PDA

View Full Version : Dashbord verlichting.

Dokter D
14-09-2012, 18:38
Nu ik mijn project (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=94825) aan het opbouwen ben loop ik tegen een klein probleempje aan.
Mijn dashbord verlichting doet helemaal niks.....
Dus de teller, diverse schakelaars, kachelpaneel etc doen het niet.
Inmiddels:

4 lichtschakelaars geprobeerd, helpt niet.
Zekering gecontroleerd en doorgemeten, deze is ok.
Schema (http://www.a2resource.com/electrical/CE2.html) dr bij, stekker U1 pin 14 gemeten, geen stroom.
Stekker U1 pin 10 doorgemeten, massa in orde.

Nu houdt t voor mij een beetje op :D
Zijn er mensen met suggestie's?

(alleen de koplampen van de auto zijn aangesloten en werken prima)

Erik Baas
14-09-2012, 19:15
Hm, ik wou vragen of je stads- en achterlichten wel werken (is dezelfde draad (58) vanaf schakelaar).... Check ook even of er +12V staat op draad 30 (rood) op de lichtschakelaar.

Dokter D
14-09-2012, 19:48
Ja, op elke draad heb ik 12v behalve op 31 (grijs/wit) daar staat 2.7volt.
En op de beide bovenste, grijs en blauw/grijs maar hier zit ook geen aansluiting op de schakelaar zelf.

Erik Baas
14-09-2012, 21:58
Eh, 31 is massa en moet bruin zijn. Heb jij misschien het verkeerde type lichtschakelaar ? Anders snap ik het niet...

Dokter D
15-09-2012, 18:59
Op pin 58b op de lichtschakelaar komt helemaal geen draad uit... Weet je ook welke kleur draad hier op komt?
31 komt inderdaad de Grijs/witte draad op uit, bruin zit op een plek waar geen pin zit op de schakelaar :screwy:

tim_j
15-09-2012, 20:01
Rolwieltje al geprobeerd?

Dokter D
15-09-2012, 20:24
Jazeker, heb 4 lichtschakelaars geprobeerd, 2 nieuw type en 2 oud type.
Ik krijg het idee dat de draden niet op de juiste plekken in de stekker zitten :screwy:

tim_j
15-09-2012, 21:40
Is er in geknipt dan? Er bestaan vele types licht schakelaars, maar 1tje die past.

Erik Baas
15-09-2012, 22:33
Op pin 58b op de lichtschakelaar komt helemaal geen draad uit... Weet je ook welke kleur draad hier op komt?
58b is de uitgaande pen tbv. de dashboardverlichting ! Geen wonder dat het niet werkt... ;-) Draad zou grijs/blauw moeten zijn.

Dokter D
16-09-2012, 09:57
@Tim_j het is een onverprutste kabelboom gelukkig.
Volgens mij zijn er maar 2 type's schakelaars, oud type met een lampje (pit) en het nieuwe type met een koplampje als afbeelding.
Of zijn er dan nog meet type's?

Dokter D
16-09-2012, 09:58
@ Erik, dat dacht ik al, ik zal zo eens kijken bij mijn andere mk2 hoe het daar zit.

Dokter D
16-09-2012, 18:21
Opgelost! De draden op de juiste posities in de lichtschakelaar gezet en de srtoom komt nu op de plek waar het moet zijn.

Weet iemand of de lampjes achter in de tellerunit nog nieuw te krijgen zijn, ik heb er hier 6 en alle 6 zijn ze stuk :mad:

ewcaddymk1
16-09-2012, 18:52
Opgelost! De draden op de juiste posities in de lichtschakelaar gezet en de srtoom komt nu op de plek waar het moet zijn.

Weet iemand of de lampjes achter in de tellerunit nog nieuw te krijgen zijn, ik heb er hier 6 en alle 6 zijn ze stuk :mad:
even bij landman in zwaagwesteinde heeft een doos vol ,ik heb ze er ook gehaald voor de type 3 klok

Dokter D
16-09-2012, 19:08
Thnx mate!

jettaracing
16-09-2012, 19:37
Ik heb vorige week nog bij Beiboer pitjes gehaald ,heeft ze ook wel liggen , Bourgignon dokkum ook wel .

laura golf3
15-12-2013, 15:35
Beste forum-genoten!

Ik weet niet of ik hier op de juiste plaats ben, maar ik probeer het toch even. Mocht het zijn dat ik beter ergens anders kan zijn, laat het me weten!

Ik heb al circa 6 jaar een volkswagen golf 3 uit 1996. Helaas werkt sinds een half jaar de gehele dashboardverlichting en de verlichting van het instrumentenpaneel niet meer. Het zijn niet de zekeringen (al gecontroleerd, doorgemeten en vervangen), het is niet de dasboardverlichtingdimmer (reeds gewisseld met die van de golf 3 variant 1998 van mijn partner die in zijn auto wel werkte) en het lijkt me stug dat ineens alle lampjes kapot zijn. Er is aan de bedrading niets gewijzigd en er is geen andere autoradio ingebouwd.

Het dimlicht doet het wel gewoon (dus het kan niet die schakelaar zijn). Ik heb overal op het internet al gezocht, maar kan het probleem niet achterhalen. Zou het wellicht te maken kunnen hebben met dat deel van het stuur waar de richtingaanwijzers en de ruitenwissershendels op zitten? Deze is namelijk enige tijd geleden vervangen omdat de auto geen dimlicht meer had maar slechts op groot licht kon rijden ( en misschien dat dat goedkope chinese ding weer defect is...?)

Kan iemand mij wellicht verder helpen?