View Full Version : VR6 met compressor drukprobleem/vragen
Black Devil
15-07-2014, 06:45
Kunnen jullie onderstaande bevestigen.
Mijn vr6 komt niet goed op druk. Als de auto in zijn vrij staat en je geeft gas schiet hij snel richting 0,6/0,7. Onder het rijden komt hij niet boven de 0,2/0,3 uit. Stationair zit hij op 0.
Mijn idee is het volgende, in zijn vrij klimt hij heel snel in toeren dus komt hij wel aan zijn druk. Onder het rijden verliest hij druk/lucht.
Met stationair draaien staat de drukmeter op 0 maar dit moet toch in de - gaan omdat er dan vacuum is? Ik denk dus zelf dat er een lek in het laadluchtsysteem is.
Delen jullie ook mijn mening? Dan kan ik in die richting gaan zoeken namelijk. Ik dacht eerst nog steeds riemslip te hebben maar omdat de drukmeter op 0 staat met stationair twijfel ik er flink aan.
Bedankt alvast.
Sven-GTI
15-07-2014, 08:28
Met mijn compressor zit ik stationair in de min, hoeveel weet ik niet precies. Tijdens het rijden zit ik ook altijd in de min, rond de -0,5 bij constante snelheid. Alleen wanneer ik ga optrekken komt de druk erbij.
Werk je met een dumpvalve? Ik werk met een G60 gasklep omdat mijn dumpvalve niet genoeg lucht uit het systeem kon laten waardoor ik ook met druk reed wanneer dit niet nodig was.
Black Devil
15-07-2014, 08:47
Geen dump maar divertervalve, dus lucht gaat retour richting inlaat/luchtmassameter.
Ik kom nooit in de min dus volgens mij klopt er echt iets niet bij mij. Denk echt dat er lucht lekt waardoor hij geen vacuum maakt.
Lijkt wel luchtlek idd. Dan kan hij wel hoog pieken, maar als hij dat het hele systeem wil vullen lukt het niet door evt. een lek.
Black Devil
15-07-2014, 09:00
Ik bedenk me nu dat ik trouwens op de verkeerde plek de vacuum wegpak. Ik meet voor de gasklep. Na de gasklep meten dus vanuit het inlaatspruitstuk is de juiste plek toch, stom van me. Moet ik dat eerst eens gaan doen.
Audi1981
15-07-2014, 09:42
Bovendien is de drukcurve van een compressor dus heel anders als die van een turbo!
Audi1981
15-07-2014, 10:25
Zijn trouwens zo 1-2-3 geen flowcharts te vinden van die V9...
Black Devil
15-07-2014, 10:41
Ik heb op youtube ook even wat filmpjes bekeken van Vortech compressoren en dan gaan ze ook onder 0 dus in de min.
Flowchart volgens mij wel ergens op vwvortex gezien.
Audi1981
15-07-2014, 11:38
Tis wel zo dat een turbo natuurlijk na het opspoelen een continu overdruk levert, omdat het draaien van de turbine/compressor niet afhankelijk is van het motortoerental, maar van de expansie van de uitlaatgassen.
Als je compressor over heel de lijn een continu overdruk wil draaien, dan zal het compressortoerental meer moeten toenemen dan het motortoerental omdat de efficientie van de compressor afneemt...gaat nie gebeuren dus...
Black Devil
15-07-2014, 11:51
Dat begrijp ik ook, maar dat is toch geen antwoord op mijn vraag/stelling? Ik ga eerst eens die meter goed aansluiten en kijken wat ie doet. Kloppen doet het in ieder geval niet anders zou hij een stuk harder gaan ;)
Sven-GTI
15-07-2014, 11:54
Meten doe je na de gasklep, bij het inlaatspruitstuk.
Ben benieuwd of je ergens een lek hebt, zou een stuk beter moeten lopen dan.
Hier een onduidelijke sheet van de V9.
http://www.capa.com.au/pics/vortech_kits_v9_map.gif
Audi1981
15-07-2014, 12:07
Voor mij zou die diverter valve dan de plek zijn om te starten...
Black Devil
15-07-2014, 12:46
Die is ook nieuw en heb ik net nog uit elkaar gehad, is een Forge alu uitvoering en gaat met de vinger soepel heen en weer. De originele veer zit erin. Je hoort hem ook afblazen.
Ik zal voor de zekerheid eens een zwaardere veer erin zetten. Bedankt voor de tip.
Black Devil
15-07-2014, 13:47
Ik heb trouwens een set op mijn werk om druk op het laadluchtsysteem te zetten, zo kan kijken waar het eventueel lekt en kan ik de divertervalve ook meteen testen.
Black Devil
15-07-2014, 21:59
Druk gezet vanaf gasklep terug via de IC tot aan inlaatzijde vd compressor en niks tegengekomen. Drukmeter ook goed aangesloten en stationair -0,6 staat hij op. Beetje gas en gaat boven nul. Was al laat dus ben gestopt ermee. Morgen zal ik de veer in de divertervalve vervangen en weer verder kijken.
Audi1981
20-07-2014, 14:48
Al wat verder hiermee? Je keerklep bij de rembekrachtiger als bekeken?
Standaard motor, met turbo of met compressor, vacuum is en blijft hetzelfde, rond de 0.6 a 0.7 bar..
Met gas geven moet hij toch echt wel oplopen.
Wellicht handig als je ook vermeld op welke druk hij hoort te draaien ? Hoe is hij afgesteld ? Wat heb je allemaal veranderd etc ?
Black Devil
20-07-2014, 20:02
Nog niet gereden met hem, bedoeling is aankomende week.
Betreft een gereviseerde motor met JE zuigers en 9:1 compressie. Poulie is de kleinste en vergelijkbare combi's komen tussen de 0,5 en 0,7 uit.
Nu het dashboard er compleet inzit en alles werkt kan ik er echt mee gaan rijden/testen.
Ik houd jullie op de hoogte.
Black Devil
21-07-2014, 18:19
Weer eens wezen zoeken en het volgende gedaan.
Ten eerste nogmaals gecontroleerd op luchtlekkage's maar dit kon het eigenlijk niet zijn als ik totaal geen druk heb. Toen de divertervalve gecontroleerd en de uitgaande slang eens losgetrokken. Stationair kwam hier lucht uit en toen ik gas ging geven nog veel meer lucht!
Ding open geschroefd en de veer vervangen voor de zwaarste die ik had liggen en nogmaals geprobeerd. Bij gas geven ging de klep dicht en kon ik aan de slangen voelen dat het de motor in ging.
Ik heb er niet mee gereden maar onbelast en gas geven heb ik 0,2 bar. Belast zal dit meer zijn lijkt mij, aangezien je maar heel kort gas kan geven want de motor klimt heel snel in toeren. Het is zeiknat buiten dus niet kunnen rijden.
Maakt het trouwens uit hoe om je die klep monteert?
Audi1981
21-07-2014, 21:31
Voor mij zou die diverter valve dan de plek zijn om te starten...
:D
Maakt het trouwens uit hoe om je die klep monteert?
Lijkt me wel toch? wat zei de manual?
Black Devil
21-07-2014, 21:48
Hihihi scherp hoor :)
Manual? Die zat er niet bij maar heb dus gezorgd dat de klep en veer omhoog gedrukt worden rechtstreeks dus op de klep, duidelijk?
Sven-GTI
22-07-2014, 07:40
Origineel zit zo'n diverter anders gemonteerd. Dan staat de 'druk' als het ware tegen de zijkant van de veer aan.
Bij jouw montage zou de druk de veer omhoog duwen, normaal wordt de veer omhoog bewogen door de vacuum.
Of lees ik je verhaal nu verkeert? :D
Even op een plaatje getekend:
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-LRFCS6NI.jpg
Black Devil
22-07-2014, 07:49
Klopt ja. Ik zal hem eens omdraaien!
Sven-GTI
22-07-2014, 08:49
Nu zie ik ook plaatjes van mensen die de klep omgekeerd monteren, maar logischerwijs zou ik zeggen dan de veer dan open gedrukt wordt door de turbo/compressor druk :D
Black Devil
22-07-2014, 09:04
Vanmorgen mee gereden, paar keer beetje doorgetrokken 2/3x maar 0,4bar was ik er wel. Toen motor goed warm was weer hetzelfde, geen druk meer eigenlijk.
Ik ga dat ding toch echt omdraaien vanavond en weer rijden. Iets anders kan het echt niet wezen lijkt mij.
Audi1981
22-07-2014, 09:14
Vergeet niet die zware veer weer even te wisselen dan, anders kom je misschien weer te hoog uit als je je gasklep dicht gooit...
Black Devil
22-07-2014, 10:21
Daar dacht ik net ook aan ja, zal ik zeker doen bedankt!
Black Devil
22-07-2014, 18:24
Klep omgedraaid maar ben weer terug bij af. 0 bar druk, je zou zeggen dat is snel te vinden :)
Dub-Detail
22-07-2014, 19:22
Als je de slang van de druk zijde afhaald.
Flowt de compressor dan wel als een woeste.
Sven-GTI
22-07-2014, 21:28
Zelfs toen ik een 'flinke' luchtlek had, had ik nog steeds 0.5 bar ipv 0.7bar.
Dus er zal wel iets ergens niet goed zitten als je echt amper druk hebt.
Black Devil
22-07-2014, 21:52
Precies en ben weer de hele avond zoet en vind geen ene moer.....echt alles zit goed. Bizarre is eigenlijk dat hij, los van geen druk heel lekker/soepel rijdt zonder een hik te geven.
Heb wel het slakkenhuis eraf gehaald vd drukzijde, dus waar de impeller/rotor zit en die zit als een huis. Het enige wat ik niet heb vervangen is de grote o ring tussen slakkenhuis en compressorhuis maar kan me nie voorstellen dat dat zoveel zal schelen
Morgen voor alle zekerheid ga ik een nieuwe o ring scoren
http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/image_332936.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/image_101383.jpg
Black Devil
22-07-2014, 21:58
Als je de slang van de druk zijde afhaald.
Flowt de compressor dan wel als een woeste.
Zal ik morgenavond controleren!
Black Devil
22-07-2014, 22:00
Trouwens de divertervalve heb ik de middelste veer ingezet en terug gemonteerd. Zelfs nog even een originele van Bosch erop gezet en maakt 0 verschil.
Rembekrachtigerslang los gehad. En daar stond nog flink vacuüm op, klepje werkt dus perfect.
Misschien een domme vraag, maar heb je ook minder vermogen als eerst?
Dub-Detail
22-07-2014, 22:06
Komt die hele compressor wel op toeren?
Black Devil
22-07-2014, 22:09
Misschien een domme vraag, maar heb je ook minder vermogen als eerst?
Wat bedoel je met eerst? Een originele vr6 is sneller als ik geen druk heb ivm verlaagde compressie.
Black Devil
22-07-2014, 22:12
Komt die hele compressor wel op toeren?
Poulie is de kleinste origineel Vortech 2.62. Riem zit goed strak, en mocht het te slap zijn dan slipt hij meestal op toeren lijkt mij.
Misschien moet ik het probleem bij de inlaatkant zoeken?
Laat dat ding gewoon op de bank afstellen en doe het goed.
Logish dat je stationair niet meer druk meet dan je genoemde..
Zo test en controleer je ook niks..
Klep maakt wel degelijk uit hoe die om staat, de kan voor de gasklep drukt de zuiger in de klep omhoog.
Wat bedoel je met eerst? Een originele vr6 is sneller als ik geen druk heb ivm verlaagde compressie.
Toen z`n software geschreven is bijvoorbeeld.
Kan zijn dat ik er overheen heb gelezen, maar lees nl niets over dat hij langzamer is geworden....alleen maar dat er weinig druk wordt aangegeven
Sven-GTI
22-07-2014, 22:24
Hij is ook al op de testbank geweest. Alleen dit probleem kwam nu aan het licht.
Black Devil
22-07-2014, 22:24
Nu echt 0 druk dus rijdt als een ongeblazen motor zeg maar.
Black Devil
22-07-2014, 22:27
Laat dat ding gewoon op de bank afstellen en doe het goed.
Logish dat je stationair niet meer druk meet dan je genoemde..
Zo test en controleer je ook niks..
Klep maakt wel degelijk uit hoe die om staat, de kan voor de gasklep drukt de zuiger in de klep omhoog.
Ding is op de bank afgesteld en viel toen op dat de druk pas laat opwam. Vanaf 5500trmin 0,6bar. Daarna ben ik vanalles gaan controleren en nakijken om dit te vinden.
Sven-GTI
22-07-2014, 22:27
Is dit probleem nu gekomen nadat je de keerringen in de compressor hebt gedaan?
Of was het daarvoor al?
Black Devil
22-07-2014, 22:28
Voor alle duidelijkheid, na iedere verandering heb ik dus gereden en heb een drukmeter in de auto.
Black Devil
22-07-2014, 22:29
Is dit probleem nu gekomen nadat je de keerringen in de compressor hebt gedaan?
Of was het daarvoor al?
Daarvoor al begonnen. Dus na de testbank is het alleen maar achteruit gegaan.
Rallyegolf20vt
23-07-2014, 06:30
Is er ook iets met een perspassing op een as die onder belasting zou kunnen gaan slippen? Bv een tandwiel op een as in de compressor?
Of de krukas trillingsdemper die in het rubber doorslipt?
Zo te horen is alles verder goed dus misschien dat het zo iets is?
Het zal wel heel iets stoms zijn iig. ;)
Heb het hele topic niet doorgenomen maar toen ik bij mijn G60 een spagettie geplaatst had had ik hetzelfde soort probleem.
De flow was zoveel verbeterd dat de laaddruk inkakte naar misschien 0.2bar.
Er zat geen prik meer in . Alleen was dat toen snel verholpen met een kleinere poully. :rolleyes:
Black Devil
23-07-2014, 07:03
Niet gek wat je zegt, vanmorgen vroeg uit m'n bed gegaan en compressor eraf gehaald en meegenomen naar m'n werk. De rotor zit koud op de as zonder spietje oid. Zal heb aftekenen en even met de luchttol aantollen.
Audi1981
23-07-2014, 07:32
Waar zit het vacuum aangesloten van je diverter valve?
Black Devil
23-07-2014, 07:50
op de inlaat, na de gasklep, samen met de drukmeter.
Black Devil
23-07-2014, 14:28
Moer afgetekend en aangetolt. Hij is 5mm verdraaid en de rotor is ook gezakt, dus verder op het asje. Loopt nog steeds mooi vrij. Ik hoop voorlopig nog niks maar ga het vanavond weer proberen.
Black Devil
23-07-2014, 19:25
Zo weer wat ritjes gedaan en nogmaals de diverter valve nagekeken en hij zit als op de tekening van Sven, toevallig nog een 1.8T in de werkplaats gehad ter bevestiging.
0,15bar maar liefst en voel dat hij beter rijdt dan gisteren en mooi soepel. Uiteraard nog veel te kort. Ik begin ook te twijfelen of de poulie niet te groot is. Heb een originele 2.62 incgbpoulie erop, dit zou ongeveer 0,65bar moeten geven op een originele setup. Maar ik heb een IC en verlaagde compressie en dit geeft drukverlies.
Sven-GTI
23-07-2014, 20:48
Jou V9 zou dan omgerekend zo'n 45.000rpm draaien bij 6.500 motor toerental.
Max toerental van zo'n V9 is 52.000rpm.
Theoretisch zou je meer druk moeten draaien. Zag net ergens een R32 online met ook een V9 die ook 45.000rpm draait en 0.6Bar haalt.
Nog steeds vreemd dat jij geen druk haalt. Heb je al vacuum bij stationair of dat ook niet?
Ook toevallig nergens een lek bij het inlaatspruistuk? Want dan zou je ook minder tot geen vacuum kunnen hebben en ook weinig druk door het verlies.
Black Devil
23-07-2014, 21:38
Met stationair 0,6 vacuüm constant. Ik kan ook nog eens druk meten direct na de compressor en kijken hoeveel dat is.
Audi1981
23-07-2014, 22:26
Zit er niet per ongeluk een idioot flowende nokkenas in die motor?
Black Devil
24-07-2014, 10:48
Geen idee eigenlijk, ook dat kan ik nog controleren maar naar mijn beste weten zijn deze origineel.
Ik heb trouwens ook met en zonder luchtfilter gereden, dit maakt niets uit. Als je gas geeft en je houd je hand bij de aanzuigbuis/LMM, dus zonder filter zuigt hij aan als een malle!
Sven-GTI
24-07-2014, 11:15
Ik zou eens proberen het hele systeem onder druk te zetten, zo'n setje zodat je kan testen of je hele turbo / intercooler / inlaat systeem luchtdicht is.
Black Devil
24-07-2014, 11:39
Ik zou eens proberen het hele systeem onder druk te zetten, zo'n setje zodat je kan testen of je hele turbo / intercooler / inlaat systeem luchtdicht is.
Ook al gedaan Sven, heb ik op het werk liggen. Vanaf inlaat compressor tot de gasklep.
Sven-GTI
24-07-2014, 11:57
Owh overheen gelezen dan :D dacht dat dat nog niet gebeurt was.
Blijft een vreemd probleem dit, zo'n V9 zou makkelijk de 0.5 bar moeten halen op zo'n motor met jou compressieverhouding.
Ik heb nog 1 ideetje. Omdat die impeller zo op de as zit geschoven en geborgd met een moertje zou het kunnen dat hij toch doorslipt.
Wanneer hij druk moet gaan leveren komen er natuurlijk ook krachten op die impeller en misschien slipt hij dan gewoon door op die as?
Even een test opstelling maken:
V9 vastzetten (bankschroef ofzo), dan aandrijven met een boormachine op ongeveer 6000 toeren. Aan de andere kant een slang maken met bijv. een gasklep aan het einde.
Terwijl die compressor op toeren is (6000rpm boormachine is +/- 40,000rpm V9) die gasklep langzaam sluiten zodat hij druk gaat opbouwen. Dan kijken wat er gebeurt, als hij bijvoorbeeld 0.1 of meer gaat opbouwen en je de gasklep verder sluit (meer druk) en hij zakt dan weer af.
Dan zou je het probleem kunnen vinden of de compressor zelf intern lekt of de impeller doorslipt.
Ik ben niet zo heel handig in uitleggen, maar hoop dat het zo duidelijk is :D
Audi1981
24-07-2014, 13:08
Moer afgetekend en aangetolt. Hij is 5mm verdraaid en de rotor is ook gezakt, dus verder op het asje. Loopt nog steeds mooi vrij. Ik hoop voorlopig nog niks maar ga het vanavond weer proberen.
Waar als ie verder op de as zit, loopt ie verder van de wand af en is ie minder efficient toch?
Dub-Detail
24-07-2014, 16:30
Waar als ie verder op de as zit, loopt ie verder van de wand af en is ie minder efficient toch?
Dat dacht ik ook. Dus moet dat weer uitgevuld worden.
Maar een test opstelling zoals Sven uitlegt geef ook op eenvoudige wijze inzicht wat er gebeurd. Alleen denk ik niet dat een boormachine zoveel porrie leverd.
Zou je een dikke electro motor voor moeten gebruiken op 400volt.
Gr., Pim
Black Devil
24-07-2014, 16:49
Dat dacht ik ook. Dus moet dat weer uitgevuld worden.
Maar een test opstelling zoals Sven uitlegt geef ook op eenvoudige wijze inzicht wat er gebeurd. Alleen denk ik niet dat een boormachine zoveel porrie leverd.
Zou je een dikke electro motor voor moeten gebruiken op 400volt.
Gr., Pim
Rotor is 1mm gezakt maximaal. Ik heb alleen de lagers vervangen voor de rest niks. Er zit een vulring onder en die heb ik ook weer op de juiste manier teruggeplaatst. Lagers pers je in totdat ze niet verder kunnen, kun je eigenlijk niks fout aan doen.
Misschien ding maar weggooien en een fikse turbo op schroeven, hoef ik alleen een beetje te lassen :tongue:
Black Devil
24-07-2014, 17:18
Owh overheen gelezen dan :D dacht dat dat nog niet gebeurt was.
Blijft een vreemd probleem dit, zo'n V9 zou makkelijk de 0.5 bar moeten halen op zo'n motor met jou compressieverhouding.
Ik heb nog 1 ideetje. Omdat die impeller zo op de as zit geschoven en geborgd met een moertje zou het kunnen dat hij toch doorslipt.
Wanneer hij druk moet gaan leveren komen er natuurlijk ook krachten op die impeller en misschien slipt hij dan gewoon door op die as?
Even een test opstelling maken:
V9 vastzetten (bankschroef ofzo), dan aandrijven met een boormachine op ongeveer 6000 toeren. Aan de andere kant een slang maken met bijv. een gasklep aan het einde.
Terwijl die compressor op toeren is (6000rpm boormachine is +/- 40,000rpm V9) die gasklep langzaam sluiten zodat hij druk gaat opbouwen. Dan kijken wat er gebeurt, als hij bijvoorbeeld 0.1 of meer gaat opbouwen en je de gasklep verder sluit (meer druk) en hij zakt dan weer af.
Dan zou je het probleem kunnen vinden of de compressor zelf intern lekt of de impeller doorslipt.
Ik ben niet zo heel handig in uitleggen, maar hoop dat het zo duidelijk is :D
Ik begrijp hem helemaal hoor!
Sven-GTI
25-07-2014, 11:21
Ik heb op youtube vaker filmpjes gezien dat mensen hun compressor gewoon op het bed van een draaibank vastzetten, precies uitgelijnd met de klauwplaat.
Zo'n draaibank je mooi in toerental regelen kan zonder enige moeite die compressor aandrijven :thumbup:
Alleen heb je dus wel een draaibank nodig... :D
Black Devil
25-07-2014, 11:29
De rotor zit op de vulring en deze op de as geperst. Ik heb er nog eens overna gedacht en het is onmogelijk dat hij nu dieper of minder diep zou zitten, die ruimte/speling zit er niet.
Dub-Detail
25-07-2014, 11:37
Rotrex erop.
Werkt stuk mooier vind ik persoonlijk.
Black Devil
25-07-2014, 11:54
Die vind ik er persoonlijk niet uitzien. Hoe dan ook, ik moet weten wat hier loos is.
Ik kan dit ook weggooien en een turbo erop knallen maar dan heb ik nog geen idee wat er loos is.
Audi1981
25-07-2014, 12:48
Ik kan dit ook weggooien en een turbo erop knallen maar dan heb ik nog geen idee wat er loos is.
Nou idd, het gaat er om dat je dit werkend krijgt, ik zou toch nog eens goed afpersen en zoeken...
Audi1981
25-07-2014, 12:50
Vanmorgen mee gereden, paar keer beetje doorgetrokken 2/3x maar 0,4bar was ik er wel. Toen motor goed warm was weer hetzelfde, geen druk meer eigenlijk.
Dat vindt ik dus raar...met warme motor geen druk?
Black Devil
25-07-2014, 13:13
Zeker mee eens wat je zegt, is toch vreemd. Ik ga me toch eens verdiepen in het instellen van de rotor. In de VS doen ze het vaker en zijn er sets verkrijgbaar om het uit te lijnen.
Sven-GTI
25-07-2014, 13:47
Het kan zijn dat wanneer de compressor warm wordt, die impeller meer uitzet dan de as waardoor deze op de as gaat doorslippen?
Audi1981
25-07-2014, 14:16
Denk eerder dat de housing meer uit zet dan de impeller en minder rendement draait...
Die speling van je impller tov je housing, hoe veel mag die zijn?
Audi1981
27-07-2014, 20:23
Al iets verder?
Black Devil
27-07-2014, 21:44
Nop niks aan gedaan dit weekend ivm andere bezigheden. Ik laat dit nu even rusten en ga de rest afbouwen want woensdag moet hij voor de APK. Als dat gedaan is mag ik er legaal mee rijden, wel zo handig als er weer een testrit gedaan moet worden.
Audi1981
28-07-2014, 07:58
Wel zo fijn idd :D
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.