jaren.
Deze worden dus met (zelfbouw)adapter op een echte turbo gemonteerd.
Kleine brushless motoren die gemakkelijk 50 000 /min draaien.
Dat is natuurlijk een pak minder als een echte turbo, maar het zal toch wel iets helpen?
Dan heb je ook nog deze dingen, hier (http://www.hobbyking.com/HOBBYKING/STORE/__63662__Dr_Mad_Thrust_40mm_8_Blade_Alloy_EDF_8000kv_Motor_330_Watt_3S_.html) toerental van 96 000/min.
Heb hier alleen minder vertrouwen in.. 20 EUR :D
SciroccomTDI
07-11-2014, 16:15
Ik realiseer mij net dat ik het niet zeker weet, maar:
Je hebt van de compressors van de turboladers efficiency mappen.
Voorbeeld:
http://www.lovehorsepower.com/images/CompressorMaps/td06h-20g-cfm.gif
En als ik het goed heb, iig, ik vind het logisch, zijn de rendementen gewoon de rendementen van de omzetting van het vermogen, dat aan het alsje geleverd wordt, in flow en druk van lucht. Immers, volumestroom en druk behoeven een bepaald vermogen.
Dit vermogen berekend hebbende, kun je bepalen, wat voor een motortje gebruikt kan worden. Een juiste overbrenging naar het asje, en voila :)
Dokter D
07-11-2014, 19:43
Volvo heeft nu een 2.0 literblok met een elektrische hulpturbo toch?
Ding doet 450 pk geloof ik.
Edit:
2 turbo's en een elektrische charger :
c3CFpFC5y18
knarfmk1
07-11-2014, 19:47
Ja voor de lage toerentallen, daarna nemen 2 normale turbos het over
Dub-Detail
07-11-2014, 20:39
Je hebt wel een flinke motor nodig om voldoende energie over te brengen op de compressor. Denk maar aan hoeveel energie er in de uitlaatgassen zit.
Van Limburg
08-11-2014, 03:31
rKDYqAoVblM
http://www.aeristech.co.uk/electric-supercharger-case-study
VeeDubber
08-11-2014, 11:06
Audi is er ook mee bezig:
http://www.gizmag.com/audi-electric-turbocharging-rs-5-tdi/32619/
Een turbo op mijn elektromotor zie ik wel zitten. :D
Een turbo op mijn elektromotor zie ik wel zitten. :D
Laden met 380 al eens geprobeerd? :D
Van Limburg
09-11-2014, 13:32
Dit begrijp ik eigenlijk niet, iemand meer uitleg?
http://imageshack.us/a/img743/457/GgYKtU.jpg
4punts lachgas met een magneetklep zo te zien
Why?
Van Limburg
09-11-2014, 14:19
Ik meende echt dat het een elektromotor was :D
Sven-GTI
09-11-2014, 15:37
Het staat zelfs op de foto :D Coldfusionnitrous.com :thumbup:
Heb trouwens wel een keer dit idee gezien, soort compressor/turbo effect in 1.
http://i137.photobucket.com/albums/q213/DrDil/drone_anomalies/Electric_Turbocharger02.jpg
http://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s--iD9teUhA--/c_fit,fl_progressive,q_80,w_636/196celel7san9jpg.jpg
De zogenaamde hybride turbo, volgens mij bestaat dit al een aardige tijd maar weet niet zeker of het ook daadwerkelijk ergens wordt toegepast?
Bij lage toeren/lage druk drijft de elektromotor de turbo aan, bij bij hogere toeren/hogere druk nemen de uitlaatgassen het over.
Van Limburg
16-11-2014, 23:52
Ben wat dieper gaan graven.
Kreeg plots een leuk idee.. Turbo op de luchtfilter.. Ja.. Niet de meeste effectieve manier.
Deze set-up heet blow-through.
Wordt volgens mij ook toegepast bij turbo-motorrijders
http://imageshack.us/a/img661/1481/mokVcv.jpg
Ik zoek eig wat meningen. Dat het niet de beste manier zal zijn daar wil ik inkomen.
Vw heeft ook een motor met 2 traps elektrische turbo's. 2 liter tdi'tje dat 269pk levert...
http://www.carthrottle.com/vw-has-squeezed-269bhp-from-a-20litre-diesel-making-the-most-powerful-fourpot-tdi-ever/
Maar je wil een turbo op je motor? Waarom steek je er niet gewoon eentje op, een normale? Denk dat dat nog steeds de makkelijkste manier is.
Van Limburg
17-11-2014, 00:44
Betwijfel eig of een turbo met uitlaatsysteem op maat voor een 1100 moto carb makkelijker is.
Ben eigenlijk gewoon wat aant zoeken uit interesse. Is het haalbaar, dan wil ik het wel een poging geven.
Uitlaat systeem moet er idd toch ook bij komen.
Vanaf de carbs een Alu luchtfilter huis met 1 gat voor de turbo(inlaat) onder te hangen. Het gaat dus op een defecte turbo die je koopt en enkel het inlaat gedeelte wordt gebruikt. Aangedreven door hoogtoerige elektro motor. Dan doel ik zelf op 100 000/min. Vanaf de turbo 1 aanzuiging met luchtfilter naar de voorkant van de auto toe. Dumpvalve rechtstreeks op de inlaat.
Toerental regelbaar van binnen. Zo dat hier verder mee getest kan worden.
Misschien is dit allemaal te kort door de bocht en is mijn kennis niet breed genoeg. Ondertussen laat genoeg :D
Over of een turbo op dat specifieke soort motor past kan ik me niet uitspreken, geen ervaring :D
Die turbo op je inlaat kan werken, mits je het juist doet. Waar je voor moet zorgen is dat de hoeveelheid lucht die door dat nieuwe custom made luchtfilterhuis wordt gezogen even groot is als als alles origineel is, mag zelfs iets groter zijn denk ik. Je nieuwe luchtfilterhuis mag dus niet de hoeveelheid lucht die kan worden aangezogen beperken als je snapt wat ik bedoel. Anders ga je eens je er een turbo op zet het verloren volume lucht compenseren en ga je weinig winst maken. M.a.w zorg dat de ingang even groot is als bij de originele setup.
Lijkt me mogelijk om dat te maken, en wie niet probeert die zal ook nooit weten of het werkt ;)
Ik heb ooit op een Honda mt5 de propeller van een rc-hovercraft in het luchtfilter gefabriceerd, vlak voor de carburateur😄.. Was geen succes, ding kon alleen volgas blazen, dus stationair vol blazen, en volgas vol blazen.
We merkten er weinig/niets van☺️
Behalve toen er een van de propeller bladen afbrak, en klem voor de carburateur kwam, haha..
Je bent 14, en je probeert wat👍
volgens mij bestaat dit al een aardige tijd maar weet niet zeker of het ook daadwerkelijk ergens wordt toegepast?
Ja, Formule 1 2014 :D
http://somersf1.blogspot.nl/2013/01/2014s-power-units-16-v6-turbos-with-ers.html
ik heb nog wel een 1.6 blok liggen waar ik een turbo opgebouwd heb.zo goed als compleet[ligt momenteel uit elkaar maar wel met h-profiel stangen alles er nog bij],draaide op digifant[compleet erbij] en passend aan 084/085 bak.ligt hier in de weg en mag voor weinig naar iemand die er mee wil rommelen.pm bij interesse.
Van Limburg
17-11-2014, 23:29
Ik heb ooit op een Honda mt5 de propeller van een rc-hovercraft in het luchtfilter gefabriceerd, vlak voor de carburateur😄.. Was geen succes, ding kon alleen volgas blazen, dus stationair vol blazen, en volgas vol blazen.
We merkten er weinig/niets van☺️
Behalve toen er een van de propeller bladen afbrak, en klem voor de carburateur kwam, haha..
Je bent 14, en je probeert wat👍
In het luchtfilter huis kunnen evengoed 4 filters geplaatst worden. (Weet niet of dat enige stukken tegen houd, maar hiermee voorkom ik het wel.
Uiteindelijk zou ik 5 filter kunnen hebben.
Of die andere 4 filters de druk aan kunnen weet ik niet.
Dat dat niet werkt klopt. Omdat de lucht niet gecomperesseerd wordt. Ik praat over een echte turbo. Met bv een RC motor.
Van Limburg
17-11-2014, 23:32
ik heb nog wel een 1.6 blok liggen waar ik een turbo opgebouwd heb.zo goed als compleet[ligt momenteel uit elkaar maar wel met h-profiel stangen alles er nog bij],draaide op digifant[compleet erbij] en passend aan 084/085 bak.ligt hier in de weg en mag voor weinig naar iemand die er mee wil rommelen.pm bij interesse.
Helaas wil ik niet meer de motor en de rest er uit halen, mogelijk omlassen.
Het duurt nu eigenlijk al te lang..
Ik heb tijdens de opbouw van de golf mijn motor uit elkaar gehad. Is nog in nette staat, waar nodig vervangen.
Daarbij, 't heeft iets.
Van Limburg
18-11-2014, 14:39
Belangrijk is ook dat de carburators de druk aan kunnen.
Maar ik denk dat je kan beginnen met de originele luchtstroming en vanaf daar verder moet gaan testen.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.