Log in

View Full Version : Katalysatorkapje

RedJet
08-05-2005, 13:22
Gisteren is een deel van m'n katalysator losgeraakt. Tiijdens het rijden hoorde ik een geluid van metaal over de weg slepen. Dacht eerst dat heel de de uitlaat loslag, maar het bleek het kapje met gaatjes te zijn die nog maar aan een kant vastzat.

http://img.2dehands.nl/f/normal/8390750.jpg

Ik heb het kapje eraf gehaald (Was vrijwel doorgeroest). Kan het nu kwaad zonder dat kapje te rijden? Kun je het los bestellen/monteren, of moet de hele kat worden vervangen?

Golfzilla
08-05-2005, 13:25
het kapje heeft in mijn ogen niet echt een functie voor de werking van de kat. tenminste alles wat in de kat gebeurd staat los van het kapje. het enige wat ik me kan bedenken is dat het een soort van koeling is voor de kat. net als koelribben zegmaar. anders zou ik zeggen dat het niet nuttig is.

peter139
08-05-2005, 15:38
Dit kapje heeft een funtie. De kat wordt tijdens het rijden warmer dan de rest van de uitlaat zo'n 700-800 graden. Het kapje wat eromheen zit wordt een stuk minder warm dan de kat zelf.

Voorbeeld.

Je zet je auto na een lange rit op een grasveld neer met zeer droog gras. Zonder dit kapje zal het gras door de warmte van de kat in brand kunnen vliegen.

Het kapje is een soort veiligheid zeg maar.

Je kunt hem weglaten, geen probleem. Alleen houd wel even rekening met het bovenstaande.