PDA

View Full Version : welke nokkenas voor 2.0 8v?


RoyceV
26-02-2014, 17:51
Hallo mensen,

Ik ben een 2.0 8v 2E aan het reviseren en wil hier een snellere nokkenas in monteren. Krukas is gebalanceerd inclusies vliegwiel en drukgroep, drijfstangen en zuigers zijn uitgewogen, kop is gevlakt, in en uitlaatkanalen geflowed, inlaatspruitstuk ook geflowed voor zover mogelijk. Nu aan het kijken voor een nokkenas. Zijn hier mensen die ervaring hebben met het tunen van dit blok? Hoor graag wat voor nokkenas jullie hebben gebruikt of wat jullie adviseren. Zat zelf te denken tussen 280 en 290 graden. Misschien dat jullie ook nog andere aanpassingen aanraden.

Gr.

Royce

Style
26-02-2014, 19:04
Ik ben geen expert maar ik heb een 2.0 ABA ,Spaghetti spruitstuk 52mm Simons systeem ,lichtere Schrick stoters en sterker klepveren ook van Schrick.
40mm R1 carburateurs en een 279Gr Cat Cams nokkenas.

wessel97
26-02-2014, 19:08
Ik ben geen expert maar ik heb een 2.0 ABA ,Spaghetti spruitstuk 52mm Simons systeem ,lichtere Schrick stoters en sterker klepveren ook van Schrick.
40mm R1 carburateurs en een 279Gr Cat Cams nokkenas.

geen expert?? :D

Jeff
26-02-2014, 20:31
278 heb ik al heel veel voorbij zien komen in een 2E

RoyceV
26-02-2014, 21:22
ok dan die heb ik idd ook al vaker gehoord de 279 in een 2e maar dan heb je enkel onderin hoop vermogen en wil bovenin ool nog wat. Maat van me reed met een 300 graden kent cams en dat reed ool erg leuk. Ik blijf trouwens gewoon op digifant rijden niet met carbs of itbs.

De Limburger
02-03-2014, 09:46
Ik had dan geen 2.0 maar een opgeboorde 1.8 PV GTI 8v met spaghetti chip lichter vliegwiel S3 drijfstangen Audi 2E zuigers bewerkte en gevlakte kop met andere kleppen en veren aangepaste gasklep en inlaat. Motor was erg leuk, na het boren was het dus een 1.9 daar had ik 272 graden in zitten van cat cams dit was erg leuk, maar als ik het nog eens deed zou ik ook in de 300 graden waardes kiezen. Gewoonweg om bovenin ook nog wat over te hebben.

sciroccoGTII
04-03-2014, 23:13
300 graden in een motor zonder dubbele carburateurs of gasklephuizen heeft geen of heel weinig zin. De nokkenas bepaalt de motor of andersom hangt van het totaal plaatje af dus ook de compressie verhouding onder andere.

Kevert
06-06-2014, 09:21
Ja indd ik wou ook al zeggen dat de aantal grades van een nokkenas totaal niks zegt,
hoelang zijn de kleppen open/dicht en hoeveel kleplift etc.
En ook wat er verder aan de motor is veranderd heeft invloed uiteraard.
Je kunt er wel gewoon wat in leggen maar of het nog normaal rijdbaar is voor straatgebruik is uiteindelijk dan ook weer de vraag, ligt eraan wat je zelf wilt?
Het zal ook steeds slechter stationair blijven draaien hoe scherper de nokkenas en dan moet je dus ook het stationair toerental omhoog schroeven.

Ik heb een hele tijd geleden eens een keer een site gelezen van een kerel die allemaal verschillende nokkenassen testte in een 8v gti op digifant.
Elke keer deed ie een paar test runs op de rollenbank en liet daarbij de vermogenskromme zien.
Zijn conclusie was dat de 279 graden nokkenas de mooiste powerband had in het gehele toerenbereik.
Ik zou eigenlijk ook niet verder gaan zoeken dan 290.
Zelf heb ik ook een 279 in een motor zitten (1.8 8v die opgeboord is nieuwe zuigers 13,1 compressie ,R1 carbs, schrick nokkenas+klepveren en crossflow kop) vanwege het verhaal van die kerel.
Zelf nog geen ervaring hoe dit loopt want ik ben nog niet klaar met de opbouw.
Maar aangezien die motor van peter (style) al knap loopt zal het geen miskoop zijn denk ik.

Audi1981
06-06-2014, 10:12
Dat zal wel lekker lopen hoor :cool:

Area51
23-08-2015, 20:10
Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Algemeen

:confused:

René
23-08-2015, 20:59
Verplaatst! :thumbup: