View Full Version : mk1 '77 stoplichten
GTDennis
27-06-2013, 13:25
Beste vrienden,
Ben bezig met een projectje, een golf mk1 1500 automatique van 1977.
Nou zit ik met het volgende probleem, al mijn lichten (pinkers, hoofd- en dimlichten, achteruit rijd lichten) werken al terug, enkel de Stoplichten malfunctioneren nu nog ...
Heb vandaag een nieuwe sensor gestoken ook en werkt nog steeds niet ..
Foto:
http://i1143.photobucket.com/albums/n627/Turbodennis/vanalles/SAM_2959_zps7ebbde6d.jpg (http://s1143.photobucket.com/user/Turbodennis/media/vanalles/SAM_2959_zps7ebbde6d.jpg.html)
http://i1143.photobucket.com/albums/n627/Turbodennis/vanalles/SAM_2958_zpsf65d8b59.jpg (http://s1143.photobucket.com/user/Turbodennis/media/vanalles/SAM_2958_zpsf65d8b59.jpg.html)
Iemand een idee waar het nog zou kunnen aanliggen ?
Greetz Dennis
Erik Baas
27-06-2013, 13:39
Tja... zekering of lampjes (!) kapot, draadbreuk, slecht kontakt in een stekker, kan van alles zijn. Check vooral de zekering, dat oude type kan in orde lijken maar toch stuk zijn, of slecht kontakt maken. Anders even spanningen meten met een voltmeter of 12V-spanningszoeker.
Roy golf II
27-06-2013, 14:45
remlichtschakelaar??
of slechte aarde, vooral de aarde...
En de fittingen trouwens, die moet je en keer goed blank maken en de messing lip wat verder naar voren buigen zodat hij beter klemt.
En als je de 2 draden door verbind branden ze dan wel ?
GTDennis
29-06-2013, 12:10
Fittingen zijn vernieuwd, zekeringen zijn vernieuwd,
Het kan toch de massa niet zijn ,aangezien mijn pinkers en andere lichten wél werken en deze allemaal aangesloten zijn op hetzelfde massaplaatje ...
Als ik de draden aan de remlichtschakelaar rechtstreeks naar de stoplichten verbind geven ze ook niets ...
Kan dit iets in mijn rempompsysteem zijn of de hoofdrempomp zelf .. ?
Joris_MK1
29-06-2013, 13:36
Als ze het al niet doen als je de draden verbind kan je uitsluiten dat het de schakelaar is die het elektrische probleem veroorzaakt. Als je eerst werkend hebt dat het met draden doorverbinden licht geeft, kan het nog zo zijn dat je schakelaar stuk is, maar dat is van latere zorg. Als je meet op de schakelaar, met een testlampje, voert er dan 1 aansluiting een positieve spanning van om en nabij 12V? Als dat al niet zo is heb je daar tenminste een probleem. Dan zou ik de draad tot de zekeringkast volgen en daar kijken of er een slechte stekker oid op zit. Massa zal het niet zijn, dan zou je vreemde effecten krijgen als knipperlichten die meebranden etc...
Eerst die 12V checken ;)
GTDennis
29-06-2013, 17:17
nee hij krijgt geen + op de remlichtschakelaar zoals u zegt, zal eerst eens dit proberen uit te pluizen naar waar het juist loopt.
Iemand een ideetje waar ik zekeringkast schema's kan vinden van een '77er ?
Greetz
Joris_MK1
29-06-2013, 19:03
zoiets:
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/5/7/Carburatie_original.jpg
:thumbup:
Joris_MK1
29-06-2013, 19:05
RL is remlicht, met toevoeging voor links en rechts, RL_S is de remlichtschakelaar.
Zoals je ziet zit het met zekering 6 direct aan de plus van de accu. Meet even of je voor en na die zekering nog spanning hebt, anders zal het ofwel de aansluiting op je zekeringkast zijn, ofwel de draad naar je remlichtschakelaar.
Succes!
GTDennis
29-06-2013, 19:51
1 pinnetje van de remlichtschakelaar krijgt constante plus, men testlampje gaat branden als ik zekering 6 en dit + pinnetje verbind. het andere pinnetje geeft echter niex, ook niet als ik rem.
als ik zekering 6 en de stoplichten verbind rechtstreeks met mijn testlampje gaat mijn lampje en de stoplichten zéér langzaam aan branden... betekend dit dat de bekabeling vanaf zekering --> stoplichten aan vervanging toe is ?
Joris_MK1
29-06-2013, 22:56
Als je die stekkers nou eens een keer los en vast maakt aan de achterkant van je zekeringkast, scheelt dat ook al een stuk bij dir soort narigheden... Als een pinnetje er groen of wit uitziet, zorg dan eerst dat hij weer een acceptabele kleur heeft ;)
GTDennis
03-07-2013, 00:44
Thanks voor alle uitleg Joris =)
probleem is opgelost ... ik had op geen enkele van de pinnetjes een constante +, dus heb ik 1 afgekoppeld en rechtstreeks met een zekering verbonden aan de + van mijn batterij ... Zo werken ze opnieuw als normaal ^^
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.