PDA

View Full Version : Welke versnellingsbak?


ErikvanBilsen
18-11-2013, 13:11
Ik ben momenteel bezig met de inbouw van een 2.2 liter 5 cilinder uit een Audi 100 S4 in een Golf 1.

Nu weet ik niet hoe ik er achter kan komen welke bak ik het beste hiervoor zou kunnen pakken of hoe ik daar het beste achter kan komen.

De motor komt uit '93 en heeft de motorcode AAN.

Nu zie ik hier vaker dat er een andere bak achter een bepaald blok word geknoopt. Hoe komen jullie erachter wat erop past of passend gemaakt kan worden?

Jeroen64
18-11-2013, 13:56
Heb er niet echt verstand van (even indekken :tongue: ) maar lijkt me van belang dat uitgaande as motor/ingaade as versnellingsbak overeen komen en dat je aandrijfassen op de goede plek uitkomen (dus bij de wielen en niet 10cm er voor of achter).
Maar als je de ruimte hebt en de rest past kun je met een flens (aka adapterplaat) wel zorgen dat de bak er goed aan past.

Ligt er ook aan hoe zwaar je de Golf gaat verbouwen, slijp en las je de hele boel om om het blok er in de lengte in te hangen dan kom je met de standaard- of 100 5E bak ook wel uit, in dwarsrichting wordt het wat lastiger denk ik.


Ik ben momenteel bezig met de inbouw van een 2.2 liter 5 cilinder uit een Audi 100 S4 in een Golf 1. :wow: topic please :D

Sven-GTI
18-11-2013, 16:24
Volgens mij past een 02a bak gewoon?

Johan1982MK1
18-11-2013, 16:45
volgensmij rijdt er bij mij in de buurt iemand met een v5 of een vr6 bak.
Maar zeker weten doe ik het niet.
Op google ook niets te vinden?

ErikvanBilsen
18-11-2013, 18:09
Heb er op gegoogled maar niks gevonden.
Zelf had ik ook al het idee om te kijken voor een vr6 bak te passen.

En op deze motor zat een natte koppeling gemonteerd.
Hier wil ik dus ook van afstappen en eentje monteren die niet in de olie loopt.

En Johan, gaat dat ook om dit blok dat dwars in een andere wagen is gelegd?

Hier is het topic over de Golf vanaf het punt dat ik hem heb overgenomen van een vriend van mij.
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=63039&page=4&pp=20

Johan1982MK1
18-11-2013, 18:41
Ja zit ook dwars gemonteerd. Voorwielaangedreven. Sipke heeft ook een 5cilinder in zn blauwe golf1 misschien dat hij er meer over kan vertellen.

Pewi Vwteam
19-11-2013, 13:08
Maak eens een foto van de kant waar de bak op komt. En post die eens hier.Dan kan ik het zo zien denk ik. Of een vr6 bak gaat passen. Kwa bout patroon. Verdere afmetingen zul je toch echt moeten meten.

DutchWilco
19-11-2013, 15:02
De aansluiting van de oude 5-cilinder is uniek en past geen normale 02A van een 4 of 6-cilinder aan zoals we gewend zijn.

VW heeft dit zelfde Audi onderblok ook gebruikt voor de 2.5L diesels :)

Oftewel je kan de bak van een Transporter 2.5 Diesel gebruiken ;)

ErikvanBilsen
19-11-2013, 19:04
Ik heb de motor in z'n motorbok hangen dus een duidelijk foto kan ik daar helaas niet van maken.

Maar dit is de bak die erop zat.

http://farm8.staticflickr.com/7305/10948087296_6a636cd9f4_b.jpg

Maar is een dieselbak niet ongunstig met de overbrengingen omdat het een diesel is?

En een pasplaat maken is geen enkel probleem.

Barn171
19-11-2013, 19:52
Ik zou persoonlijk denk ik een T4 bak nemen en de verhoudingen (laten) aanpassen. Da's deels omdat ik geen fan ben van adapters, pas platen en dergelijke. Niet voor de wielen, of remklauwen, en ook niet voor motor/bak. Maar het is ook omdat ik verwacht dat het moeilijk zal zijn een bak te vinden die het grote vermogen van je motor met het kleine gewicht van de golf netjes weet te "matchen". Ik ben echter geen expert hierin, eerder een leek, dus waarschijnlijk zul je niks aan mijn toevoeging hebben...

ErikvanBilsen
21-11-2013, 18:07
Persoonlijk maakt het mij niet uit om adapterplaten te gebruiken voor wat dan ook.
Zolang het degelijk gemaakt is zie ik daar nooit een probleem in.

En om de overbrengen aan te passen dan ben ik denk ik verder van huis dan een pasplaat.

Rallyegolf20vt
22-11-2013, 07:35
Gewoon doen wat Wilco zegt, T4 bak gebruiken.
Je kunt de tandwielen van elke 02A hier voor gebruiken als ik mij niet vergis.
Hiermee kun je dan de voor jou juiste overbrengingen samen te stellen.
Ik denk zelfs dat als je een T4 koppelings bakhelft scoort , deze op elke willekeurige 02A bak kan laten zetten waarvan jij vind dat deze de juiste overbrengingen heeft.
Vergis je niet in hoe belangrijk een versnellingsbak met de juiste overbrengingen is.
Die bepaald of de auto fun te rijden is of juist totaal niet.
Het vermogen en koppel van de motor moet matchen met de te gebruiken overbrengingen in de versnellingsbak en wagengewicht.
Op deze manier kun je zelfs met relatief weinig vermogen toch hele goede prestaties neer zetten.
Alles wat je tussen de motor en bak plaatst aan adapterplaten etc. maakt deze setup breder.
Dat wil je al helemaal niet in een golf 1 , deze is al smal genoeg.

Dub-Detail
22-11-2013, 18:35
Gewoon doen wat Wilco zegt, T4 bak gebruiken.
Je kunt de tandwielen van elke 02A hier voor gebruiken als ik mij niet vergis.
Hiermee kun je dan de voor jou juiste overbrengingen samen te stellen.
Ik denk zelfs dat als je een T4 koppelings bakhelft scoort , deze op elke willekeurige 02A bak kan laten zetten waarvan jij vind dat deze de juiste overbrengingen heeft.
Vergis je niet in hoe belangrijk een versnellingsbak met de juiste overbrengingen is.
Die bepaald of de auto fun te rijden is of juist totaal niet.
Het vermogen en koppel van de motor moet matchen met de te gebruiken overbrengingen in de versnellingsbak en wagengewicht.
Op deze manier kun je zelfs met relatief weinig vermogen toch hele goede prestaties neer zetten.
Alles wat je tussen de motor en bak plaatst aan adapterplaten etc. maakt deze setup breder.
Dat wil je al helemaal niet in een golf 1 , deze is al smal genoeg.

Als een bellhousing van een t4 past is dat The way to go.
Mocht een adapter nodig zijn kan je die dikte weer van de bellhousing affrezen.

ErikvanBilsen
22-11-2013, 20:18
Dat zou mooi zijn als dat zou gaan.
Kan dat bak van alle bouwjaren van de T4 2.5 TDI of gaat het om specifiek de eerste jaren?

Ik sprak tevens vandaag iemand die mij vertelde dat ik de 5-cilinder niet op kenteken kon krijgen in een Golf 1. Dit zou er mee te maken hebben dat de regels veranderd waren.
Weet iemand hier meer van?

Ik meende juist dat de regels een aantal jaar geleden versoepeld waren voor oudere wagens.

Style
22-11-2013, 20:35
Zou dan gewoon even zelf naar RDW bellen heb je het ieder geval uit eerste hand in plaats van horen zeggen :thumbup:

VWmotion
22-11-2013, 20:39
Ik dacht ook dat vandaagdedag zo'n beetje alles mag in oldies...

ErikvanBilsen
22-11-2013, 20:43
Ik heb ook contact met de RDW gehad en zei hebben mij precies gezegd welke papieren ik nodig had enzo.
Dus ging/ga er ook vanuit dat het geen probleem moet zijn.

Historie van het blok en auto is allemaal bekend.
En er liggen ook genoeg 6-cilinders in Golfjes.

Hogendoorn
22-11-2013, 21:21
Bak van een 2.5 tdi acv heeft wel aardige overbrengingen gezien het gewicht straks van de golf.

ErikvanBilsen
22-11-2013, 21:28
Maar met de overbrengen van een dieselbak kom ik toch niet weg ofwel?

Dokter D
22-11-2013, 21:38
Ik denk wel dat je de overbrengingen moet aanpassen, een dieselbak van een bus van 2 ton zal kwa verhoudingen niet echt passen bij een 1000kg golf.

Audi1981
23-11-2013, 13:15
Anders pak je de bak van een 2.4d? Die loopt wat meer toeren als de tdi lijkt me...

Hogendoorn
23-11-2013, 18:42
Gezien het vermogen en het gewicht gaat dat makkelijk lukken, 2.4 bakken zijn minder sterk dacht ik als ook de 88pk tdi bak.

De Pul
23-11-2013, 19:27
Gezien het vermogen en het gewicht gaat dat makkelijk lukken, 2.4 bakken zijn minder sterk dacht ik als ook de 88pk tdi bak.
bakken zijn op de tandwielverhoudingen na exact hetzelfde..... :rolleyes:

de oplossing is al aangedragen door de kenners.t4 bak en daarvan de overbrenging veranderen is de enige way to go.

@erik,was de audi niet gewoon een automaat?

Dub-Detail
23-11-2013, 20:42
Ik heb voor mijn r32 project een excelsheet gebruikt om de verhoudingen van verschillende tandwielcombi's te vergelijken.
Was voor mijn 6bak ombouw heel erg handig.
Als je mij effe mailtje stuurt zet ik hem in de bijlage.

Gr., Pim

ErikvanBilsen
24-11-2013, 11:24
Jep Audi was een Automaat.

@ Pim: Ik heb je een mailtje gestuurd.

Ik ben ook momenteel aan het kijken om een T4 bak en 02A aan te schaffen.
En vanuit daar verder te kijken hoe en wat.

Mtdi
24-11-2013, 12:51
Jep Audi was een Automaat.

@ Pim: Ik heb je een mailtje gestuurd.

Ik ben ook momenteel aan het kijken om een T4 bak en 02A aan te schaffen.
En vanuit daar verder te kijken hoe en wat.

Hoef je niet te doen, een T4 heeft een 02B en 02A bak helften passen niet ondanks dat ze op elkaar lijken.
Beter kijken naar een T5 6bak, de eind overbrengingen komen meer over een met een 02A bak ondanks dat het het een heel andere bak is.

Succes

ErikvanBilsen
24-11-2013, 12:58
Maar past een T5 bak dan ook zo op mijn Audi blok?
Of moet ik dan met een pasplaat werken?

En dan kan ik wel de 02A bak pakken voor de overbrengingen?

Mtdi
24-11-2013, 13:10
Of de T5 bak past weet ik niet,je kunt een sjablon maken van de bout gaten en passen op een T5bak, als je bij een bakken boer bent zullen ze je ongetwijfeld willen helpen.

Een 02A bak heeft een kleiner differentieel daarom past het niet in een 02B bak het hart van het diff van een 02B zit verder weg.

ErikvanBilsen
22-12-2013, 21:46
Kon niet te duur aan een T4 bak van een 5 cilinder 2.4 diesel komen.
Dus heb de gok maar genomen en deze gekocht.

Heb hem afgelopen weet eens snel gepast
Het bouten patroon komt iig overeen.
Alleen zit het differentieel erg laag.
Ik zal binnenkort eens wat foto's hier posten, maar heb hem weer aan de kant moeten leggen omdat er nog wat dingen tussen zijn gekomen.

ErikvanBilsen
12-01-2014, 00:49
Zo helaas ben ik hier minder ver mee dan gehoopt maar vandaag nog een beetje gedaan gekregen.

Ik heb de bak weer gepast zodat ik foto's kon maken.

Zo heb ik dus een boutenpatroon wat overeen komt maar dit kan niet de bedoeling zijn dat het differentieel zo laag hoort te zitten.

http://farm3.staticflickr.com/2810/11890408176_14ae186960_b.jpg

En ook komt het aluminium van de bak aan, waar het verlengde stuk voor een bakflens komt te zitten.

http://farm6.staticflickr.com/5489/11889858303_acb476eecd_b.jpg

Vincent-Mk1
12-02-2014, 19:52
ben erg benieuw hoe je deze gaat plaatsen in de mk1

ErikvanBilsen
22-05-2014, 09:16
Zo een tijd niks gedaan gekregen aan dit project maar wil er nu weer aan verder gaan.

Ik heb dus inmiddels een bak van een T4 2.4D geprobeerd maar deze gaat dus niet passen helaas.

Nu vraag ik mij af of er verschil zit in de bouw van een T4 2.4D en een T4 2.5TDI bak zit. Beide van een 5-cilinder.

Heeft iemand wellicht een T4 2.5 TDI bak liggen die ik eens zou kunnen lenen zodat ik zou kunnen passen. Hij mag dus defect zijn, het gaat mij er enkel om dat ik een bak heb die ook past.

Mtdi
22-05-2014, 10:32
De opbouw en bout patroon van bij de bakken is hetzelfde, alleen de tdi bak heeft een extra baksteun aan de onderkant.

ErikvanBilsen
22-05-2014, 10:35
Dus het differentieel en het boutpatroon zitten op dezelfde plaats van elkaar?
Dus dan zou de bak hetzelfde zitten zoals hierboven op de foto's is te zien.

Audi1981
22-05-2014, 11:35
Motorblok van een T4 ligt sterk voorover gekanteld, daarom staat jouw diff zo raar...
als je de diff goed zet heb je de hoek waarin ie in een T4 ligt.
De 5 cilinder ligt in een Audi toch ook zo plat op z'n kant?

Edit; op z'n andere kant...

ErikvanBilsen
22-05-2014, 11:44
Ah daarom kom ik er dus niet mee weg.
En dat is voor alle motorblokken in de T4 hetzelfde.
Dan zou ik dus een T4 2.5 TDI bak nog niet eens hoeven te proberen.

Audi1981
22-05-2014, 11:46
Ja idd, ik zou sipke eens contacten...

ErikvanBilsen
22-05-2014, 11:54
Ik heb al contact gehad met Sipke, echter is er helaas niet veel uitgekomen.
Hij had het over dat een T4 bak er zo achter paste of ik kon ook een huis verlassen van een Audibak.

Audi1981
22-05-2014, 14:56
Heeft Sipke hem niet gewoon de andere kant op gekanteld liggen?
Dus gewoon motorblok andere kant op gelegd en oliesysteem aangepast...?

Johan1982MK1
22-05-2014, 15:10
Misschien van (bijvoorbeeld) een vr6 bak de voorkant met boutpatroon vlak laten frezen en uit aluminium een frame snijden waar je dan weer onder de juiste hoek het boutpatroon van de 5cilinder motor in laat boren.
En dan vervolgens weer aan de bak lassen.

Audi1981
22-05-2014, 16:48
Is misschien wel een idee, de motor hoort achterover gekanteld te zijn, dwz dat de uitlaten naar beneden wijzen, op de T4 bak zit ie nu voorover gekanteld.

ErikvanBilsen
22-05-2014, 16:51
Hier kun je ongeveer zien hoe Sipke zijn blok erin heeft liggen.

http://www.volksforum.com/forum/showpost.php?p=1159245&postcount=192

Ik was nu zelf aan het denken om een andere bak te halen en deze passend te maken.

Nu spoken een paar verschillende manieren door mijn hoofd om de bak passend te maken.

1. Een adapter tussen het blok en de bak.
2. De bellhousing van de bak ik die ga pakken aanpassen zodat deze past op het blok.

Nu lijkt me optie 2 het beste aangezien een adapter plaatst kost en ik natuurlijk het beste alles zo klein mogelijk kan houden omdat het al vrij krap gaat worden.

En dan zit met de keuze voor de bak.
Zelf was ik dus ook aan het denken voor een vr6 of 20vt bak.
I.v.m. de ruimte is het natuurlijk het meest praktische om de compactste bak te gebruiken.

Nu vraag ik me af of er hier mensen zijn die een VR6 of 20vt hebben de diepte zeg maar van de bak zouden kunnen opmeten. De maat zoals op de foto te zien is.

https://farm3.staticflickr.com/2908/14222038826_579a96ca5f_b.jpg

En nu vraag ik me af of iemand weet hoeveel vermogen z'n versnellingsbakken standaard aan kunnen.
Dus de 20vt en de VR6 bak.

Mtdi
22-05-2014, 17:25
37 cm.
Op de auto cross rijd men met 225/240 pk.

ErikvanBilsen
22-05-2014, 17:28
Top!
En welke bak is dat dan?
De VR6 bak of een 20VT bak?

Audi1981
22-05-2014, 17:46
http://www.volksforum.com/albums/files/4/0/6/7/RS2lumpinMK1.jpg

http://i183.photobucket.com/albums/x201/albertohylco/brommermotoringolf.jpg

linkje doet het niet, maar zo ligt ie erin!
Motor specs;
2133cc comp 8.5 imsa-kolben en lager schalen. carrillo-rods .adu kop max bewerkt. .arp bouten .Ferrea, Supertech en kleps. cat noks 289 / 279° 255 / 238°13.25 / 11.45mm. bink lmm. holset hx 50 spec Aart Waterweg .4 inchs uitlaat. tilton clutch 7.25 3-plt .2 keer bosch 044 fuel pump. deka 80lb 840 cc motronic ecu 4bar map

ErikvanBilsen
22-05-2014, 17:54
Top!
Ik heb de link aangepast, nu moet hij het wel doen.
De motorspecs had ik nog niet.

Audi1981
22-05-2014, 18:13
ow dan kan deze er ook nog wel bij als je die als voorbeeld gebruikt;

mC-olBlftX0

Nog nooit een handvol Friezen zo verbaasd 600! horen roepen :D

Mtdi
22-05-2014, 18:50
VR6.
20vt 5 bak is het zelfde.
Heftig ding die Golf 1.

ErikvanBilsen
22-05-2014, 19:00
Oke en is de 20VT hetzelfde kwa breedte maat en het vermogen wat hij aankan?
Mijn blok draait origineel op 230 PK.
Maar had natuurlijk graag wat extra over voor als ik er eens meer vermogen uit wil gaan halen.

Sven-GTI
22-05-2014, 19:04
Dit is geen slecht idee. Ik zie in de autocross dat ze ook vaak met 'adapters' werken om een versnellingsbak passend te krijgen, of gewoon een ander boutpatroon laten snijden en aan de bak lassen :thumbup:

ErikvanBilsen
22-05-2014, 19:08
Ja ik denk dat ik voor het laatste ga.
Ik denk dat ik het beste het boutpatroon van het blok kan laten snijden en dan de dikte ervan van de bellhousing van de bak frezen.
Dat ik hierdoor geen ruimte verlies en ook de afstand voor de koppeling, het vliegwiel en de drukgroep gelijk blijft.
Want met een adapter tussen het blok en de bak moet je natuurlijk de koppeling e.d. ook iets opvullen.

Mtdi
22-05-2014, 19:14
@Sven; Da's met name in de kever/sprinterklasse.
Als een 085 gti bak in een polo 275pk aan kan moet een 02A/J wel 300+ aan kunnen.
Maar dan moet je wel een bak hebben die achter een krachtige motor vandaan komt.

ErikvanBilsen
22-05-2014, 19:37
300+ zou ideaal zijn.
Ik heb hier een excel sheet met heel veel versnellingsbakken in staat met overbrengingen en dergelijke.
Waaronder de 02A en 02J, waaraan kan ik zien welke het sterkste gebouwd zou zijn. Of is dat niet mogelijk en kan ik het beste de bak pakken achter het krachtigste blok?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/15316793/VWGearboxRatios.xls

Audi1981
22-05-2014, 19:44
02Q - KZS zou mijn keuze zijn ;) (mk6 GTI TFSI)

Sven-GTI
22-05-2014, 20:16
02A bak kan makkelijk zo'n 400pk 450NM aan. (althans, volgens Bolku en JD dan)

Zelfs Marc van JD rijdt met een originele 02A bak met z'n Ibiza, blijft ook nog steeds heel.

Denk dat het dus wel moet kunnen. Ik rijdt met 285pk en mishandel m'n bak behoorlijk. Veel clutch kicks etc. en alles blijft nog steeds heel :D

ErikvanBilsen
22-05-2014, 20:27
En waarom zou je voor die bak kiezen Joram?
En met welke bak rijd jij precies Sven?

Sven-GTI
22-05-2014, 20:50
02A, bakcode CDA.
Origineel met klinknagels vervangen door bouten.

M'n broer ook een 02A, balcode ATB (van G60). Met 260pk
Ook met bouten ipv klinknagels

Audi1981
22-05-2014, 20:59
En waarom zou je voor die bak kiezen Joram?
En met welke bak rijd jij precies Sven?

GTI = standaard 200 pk in de R uitvoeringen (oa Scirocco) tot 265-270pk
Standaard 6 versnellingen
Standaard sperdiff
maw; compact en sterk ;)

ErikvanBilsen
22-05-2014, 21:09
Sven weet jij toevallig hoe ik in contact kan komen met Mark van JD?
Wat vragen aan de man die er mee rijd kan geen kwaad natuurlijk.

Hij heeft 430 pk en 465 nm zie ik net op de site van JD.

Sven-GTI
22-05-2014, 21:36
Gewoon naar JD mailen en in het onderwerp zetten dat het voor mark is :thumbup:

ErikvanBilsen
22-05-2014, 21:41
Oke top!
Ga ik dat zometeen doen.

En heb jij uit voorzorg de klinknagels vervangen of wist je dat dat minimaal nodig was.
Ik ga ze in ieder geval ook vervangen aangezien het dat toch meer aankan.
En deze worden vervangen door bouten van de sterkte 12.9 neem ik aan?

Sven-GTI
22-05-2014, 22:35
Ja er zijn speciale boutensetjes voor. VW levert ze zelf ook gewoon :thumbup:

Ken zelf iemand met een originele vr6 die de klinknagels eruit reed :D dus voor de zekerheid toch maar vervangen aangezien ik niet zo'n rustige rijder ben :D

Audi1981
23-05-2014, 07:02
Ik heb ze wel eens kapot gezien op een mk4 1.6 74kW dus vervangen is het devies.

ErikvanBilsen
23-05-2014, 18:20
Oke top.
Dan gaan we dat in ieder geval gewoon meepakken.

ErikvanBilsen
23-05-2014, 23:24
Inmiddels contact gehad met Mark van JD.

Volgens de website van JD draait zijn Ibiza op 430 pk en 465 Nm.
Hij heeft er nog de originele bak erachter hangen. Hij heeft zelfs de klinknagels er nog in.

Dit is de bak van een Ibiza 6k2 met motorcode AYP.
Hij geeft aan dat dit een 02A bak zal zijn.

Echter vind ik in de lijst van bakken die ik heb geen 02A bak waarbij staat dat hij in de Ibiza geleverd is.
Weet iemand van hier de specifieke bakcode van dat model Ibiza?

Sven-GTI
24-05-2014, 08:35
Dit zou dan ook een 02J kunnen zijn. De casing hiervan is hetzelfde als die van een 02A.

Ik durf te verschillen niet 100% zeker te zeggen, maar het schijnt dus gewoon exact dezelfde bak te zijn (even sterk etc) alleen iets nieuwer, ook een iets andere schakeltoren.

Misschien kan iemand hier dat bevestigen?

Johan1982MK1
24-05-2014, 09:06
1 van die jongens die bij vvt werkt rijdt ook met een ibiza 6k2. Ook 300+ pk een volgensmij iets van 500nm. Is wel een tdi maar die bak houdt t ook maar lang vol.

ErikvanBilsen
24-05-2014, 22:22
Schakelmechanisme moet toch aangepast gaan worden.
Dus dat is het probleem niet.

Dan zullen het toch degelijke bakken zijn van de Ibiza.
Mocht iemand de precieze bakcode weten die aan het de motorcode AYP hangt hoor ik het graag.

Mtdi
24-05-2014, 23:01
AYP= een Passat versnellingsbak.
Als men zo veel in een auto investeert dan kan een boutsetje er ook wel van af.

ErikvanBilsen
24-05-2014, 23:08
Het is niet de bakcode AYP maar het is de motorcode van de Ibiza.
Bakcode wist hij volgens mij niet als ik zijn mails zo las.
En vind het lastig om erachter te komen welke bak de beste keuze is om te pakken.
Dus moet het met de hulp van anderen doen.

Mtdi
25-05-2014, 00:16
Interessant, Bak code's en motor code's het zelfde.
Volgen mij is het een EDT of en EWP.

ErikvanBilsen
25-05-2014, 19:14
Thanks.
Dan ga ik op zoek naar z'n bak.

Mtdi
25-05-2014, 19:21
Waarom uitgerekend zo'n bak?

ErikvanBilsen
25-05-2014, 19:22
aangezien dat iemand met redelijk wat vermogen de bak heel houd.
Nu is het natuurlijk maar de vraag hoe hij ermee omgaat maar zou anders niet weten welke het beste zou zijn.

Edit:

Nu zie ik echter deze foto van een EWP bak (zo word hij teminste aangeboden) en weet ik bijna zeker dat deze te breed is, dit lijkt namelijk kwa model precies op de 5-bak die ik momenteel in mijn andere Golf heb:

http://i.ebayimg.com/t/Getriebe-Seat-Ibiza-Cupra-1-8T-20V-Benzin-5-Gang-EWP-/00/s/MjMzWDM1MA==/$T2eC16VHJGwE9n)yTdvUBQeFdwNJS!~~60_12.JPG

Mtdi
25-05-2014, 19:35
Dat is een 02K.

ErikvanBilsen
25-05-2014, 19:38
Ahzo,
Hij stond ook al niet tussen de lijst die ik had.

Welke bak zou jouw voorkeur hebben?

Mtdi
25-05-2014, 19:53
1 van beide bakken van de Ibiza om dat die met 15 of 16 inc velgen rijden met laag profiel banden van Golf4 met grotere velgen, tenminste de zwaarder gemotoriseerde auto's, die hebben een grotere rolomtrek om dat die hogere banden hebben.
Maar hoe zit het nu met je boutpatroon,je kunt een gewone 020 bak gebruiken om te passen.

ErikvanBilsen
25-05-2014, 20:38
Boutpatroon is anders van zoiets alle versnellingsbakken.
En de blok van de Transporter ligt er te verschillend in tov hoe ik het blok erin wil/kan leggen.

Hierdoor zal ik het boutpatroon aan de bak aan moeten passen.
Dit is ook geen probleem aangezien ik het frees en laswerk zelf kan doen.

Ik heb wel nog een 4-bak van de Golf 1 liggen dus hiermee zou ik wel kunnen passen hoe het ongeveer uitkomt.

De aansluiting van de oude 5-cilinder is uniek en past geen normale 02A van een 4 of 6-cilinder aan zoals we gewend zijn.

VW heeft dit zelfde Audi onderblok ook gebruikt voor de 2.5L diesels :)

Oftewel je kan de bak van een Transporter 2.5 Diesel gebruiken ;)

Aangezien ik een 5-cilinder in lijn heb ben ik dus gebonden een een smalle bak.
Nu heb ik zoiets eens gemeten en zou ik graag een bak hebben die niet (veel) breder is als 34 cm. Bij voorkeur zelfs 30 cm, maar ik weet niet als dat er uberhaupt is.
Het fijnste zou ook zijn als de startmotor op de bak gemonteerd word.
Bij dit blok/bak zat hij op het blok gemonteerd, aan de achterzijde.

Nu lijkt het me zelfs verstandiger om een compacte bak te pakken en deze te verstevigen ivm het vermogen/koppel van het Audi blok.

Zelf ga ik ook met 15 of 16 inch rijden en is dat nog niet zo stom om daar overna te denken. Dan zit ik ook beter met de overbrengingsverhoudigen.

JerryGT
27-05-2014, 20:47
Al over een T3 bus bak nagedacht? Zijn voldoende pasplaten voor te krijgen!

Johan1982MK1
27-05-2014, 21:53
Al over een T3 bus bak nagedacht? Zijn voldoende pasplaten voor te krijgen!

De motor komt dwars ipv in de lengte en al zou je het willen dan zit je volgensmij ook nog met de draairichting van de bak.

Audi1981
27-05-2014, 22:34
Al over een T3 bus bak nagedacht? Zijn voldoende pasplaten voor te krijgen!

MK1 XXXL-nose :chair:

Mtdi
28-05-2014, 13:31
Het idee van Jerry is nog niet zo gek, en dan doel ik op de pasplaten.
In de autocross wereld kijkt met niet op van vreemde combinaties.
Daar zal ja het ook moeten zoeken.
@Erik;al wat van Sipke gehoord?

ErikvanBilsen
28-05-2014, 16:59
Als ik de ruimte heb maak ik ook een pasplaat los van de bak.
Maar ben bang dat ik die plaats niet heb en dan ga ik het boutpatroon van de bak aanpassen door er een stuk vanaf te frezen en hier een plaat met het juiste patroon eraan te lassen.

Nee heb eigenlijk ook geen contact meer opgezocht met Sipke.
Naar aanleiding van een paar eerdere mails kwam dit eruit:

Hij had het over dat een T4 bak er zo achter paste of ik kon ook een huis verlassen van een Audibak.

Sven-GTI
28-05-2014, 17:01
Heb je trouwens al eens geprobeerd om daadwerkelijk een bak tegen het blok aan te houden om te kijken in hoeverre het past?

Of misschien even met de computer het boutpatroon van het blok uittekenen zodat je kunt vergelijken met boutpatronen?

Ik zie weleens op zelfbouw fora's dat er ford bakken tegen VAG blokken worden geschroefd (met pasplaat vaak).

ErikvanBilsen
28-05-2014, 17:06
Ik heb enkel een T4 bak er aan gehad hangen.
Wel heb ik nog een 5-bak van een Golf 1 liggen. Deze zou ik nog eens kunnen proberen.

Ik heb inmiddels contact met iemand die nog iemand wist die een EDT bak had liggen. Hij gaat me van het weekend de breedte van deze bak opmeten.
Als ik dat weet kan ik kijken of ik er wat mee kan.

Ik zal binnenkort eens het boutpatroon uittekenen.
Eerst weer eens Inventor regelen.

Sven-GTI
28-05-2014, 17:27
Ik heb nog wel een 020 bak liggen die je eventueel kan passen. Maar dat is een eindje rijden voor je om die op te halen :D
(bak ligt in Roosendaal)

ErikvanBilsen
29-05-2014, 16:19
Ik hou het in gedachten.
Mocht het nodig zijn hoor je het wel.