View Full Version : Te breed?! :confused:
vwmenneke
29-05-2005, 22:13
Hallo mensen, ik heb een setje mattig wielen op de kop kunnen tikken en nu vraag ik me af of de maten wel helemaal geschikt zijn.
Het zijn 7jx13 et 33 velgen met 185/60-13 banden.
Ik heb vanmiddag even gepast, en voor steekt de hele handel bijna 3cm uit de wielkast, het profiel blijft er net binnen.
Tot hoever mag je gaan eigenlijk?
Achter heb ik denk ik spoorverbreders nodig van 10mm ofzo als ik het een beetje wil laten passen met de voorkant.
Ik heb het via de search al geprobeerd maar ik werd niet veel wijzer,
en op het gebied van brede wielen ben een echte newbie :) de auto is trouwens nog niet verlaagd, kan ik in de toekomst problemen verwachten met deze bandenmaat?
Ik hoop dat iemand het weet want ik heb geen zin om met het testritje de boel krom te rijden.
Big_Mac_Mark
29-05-2005, 22:23
Alles wat buiten de auto steekt pakken ze je op! Ik heb C2's (8j, golf cabrio) en achter zit de rand van de velg er net buiten! Wilden ze me al een prent voor geven! (gelukkig niet gekregen door mijn gespeelde onwetendheid :D)
(gelukkig niet gekregen door mijn gespeelde onwetendheid :D)
gespeeld? zeker weten?? ;)
ONTOPIC:
Mark heb gelijk... alles wat er buiten je wielkasten steekt is strafbaar...
mag er toch 27 mm buiten steken?
Big_Mac_Mark
30-05-2005, 10:24
27? das veel hoor...Zo gauw het opvalt en ze (de pigs) zien het, dan kun je er zeker van zijn dat je eentje te pakken hebt!
En als je gaat verlagen gaat het eker mis....
Hier op forum stonden nog van die extra brede wielranden te koop, van 9 en 12 cm...Is dat niet wat voor je? Dan kom je er nooit buiten, of in ieder geval niet zo extreem als nu!
et33 moet toch echt makkelijk passen met 7j?
ik heb nu zelf 6,5jx15 et35 met 195 banden en die lopen gelijk met de voorwielkasten zonder verbreders.
ats cup 7jx15 et 28 of et20 passen toch ook met 195 banden
mag er toch 27 mm buiten steken?
klopt hoor, ze mogen echt uitsteken! 3cm staat me iets van bij. maar de meeste politieagenten weten er niks van.
Pedaalemmer
30-05-2005, 13:46
politie agenten hiero hebben wel wat beters te doen dan ventjes met te brede velgjes op te pakken
klopt hoor, ze mogen echt uitsteken! 3cm staat me iets van bij. maar de meeste politieagenten weten er niks van.
Doe eens een bronvermelding dan?
(vooral een bronvermelding waarin staat dat je uberhaupt iets aan je auto mag veranderen)
ik noem hajee als bronvermelding... in het topic van zippo met ze nieuwe wielen toen.. die schmidts... daar vermeld hajee het in...
thread (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=9785&page=1&pp=20)
Artikel 5.2.48
uitwendige veiligheid o.a. wiel- en zijdelingse afscherming
Keuringseisen personenauto's, carrosserie
1.Personenauto's mogen geen scherpe delen hebben die in geval van botsing gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers kunnen opleveren.Leden 1, 2 en 3. Visuele controle, waarbij in geval van twijfel wordt gemeten.
2.Onverminderd het bepaalde in het eerste lid moeten uitstekende delen van personenauto's, die in geval van botsing het gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers aanzienlijk kunnen vergroten, zijn afgeschermd.
Toelichting
Vleugelmoeren op de wielnaaf zijn voldoende afgeschermd wanneer deze niet meer dan 30 mm buiten de afscherming uitsteken.
en tja.. eigelijk mag je niks aan je auto veranderen nee. maar dat wordt toch gewoon gedoogd over het algemeen.
deze is toch ook met mattig 7jx13
http://www.volksforum.com/albums/files/5/2/6/p1010003_original.jpg
het zijn allemaal richtlijnen... ;)
maar ook ik snap niet dat een 7J velg met ET 33 echt uitsteekt... mocht het al uitsteken, kan het nooit veel zijn...
mij konden ze met de APK op 9J met 215/40 banden, en een ET van rond de 15 niet afkeuren... stak wel degelijk uit, maar na veel zoeken eigenlijk niks kunnen vinden wat het verbied...
vwmenneke
30-05-2005, 18:40
Bedankt voor de reacties mensen, ik heb vandaag even met de rdw gebeld en je mag blijkbaar 30mm uitsteken en ik zit volgens mij op +/- 28mm.
Ik heb ook even met een tuningbedrijf gebeld en die gozer zei ook al dat ats cup 7jx15 et 28 makkelijk past. Ik snap echt niet wat er dan met 7jx13 et 33 mis kan gaan.
Misschien was ik ff verrast dat het er zo vet uitzag :) en zat het wiel toch niet helemaal lekker op de naaf maar dat lijkt me sterk.
Trouwens, een 185/60 op een 7j rekt toch niet zo veel als een 175/50? ik heb geen idee hoeveel het op zo'n band is maar bij mij van velgrand tot hoek loopvlak 28mm.
sorry voor de lappen tekst maar zoals vermeld ben ik echt een groentje :o
van velgrand tot hoek loopvlak? wat bedoel je nou? steekt het wiel 28mm uit de kassen of wat is het nou? want 7j kan niet echt uitsteken lijkt me zo...
Big_Mac_Mark
30-05-2005, 18:47
ligt ook een beetje aan de ET...Maar VWMenneke, laat eens even een fotoke zien dan!
baseknot
30-05-2005, 18:50
volgens mij zolang het banden profiel binnen de kast blijft is het goed
@baseknot: heb je wel de thread doorgelezen waar je nou op reageerd? anders doe dat ff!!
@BMM: hangt idd van de et af, maar hij zegt 7j et 33 te hebben, terwijl bij andere 7j's zelfs met lagere ET goed passen...
vwmenneke
30-05-2005, 19:09
Het loopvlak bleef net binnen de kast, gemeten vanaf de buitenkant van de velg tot aan het eerste stukje profiel is het +/- 28mm.
De wielen zitten nu niet op de auto maar het leek me iets minder dan op de 2e foto.
Standaard zit de velg al redelijk naar buiten met 5j 175/70,hmz ik heb wel een heftig weekendje achter de rug maar toch... :D http://
De plaatjes:
http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=4180
http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=4181
kan aan mij liggen maar dat ziet er niet uit als et33... weet je het zeker? et33 zou met gemak moeten passen toch?
RETROMAN
30-05-2005, 20:00
wow is dat ook 7j vanachter . Want ik heb 8J et05 vanachter en die komen nog niet zo ver naar buiten.
als ik ze met die van rickyrick vergelijk, zijn ze gelijk aan rickys voorste... dus met de hogere et... en 7j... lijkt mij iig...
vwmenneke
30-05-2005, 20:22
ff voor de duidelijkheid, die auto is niet de mijne :)
Mijn auto heeft volgens mij door roestschade al eens een nieuw scherm gekregen en is deze niet goed afgehangen. Net ff gekeken en de boutjes zaten ook niet goed vast.
Bij aankoop heb ik samen met een bevriende garagehouder de hele auto gecheckt en nergens waren sporen van een flinke klapper te zien, dus ik denk dat het front fatsoenlijk afgehangen moet worden :( (pokkewerk denk ik)
De auto trekt namelijk niet naar een bepaalde kant, (ook niet bij remmen), ook de banden slijten niet scheef af. Mijn schuifdak gaat goed dicht en ook de deuren hebben geen problemen duzz....
En natuurlijk heb ik met m'n gestresste kop alleen aan die kant ff gepast :o
Nou ja, een ervaring rijker, een deuk in m'n ego... alle begin is moeilijk zeggen ze.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.