View Full Version : Welke engine swap in mk2?
Kwil een swap doen met mijn mk2!
Ik vraag me enkel nog af welke motor...
Ik dacht zelf aan
Vr6
1.8t
1.8 vt20
Of zijn laatste 2 het zelvde?
Wat zijn de voor en nadelen van deze motors?!
Wat zijn de upgrade mogelijkheden van deze motors?
En welke zijn het gemakelijkst te upgrade?
Ik hoor het graag!
Grtz
Gio
OakgreenVR6
12-01-2014, 11:50
Dat hangt van veel dingen af, o.a. wat je budget is, wat je voor ogen hebt (mooi motorgeluid, goede en betaalbare tuningsmogelijkheden e.d.) en waar je je auto hoofdzakelijk voor wil gebruiken (stoplichtsprints, of juist meer snelwegcruisen)?
Kwil 200pk+ scoren!
Is dagelijks vervoer en wil er wel eens met aan de lichten staan tegen een andere auto!
Race wats willek ook wel gaan!
Budget is niet speciaal dit of dat!
Alles kan met stappen gedaan worden over verschillende tijd!
Sven-GTI
12-01-2014, 12:55
Wat hierboven al staat. Wat wil je zelf?
Wil je voornamelijk scheuren met je wagen? speelt verbruik een grote rol? Wat is je budget? etc. etc.
M'n broer heeft bijvoorbeeld altijd een vr6 in z'n cabbie gehad. Supergeluid (compleet open uitlaat van voor tot achter :D) liep lekker, maar was echt meer een cruise-motor. Daarbij was het verbruik ook niet echt super :P
Nu ligt er en 1.8t in. 2x zuiniger dan die vr6 en loopt vele malen harder.
Alleen het geluid van een vr6 blijft natuurlijk onverslaanbaar :D
Sven-GTI
12-01-2014, 12:56
Kwil 200pk+ scoren!
Is dagelijks vervoer en wil er wel eens met aan de lichten staan tegen een andere auto!
Denk dat dat een 1.8T een goede oplossing voor je is. Met chippen is deze zo boven de 200pk te blijven. En voor dagelijks gebruik nog 'redelijk' zuinig ook.
Ja geluid van een vr6 is bangelijk!
En dagelijks vervoer...
Ik woon 10-15min van me werk!
En hoe zit het met inbouwen?!
Is een vr6 niet makelijkerdan een 1.8t?
Kan ik bij een 1.8t gewoon remmerij etc van een mk2gti houden?!
Aankoop van een vr6 zal wel goedkoper zijn dan een 1.8t..
Maar zoals gezegd een 1.8t chippen en je zit boven de 200pk
Plus dat hij ook al voorzien is van een turbo, wat deze upgraden ook gemakelijker maakt niet?
Sven-GTI
12-01-2014, 14:35
Qua inbouwen of kosten maakt het weinig uit.
VR6 blok koop je vaak voor weinig omdat de meesten al over de 2 ton hebben gelopen.
En vaak is er niets bekent over een kettingrevisie of iets, dus dat zul je ook moeten doen.
Een 1.8t met 150.000 of minder vind je genoeg. Stuur anders eens een PB naar pewivwteam of nielsvwteam, die hebben geregeld complete 1.8t blokken te koop.
Niet om het 1 of ander maar weet waar je aan begint, je zal niet de eerste zijn die stopt op het moment dat de motor eruit kan of omdat je niet uit de bedrading komt,
1.8T is leuk en wel maar het is niet even motor overzetten en thats it. Startblokkering moet worden uitgeschreven, kabelboom aanpassen, met welke intercooler wil je gaan rijden, pedalenbox en schakeltoren moeten worden vervangen voor o.a. hydraulische koppeling, welke hoofdremcylinder ga je gebruiken en ga je ABS gebruiken ja/nee.
En een Vr6 verschilt er niet veel van, pedalenbox/schakeltoren overzetten, benzinepomp overzetten, chassisbalk rechts moet worden aangepast voor d epoulie of je draait de poulie iets af. Radiateur is bij veel mensen een issue vanwege de beperkte ruimte. En ga je ene Vr6 erin bouwen, hoe weet je dat het blok goed is afgezien van het luisteren naar een rammelende ketting of waterpomp, dan zit je aan onderhoud al aan de 1500,-.
Zou eens goed research doen voordat je er gelijk aan begint. Mijn Mk.II naar Vr6 ombouw heeft me een goede 6000,- gekost, daarbij zit een koprevisie, kettingrevisie, koppelingset, motorruimte spuiten, andere radiateur, diverse aanbouwdelen zoals een koppelingcylinder, radiateur, bougiekabels/bougies etc lopen al gauw in de kosten. Daarbij komt dat de kabelboom CE1 was en dus deels omgestekkerd moest worden om te laten draaien. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik met alleen ene motor, versnellingsbak en kabelboom met ecu ben begonnen toendertijd.
Dus als ik een complete vr6/1.8T dan spring ik al een stuk verder dan jou R.icky?
EnVeeZee
12-01-2014, 15:35
1.8t is verstandigste keuze denk ik. Toch zou ik de g60 nog eens overwegen, 200pk is koekie en is ook origineel in de golf 2 geleverd.... ;)
Als je ene ombouw doet, is het zeker het verstandigst om een complete donor te nemen maar kijk niet raar op als je al aan (achterstallig) onderhoud meer kwijt kan zijn dan dat je donor-auto je kost.
En wat EnVeeZee zegt, G60 is ook een optie maar prijzig als je het goed wilt doen..
Mrja als je dan een g60 hebt dan weetje ook de staat niet van het blok en hoeveel ton hebben die dan al niet op de teller?
Denkdat een g60 blok herop bouwen ook ferm geld kost?
Welke je ook doet, het gaat meer geld kosten dan je denkt ;)
EnVeeZee
12-01-2014, 17:42
De staat weet je nooit, althans, garanties bestaan niet. Feit is wel dat als je een goed lopende corrado g60 koopt, je alles bijna compleet en plug n play hebt. Incl bijvoorbeeld remmen... Ik heb geen idee van de basis waarmee je werkt.
Als je zo kort bij je werk woont, is een 1.8t beetje in het nadeel.
Zo motor laat je beter wat langer nadraaien dan een vr6.
Langs de andere kant is die 1.8t dan weer zuiniger.
Ben zelf ook bezig met een 1.8t
Komt aardig wat bij kijken.
Op een 1.8T kan je toch een turbo timer plaatsen?
En in hoeverre is een g60 te upgraden?
EnVeeZee
12-01-2014, 20:35
Oneindig te upgraden. 200pk is eenvoudig. Het geluid is geweldig en de beleving enorm. Maar goed ik heb een duidelijke voorkeur ;)
Dat kan ja en wat betreft een G60, techniek is al wat ouder en de parts zijn wel wat goedkoper dan voor een 20vt maarja uiteindelijk is het wat jij zelf wilt en hoe diep je portomonnee is.
Kheb al eens zitten kijken op mp en onder de 2000€ hebbek al een corrado g60!
Dus dan is er nog wat budget voor onderhoud en upgrade!
Waar moetk op letten bij aankoop g60?
Vraag naar de staat van Glader, door wie gereviseerd en bij welke km stand., Loopt hij stationair even goed koud als warm en verder alles waar je oplet net als bij elk andere auto.
EnVeeZee
13-01-2014, 21:28
Dat bedoelde ik met plug n play, en als je klaar bent kan je nog e.e.a. verkopen. En die donor vind je ook wel scherper als je geduld hebt.
Wat r.icky zegt. Staat van G-lader is belangrijk qua kosten verwachting.
Liever een platte of verrotte corrado met minder kilometers, fatsoenlijk lopend blok en door bekende gereviseerde lader. De echte specialisten laten zich niet gauw verleiden om een verotte lader te reviseren. En als het even kan, koop een ding wat nog origineel is. Kan je alles zelf uitzoeken ;)
Ik heb beide motoren en geef de voorkeur aan de g60, stukje meer emotie en aan power geen gebrek.
Let wel, is al eerder gezegd, het kost altijd meer dan gedacht...
En hoeveel km mag zo een g-lader hebben?
Als ze goed onderhoud hebben gehad maakt het vrij weinig uit maar voor een uitgebreide uitleg kan je beter ruud16vG60 een mail sturen.
obimaster
14-01-2014, 08:01
mijn mening, maakt niet uit wat de verkoper zegt van de lader, of welke bon er ook bij zit
van als je hem hebt,derect open doen dan ben je zeker
mvg
Zelf open doen?
Of bedoel je binnen doen?
obimaster
14-01-2014, 13:55
als je er geen kaas van gegeten hebt, binnen doen bij iemand die er iets van weet
zijn er wel een paar
3 bekende namen
arno lader, ruud16V, peter dg voor belgiê
mvg
EnVeeZee
14-01-2014, 15:52
Dus even voor de beeldvorming:
je staat bij m'n (sloop)corrado, hebt er geen kaas van gegeten en stelt voor om mijn lader eraf te halen. Omdat je deze mee gaat nemen om hem open te laten maken bij een derde..
Ik sta nu al te trappelen om hem mee te geven in ruil voor jouw 1250 e-tjes. :D
Sorry maar je zou het moeten doen met een proefrit, drukmeter en een goed gesprek.
Ik bedoel maar, een 16v, vr6 of 1.8t gaat ook niet open, turbo's mag je er niet even afhalen, lijkt het je wat kan je het kopen.
Stond je nu bij een perfecte g60 waarvoor jij op het punt stond 10k af te rekenen werd het een ander verhaal.
Haha nee ik bedoelde eigenlijk of ik visueel kon zien of een lader schroot was ofniet!
Maar zowiezo alsk een koop gaat hij op riviezi
Beter voorkomen dan genezen!
En aan wat moet de wagen voldoen bij een proefrit?
Nog nooit in een g60 gezeten!
EnVeeZee
14-01-2014, 16:24
Was ook niet rechtstreeks aan jou bedoeld hoor, meer algemene reactie op laders die altijd open moeten :thumbup:
Van buiten kan je het niet zien, je kan wel een hoop horen en de druk verraadt ook iets. Als hij door een van de genoende specialisten wordt gereviseerd, graveren ze vaak een naam en datum. Sommige plaatsen een verzegeling.
Er is hier heel veel te vinden via search, kijk eens waar je tegenaan loopt als je die gebruikt.
Edit
Wat je moet verwachten: als je het gas intrapt, ongeacht welk toerental, instant grijns op je gezicht ;)
Haha ik trapt nu geen gas in en krijg ook een grijns op me gezicht :D haha
Johan1982MK1
14-01-2014, 16:53
Je kan een lader wel laten reviseren maar ook dan kan je nog vanalles tegenkomen als haarscheurtjes of oude (slechte) reparaties als laswerk en stiften enz..
Het blijft een gok met een g60 motor.
EnVeeZee
14-01-2014, 16:57
Dat bedoelde ik te zeggen, alleen dan dat het altijd een gok is als je een motor koopt. Zijn al veel 20vt's overleden op weinig kilometers, verstopte zeven en zo is er over elke motor veel te zeggen.
Ik blijf erbij dat een fatsoenlijk onderhouden lader op een normale poulie prima te doen is. Er zijn dan weer geen Chinezen die ze voor weinig namaken maar dat is juist een pré :thumbup:
En ik rijd nu met een 1.3...
Qua motorsteunen hoe zit dat?
Johan1982MK1
14-01-2014, 17:34
Dat bedoelde ik te zeggen, alleen dan dat het altijd een gok is als je een motor koopt. Zijn al veel 20vt's overleden op weinig kilometers, verstopte zeven en zo is er over elke motor veel te zeggen.
Ik blijf erbij dat een fatsoenlijk onderhouden lader op een normale poulie prima te doen is. Er zijn dan weer geen Chinezen die ze voor weinig namaken maar dat is juist een pré :thumbup:
G60 is Aabsoluut goed te doen. ik ken meerdere in mijn omgeving die al jaren probleemloos rijden, zelfs met kleinere poulies en veel vermogen. Alleen zou ik zelf met het oog op een g60 ombouw direct een goede lader bij Ruurd (of ander goed bekend bedrijf) halen en de oude inruilen of evt voor onderdelen.
Dan weet je zeker dat je een goede lader hebt en je niet het risico loopt dat je na een bepaald aantal km de boel in puin draait en je hele inlaattraject vol gruis ligt wat misschien je motor ook niet overleeft..
Kost ff wat in het begin maar ik denk dat je dan beter af bent.
En de algemene vuistregel, alles gaat en staat natuurlijk met respect en goed onderhoud van je spullen.
EnVeeZee
14-01-2014, 18:25
En ik rijd nu met een 1.3...
Qua motorsteunen hoe zit dat?
Onderstel en steunen kan je zo een op een overzetten... Daarom het advies voor een complete corrado, lekker zelf doen. Heb je (bijna) alles wat je nodig hebt.
En zo'n ombouw hoort te beginnen met de remmen als je nu een 1.3 hebt :thumbup:
Moet er dak gelast worden ofniet?!
Pewi Vwteam
14-01-2014, 18:48
G60 is erg mooi dat geluid is super maar hpu rekening, dat je lader zowiezo reviseerd moet worden door bijv ruud of dat je een compleet gereviseerde moet kopen, omdat je eigen inwendig te ver heen is alla 900 euro. Hoe je het ook bekijkt een ombouw is verre van gratis :-)
obimaster
14-01-2014, 19:19
G60 is erg mooi dat geluid is super maar hpu rekening, dat je lader zowiezo reviseerd moet worden door bijv ruud of dat je een compleet gereviseerde moet kopen, omdat je eigen inwendig te ver heen is alla 900 euro. Hoe je het ook bekijkt een ombouw is verre van gratis :-)
klopt wat je zegt,
en is niet naar de topic starter bedoelt, maar vele mensen denken dat het bij een golfje 2 eenvoudig en geen ruk kost. wel dat is niet zo
en zoal enveezee zegt,
vergeet niet de rest ook aan te passen zoals remmen,ophanging, enz
zou niet graag met de standaart 1.3 remmetjes rijden met een G60 erin met +- 180 pk
G60 koop je met je hart, niet met het idee lekker te gaan sprinten bij ieder stoplicht. en kostenloos rond te rijden ;)
Ja als ik een g60 koop, dan koopk een volledige!
En zegtek alls over!
Want zie hem ook niet goed tot stilstand te komen met trommelremmen!
Pewi Vwteam
14-01-2014, 22:22
Als je perse geblazen wilt rijden zou ik g60 of 20vt pakken. Persoonlijk zou ik 20vt doen, lang niet zo gevoelig en zeker prijs technies niet duurder als een g60.
Neem je genoeg met 150 pk pak dan een abf uit een cupra bij. Als je gehele auto pakt kun je ook zo alles overzetten subframe hele circus past. Koppeling is al kabel ipv hydrolisch en met een goede chip ook 175 pk.
En zit er eigenlijk verschil in gti of g60 assen?
The Skinnmeister
24-01-2014, 23:58
Zijn G60 assen niet hol/massief dan?? Dacht dat er wel verschil was....
De linker is massief en de rechter is hol ( dikke as )
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.