View Full Version : welke motor
aangezien ik 2 jaar aan het restaureren ben aan mijn caddy mk1, en de mrb ook niet meewerkt, wil ik mijn plannen wijzigen..
het plan was om een 1.9tdi in mijn caddy te hangen, echter gaat me dit een beetje belachelijk veel geld kosten aan wegenbelasting, voor een auto die ik niet dagelijks gebruik.
nu had ik het idee om er een benzine motor in te hangen,maar wat is leuk in de portemonee en leuk op de weg.
ik had al eens gedacht aan een 1.8 20 turbo,maar dit gaat een beetje teveel geld kosten ben ik bang...
iemand suggesties?
Dokter D
27-12-2013, 12:35
Wat is je budged?
2.0 16v abf (Weber of itb's)
ewcaddymk1
27-12-2013, 13:33
wat is belaggelijk veel geld , jou caddy gaat je straks 750euro per jaarkosten ik denk dat een motor swap meer kost .
maar nu weet ik niet hoeveel je gaat rijden natuurlijk, dat is mischien ook een punt om rekening mee te houden en nog het punt dat 3 maanden niet mag rijden en daar komt nog bij dat een tdi wel verschrikkelijk zuinig is in een caddy van nog geen 1000kilo.
daar komt ook nog bij dat een diesel naar diesel swap wel even makkelijker en goed koper is dan een diesel naar benzine swap
dit is geen kritiek maar gewoon een paar punten om niet over het hoofd te zien als je deze keuze maakt
heb een 1z tdi erin hangen nu, niet afgebouwd oid.
aangezien de belasting hier 225 euro per kwartaal belasting voor vraagt, en een benzine 70euro per kwartaal is het nogal een verschil.
en aangzien ik niet het budget heb voor 1000 euro of meer uit te geven aan een 1.8 20v oid zal ik me een andere optie moeten gaan bedenken.
het is een verschil of 280 euro per jaar of 900euro per jaar belasting betalen,voor en auto die niet elke dag op de weg komt..
van de andere kant, zon dieseltje rijd natuurlijk heerlijk!!!
twijfel twijfel
Een 16v ombouw gaat toch ook al snel €1000 kosten, aangezien je er een spaghetti spruitstuk bij moet kopen van bijna €300
Johan1982MK1
28-12-2013, 11:59
Idd. Ik dacht ook valt wel mee..
Maar dan kom je idd nog een spruitstuk tegen. Talloze kleinigheden. Db riem en wat keerringen. Aandrijfassen brandstofpomp(en) enz..
Ik heb m op digifant lopen en daar moet dan nog een fuelrail en een aangepaste chip in. Beiden 100euro per stuk.. En een goede g60 motorkabelboom enz..
Je kan ook nog kiezen voor een vr6
Wel wat meer aanpassen maar kwa prijs gelijk aan die 1000 euro
Ik heb net zelf een vr6 met spagetti gekocht voor 600
Dus dan nog 400 over voor de aanpassingen.
Maar ik reed al 16v in mn golf 1.
ewcaddymk1
28-12-2013, 13:50
heb een 1z tdi erin hangen nu, niet afgebouwd oid.
aangezien de belasting hier 225 euro per kwartaal belasting voor vraagt, en een benzine 70euro per kwartaal is het nogal een verschil.
twijfel twijfel
hoe kom jij op 225 euro????? caddy is bedrijfswagen particulier dus geen profinciale opcenten komt op 752euro per jaar
dus voor een beetjes swap kun je 2 jaar lekker dieselen, en als het niet je dagelijkse auto is nog wel langer als je deze in de schorsing gooit
Johan1982MK1
28-12-2013, 13:51
Vr6 in een mk1 is wel ff andere koek.
Je hebt speciale steunen nodig (epytec) of je zal moeten lassen of zelf fabriceren. Das met een 8v of 16v makkelijker. Hang je er zo in.
road runner
28-12-2013, 13:52
Wat ook een al niet te dure aanschaf is is een 2h 1.8 motor erin zetten. Aanschaf is niet duur en grote onkosten aan de motor krijg je niet.
Voordeel is ook dat ze in een mk1 cabrio zitten dus is zo om te zetten in een caddy
Vr6 steunen zijn met een beetje goede info zo te maken.
Vandaar dat ik ook zei "wel wat meer aanpassen".
wat ook leul loopt in een caddy is een 1.8 g60
Daar hoef je maar 1 steun zelf te maken of kopen.
Die boven op de bak zit.
Wel wat kleine aanpassingen te maken voor intercooler en dergelijke
Johan1982MK1
28-12-2013, 14:21
Vr6 in een golf1 is verre van plug and play en met alle extras als aandrijfassen motorsteunen enz. Dus ook qua budget niet haalbaar voor de TS. Die geeft aan geen bakken geld te willen investeren.
Met een g60 zit je ook met de distributiesteun. Daar zit een koelkanaal achter en moet je ook wat op verzinnen of een vlakke steun van ebay halen.
En ook deze ombouw is niet goedkoop. Als je dit goed wilt doen kost t je zrker meer dan 1000,-
En als je m er zo in kwakt kom je later de kosten nog wel tegen.
1.8-16v is wel de makkelijkste dat klopt.
Daarmee bedoel ik ook dan wel wat uit een andere type komt.
In cabriotjes heb je meer soorten blokken gehad doordat deze wagens langer gemaakt zijn.
Daarvan is alles 1 op 1 over te zetten in een caddy of ( dichte) golf.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.