PDA

View Full Version : hoog olieverbruik 2.0 8v ?


Scirocco_1600
03-08-2014, 07:21
hallo .

ik zit met een vraagje ?

ik heb hier een 2.1 8v ( basis 2.0 8v 2E liggen) die gereviseerd is ( nieuwe lagerschalen , hoofdlagers , oliepomp , zuigerveren enz ... )

maar na de revisie zuipt ( zuipt als een zwitser ) olie ... 1L op 100 km ( extreem veel rook vorming , een nieuwe motor mag wat olie verbruiken na revisie maar toch niet zoveel neem ik aan ?

zuigerveren waren van kolbensmith , ik heb geen compressieverlies ( gemeten compressie was op alle 4 de cilinder 16bar ) of ik onderdruk heb kan ik niet meer zeggen , een 2.0 8v heeft carter ontluchting en van mij zit er daar een k&n filter op

wel heb ik bij de opstart van de motor 10w60 castrol edge + Bardah Oil treathmant gebruikt ... zou het olieverbruik hier van komen ?

wat ik niet gedaan heb tijdens de revisie is het blok laten boren/honen en nieuwe zuigers , op cilinder 2 & 3 had ik wat spelling als de zuiger boven stonden ?

Zou een setje nieuwe zuigerveren + honen + 10w40 hier op z'n plaats zijn of zal het toch boren worden + nieuwe zuiger + 10w40 ?

of zie ik iets over het hoofd ?

duudt
03-08-2014, 11:18
Is het blok wel gehoond voordat je deze weer in elkaar heb gezet?
Sowieso zou ik geen dure olie erin doen tijdens het inlopen, eerste 800-1000km inloopolie of goedkope minerale olie erin.

Wat voor oil threatment heb je erbij gedaan?
Als dit is om smering te verbeteren dan kunnen de zuigerveren hierdoor mogelijk ook niet 'inlopen'.

Carterdruk kan je bekijken door je olievuldop er even af te draaien tijdens dat de motor loopt, als ie dan blaast als een stoomboot weet je genoeg ;)

Pewi Vwteam
03-08-2014, 17:15
Ik zie niks over de cilinderkop staan kwa revisie waar deze motoren juist om bekend staan kwa olie gebruik.

Audi1981
03-08-2014, 20:44
wat ik niet gedaan heb tijdens de revisie is het blok laten boren/honen en nieuwe zuigers....

Wel nieuwe veren, niet laten hohnen? kansloos, begin maar overnieuw....
Kop reviseren, dwz kleppen slijpen en klepseals doen plus geleiders controleren en de cilinders hohnen,
anders zullen je veren nooit inslijten.
Geen leuk nieuws maar ik kan er niet meer van maken voor je.

Scirocco_1600
03-08-2014, 21:18
Wel nieuwe veren, niet laten hohnen? kansloos, begin maar overnieuw....
Kop reviseren, dwz kleppen slijpen en klepseals doen plus geleiders controleren en de cilinders hohnen,
anders zullen je veren nooit inslijten.
Geen leuk nieuws maar ik kan er niet meer van maken voor je.

cilinderkop is gewoon goed ;) is reeds gereviseerd en is van een golf 2 gti ...

blok zag er als nieuw uit , fabriekhoonlijnen stonden nog overal , nergens randen of krassen het blokje kwam uit een schade wagen met +- 30.000 km ( stond jaren langs te kant )

ik kijk er niet tegen op op nieuwe zuigerveren te steken hoor :) ... tegen een revisie van een versnellingsbak of achterbrug ... daar kijk ik tegen op :)

Audi1981
03-08-2014, 21:39
Je kan de lijnen nog wel zien staan, maar ze zijn glad gepoetst en ingelopen op de oude veren, met nieuwe veren moet je gewoon opnieuw hohnen, dat spul loopt binnen de 5000km op elkaar in dussss....

Scirocco_1600
03-08-2014, 21:48
Je kan de lijnen nog wel zien staan, maar ze zijn glad gepoetst en ingelopen op de oude veren, met nieuwe veren moet je gewoon opnieuw hohnen, dat spul loopt binnen de 5000km op elkaar in dussss....

dan haal ik mij een nieuw setje zuigerveren :) ... en dan maar eens roderen met 10w40 :p dan denk ik dat we al een heel eind in de goede richting zijn :) .

Scirocco_1600
07-12-2014, 18:20
ik haal dit topic even terug omhoog ,

Ik heb vandaag de 2.1 8v volledig uit elkaar gehaald ( omdat deze normaal in de caddy 1 komt ) en aangezien ik al die tijd niet om gekeken heb naar de blok dus vandaag eens mijn werk van gemaakt .

dan maar eens gekeken wat het probleem wat voor het hoog olieverbruik , zuigerveren wagen goed ( sluiten perfect aan om de wand en heeft de normale slotspeling )

maar de olieschraapringen lijken veel te klein op het eerste zicht en bij het na meten is het erg duidelijk dat de nieuwe olieschraper (500km oud ) veel kleiner waren dan originele Vw schraapringen die ( 200.000 km gelopen hadden )

het nieuwe setje zuigerveren/olieschraapringen had ik toen der tijd gehaald bij een revisie bedrijf in de buurt en de zuigerveren waren de standaard maat maar van het merk kolbensmith .

aangezien dit type olieschraapringen niet mooi aansluit en zijn werk niet doet wat raden jullie eventueel aan van zuigerveren/olieschraap ringen ? ( OEM ? Goetze ? ...)

Style
08-12-2014, 07:43
Ik had ze van goetze maar ik heb wel de cilinderwanden laten honen al zag je ook bij mij ook de originele hoon lijnen nog lopen.

Scirocco_1600
08-12-2014, 08:31
Ik had ze van goetze maar ik heb wel de cilinderwanden laten honen al zag je ook bij mij ook de originele hoon lijnen nog lopen.


Zowiezo wordt het blokje gehoont , ik ga geen 2x dezelfde fout maken .

Heb je de olieschraapringen gecontroleerd voor je ze gemonteerd hebt in de cilinder ? En heb je een foto van de olieschraapringen ?

Style
08-12-2014, 17:16
Verder dan de gele doosjes van Goetze kom ik helaas niet sorry.

Ik heb ze niet zo zeer gecontroleerd maar op aanraden van de revisie man genomen.
Dacht dat origineel vw ook Goetze was maar zeker weet ik dit niet meer.

http://i59.tinypic.com/2zipldj.jpg

Scirocco_1600
09-12-2014, 17:48
zouden de goetze olieschrapers uit 1 stuk bestaan of zijn dit ook gewoon 2 kleine losse schrapers ?

Audi1981
09-12-2014, 19:38
Lijkt me dat een revisiebedrijf je verder kan helpen, aan de andere kant kost een set veren je ook de kop niet...

Scirocco_1600
09-12-2014, 20:28
Lijkt me dat een revisiebedrijf je verder kan helpen, aan de andere kant kost een set veren je ook de kop niet...

klopt , maar de vorige zuigerveren + olieschrapers kwamen ook van een revisie bedrijf , ik heb niet nog eens zin om het blokje terug open te doen 2x is meer dan genoeg :p telkens een nieuwe cilinderkoppakking - carterpakking - zuigerveren dit loopt toch snel op

Kevert
10-12-2014, 10:32
Zijn de klepseals dan nog goed of zijn ze nieuw ?
Als die namelijk niet goed zijn verbrand je ook gewoon olie.
Ik had trouwens ook van goetze ringen gekregen maar later moest ik andere zuigers en heb ik van Wiseco gesmede zuigers gekocht waar de ringen bij zaten.
Heb je trouwens ook goed op gelet met het plaatsen van de ringen waar de openingen zaten en hoe om je ze hebt geplaatst want dat maakt namelijk ook nog uit voor de werking.
Maar zo te lezen zal het wel goed komen lijkt me ;).

Scirocco_1600
10-12-2014, 17:46
Zijn de klepseals dan nog goed of zijn ze nieuw ?
Als die namelijk niet goed zijn verbrand je ook gewoon olie.
Ik had trouwens ook van goetze ringen gekregen maar later moest ik andere zuigers en heb ik van Wiseco gesmede zuigers gekocht waar de ringen bij zaten.
Heb je trouwens ook goed op gelet met het plaatsen van de ringen waar de openingen zaten en hoe om je ze hebt geplaatst want dat maakt namelijk ook nog uit voor de werking.
Maar zo te lezen zal het wel goed komen lijkt me ;).

ja hoor ;) ik had alles dubbel gecheckt , maar het lag gewoon aan verkeerde olieschraapringen deze sloten niet goed af .

zowiezo gaat ik nu de cilinderkop nog eens volledig laten controleren omdat ik terug een 1.8 8v DX cilinderkop ga gebruiken , en terug nieuwe zuigerveren enz .

het komt inderdaad wel goed ;)