Log in

View Full Version : waarom rp blok zo onbetrouwbaar


heine 1 cabrio
26-12-2013, 10:20
Toen ik 2 jaar geleden mijn 1.3 carb golf 2 van 83 heb gerestaureerd wou ik er een betrouwbaar simpele injectiebblok in hebben.
ik kon een donor mk 2 kopen met een 1.8 rp blok in met 90.000km op de teller.
nu ik er 2 jaar in rijd begin ik me steeds meer te ergeren aan de "bekende"rp kwaaltjes, oa zomaar ineens niet meer stationair willen lopen en dan de volgende dag ist weer over.als de auto in de vrij staat en je geeft snel gas dan houd ie een klein beetje in enz enz.
en net zoals iedereen heb ik alles al vervangen en nagekeken maar een oplossing ho maar.
inmiddels zijn er meerdere GOEDE monteurs mee bezig geweest maar een rp blok blijft een moeilijk blok blijkbaar.

wat is volgens jullie de reden dat deze motoren altijd maar vage klachten blijfen houden die een dag later weer ineens over kunnen zijn? Slechte injectie systeem???

De Pul
26-12-2013, 10:30
de monopointunit van een rp,en bijbehorende kabelboom is niet een van de beste van vw.
ik heb zelf al een paar keer een rp omgebouwd naar abs of adz,dan ben je er vanaf.
je hebt dan alleen alle blok elektronica nodig.

heine 1 cabrio
26-12-2013, 11:07
Heb je ook enig idee wat de gemiddelde kosten zijn voor deze ombouw, en is het allemaal te monteren zonder aanpassingen?golf 3 naar golf 2 en wat bedoel je met "alle electronica"aanpassen?

De Pul
26-12-2013, 11:18
ik gebruikte de injectieunit,kabelboom en bobine en zon beetje elke sensor die op het blok zit.heb nooit meer dan 50e betaald op de sloop.

Tjaap
26-12-2013, 11:23
Heb echt nooooit problemen gehad met mijn RP

Vains
26-12-2013, 11:30
Heb echt nooooit problemen gehad met mijn RP

Same here

tim_j
26-12-2013, 11:42
Same here

kan ik ook over mee praten.

Wel erg vervelend dat je aanhoudende problemen hebt met de motor. De inspuitunit is al eens uit elkaar geweest en gereinigd?

heine 1 cabrio
26-12-2013, 12:04
Heb idd de injectie unit geheel uitelkaar gehad en schoongemaakt maar hielp ook niks.

heine 1 cabrio
26-12-2013, 12:06
Heb echt nooooit problemen gehad met mijn RP
Dan ben je 1 van de weinigen volgens mij, want als ik zo het forum doorzoek vind ik erg veel problemen met de rp blokken

heine 1 cabrio
26-12-2013, 12:08
ik gebruikte de injectieunit,kabelboom en bobine en zon beetje elke sensor die op het blok zit.heb nooit meer dan 50e betaald op de sloop.
Komt de kabelboom wat overeen met die van een mk2?en heb je de computer ook niet nodig?

De Pul
26-12-2013, 14:25
Komt de kabelboom wat overeen met die van een mk2?en heb je de computer ook niet nodig?
jawel de ecu ook,maar dat spreekt voor zich.de kabelboom is ce2,ik ben er even vanuit gegaan dat je na de resto ook ce2 hebt ingebouwd.

Kevert
26-12-2013, 17:33
ook hier met een rp blok nooit problemen mee gehad, al lag de halve monopoint gebeuren los , lopen bleef ie. Maar als je het simpel wilt doen , gewoon een carburateur erop bouwen. Je kunt dan de hele dradenzooi achterwege laten ook. Heb ik ook een jaartje mee gereden op me rp blok en dat ding startte en liep altijd goed.

De Pul
26-12-2013, 18:24
klopt,carburateur is the way to go.alle grote automerken overwegen dan ook om voor 2014 alle modellen met carburateurs uit te rusten,simpelweg omdat dit de betrouwbaarheid ten goede komt.

NOT.

heine 1 cabrio
26-12-2013, 20:07
Nou nee een carb komt er niet op, maar de injectie van een mk3 er op lijkt me het meest verstandige.

martiepartie
26-12-2013, 20:54
klopt,carburateur is the way to go.alle grote automerken overwegen dan ook om voor 2014 alle modellen met carburateurs uit te rusten,simpelweg omdat dit de betrouwbaarheid ten goede komt.

NOT.

:D

Spijky
27-12-2013, 00:23
Dan ben je 1 van de weinigen volgens mij, want als ik zo het forum doorzoek vind ik erg veel problemen met de rp blokken

Op forum's staan alleen de probleem gevallen.
De goeie hoor je niet klagen.
Mijn vriendin rijd al bijna 10j in een '91 met rp motor.
Een x nieuwe radiateur erin gezet, en verder olie en oliefilter s vervangen. :thumbup:

Kevert
01-01-2014, 18:17
klopt,carburateur is the way to go.alle grote automerken overwegen dan ook om voor 2014 alle modellen met carburateurs uit te rusten,simpelweg omdat dit de betrouwbaarheid ten goede komt.

NOT.

Grote onzin wat je nu loopt te praten, dit kun je totaal niet vergelijken met de auto´s van nu....snap niet helemaal waarom je hiermee komt :screwy:
We hebben het nu over een auto uit jaren 90 en niet 2014 dus lijkt het me helemaal niet zo raar om er een carburateur op te zetten.
Carburateurs zijn dus gewoon onbetrouwbaar wil je nu beweren ofzo?
Zeker niet als je de goede carburateur hebt, al die carb blokjes doen het nu nog steeds , laten we over 30 jaar nog eens kijken of al die computergestuurde zooi dan nog draait?
Ik heb liever een carburateur dan een ingewikkeld brandstofsysteem die bij elke verkeerde meetwaarde je verplicht om naar een garage te laten komen, om te laten uitlezen wat er aan de hand is omdat ie foutmeldingen geeft.
Ik bedoelde er alleen maar mee dat je dan van die onzinnige draden en sensoren troep af bent, blijkbaar komt niemand eruit om het goed te laten lopen nu voor hem.
Ds ik kom met een suggestie waarmee het hoogstwaarschijnlijk wel lukt.
En ik wil wel wedden erom dat het motortje in no time weer mooi draait met een knap carburateurtje erop.
No hard feelings

willes180
02-01-2014, 11:17
dan moet je ook de br. pomp en die dingen weer allemaal aanpassen,
gewoon een motor met elektronische injectie (1.8 pf of 2.0 motor uit golf 3) (geen monopoint dan) compleet overbouwen kan ook.. die dingen lopen altijd en je hebt er nooit problemen meer mee

mschapink
02-01-2014, 12:15
Ik rij ook reeds vele jaren met een Golf met dit type motor, bijna 200.000 km mee gereden. In het begin kon bij stationair lopen bij 1000 toeren als de motor koud was uitvallen, de VW garage heeft alles doorgemeten en kon niets vinden.

Later heeft mijn broer een aantal onderdelen schoongemaakt en vervangen, sindsdien nooit meer problemen gehad, een fijne motor, oerbetrouwbaar, alleen nu lichte olielekkage na 252.000 km gereden te hebben.

Beer
13-02-2015, 16:38
verhaal klop niet met de feiten.
De RP met 90 is juist één van de betrouwbaarste motoren.
Lees maar eens wat duitse sites als doppel-wobber of motortalk dan worden de verhalen bevestigd dat de RP zeer betrouwbaar is.
beer

EnVeeZee
13-02-2015, 17:04
De laatste bewering van problemen in dit topic is ook al van 2013, misschien is het inzicht in de laatste jaren veranderd ;)

bramvw
13-02-2015, 17:08
Ook een RP gehad totaal 360.000 km, zelf de laatste 50.000 gereden.
Geen problemen mee gehad. Auto verrot, blok verkocht voor de cross.

rommeke
16-05-2017, 09:50
Nou zie ik dat het al even gelden is maar ik heb nu ook problemen met mijn rp monopoint als ik hem net gestart heb doe hij zn eigen eerst 4x verzuipen en daarna loopt hij als een zonnetje nou denk ik dat het probleem zit in de monopoint nu las ik hier dat je er een injectie van een abs moter erop ken zette en van het gezeik af bent wie ken me helpen hier mee wat heb ik presies allemaal nodig nu heb ik al een abs blok gevonden nu de rest nog alvast bedankt gr kenny

The_Maxx
16-05-2017, 20:00
Raar eigenlijk dat die rp blokken zoveel gedonder kunnen hebben. Het zelfde systeem is ook geleverd op de 1.0 AAU en 1.3 AAV blokken en die zijn juist zeer betrouwbaar.

Beer
18-05-2017, 12:42
Vreemde verhalen,

Onbetrouwbaar, de RP is juist één van de meest betrouwbare motoren in Golf/Jetta2.
Misschien ligt het eerder aan hoe de vorige eigenaar er mee om is gedaan.
Lees ook maar eens op "DoppelWobber.de", daar lees je eigenlijk ook dat de RP een erg degelijke motor is.

groet Beer

rajawali_63
18-05-2017, 15:01
@Heine 1 Cabrio, ik vind het heel vreemd wat ik hier allemaal lees omtrent onbetrouwbaarheid van de RP motorblok. Ik rijd nu vanaf sept 2006 dezelfde seat 1.8Ltr 8V RP motorblok zonder enig probleem. En geloof mij ik heb heel wat auto's gereden en tevens aan gesleuteld. Ben nu 53 en begon met hobbieën op mijn 14de met een oude kever 1303 bij mijn oom samen met mijn neefjes. En ik kan echt zeggen dat ik tot nu toe geen enkele auto ben tegen gekomen waar ik zo weinig aan heb moeten sleutelen om het aan de gang te houden. Maar goed, als ik het zo lees bij jou dan krijg ik het gevoel dat het zou kunnen liggen aan het feit dat je de inspuit unit uitelkaar hebt gehad en dat je de potmeter voor de gasklep niet goed hebt gecalibeerd. En ik moet je eerlijk zeggen op alle forums wordt er hard geroepen om hier vanaf te blijven omdat het zeer moeilijk is dit weer goed te krijgen. Wat ook kan zijn is dat de luchtvoeler bij de injecteur vervuild is en of de blauwe temp. sensor niet goed werkt. Waar je ook op moet letten is als je de contact omdraait dat je hem even door zijn checkcycle laat gaan anders raakt hij in de war. Ik weet aan de hand van een klik bij de zekeringenkastje links onder dat hij klaar is. Probeer ook eens de ECU te restten dit help ook wel eens. Weet wel dat hij dan +/- 200 km nodig heeft om alles weer goed in te leren, het is n.m.l. een closedloop systeem. Veel succes als ik je ergens mee kan helpen dan hoor ik het wel.

heine 1 cabrio
30-10-2017, 18:38
Ok het probleem is inmiddels gevonden wat al die vage klachten gaf.
Er zat in de stekker die naar de potensio meter gaat een kabelbreuk.
Oftewel de ene x wel contact de andere x weer niet dus dat geeft heel veel vage klachten.
Maar idd voor de rest een goed blok.

Kevert
10-11-2017, 13:21
Jep het kan zo simpel zijn , ik vond het al raar dat een rp blok onbetrouwbaar werdt genoemd.
Die dingen zijn oersterk en al hangen ze compleet onder de oliebagger en roestig etc. ze lopen meestal wel gewoon of met kleine opfrisbeurtjes lopen ze weer heel goed en ik vind het zelf heel fijne motortjes om aante werken.
Maar de monopoint had ik er af gehaald toen paar jaar terug en een carb er op gezet (zoiets als weber verv carb) , gaf meer vermogen ook nog en nooit gezeur gehad en ik hoefde helemaal niks om te bouwen kwa benzine pomp etc.
Dat blok heeft ondertussen nu al in 3 mk2's gezeten , nu de laatste keer heb ik wel grote revisie gedaan maar dat was helemaal niet perse nodig.
Alles zag er intern nog prima uit eigenlijk maar ik heb toch alles vervangen.
Nu xflow kop , opgeboord , r1 carbs etc. :) heb wel een hoop gedoe gehad met lekkages en falende nieuwe onderdelen.