View Full Version : 2.0 TFSI turbo op een 20vt met pasplaat?
zippo123
04-08-2014, 18:04
Hallo,
Op MIVW stond er een "kraampje" waarin iemand pasplaten aanbood om een standaard 2.0 TFSI K03 turbo op een 20vt te schroeven waardoor er (volgens meneer) makkelijk +-280pk op de krukas te halen is.
Ik had een kaartje meegenomen van de "kraampje" maar deze ben ik kwijt. Weet iemand wie daarmee adverteerde of weet iemand iets meer over deze optie en of deze vermogens ook echt te halen zijn op deze manier?
Dit zou misschien een leuke optie zijn voor mijn golf 1 20vt.
mvg Roy
Bluepower
04-08-2014, 18:19
XT-motorsport, maar schrik niet van de prijs... In augustus nog 495,- na augustus 575,-
zippo123
04-08-2014, 18:26
XT-motorsport, maar schrik niet van de prijs... In augustus nog 495,- na augustus 575,-
Bedankt! Zouden er nog bedrijven zijn die dit aanbieden?
Dub-Detail
04-08-2014, 18:44
Tuurlijk, voor minder ook.
Zo'n plaat kost niet eens de helft.
En zonder verdere aanpassingen komt die 280pk ook voorlopig niet in zicht.
zippo123
04-08-2014, 19:46
Tuurlijk, voor minder ook.
Zo'n plaat kost niet eens de helft.
En zonder verdere aanpassingen komt die 280pk ook voorlopig niet in zicht.
Mooi! Waar bijvoorbeeld te koop? Heb je Miss adres of link?.
Momenteel specs:
3" downpipe
Siliconen inlaatTip
Merc. Spr. Intercooler
Chip van Stefan(top!)
Wat denk jij dat er met zo'n tfsi motor te halen is?
Dub-Detail
04-08-2014, 20:15
Grotere injectoren en chip op maat sowieso.
Daarnaast vergeten de meeste te vermelden dat de standaard motor internals ook niet eindeloos vermogen aankunnen.
En een sprinterkoeler heeft ook nog wel eens de neiging op de kunststof eindkappen ernaast te drukken.
Ik kan zo'n pasplaat voor je maken.
info@dubdetail.com
Gr, Pim
zippo123
04-08-2014, 20:20
Grotere injectoren en chip op maat sowieso.
Daarnaast vergeten de meeste te vermelden dat de standaard motor internals ook niet eindeloos vermogen aankunnen.
En een sprinterkoeler heeft ook nog wel eens de neiging op de kunststof eindkappen ernaast te drukken.
Ik kan zo'n pasplaat voor je maken.
info@dubdetail.com
Gr, Pim
Pim, bedankt voor je reactie.
De chip op maat had ik al op gerekend, ook zal er een andere downpipe moeten komen. Dat is ook geen probleem, hoopte wel op 4 bar te kunnen rijden zonder andere injectoren maar anders vervang ik deze ook. Uiteraard wel met goede brandstofpomp.
Wat kost deze plaat Inc bouten bij jou?
Mvg Roy
zippo123
04-08-2014, 20:22
Ook vergeten te vermelden; ik ga op standaard internals rijden en dan het koppel laten beperken bij het chippen. Het koppel ook vloeiend in laten komen is mijn doel dan.
Audi1981
05-08-2014, 06:40
...hoopte wel op 4 bar te kunnen rijden zonder andere injectoren maar anders vervang ik deze ook...
Ik hoop ook ooit de loterij nog eens te winnen Roy, maar 4 bar lijkt me wat veel?
Black Devil
05-08-2014, 06:43
4 bar brandstofdruk is toch niet gek, tenzij hij turbodruk bedoeld :)
4bar turbodruk kan ook, maar dan zit je in een hele andere tak van sport ;)
Dub-Detail
05-08-2014, 08:48
Pim, bedankt voor je reactie.
De chip op maat had ik al op gerekend, ook zal er een andere downpipe moeten komen. Dat is ook geen probleem, hoopte wel op 4 bar te kunnen rijden zonder andere injectoren maar anders vervang ik deze ook. Uiteraard wel met goede brandstofpomp.
Wat kost deze plaat Inc bouten bij jou?
Mvg Roy
Moet ik echt even aan gaan zitten voor ik een prijs roep. Wat ik nodig heb is zo'n TFSI turbo.
Koppen heb ik zat. Dan kan ik een pasplaat tekenen en frezen.
Gr., Pim
zippo123
05-08-2014, 09:11
Ik hoop ook ooit de loterij nog eens te winnen Roy, maar 4 bar lijkt me wat veel?
:redface: het zou mooi zijn dat je de loterij wint :thumbup:
Uiteraard bedoelde ik op 4 bar brandstofdruk te gaan rijden en dan hoopte ik andere injectoren uit te besparen.
Bluepower
05-08-2014, 09:24
Turbo heb ik evt wel liggen, al is het alleen om te passen..
Dub-Detail
05-08-2014, 09:34
Turbo heb ik evt wel liggen, al is het alleen om te passen..
Jij komt uit spijkcity toch?
Als ik die turbo met spruit kan lenen zijn we rond.
Kan eventueel ook een serie maken als er genoeg interesse is, drukt ook de prijs.
Gr., Pim
Bluepower
05-08-2014, 09:35
Lenen kan altijd, idd uit Spijk
zippo123
05-08-2014, 15:44
Jij komt uit spijkcity toch?
Als ik die turbo met spruit kan lenen zijn we rond.
Kan eventueel ook een serie maken als er genoeg interesse is, drukt ook de prijs.
Gr., Pim
Mooi initiatief mannen! :thumbup: hopelijk zijn er nog mensen die hier interesse in hebben.
Rallye-VR6t
05-08-2014, 16:26
Hallo,
Op MIVW stond er een "kraampje" waarin iemand pasplaten aanbood om een standaard 2.0 TFSI K03 turbo op een 20vt te schroeven waardoor er (volgens meneer) makkelijk +-280pk op de krukas te halen is.
Ik had een kaartje meegenomen van de "kraampje" maar deze ben ik kwijt. Weet iemand wie daarmee adverteerde of weet iemand iets meer over deze optie en of deze vermogens ook echt te halen zijn op deze manier?
Dit zou misschien een leuke optie zijn voor mijn golf 1 20vt.
mvg Roy
1x zoeken in Google...
http://www.xtmotorsport.com
zippo123
05-08-2014, 16:45
1x zoeken in Google...
http://www.xtmotorsport.com
Mij was het niet gelukt via google...
Bedankt voor je reactie maar zoals je kan lezen waren we daar al achter.
Dub-Detail
06-08-2014, 07:39
Ik ga er even een paar dagen tussenuit met de vrouw.
Daarna ga ik een afspraak maken met BluePower om die turbo te lenen.
Dan maak ik een nieuwe pasplaat, ik heb al ruimte voor verbetering gezien ten opzichte van de pasplaat die XT-Motorsport aanbied.
Gr, Pim
zippo123
06-08-2014, 13:50
Ik ga er even een paar dagen tussenuit met de vrouw.
Daarna ga ik een afspraak maken met BluePower om die turbo te lenen.
Dan maak ik een nieuwe pasplaat, ik heb al ruimte voor verbetering gezien ten opzichte van de pasplaat die XT-Motorsport aanbied.
Gr, Pim
Klinkt goed Pim! Veel plezier met de vrouw, ik hoor het wel als je er aan begint.
Dub-Detail
17-08-2014, 15:21
Zo,
Ik ben alweer een paar dagen terug en niet stil gezeten.
Kop opgesnorkeld uit opslag, gedemonteerd en schoon gemaakt.
De hele 1.8t kant heb ik in CAD staan.
http://www.volksforum.com/albums/files/7/6/5/6/1.8thead.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/7/6/5/6/18tflanchplate.jpg
Nu even een afspraak bij BluePower maken om een turbo te lenen.
zippo123
21-08-2014, 00:24
Zo,
Ik ben alweer een paar dagen terug en niet stil gezeten.
Kop opgesnorkeld uit opslag, gedemonteerd en schoon gemaakt.
De hele 1.8t kant heb ik in CAD staan.
Nu even een afspraak bij BluePower maken om een turbo te lenen.
Ziet er Top uit!
Dub-Detail
31-08-2014, 09:21
Klaar met de ontwikkeling.
Van de week wil ik een kunststof prototype frezen.
Ik ga deze plaat aanbieden als een kit:
-RVS adapterplate
-Pakkingset (20vt, TFSI)
-Brackets
-Studs
-Nordlock borgringen
-Moeren
-Tubetje ceramisch vet.
Optioneel biedt ik ook nog een ''Turbo Outlet Silencer Delete Insert''.
http://www.volksforum.com/albums/files/7/6/5/6/TFSIto20vtadapter.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/7/6/5/6/TFSIto20vtadapter1.jpg
Bluepower
31-08-2014, 09:36
Super Pim!
En zal vast voor een mooie prijs zijn!
Mooi noteblokje van Puchshop :D
zippo123
31-08-2014, 09:45
Heel knap zeg! Ziet er perfect uit, wat moet ik me voorstellen bij die optie ''Turbo Outlet Silencer Delete Insert''?
Dub-Detail
31-08-2014, 10:17
@Bluepower:
Ik heb nog niet gerekend maar setje wil ik onder de €300,- houden.
@ Gertjan:
Ja Puchshop leverd hier ook geregeld spulletjes voor een andere hobby van mij.
@zippo123:
Bij de standaard turbo's zit er in de perszijde van de turbo een geluidsdemper.
Deze demper veroorzaakt wervelingen in de luchtstroom. Ik heb daar een een insert voor. Demper eruit insert erin. Verbeterd de luchtstroom dus spoelt de turbo iets eerder op.
Dub-Detail
06-09-2014, 17:10
Prototype afgerond.
Past allemaal als een bus.
De plaat:
http://www.volksforum.com/albums/files/7/6/5/6/foto1_622735.JPG
Op de kop:
http://www.volksforum.com/albums/files/7/6/5/6/foto3.JPG
Turbo erop:
http://www.volksforum.com/albums/files/7/6/5/6/foto4_488.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/7/6/5/6/foto5_951540.JPG
Volgende stap is een versie uit RVS met het juiste bevestigingsmateriaal.
En dan mag er iemand naar voren komen die deze set wil monteren op zijn motor om te kijken of alles netjes past en plug&play is.
HotWheels
06-09-2014, 17:56
Wat is het verschil tussen de k03 turbo van 2.0 tfsi en de 1.8t? Please correct me if im wrong, maar zijn toch beide k03 turbo's, of is dat geen type aanduiding?
Ik wil mijn Passat wel aanbieden als proefkonijn!
Bluepower
06-09-2014, 18:35
De K03 is idd een type aanduiding, maar er zit een levensgroot verschil tussen een oude 1.8t K03 en een TFSI K03.
Met de oude K03 kun je Max 200-210pk behalen, met de nieuwe versie meer richting de 280-300, plus de spoolup is nog sneller ipv een langere spoolup bij bv een K04(waarmee met moeite 280-300pk te behalen is).
Gewoon door vernieuwde techniek een superieure turbo tov een oud model K03..
@Pi m: ik heb mn Golf 4 20vt met IHI turbo hier nog in de garage staan, maar ik denk dat ik zelf de komende tijd daar te weinig tijd voor heb, anders kon je hem bij mij komen passen(of je neemt de hele auto mee om te passen)
HotWheels
06-09-2014, 18:59
Ok ik vind t idd lang duren voordat de turbo inkomt.
Paar weken geleden mn passat laten chiptunen bij B&B, daar zei Hans al dat de turbo niet meer helemaal fris is. Leerzaam topic voor mij dus.
Turbo-Variant
06-09-2014, 19:22
Ziet er goed uit! Betaalbare oplossing voor een mooie turbo upgrade zo te zien.
@dubdetail; hoe zijn jouw ervaringen met die Nordlock ringen bij dergelijke toepassingen?
Heb deze eens gebruikt om een turbo te monteren op een spruitstuk, maar dit was geen succes. Heb helaas niet kunnen testen of dit aan de ringen lag of dat de kwaliteit van de bouten te wensen over liet.
Dub-Detail
06-09-2014, 19:40
@Turbo-Variant;
Ik gebruik deze ringen dagelijks en ben er zeer over te spreken.
Als je alles goed doet: Netjes volgens de juiste waarde voorboren, rustig draadtappen met 3-fase tap of roltap en olie, alles schoonmaken, een goede bout 8.8 of hoger, ceramisch vet ertussen, nordlockring er omheen en aandraaien op juiste moment.
Loslopen doet het niet meer.
Maar door vervorming, trilling etc. kunnen de bouten alsnog breken. Kwestie van nog grotere treksterkte pakken.
Het probleem zit hem vaak in de spruitstukken, die werken als een woeste onder invloed van de warmte en daar is haast niks tegen bestand.
Oplossing zou kunnen zijn: Spruitstuk laten uitgloeien in een oven en daarna vlakken.
zippo123
06-09-2014, 20:02
Volgende stap is een versie uit RVS met het juiste bevestigingsmateriaal.
En dan mag er iemand naar voren komen die deze set wil monteren op zijn motor om te kijken of alles netjes past en plug&play is.
Momenteel heb ik naast mijn 20vt AGU in mijn golf 1 ook nog een 20vt AMK met K04 staan in de schuur met 19km op de teller, dat blok zal deze winter in mijn golf 1 komen. Weet iemand of de TFSI K03 echt beter is dan de 20vt K04 omdat ik gelijkwaardige vermogenswaardes tegenkom.
Als je ook een downpipe fabriceert wil ik hem wel proberen op m'n 20vt Bora ;)
Dub-Detail
07-09-2014, 08:51
Momenteel heb ik naast mijn 20vt AGU in mijn golf 1 ook nog een 20vt AMK met K04 staan in de schuur met 19km op de teller, dat blok zal deze winter in mijn golf 1 komen. Weet iemand of de TFSI K03 echt beter is dan de 20vt K04 omdat ik gelijkwaardige vermogenswaardes tegenkom.
Zoals Bluepower aangaf.
Standaard 1.8t k04 haalt ongeveer 275pk maar spoelt in verhouding laat op.
Tfsi k03 haalt praktisch gezien ongeveer een gelijk vermogen, maar spoelt in verhouding eerder op.
Gebruik je een TFSI k04 dan haal je nog meer vermogen maar weer een grotere spoolup tov. de k03.
Dub-Detail
08-09-2014, 20:12
Kleine up-date.
Ik zal twee test-sets maken.
Set 1 zal worden getest in een professionele garage in dit geval Jos van JB-autoservice.
Set 2 zal door iemand in de hobby-matige sfeer worden getest in dit geval Blue-Power.
Afgaande op de feed-back die ik daaruit krijg zal de plaat en de kit worden aangepast zodat iedereen het zelf gemakkelijk kan monteren.
Gr, Pim
Audi1981
08-09-2014, 21:17
Leuke ontwikkeling zo :thumbup:
Dub-Detail
13-09-2014, 21:14
Vandaag de kit compleet kunnen maken door een vertraagde levering studs en ander montage materiaal.
http://www.volksforum.com/albums/files/7/6/5/6/foto6-1.jpg
Setje gaat Maandag weg voor een test-fit op een complete motor.
Daar rolt feedback uit die ik verwerk in de RVS versie die daarna meteen in productie gaat.
Ik wil kijken of ik al het leidingwerk ook in een kitje kan leveren zodat het plaatsen van de set net zo simpel als fietsen met zijwielen is.
HotWheels
14-09-2014, 07:48
Ik heb nog een vraag.
Ik lees dat een tfsi turbo 275pk haalt, maximaal neem ik aan. Maar hoeveel op een 1.8t, gechipt met 195pk? Haal ik dan al meteen die 275pk als ik de chip weer laat herschrjven?
En gaat dat wel goed met de rest van de motor, auto (koppeling, remmen, assen??)?
Bluepower
14-09-2014, 07:58
Nee, je hebt iig grotere injectoren nodig(die van een S3 of 225pk TT), het liefst ook een grotere IC en natuurlijk een grotere/andere downpipe. Een sterkere koppeling is ook wel aan te raden, maar dat merk je vanzelf dat ie gaat slippen.
De rest van de auto moet natuurlijk in technisch goede staat zijn, maar grotere remmen is niet perse nodig oid
Bij ons is het de bedoeling dat een K04 op de 1,8T geplaatst gaat worden i.c.m. andere zuigers, drijfstangen en een aangepaste koppeling. Natuurlijk ook andere injectoren. Deze auto is al voorzien van een andere uitlaat en intercooler.
Jos.
Dub-Detail
14-09-2014, 10:58
Ik heb nog een vraag.
Ik lees dat een tfsi turbo 275pk haalt, maximaal neem ik aan. Maar hoeveel op een 1.8t, gechipt met 195pk? Haal ik dan al meteen die 275pk als ik de chip weer laat herschrjven?
En gaat dat wel goed met de rest van de motor, auto (koppeling, remmen, assen??)?
Niks meer aan Blue-Power en Jos toe te voegen.
Er gaan verhalen de ronde dat er zelfs iets meer uit te halen is maar ik ben daar altijd voorzichtig mee.
Laat de Dyno uitdraaien dat stukje maar vertellen.
Gr, Pim
Bluepower
14-09-2014, 16:33
Ik heb een uitdraai gezien van een tfsi motor met zo'n K03 turbo, met grotere downpipe, andere inlaat en BP98 met ethanol bijmenging. Die deed 306pk en 451Nm , aardig netjes dacht ik...
Dub-Detail
25-09-2014, 20:28
Tijdje stil geweest,
Maar stil zitten we zeker niet.
Inmiddels is er een test-kit getest bij JB-autoservice.
Past perfect en kreeg groen licht.
Nu zijn wij bezig met wat kleine zaken aan te passen en te fine-tunen om straks makkelijk en efficient te kunnen produceren.
Wat staat er nog op het programma?
De kit uitbreiden met opties en 100% plug & play aanbieden.
More to come...
Gr, Pim
Niets aan toe te voegen........fotootje dan,
http://i330.photobucket.com/albums/l406/jos_br/2014-09-23124129_zpsa8b48404.jpg (http://s330.photobucket.com/user/jos_br/media/2014-09-23124129_zpsa8b48404.jpg.html)
http://i330.photobucket.com/albums/l406/jos_br/2014-09-23124118_zpsc6b93bf3.jpg (http://s330.photobucket.com/user/jos_br/media/2014-09-23124118_zpsc6b93bf3.jpg.html)
Niet op de motor letten,
Jos. :thumbup:
Pewi Vwteam
01-10-2014, 10:54
Mooi werk mannen! Vraagje hoe zit het kwa ruimte met de turbo en motor steun op de achterkant van de motor voor de mk2 rijders met een 20vt er in.
Dub-Detail
02-10-2014, 21:02
Dat zou ik eerlijk gezegd niet weten.
Maargoed, kunnen we een keer passen.
Dub-Detail
20-10-2014, 10:24
RVS plaat is klaar.
Hoge kwaliteit RVS waterstraal gesneden.
Daarna CNC geboord, getapt en verzonken.
Ik ben erg blij met het resultaat.
http://www.volksforum.com/albums/files/7/6/5/6/IMG_2974.jpg
Deze week bij JB-autoservice de set klaar maken.
En dan ben ik toch erg benieuwd wat de potentie is.
Mvg, Pim Bonne
Dub-Detail
Bluepower
20-10-2014, 16:37
:thumbup: Ziet er goed uit Pim!! Ben idd benieuwd wat Jos eruit weet te peuteren!
Dub-Detail
26-10-2014, 12:38
Kleine update van afgelopen donderdag.
In alle vroegte vanuit Maassluis vertrokken naar Dieverbrug.
Na een flinke file bij utrecht rond 9:45 op de plaats van bestemming.
Bak koffie, beetje ouwehoeren, bak tegen de motor aan, motor op de werktafel.
En toen begonnen met de montage van de adapterkit.
Alle oude studs uit de kop gehaald, nieuwe erin met anti-seize vet.
Pakking, adapter, brackets , pakking en als laatste de turbo erop.
En dan met z'n drieën verbaasd staan te kijken dat het bijna OEM lijkt.
http://www.volksforum.com/albums/files/7/6/5/6/IMG_29811.jpg
Vervolgens aan de gang met de motor in de auto hangen. Beetje pielen, peuteren en schommelen en daar hing de motor in de auto.
Het past echt perfect.
http://www.volksforum.com/albums/files/7/6/5/6/IMG_29831copy.jpg
Nu heeft het maken van het leidingwerk prioriteit en daar wordt nu dan ook druk aan gewerkt.
Gr, Pim
Top werk! Ben erg benieuwd wat straks het vermogen gaat zijn :)
Met zijn drieën verbaasd kijken ging toch goed Pim?! :D
Effe van een ander forum gestolen, nog meer plaatjes bij het verhaaltje,
Zoals bekent zijn we (JB Autoservice) bezig een 1,8T 180pk sneller te maken door er een 2.0TSFI turbo van de S3 265pk te gebruiken. Verder een S3 intercooler, andere drijfstangen en zuigers, 650cc injectors. Ook gebruiken we een andere inlaat (225pk versie) i.v.m. de intercooler.
Affijn, wat foto's,
http://i330.photobucket.com/albums/l406/jos_br/2014-10-10113852_zps08cd1fa2.jpg (http://s330.photobucket.com/user/jos_br/media/2014-10-10113852_zps08cd1fa2.jpg.html)
http://i330.photobucket.com/albums/l406/jos_br/2014-10-10113916_zps0a18f0af.jpg (http://s330.photobucket.com/user/jos_br/media/2014-10-10113916_zps0a18f0af.jpg.html)
http://i330.photobucket.com/albums/l406/jos_br/2014-10-22103026_zps44e81a6f.jpg (http://s330.photobucket.com/user/jos_br/media/2014-10-22103026_zps44e81a6f.jpg.html)
http://i330.photobucket.com/albums/l406/jos_br/2014-10-10114013_zps29f4d4db.jpg (http://s330.photobucket.com/user/jos_br/media/2014-10-10114013_zps29f4d4db.jpg.html)
http://i330.photobucket.com/albums/l406/jos_br/2014-10-13161542_zpsf7f681b2.jpg (http://s330.photobucket.com/user/jos_br/media/2014-10-13161542_zpsf7f681b2.jpg.html)
http://i330.photobucket.com/albums/l406/jos_br/2014-10-22103237_zpsab6c3374.jpg (http://s330.photobucket.com/user/jos_br/media/2014-10-22103237_zpsab6c3374.jpg.html)
http://i330.photobucket.com/albums/l406/jos_br/2014-10-22154425_zps991022b8.jpg (http://s330.photobucket.com/user/jos_br/media/2014-10-22154425_zps991022b8.jpg.html)
http://i330.photobucket.com/albums/l406/jos_br/2014-10-23094042_zps7c851036.jpg (http://s330.photobucket.com/user/jos_br/media/2014-10-23094042_zps7c851036.jpg.html)
http://i330.photobucket.com/albums/l406/jos_br/2014-10-23164444_zps15b5940a.jpg (http://s330.photobucket.com/user/jos_br/media/2014-10-23164444_zps15b5940a.jpg.html)
http://i330.photobucket.com/albums/l406/jos_br/2014-09-23124129_zpsa8b48404.jpg (http://s330.photobucket.com/user/jos_br/media/2014-09-23124129_zpsa8b48404.jpg.html)
http://i330.photobucket.com/albums/l406/jos_br/2014-09-23124118_zpsc6b93bf3.jpg (http://s330.photobucket.com/user/jos_br/media/2014-09-23124118_zpsc6b93bf3.jpg.html)
Verder zijn er een 200cells sportscat en uitlaat (Simons) en een SRE koppeling geplaatst. Daarna wordt de auto bij JD Engineering afgesteld. Ook aan de remmen is gedacht, dit worden 330mm AP-Racing CP5570-1014R2 remmen. Onderstel hebben we ook aangepast door er een Bilstein/Eibach set onder te plaatsen.
Jos.
http://i330.photobucket.com/albums/l406/jos_br/2014-10-29124941_zps345b09f7.jpg (http://s330.photobucket.com/user/jos_br/media/2014-10-29124941_zps345b09f7.jpg.html)
In opbouw,
http://i330.photobucket.com/albums/l406/jos_br/2014-11-18190622_zps0af9cde7.jpg (http://s330.photobucket.com/user/jos_br/media/2014-11-18190622_zps0af9cde7.jpg.html)
http://i330.photobucket.com/albums/l406/jos_br/2014-11-18190631_zpsda105700.jpg (http://s330.photobucket.com/user/jos_br/media/2014-11-18190631_zpsda105700.jpg.html)
En de inrij modus,
http://i330.photobucket.com/albums/l406/jos_br/2014-11-19173056_zps0051ea81.jpg (http://s330.photobucket.com/user/jos_br/media/2014-11-19173056_zps0051ea81.jpg.html)
http://i330.photobucket.com/albums/l406/jos_br/2014-11-19173107_zps04dd18f9.jpg (http://s330.photobucket.com/user/jos_br/media/2014-11-19173107_zps04dd18f9.jpg.html)
Inmiddels is er zo'n beetje 1000km mee gereden, over twee weken afstellen.
Jos.
Bluepower
21-11-2014, 22:41
Netjes zeg!!
En de eerste gevoelens/gedachtes over deze combinatie(ook al is het nog de inrij-periode)?
VolkswagenRacing
22-11-2014, 00:01
De turbo's van de nieuwe tfsi's zijn erg leuk vooral met de montage plaat. Alleen is het jammer dat deze op de plaatst komt van de achterste steun bij een mk2/mk3/corrado.
Misschien een mogelijkheid voor de mensen met oud type vw steunen er een passende achterste motorsteun bij te maken?
Netjes zeg!!
En de eerste gevoelens/gedachtes over deze combinatie(ook al is het nog de inrij-periode)?
Motor is vooral onderin minstens zo sterk als oem........verassend positief dus!
Jos.
Dub-Detail
22-11-2014, 13:55
De turbo's van de nieuwe tfsi's zijn erg leuk vooral met de montage plaat. Alleen is het jammer dat deze op de plaatst komt van de achterste steun bij een mk2/mk3/corrado.
Misschien een mogelijkheid voor de mensen met oud type vw steunen er een passende achterste motorsteun bij te maken?
Is geen probleem, echter is de winterperiode aan gebroken dus sterft het hier van het werk omdat vele hun auto al op stal hebben en nieuwe delen / aanpassingen willen voor 2015.
Maargoed als er iemand is die een MK2 MK3 met een 20vt ter beschikking wil stellen. Dan kunnen wij daar een steun bij ontwikkelen/produceren.
Mvg, Pim Bonne
Rallye-VR6t
22-11-2014, 14:02
De turbo's van de nieuwe tfsi's zijn erg leuk vooral met de montage plaat. Alleen is het jammer dat deze op de plaatst komt van de achterste steun bij een mk2/mk3/corrado.
Misschien een mogelijkheid voor de mensen met oud type vw steunen er een passende achterste motorsteun bij te maken?
(sorry even misbruik van het topic)
Mocht je het overwegen?
Ik heb een S3 TFSI motor overgenomen waarbij de Audi S3 265pk turbo is aangepast voor de normale Golf 2 steunen!
Steun achter de motor (aangepast), aansluiting turbobuis e.d. is erbij. En nog veel meer.
De motor ga ik op de Golf 4 / 5 steunen plaatsen, deze set is dus over.
Inruil van een S3 TFSI 265pk turbo is mogelijk.
Vandaag toch nog een aanpassing doorgevoerd aan de katalysator, waren bang dat deze te klein was en een beetje meer gas gegeven met dé Leon en dit valt niet tegen, heb hem tot 6000tpm volgas gehad en dit gaat er behoorlijk vandoor. Nog mooier is dat dit volkomen lineair gebeurt, motor sleurt in een tempo door, . Over twee weken weten we meer v.w.b. het vermogen.
http://i330.photobucket.com/albums/l406/jos_br/2014-11-22162847_zps0152c632.jpg (http://s330.photobucket.com/user/jos_br/media/2014-11-22162847_zps0152c632.jpg.html)
http://i330.photobucket.com/albums/l406/jos_br/2014-11-22162820_zpsf75ddcb9.jpg (http://s330.photobucket.com/user/jos_br/media/2014-11-22162820_zpsf75ddcb9.jpg.html)
Jos.
Bluepower
22-11-2014, 23:48
(sorry even misbruik van het topic)
Mocht je het overwegen?
Ik heb een S3 TFSI motor overgenomen waarbij de Audi S3 265pk turbo is aangepast voor de normale Golf 2 steunen!
Steun achter de motor (aangepast), aansluiting turbobuis e.d. is erbij. En nog veel meer.
De motor ga ik op de Golf 4 / 5 steunen plaatsen, deze set is dus over.
Inruil van een S3 TFSI 265pk turbo is mogelijk.
Kun je hier fotos van maken en hier posten?
:thumbup:
Rallye-VR6t
23-11-2014, 11:43
Nee helaas, mijn vorige post was al misbruik van het topic, plaatsen van foto's e.d. is niet echt gepast. Pim heeft een paar foto's gekregen misschien dat hij hierdoor ideeën kan opdoen om een set te ontwikkelen.
Rallye-VR6t
24-11-2014, 20:51
Kun je hier fotos van maken en hier posten?
:thumbup:
Kan je geen PM sturen want je PM bak zit vol! :eek:
Sven-GTI
24-11-2014, 21:14
Is geen probleem, echter is de winterperiode aan gebroken dus sterft het hier van het werk omdat vele hun auto al op stal hebben en nieuwe delen / aanpassingen willen voor 2015.
Maargoed als er iemand is die een MK2 MK3 met een 20vt ter beschikking wil stellen. Dan kunnen wij daar een steun bij ontwikkelen/produceren.
Mvg, Pim Bonne
Ik heb een mk3 met een 20vt (AUQ) erin. Weet alleen niet hoe lang je de auto nodig hebt voor het ontwikkelen?
Er is vanuit mij wel interesse voor een grotere turbo, want wil wel meer pk's dan de 250 die hij nu heeft :D
Dub-Detail
24-11-2014, 22:52
Ik heb een mk3 met een 20vt (AUQ) erin. Weet alleen niet hoe lang je de auto nodig hebt voor het ontwikkelen?
Er is vanuit mij wel interesse voor een grotere turbo, want wil wel meer pk's dan de 250 die hij nu heeft :D
Sven stuur mij een PM, ik moet er even tijd voor vrij maken/inplannen.
Gr, Pim
volgens mij heb ik er nog 1 liggen , overgehouden van een ombouw.
pb maar als ik even moet zoeken voor je .
Sven-GTI
03-12-2014, 14:23
Hier al meer nieuws? :D
Ik moet je trouwens nog een pbtje sturen zie ik net Pim :thumbup:
Dub-Detail
03-12-2014, 15:07
Morgen gaat die de bank op bij JD.
Ik ben zelf ook zeer benieuwd.
Mvg, Pim
Rallye-VR6t
05-12-2014, 20:51
Het resultaat was niet verkeerd las ik :thumbup:
idd Niet verkeerd Pim :thumbup:
Dub-Detail
05-12-2014, 22:15
Ik had zelf zo'n 350 pk gedacht.
Ik heb jos nog niet gesproken over de exacte details.
Heb vandaag ook de hele dag int ziekenhuis gezeten voor een operatie aan mijn onderarm. Jammer genoeg mislukt dus volgende week weer onder het mes.
Maar deze resultaten was ik zeker blij mee. En ik verwacht de eigenaar van de auto ook.
Bluepower
05-12-2014, 22:30
360pk en 458Nm geloof ik??
Iig zeer mooie waardes!
Dub-Detail
06-12-2014, 08:32
http://www.volksforum.com/albums/files/7/6/5/6/image_868619.jpg
Sven-GTI
06-12-2014, 10:21
:thumbup:
Dit is enkel door die turbo? Wat is de rest van de setup/gegevens van deze motor?
Dub-Detail
06-12-2014, 10:27
:thumbup:
Dit is enkel door die turbo? Wat is de rest van de setup/gegevens van deze motor?
Set-up is samengesteld en gebouwd door JB-Autoservice, ik heb de TFSI adapterkit voor dit project geleverd.
Set-up:
Seat Leon 1.8-20vt JBAutoservice
1.8T AUQ engine (forged)
K04-064 turbo upgrade (S3 TFSI turbo)
Full exhaust
TFSI S3 intercooler
JD Engineering custom remap
360pk & 460Nm
Sven-GTI
06-12-2014, 11:42
Mmmm, dan is dit zeer interessant voor mijn. Mijn AUQ is vrijwel hetzelfde (op de turbo na dan :D)
3inch downpipe, verder complete 2.5inch pijp naar achter. Geen katalysator.
Grote front mount intercooler
Wat mods, LMM weggeschreven etc.
Zat op 244pk bij JD met euro 95 :thumbup:
Zo'n TFSI turbo klinkt wel erg aantrekkelijk dus :D
Dub-Detail
06-12-2014, 11:56
Kom eens langs zou ik zeggen.
650cc missen nog Pim . Maar ook ik vind dit reuze interessant, zeker het koppelcurve wat erg mooi geleidelijk is.
Nette waardes!!
Wat gebeurt er eigenlijk na 5700rpm? Lucht op?
Nette waardes!!
Wat gebeurt er eigenlijk na 5700rpm? Lucht op?
Hier wordt het spul inderdaad begrenst door de turbo. Op de weg trekt hij echter moeiteloos door naar 7000+tpm. In ieder geval wandelt deze auto gemakkelijk de teller uit.......
Jos.
Fijne setup dus! :thumbup: Ben benieuwd naar de onboard filmpjes! ;)
Pewi Vwteam
06-12-2014, 23:08
Mooi werk. En zeker dikke waardes,mooi stukje vakwerk!
Zijn er al mensen die dit op een Golf Mk1 hebben?
Pewi Vwteam
18-06-2015, 11:56
Vraagje Hoe hebben jullie het opgelost met de n75 klep de orginele van mk5 aangestuurd met de 1.8t ecu. Of de 1.8t n75 gebruikt.
En zelfde verhaal voor de dumpvalve.
Dumpvalve is elektronisch gestuurd. Dicht maken of een vacuüm versie van borg warner efr turbo. Specificaties van beide n75 wil ik nog een keer met elkaar vergelijken. Maar het idee is hetzelfde.
Pewi Vwteam
18-06-2015, 21:42
Ja klopt je kunt van forge ook vacuüm gestuurde dumpvalve krijge met klepje voor standaard mk5 klepje weg laten. En aansturen met vacuüm vanaf de inlaat. Maar ben benieuwd hoe jos dit heeft opgelost.
Heb er toevallig zelf ook even naar gekeken, alleen lijkt het erop dat ze niet verstelbaar zijn.
Het volgende document is wel interessant, op pagina 61 staat de klep die ik bedoel.
http://www.full-race.com/articles/efrturbotechbrief.pdf
Daarnaast heb ik een eigen versie van de tfsi adapter gemaakt.
http://www.mijnalbum.nl/groteFoto-6TQAYWPI-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-O3BHWVAG-D.jpg
Dub-Detail
21-06-2015, 08:33
Heb er toevallig zelf ook even naar gekeken, alleen lijkt het erop dat ze niet verstelbaar zijn.
Het volgende document is wel interessant, op pagina 61 staat de klep die ik bedoel.
http://www.full-race.com/articles/efrturbotechbrief.pdf
Daarnaast heb ik een eigen versie van de tfsi adapter gemaakt.
Kan hem leveren voor 1/3 van de prijs wat sommige ervoor vragen.
Super vet dat je je ook met engineering bezig houd en dat je zo speciale set-ups kan realiseren.
Maar om mijn plaat nou 1 op 1 te kopiëren, dat valt me dan weer een beetje tegen.
Verbeter hem dan op z'n minst, heb ik ook weer een uitdaging om in wat minder drukke tijden jou ontwerp weer te verbeteren.
Groet, Pim
racecees
21-06-2015, 11:49
Pim schreef:
Maar om mijn plaat nou 1 op 1 te kopiëren, dat valt me dan weer een beetje tegen.
Kopiëren kan je niet voorkomen, maar om het product daarna schaamteloos te koop aan te bieden gaat mij ook een beetje te ver. :shake:
Gr. Cees
EnVeeZee
21-06-2015, 11:52
+1
Ik heb hem in eerste instantie voor mezelf gemaakt, ben sowieso niet de eerste. Kwam op het idee door dit forum, plus ik vond dat het goedkoper kon. Met name de tweede post.
Heb een eigen cad tekening gemaakt door zelf de dimensies op te meten. De middelste sleuf zal ik misschien nog aanpassen, daarnaast zal ik nog andere materialen overwegen. Qua ontwerp van de sleufgaten moet ik bekennen dat ik die heb overgenomen. Dit is om scheuren te voorkomen doordat verschillende warmtegeleiding- en uitzetting coëfficiënten op elkaar gaan inwerken. Daarnaast heb ik aan de bovenzijde het middelste draadeind iets lager geplaatst. Dit om de pakking op nog maar 4 van de 5 gaten aan te moeten passen.
Het is hier geen verkoop topic, maar een ideeën topic. Al bundelen we al onze ideeën komt er iets veel beters uit dan alles voor onszelf houden. Als ik hem verkoop zal het voor niet veel meer dan de kostprijs worden. Puur om de hobby hier onder ons betaalbaar te houden.
Daarnaast ben ik ook bezig met de turbo demper. Ook hiermee ben ik niet de eerst maar kan wel het ontwerp versimpelen om kosten te besparen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ASNQYDZQ-D.jpg
Met vriendelijke groet,
Alexander
Wat doet een turbodemper precies? :)
Op sommige turbo's zit een demper die het spoel geluid van de turbo verminderd. Zo heb je versies met een conische ring bij de inlet of schotten bij de compressie kant.
Conische ring:
http://home.comcast.net/~robworld/wsb/media/400051/site1587.jpg Bron: dodgeforum.com
Demper in de tfsi turbo:
https://www.goapr.com/includes/img/products/turbo_muffler_delete_mqb_016.png Bron: https://www.goapr.com/products/turbo_muffler_delete_ea888_g3_ihi.html
Op de afbeelding is te zien dat de stroming door de demper turbulent wordt. Dit wordt vanzelf laminair, alleen zal het een kleine weerstand veroorzaken. Vermoed dat het vermogen niet voelbaar zal toenemen.
Het voordeel van het ontwerp is dat je een plaat machinaal kan laten snijden en dat vast schroeft op de speciaal gedraaide buis.
https://s3.amazonaws.com/moddedeuros-prod/spree/products/6348/product/turbo_muffler_delete_mqb_002.jpg?1432921599
Pewi Vwteam
21-06-2015, 21:27
Maar om ff terug te komen op de dv, hoe hebben jullie dit opgelost pim externe of aftermarket dv.
Dub-Detail
21-06-2015, 21:50
Het is hier geen verkoop topic, maar een ideeën topic. Al bundelen we al onze ideeën komt er iets veel beters uit dan alles voor onszelf houden. Als ik hem verkoop zal het voor niet veel meer dan de kostprijs worden. Puur om de hobby hier onder ons betaalbaar te houden.
Daarnaast ben ik ook bezig met de turbo demper. Ook hiermee ben ik niet de eerst maar kan wel het ontwerp versimpelen om kosten te besparen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ASNQYDZQ-D.jpg
Met vriendelijke groet,
Alexander
Begrijp me niet verkeerd, ik lever opbouwende kritiek.
Verbeter hem, dan komen we steeds verder, totdat hij superieur is.
Kan ik de jongens hier ook scherp houden.
Kosten technisch is er niet veel meer te halen in de plaat zelf, wanneer je de juiste materialen en diktes neemt. M'n jongere broer (Dub-Detail compagnon) heeft alles doorgerekend met thermische-/mechanische belasting, de hele klere zooi.
PS, die silencer kun je ook bij X-parts halen voor een knaak en een bounty.
Daar ga jij denk ik niet tegenop draaien frezen snijden.
Die gasten evenals EPYTEC laten volgens mij alles in Polen maken. Want ik zou anders niet zien hoe je daar brood mee kan maken buiten extreem veel af te zetten.
Dub-Detail
21-06-2015, 21:52
Maar om ff terug te komen op de dv, hoe hebben jullie dit opgelost pim externe of aftermarket dv.
Dit heeft Jos opgelost door een turbo te pakken die standaard niet die DV set-up heeft. Ik weet niet precies meer welke dat was.
Ik neem aan dat die auto een gewone externe DV gebruikt van Forge oid.
Gr, Pim
Pewi Vwteam
22-06-2015, 06:18
Hahaha inderdaad pim epytec is spot goedkoop. Eerder maakte ik baksteunen voor o2a in mk1 ook zelf maar met zulke prijzen is het niet eens de moeite meer waard om zelf aan te beginnen.
Wat betreft de dv thanks. Is ff verder zoeken voor goed alternatief voor interne dv.
Kosten technisch is er niet veel meer te halen in de plaat zelf, wanneer je de juiste materialen en diktes neemt. M'n jongere broer (Dub-Detail compagnon) heeft alles doorgerekend met thermische-/mechanische belasting, de hele klere zooi.
Had zelf het boek Materials van Michael Ashby erbij gepakt. Daarnaast nog wat rondgevraagd aan mensen die er ook mee werken.
Inconel 738 zou bij wijze van spreken het beste materiaal zijn. Maar al kijken we naar de functie van de plaat zou het niet nodig zijn. Daarnaast moeten er enkele bouten in verzinken. Hier maak ik gebruik van inbus bouten met een lage kop (5mm). De diameter van de inbuskop is 13mm. Omtrek maakt dan pi * diameter: 22/7*13=40.86. Omtrek maal hoogte maakt oppervlak waarover de kracht wordt verdeeld. De maximale kracht van de draadeinden (al gaan we uit van 8.8) is 6,8*pi*0.8*800=13672N. Al nemen we simpel staal met een vloeigrens van 235N/mm² wordt de som 235=13672/(40,86*h). De hoogte willen we weten h=13672/(40*235)= 1,45mm. Neem een veiligheidsfactor van 3 dan zal de plaat dikte 3*1,45+5=9.35mm worden. Voor de lengte van de draad die erin getapt moet worden is: oppervlak per winding pi/4*8-pi/4*6,8=13,95mm² diepte van 1 winding is 1,25mm. L=(13672/(13,95*235))*1.25=5,21mm (vuistregel is 80% van de draaddiameter 0.8*8=6.4). Plus 1mm aan beide zijde dat verwaarloosbaar is, dan wordt het 6,4+2=8,4mm. Dit is tot 400 graden Celsius, daarna gaat de treksterkte omlaag. Bij 100 graden Celsius wordt de stijfheid al minder, maar daar werken we niet echt mee. De bouten en draadeinden worden ook minder sterk. Zo zal een 8.8 bout bij 400 graden Celsius nog 80% van zijn kracht hebben en bij 600 graden Celsius nog maar 20%. Terwijl het staal nog 50% van zijn kracht overhoudt bij 600 graden Celsius. Hiervoor hoeft er geen duur materiaal gebruikt worden als Inconel of Incoloy. Welk materiaal geeft de voorkeur? Dan geeft je het materiaal nog de eisen als warmtegeleiding, aluminium staal RVS (volgorde van goed naar slechter). Sterkte, RVS staal aluminium. Kerfgevoeligheid staal RVS aluminium (theoretisch afwerking is maatgevender). Kosten; staal, RVS, aluminium. Warmte geleiding aluminium, staal, RVS. Warmte uitzetting staal RVS aluminium.
Aluminium is een interessant materiaal om de plaat van te maken, alleen moet de plaat dan dikker worden. De dikte van plaat zorgt voor een groter oppervlak van warmte invloed. Dan kan je beter een sterker materiaal kiezen om een dunnere plaat te maken. Bijvoorbeeld RVS is sterk en blijft ook nog eens mooi. Nadeel van RVS is dat het warmte slecht geleid en daardoor erg warm kan worden. Staal is daarin een goede compromis, plus de laagste kosten zowel in prijs per kilo als in bewerking. De uitzettingscoëfficiënt van staal is wel lager dan aluminium of RVS, maar doordat de cilinderkop een groter volume is zal de temperatuur waarschijnlijk lager liggen dan het uitlaatspruitstuk. Hierdoor zal het verschil van thermische uitzetting minimaal zijn (theoretisch gezien). Voor de zekerheid worden de spruitstukken gedeeld, helaas is dit niet mogelijk bij de plaat en zal de sleuven de thermische belasting op moeten vangen. De afwerking van de randen en gaten moet voorkomen dat er thermische vermoeiing ontstaat.
Hiermee wil ik zeggen dat een plaat van 8,5mm van simpel staal al voldoende moet zijn. Ook kan je met fijne draad, langere boutlengte(gedeelte wat niet geschroefd zit om klemkracht te vergroten) of sterker materiaal dunner gaan. Maar dan ga je wel de klemkrach van de plaat aan de cilinderkop verlagen, hierdoor kunnen de inbusjes los lopen. Gelukkig worden ze onder het spruitstuk geplaatst en kan het nooit helemaal los lopen.
Gaten patroon kan ik moeilijk anders maken dan wat hier in het topic eerder te zien is. Toch heb ik het middelste draadeind aan de bovenzijde lager geplaatst. Om 2 redenen, passing pakking en ruime rondom de gaten. Buitenrand heb ik met zoveel mogelijk rechte stukken gekozen om snijtijd te verkorten. De sleuven zijn voor thermische uitzetting. Het liefst had ik de middelste door getrokken naar de onderzijde, zodat een soort harmonica effect kan ontstaan. Alleen zal dan de boutkop minder draagvlak hebben.
Zo is mijn keuze op materiaal en dikte ontstaan, al heb ik iets mis of vergeet ik iets dan hoor ik het graag.
http://www.bol.com/nl/p/materials/1001004004730946/
Duur boek trouwens. :wow:
Mooi verhaal, lekker kort😂
Maar ff serieus: mooi stukje denkwerk!
En ook wel een grappige eindconclusie, dat gewoon staal prima voldoet.
In de theorie dan.
Interessant👍
Bedankt voor de positieve reacties. Heb het iets betaalbaardere boek: http://www.bol.com/nl/p/materials/9200000012531503/
Om mijn aannames te versterken heb ik nog even het volgende opgezocht.
Temperaturen gemeten van een uitlaat spruitstuk onder maximale condities. Dit is wel van een dieselmotor.
http://i300.photobucket.com/albums/nn39/boerherboerher/Temperaturen_zpswgaazqdf.jpg (http://s300.photobucket.com/user/boerherboerher/media/Temperaturen_zpswgaazqdf.jpg.html)
Hierin zien we dat de plaat maximaal 336 graden Celsius wordt. De temperatuur van de bout is 339. Al gaan we uit van een temperatuur toename van 25% bij benzine motoren wordt het 1,25*336=420 graden Celsius en 1,25*339=423,75 graden Celsius.
Zoals in onderstaand grafiek te zien is blijft de sterkte van staal stabiel tot 400 graden Celsius:
http://i300.photobucket.com/albums/nn39/boerherboerher/staal%20s355_zpscu7pia7f.jpg (http://s300.photobucket.com/user/boerherboerher/media/staal%20s355_zpscu7pia7f.jpg.html)
De bout geeft echter het volgende beeld:
http://i300.photobucket.com/albums/nn39/boerherboerher/bouten%208.8_zpscrq2nxow.jpg (http://s300.photobucket.com/user/boerherboerher/media/bouten%208.8_zpscrq2nxow.jpg.html)
Dit is bij een 8.8 bout, maar een 10.9 bout geeft dezelfde lijn.
Stel de plaat is van s355 en wordt 600 graden Celsius dan hebben we nog ongeveer 175mpa over (N/mm²). Geeft de volgende berekening voor taplengte: L=(13672/(13,95*175))*1.25=7 mm. Plus de 2 mm die we reken als verliezen door tappen wordt het 9mm. En bij de inbus h=13672/(40*175)=2mm Doe voor de zekerheid weer 2mm toevoegen door fabrikage fouten, dan wordt het 2+2+5=9mm.
Qua temperatuur weet ik het niet zeker (+25% is een aanname) daarom reken ik nog eens met een 50% hogere temperatuur.
Opmerking en verbeteringen zijn meer dan welkom, hier worden we alleen maar beter van. :thumbup:
Nog voor extra informatie:
Eerder had ik het over klemlengte. In dit document staat alles vermeld:
www.wurth.nl/mijnWurth/brochures/LRStaalbouwbrochure%202013.pdf
www.nord-lock.com/wp-content/uploads/2012/05/NL-washers_product-brochure_70025NL1_201203.pdf
Om een lang verhaal kort te houden: De lengte tussen de boutkop en de moer (of ciliderkop) heeft invloed op de spanning in de verbinding. Om te vookomen dat de bout de voorspanning verliest en losraakt wordt de L/D-verhouding groter dan 3 soms wel 5 aangehouden, mits de verbinding op basis van wrijvingskracht is aangehaald met het aanbevolen aanhaalmoment.
http://i300.photobucket.com/albums/nn39/boerherboerher/Knipsel_zpsez1vfph6.jpg (http://s300.photobucket.com/user/boerherboerher/media/Knipsel_zpsez1vfph6.jpg.html)
Bron: https://til.scania.com/groups/bwd/documents/.../bwm_0000460_05.pdf
Zo hoef je geen loctite borgmiddel, veerringen of borg moeren te gebruiken.
Dub-Detail
24-06-2015, 09:14
Kan me nog een topic van een g60 turbo herinneren waar de turbo continue los kwam van het spruitstuk. Meende dat dat ook kwam door de werking van verschillende materialen onder invloed van temperatuur.
Dub-Detail
24-06-2015, 09:16
Wij kwamen ook uit op een plaat van +/- 10mm.
Wij hebben toen in overleg met Jos de plaat 15mm gemaakt.
Het los draaien zal voornamelijk door trillingen en relaxatie komen. Daarnaast zullen de verschillende materialen langs elkaar schuiven door verschillende uitzettingscoëfficiënten. Om dit te voorkomen wordt de klemlengte vergroot of de spanning in de bout vergroot. Dit kan door de bout te vernauwen, dit zie je bijvoorbeeld bij kopbouten. Omdat dit niet mogelijk is bij de korte inbus bouten moet er gekeken worden naar een andere oplossing. Verbindingslijm kan slecht tegen de hoge warmtes en alleen een veerring toepassen zal ook niet helpen.
http://i300.photobucket.com/albums/nn39/boerherboerher/tegen%20losdraaien_zpsk7mw7isk.jpg (http://s300.photobucket.com/user/boerherboerher/media/tegen%20losdraaien_zpsk7mw7isk.jpg.html)
Als er problemen ontstaan of om problemen te voorkomen raad ik nordlock ringen aan, in het bijzonder de x serie. Helaas zijn ze vrij prijzig en heb ik er geen aandelen in :p.
De dikte van de plaat is erg afhankelijk van het materiaal. Zo moet RVS 304 dikker dan RVS 410. Daarnaast is het ene materiaal beter geschikt tegen wisselende warmtes dan de ander. Zo kan de plaat van aluminium metaal RVS en nog een tal van edelmetalen gemaakt worden, alleen zal de dikte verschillen.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.