View Full Version : Welke bak gelijk aan 02A
Sven-GTI
03-11-2013, 16:14
Ik vroeg me iets af..
Ik zoek een bak, voor achterwielaandrijving die 'ongeveer' gelijk is aan een 02A.
Het is voor een 'zelfbouw' auto. Er komt een 2.0 16v ABF in. De motor komt in de lengterichting. Nu zie ik vaak in de autocross dat er middels een 'adapter' een andere bak op een motor gemonteerd kan worden.
Het liefst zou ik een bak en achteras/sper van een bmw gebruiken.
Ik vroeg me af wie mij hier antwoord op kan geven?
picasso_16v
03-11-2013, 16:48
In de cross wordt vaak een bus bak gepakt
Bluepower
03-11-2013, 17:29
Of die van een Ford Siërra oid?
Sven-GTI
03-11-2013, 19:04
Maar blijven de verhoudingen dan nog een beetje gelijk?
De bedoeling is namelijk dat het in een mk2 of mk3 komt. De motor wordt dan in de lengterichting geplaatst.
Ik heb geen idee welke onderdelen op elkaar afgestemd kunnen worden? Kan ik bijvoorbeeld gewoon de achteras van een syncro pakken met een haldex koppeling?
De bak van een T4?
De bak van een T4 lijkt precies op een 02A. Dan zou ik ook de originele bak kunnen houden, diff vastzetten/lassen. En 1 kant van de uitgaande as dichtmaken.
sciroccoGTII
03-11-2013, 19:49
Audi 80 of 100 bak, kun je er een middenmotor van maken busbakken komt de motor erachter te hangen. Of een subarubak , renault bak.
Sven-GTI
03-11-2013, 19:52
Past dat allemaal zo?
Is dat idee van een bak 02A bak aanpassen niet slim?
En wat voor achteras pak ik dan het beste? Eentje van een BMW ofzo?
sciroccoGTII
03-11-2013, 20:14
Oke, had t verkeerd begrepen zie ik net, dacht de motor komt dan ook achterin,. Dan inderdaad iets in devtrend van bmw oid. In de cross is het vaak 4x4 zoals aangegeven met busbak. Kan dus ook je gebruik je de 2 zijstappen niet of van een audi 4x4 kan ook, achteras van bmw of ford oid. Je kan ook kijken wat ze in de stockcar f2 gebruiken zijn ford motoren ook in de lengte en achterwielaandrijving.
Sven-GTI
03-11-2013, 20:53
De motor achterin heb ik aan gedacht, maar denk dat hierdoor de wegligging heel anders wordt. Er zit dan in mijn ogen teveel gewicht op de achteras?
Het moet iets worden voor trackdays en beetje driften :D
Dus denk dat de motor voorin met achterwiel aandrijving dan beter is?
picasso_16v
03-11-2013, 22:12
misschien kan je het setje van een Porsche 944 pas maken? vbak op de achteras motor voorin. overbrengingen weet ik niet van die bak. of een t3 busbak en dan een diff op de achteras. beetje knutsellen zal het wel worden
Sven-GTI
03-11-2013, 23:25
Ja dat sowieso, het op maat maken is allemaal geen probleem.
Ik maak me het meeste druk om de bak. Een achteras met diff is wel te vinden :D
Ik ben nu al een tijdje research aan het doen, maar kom eigenlijk weinig tegen..
De meeste plaatsen de motor ook achterin om een rwd golf te maken..
Soms vind ik wel foto's van mk2/mk3 met een lengte geplaatste motor, maar meer kan ik niet vinden..
Sven-GTI
04-11-2013, 10:22
Nog een idee. Ik kan toch ook een bak van een syncro gebruiken?
En dan gewoon de voorwielaandrijving weglaten, en dan het diff locken zodat alle kracht naar achteren gaat?
Omdat ik voor geen aandrijving heb, maakt de verhouding achter ook niets uit en kan ik bijv. gewoon een haldex gebruiken.
Of gewoon de originele 02A bak houden. Het diff locken, en de m'n motor dwars plaatsen, 1 as naar achteren en klaar.
SciroccomTDI
04-11-2013, 10:41
nog een idee: een Quattro versnellingbak pakken, die op een 4-cilinder past.. zou bestaan moeten hebben. dan de aandrijving voor de voorwielen er uit halen, en differentieel "aanpassen" ...
nog een idee: een Quattro versnellingbak pakken, die op een 4-cilinder past.. zou bestaan moeten hebben.
Audi TT 1.8T QUATTRO bakje dus
Maarre...Sven, wat ben je van plan? Project erbij?
SciroccomTDI
04-11-2013, 10:48
neeee, ik heb het over de echte echte Quattro bakken, niet 4-motion .. van de oude Audi 80 en zo, waar de motor in de lengterichting er in lag :thumbup:
Sven-GTI
04-11-2013, 10:53
Het is een beetje als gek idee begonnen, en hoopte het redelijk simpel te realiseren. Maar Als ik zo eens zoek, kan ik beter de motor, bak en achteras van een bmw pakken en die eronder gooien, dan ben ik sneller en veel goedkoper klaar :D
Als het allemaal teveel moeite wordt, dan gaat het niet gebeuren. Mocht het wel allemaal lukken, dan zou ik dit misschien wel bij m'n eigen golf willen :thumbup: :D :D
SciroccomTDI
04-11-2013, 10:56
en volgens mij hebben er verschillend gemotoriseerde uitvoeringen bestaan.. en daar van afhankelijk dus de verhoudingen in de bak.
Of gewoon een BMW kopen? :D
EnVeeZee
04-11-2013, 11:10
Of gewoon een BMW kopen? :D
En dat van een crewmember hahahaha :tongue:
Edit, op naar de quotes met deze :rolleyes:
Sven-GTI
04-11-2013, 12:15
Ja maarja he, voor een golf heb ik nog genoeg liggen :D
Als ik een BMW naar m'n zin moet maken ben ik zo weer duizenden euro's verder :D
Misschien toch maar de motor achterin leggen dan? :D
Ik weet alleen niet hoe de invloed is op de weglegging/gewichtsverdeling?
De bedoeling is om er ook lol mee te trappen, beetje driften enzo :D
En ik begin er steeds meer aan te denken om dit bij m'n straatauto te doen :D
oh...ga er maar vanuit dat je van het geld voor zo`n extreme ombouw als dit een hele leuke bmw kan kopen ;)
Sven-GTI
04-11-2013, 12:55
Ben erachter. Bij kitcar's gebruiken ze de mt75 bak van een ford om aan een vag motor te hangen.
Beetje uitzoeken hoe/of wat en kijken of dit misschien een optie is :D
Ik kan wel voor een mooie prijs een G60 syncrobak kopen. Als ik dan het voorste diff lock / vastlas. Dan komt toch alle aandrijfkracht op de uitgaande as naar achter?
Achter ga ik dan uiteraard geen visco gebruiken, maar bijv. een haldex of een bmw diff.
Ik vraag me alleen af of dat mogelijk is...
giuliettaevo
04-11-2013, 20:12
Gewoon een adapterplaat ertussen en een bmw bak gebruiken...
Achteras van een syncro gebruiken, diff van een bmw eronder maken. Of complete achteras van een E30 eronder.
Kom een keer bij de Jetta met de bmw achteras kijken anders, krijg je een idee van het werk e.d.
giuliettaevo
04-11-2013, 20:14
oh...ga er maar vanuit dat je van het geld voor zo`n extreme ombouw als dit een hele leuke bmw kan kopen ;)
Hangt er nogal vanaf... As je veel zelf kunt en en beetje inventief bent en de onderdelen slim inkoopt hoeft het helemaal niet zo duur te zijn. ;) Geen duizenden euro's in ieder geval. :D
En een BMW kopen is ook niet bijster origineel natuurlijk. :shake:
Sven-GTI
04-11-2013, 21:22
Doe haast alles zelf. Dus dat is het probleem niet.
Het kost mij enkel wat onderdelen. Beetje goed op marktplaats etc zoeken...
Maar zo'n Syncro versnellingsbak. Zou dat idee kunnen? Ik kan namelijk nergens goede foto's/plaatjes vinden van zo'n bak die uit elkaar ligt. Ik weet dus niet zeker of mijn idee kan. Maar logischerwijs zou ik zeggen dat je gewoon het voorste diff vastzet, alle kracht gaat dan naar achteren..
giuliettaevo
04-11-2013, 22:30
Dat zal vast wel kunnen. Enkel is die synchro aandrijflijn niet echt bijster sterk...
Ik zou het doen door de motor 90 graden te draaien en een bmw bak passend te maken. Meer werk wellicht maar wel de betere manier in mijn ogen.
Sven-GTI
04-11-2013, 23:17
Dat laatste lijkt me wel het leukst om te doen. Alleen dan welke bak..
Ik zie vaak de mt75 bak van ford, alleen vind je deze 2ehands vaak van een transit diesel, en die verhoudingen wil ik liever niet. De verhoudingen van een siërra komen bijna exact overeen met mijn originele 02A bak, dat zou beter zijn..
Het blijft een hoop zoekwerk naar de juiste bak voor dit project. Het liefst houd ik namelijk ook mijn racekoppeling enz. Anders moet ik daar ook weer nieuwe voor gaan kopen..
Sven-GTI
05-11-2013, 13:22
Pfff, ik begin te twijfelen.
Had iemand gevonden uit Engeland, die een corrado op deze manier RWD heeft gemaakt. Hij had er gemengde gevoelens over. Het was heel vet, want je kunt lekker spelen met de auto, maar toch reed het niet zoals verwacht.
Vooral met trackdays kon hij niet meer de rondetijden halen die hij haalde met de originele fwd corrado...
Nu ging het mij niet om het verbeteren van de wegligging, gewoon om de fun. Maar als de wegligging er echt drastisch minder op wordt...
Kan ik beter ombouwen naar syncro
syncro is in principe een voorwiel-aandrijver waarvan de achteras mee gaat helpen bij slip. Als je de verhouding statisch gelijk of meer achter wilt hebben, kan je beter voor torsen of haldex gaan.
Waarom wil je per se de motor in de lengterichting gaan monteren?
Sven-GTI
05-11-2013, 14:06
Hoeft niet perse, maar het idee leek me leuk. Ik hoor altijd mensen over de wielbasis, die is bij een golf te kort.
Maar de wielbasis van een mk3 en bijv. een bmw e30 wijkt maar een paar centimeter af.
Alleen kom ik verschillende verhalen tegen op internet. De een vindt een rwd golf of corrado geweldig, de ander heeft weer spijt van de ombouw..
Denk dat ik beter voor 4 motion kan gaan icm haldex en een controller. Dan valt er ook genoeg te spelen. Of ik hou gewoon m'n fwd :P
giuliettaevo
05-11-2013, 21:53
Voor de wegligging is de motor in de lengte beter als dwars...
De Jetta met rwd rijdt boven verwachting goed, zeker niet slechter als met fwd en zeker met meer plezier.
Porsche 944/924 gewoon pas maken, gelijk een dikke 3L motor :D
giuliettaevo
09-11-2013, 00:25
944 en 924 hebben geen 3 liter motor... Die is pas in de 968 geleverd.
SciroccomTDI
09-11-2013, 00:45
De dikke motor van de Lupo 3L :) ( lol )
Zeker wel:
http://www.autoweek.nl/auto/4659/porsche-944-s2
giuliettaevo
09-11-2013, 20:47
Mijn fout... meende echt dat de 3.0 pas vanaf de 968 geleverd was. :redface:
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.