View Full Version : golf 1.6 naar 2.0
jorg-maashees
01-12-2013, 21:39
Medeforumers,
Mijn schoonbroer heeft plannen om in zijn mk2 waar nu de originele 1600 in hangt, een 2.0 gti 8v blok van een golf 3 te bouwen. De motor gaat draaien op een weber dmtl die nu op de 1600 zit. Opzich dus een makkelijke ombouw, alleen zitten we nog met de vraag welke aandrijfassen te gebruiken.
Passen de 1600 aandrijfassen of moeten we assen van een 16 of 8v gti gebruiken?
Ik heb de search gebruikt maar niet echt iets concreets gevonden.
Alvast bedankt!
Als je het onderstel en remmen Golf 2 laat, kun je gewoon de aandrijfassen van de Golf 2 nemen, als je 100mm flenzen op de bak hebt zitten, dan enkel de homokineet aan de bakzijde van de Golf 3 overzetten.
jorg-maashees
01-12-2013, 22:05
Onderstel en remmen blijft inderdaad golf 2. Hebben niet alle mk3 gti's 100mm flenzen dan?
willes180
01-12-2013, 23:47
je kan ook een bak van een golf 2 1.8 8v nemen met 90 mm homokineten en mischien zelfs die van de 1.6... en dan ook met de koppeling van de 1.6
jorg-maashees
02-12-2013, 10:34
Dat zat ik ook al te bedenken inderdaad. De bak en koppeling van de 1.6 gebruiken, want daar zit een vrij verse koppeling in en een verlicht vliegwiel.
Past dit en is dat qua sterkte van de koppeling en bak geen probleem?
jorg-maashees
02-12-2013, 19:06
Iemand een idee of dit kan?
ik denk dat je koppeling het wel zal houden, maar of de bak het leuk zal vinden is een ander verhaal. vaak vliegen de klinknagels van het diff eruit en klapt de bak uit elkaar. als je een 2.0 erin ga leggen, doe dan tenminste ook de bijbehorende bak eraan. met een beetje geluk past de koppeling ook nog, ligt aan de dikte van de priesas, hierin zijn 2 maten volgens mij.
de bak zal best tegen het blok geschroefd kunnen worden, maar als je eenmaal een geklapte bak heb meegemaakt, bedenk je je wel (is mijn ervaring)
jorg-maashees
02-12-2013, 21:22
Oke. Goede info. Niet doen dus. Ik kan dus wel kijken.of ik de koppeling en/of verlicht vliegwiel van de 1.6 kan gebruiken?
bind me er niet aan vast, maar volgens mij kun je het vliegwiel zowieso gebruiken, alleen de diameter van de priesas kan verschillen.
rest mij alleen nog de vraag; waarom gebruik je een afgedraaid vliegwiel? ik snap dat het vermogen erdoor toeneemt en (in zn vrij sneller op toeren komt) omdat de motor minder gewicht rond hoeft te draaien, maar het draaimoment neemt ook af wat weer nadelig is als je de auto vol met meisjes hebt ;) plus het vliegwiel haalt ook een stukje "onbalans" weg uit je motor en is hiertoe berekend.
gezien het minimale wat er afgedraaid kan worden en het niet voor circuitgebruik is zou ik het persoonlijk niet doen.
jellehier
02-12-2013, 22:46
Waarom zou een 1.6 bak zwakker zijn dan een 2.0 bak
(Volgens mij zijn de klinknagels van de 2.0 bak net zo onbetrouwbaar en zwak)
willes180
03-12-2013, 10:22
de 1.6 bak is ook gewoon een 020 bak en die zijn allemaal even sterk normaal.. alleen de verhoudingen van de 1.6 bak zijn gemaakt voor minder pks als ik me niet vergis.. dus als je de motor gaat tunen zou ik de 2.0 bak erbij pakken.. maar als hij origineel blijft (90 naar 115 pk) kan je die bak gewoon gebruiken hoor.. maakt echt niets uit
gr.
Zoals ik dus al zei; bind me er niet aan vast :p maar een 1.6 heeft geen 90pk toch? Hooguit 75 dus dan wordt die stap toch wel wat groter
De 1.6 bak kan je gewoon gebruiken, deze heeft 90mm flenzen. Dat zal echt wel heel blijven met het geweld dat de 115pk teweeg brengt. De 200 mm koppeling en vliegwiel passen gewoon op de krukas en in de 020 behuizing.
Of de tandwiel verhoudingen anders zijn kan je herleiden aan de bakcode.
De 1.6 bakken zijn niet uitgerust met verschrikkelijke verhoudingen. Al zijn de bakverhoudingen van de 4T toch echt het fijnst aan een 8v met een beetje vermogen erin. (3000rpm aan 120km/h) Zolang je met beleid weleens het gas indrukt blijft het echt wel heel.
Verlichten van het vliegwiel? Niet aan beginnen als je het mij vraagt, zeker als je de wagen dagelijk (of bijna) gebruikt dan is zo'n zenuwmotor echt niet fijn.
Joris_MK1
04-12-2013, 09:54
Je hebt verschillende ingaande assen van de bakken, met 22 en 24 splines. Daar moet je even op letten. Je 1.6 koppeling past alleen op een bak met 22 splines, dat zijn ze praktisch allemaal. Alleen de 1.8 16V en 2.0 van Golf3 hebben een dikkere as.
En dat een verhouding speciaal voor een bepaald vermogen is, is mijn inziens onzin. Alle 020 bakken zijn intern nagenoeg identiek, als het een gezonde bak is dan kan hij makkelijk 150 pk hebben. Een versleten bak daarentegen draai je zo in de soep als je niet oplet.
Ik zou de originele assen pakken, veel makkelijker. De originele bak erachter en als je wilt het vliegwiel van de 1.6, maar die kan je ook van de 8v GTI pakken, mits deze een 020 bak had in de eerste plaats. Deze motoren zijn ook met een 02A bak geleverd namelijk.
Hoe ga je dat doen met je cilinderkop? Wordt die overgezet van de 1.6?
Het spruitstuk gaat namelijk van zn lang zal ze leven niet passen, omdat een 2.0 van een type 3 een tweede serie cilinderkop heeft, daar kun je niet zo makkelijk de injectorgaten dichtmaken.
Je zit nog met de motorsteunen, die moet je overzetten van je 1.6. Dat is dan tot daaraan toe, geen probleem. Bij de distributiekant zit daar de distributiekap echter in de weg, daar moet je een stukje uit zagen om het te laten passen.
Succes, leuk idee verder! :)
Zoals ik dus al zei; bind me er niet aan vast :p maar een 1.6 heeft geen 90pk toch? Hooguit 75 dus dan wordt die stap toch wel wat groter
Bak gaat echt niet kapot bij dit beetje extra..
Rij zelf ook met een ASD bak, kan wat ze opgeven 250NM aan, rij met 440+ NM en het dubbele aan vermogen, en ook geen gezeur..
Het is meer hoe je ermee omgaat..
willes180
04-12-2013, 11:12
Je hebt verschillende ingaande assen van de bakken, met 22 en 24 splines. Daar moet je even op letten. Je 1.6 koppeling past alleen op een bak met 22 splines, dat zijn ze praktisch allemaal. Alleen de 1.8 16V en 2.0 van Golf3 hebben een dikkere as.
En dat een verhouding speciaal voor een bepaald vermogen is, is mijn inziens onzin. Alle 020 bakken zijn intern nagenoeg identiek, als het een gezonde bak is dan kan hij makkelijk 150 pk hebben. Een versleten bak daarentegen draai je zo in de soep als je niet oplet.
Ik zou de originele assen pakken, veel makkelijker. De originele bak erachter en als je wilt het vliegwiel van de 1.6, maar die kan je ook van de 8v GTI pakken, mits deze een 020 bak had in de eerste plaats. Deze motoren zijn ook met een 02A bak geleverd namelijk.
Hoe ga je dat doen met je cilinderkop? Wordt die overgezet van de 1.6?
Het spruitstuk gaat namelijk van zn lang zal ze leven niet passen, omdat een 2.0 van een type 3 een tweede serie cilinderkop heeft, daar kun je niet zo makkelijk de injectorgaten dichtmaken.
Je zit nog met de motorsteunen, die moet je overzetten van je 1.6. Dat is dan tot daaraan toe, geen probleem. Bij de distributiekant zit daar de distributiekap echter in de weg, daar moet je een stukje uit zagen om het te laten passen.
Succes, leuk idee verder! :)
ten eerste zijn het 24 en 28 splines.. , vliegwiel moet je ff mee opletten, er zijn er met 1 en met 2 uitsparingen om ze te centreren op de koppeling, kijk ff dat je dezelfde hebt als de koppeling
ten tweede, dat spruitstuk gaat gewoon passen... ken iemand hier in de buurt die het ook heeft vandaar, en de motorsteunen zijn ook hetzelfde.. tenminste bij mij wel.. alleen links achter (passagierszijde) zit maar 1 gat ipv 3, die zou je dus wel over kunnen zetten maar deze pas ook gewoon
gr.
Het spruitstuk, is de diameter wel gelijk?
Joris_MK1
04-12-2013, 11:43
ten eerste zijn het 24 en 28 splines.. , vliegwiel moet je ff mee opletten, er zijn er met 1 en met 2 uitsparingen om ze te centreren op de koppeling, kijk ff dat je dezelfde hebt als de koppeling
ten tweede, dat spruitstuk gaat gewoon passen... ken iemand hier in de buurt die het ook heeft vandaar, en de motorsteunen zijn ook hetzelfde.. tenminste bij mij wel.. alleen links achter (passagierszijde) zit maar 1 gat ipv 3, die zou je dus wel over kunnen zetten maar deze pas ook gewoon
gr.
Dat kan best eens ja, mijn fout :thumbup: Centreren op de koppeling? Uitsparingen? Je hebt dikke en dunne assen, die moeten passen... En je hebt 02A drukgroepen en 020 drukgroepen, met een druklager en drukpen respectievelijk
Ik heb het over de inlaat, niet over de uitlaat. Uitlaat past gewoon. Inlaat is een ander verhaal, want als je goed gelezen hebt wil hij het spruitstuk en carburateur van zn oude motor erop monteren. Dit gaat alleen niet want dan heb je een tamelijk groot gat in je inlaattraject voor elke cilinder... :D
Ohja sorry het is natuurlijk type 2, zat even niet op te letten vriendjes ;)
willes180
04-12-2013, 12:40
jha je hebt koppelingen waar 2 uitsparingen in zitten om het vliegwiel erop te zetten en koppelingen met 1 uitsparing.. als je vliegwiel niet hetzelfde is gaat het niet passen hoor.. die dikke en dunne assen is weer een ander verhaal..
ik snap niet precies wat je bedoelt welk gat je bedoelt in je inlaattracject.. bij de 2.0 zit de inlaat aan de achterkant en de bougies aan de voorkant.. je kan de bougies er tog gewoon inlaten zitten dan.. jammer dat ik niet weet hoe ik fotos moet plaatsen maar bij google zijn er genoeg te vinden
Joris_MK1
04-12-2013, 13:02
http://img.photobucket.com/albums/v91/hicklin/CIMG0029.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/s99/VWForummer/Foto0430.jpg
willes180
04-12-2013, 14:45
ohzooo, ja dan heb je gelijk.. wist niet dat die inlaat poorten anders waren idd...
Is dat niet een koelvloeistof poort?
Waar zie jij een kvs poort dan ?
4x inlaat en 4x uitlaat op beide koppen..
bekeek ze op een iphone. Na het zien op een 19" scherm is er inderdaad niets. :redface:
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.